مخالفت بورل با منع ورود "تمام" شهروندان روسیه به اروپا

تهران-ایرنا- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی با اعلام مخالفت با سیاست منع ورود "تمام" شهروندان روسی به اتحادیه اروپا، تصریح کرد که اروپا باید فقط مانع از ورود برخی از شهروندان روسیه شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از راشاتودی، «جوسپ بورل» در سخنانی در یک سمینار سیاسی در اسپانیا تاکید کرد که وی با اینکه تمام شهروندان روسی از سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منع شوند مخالفت کرده‌ است.

بورل در جریان این سخنرانی این ایده را بحث برانگیز دانست و افزود: اتحادیه اروپا باید بیشتر بر تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع می‌کند، متمرکز باشد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از ورود تمام شهروندان روسی فکر خوبی نخواهد بود، ادامه داد: اتحادیه اروپا باید انتخاب کند که کدام شهروندان روسیه می‌توانند به وارد شوند؛ به طور حتم باید از ورود الیگارشی‌های روسیه به خاک اروپا جلوگیری شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که نمی‌توان مانع ورود آن دسته از شهروندان روسی شد که قصد فرار از کشور را دارند و نمی‌خواهند به زندگی در آنجا ادامه دهند.

بر اساس این گزارش، ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین بارها از اتحادیه اروپا خواسته است تا صدور روادید برای اتباع روسیه را ممنوع کنند. زلنسکی حتی یک قدم فراتر رفته و خواستار اخراج روس ها از کشورهای عضو این اتحادیه شده‌است.

برخی از کشورها از جمله استونی و فنلاند در راستای اعمال محدودیت‌های صدور ویزا برای شهروندان روسیه اقدام کرده‌اند. با این حال کشورهایی مانند ترکیه، آلمان و قبرس مخالفتشان را با این موضوع اعلام کرده‌اند.

در این میان اتحادیه اروپا گفته‌است در حال تصمیم‌گیری در این زمینه است.

مسکو با انتقاد از رویکرد ضد روسی اروپایی‌ها خاطر نشان کرد که اینگونه محدودیت‌ها نمود آشکاری از سیاست های روس‌هراسی است که توسط برخی اعضای اتحادیه اروپا هدایت می‌شود.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha