از تعیین وضعیت وقفی بودن شهرک سعدی تا الزام به آغاز طرح‌های عمرانی جدید در شیراز

شیراز-ایرنا-گلایه از بلاتکلیفی بسیاری از اهالی شهرک سعدی شیراز در پی ادعای وقفی بودن اراضی این منطقه تا الزام شهرداری به آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های جدید عمرانی این کلانشهر،ازجمله مهمترین موارد مطرح شده در هفتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز بود.

به گزارش ایرنا،عضو شورای اسلامی شهر شیراز روز یکشنبه در جلسه هفتاد و ششم این شورا با بیان اینکه عملکرد موقوفه نصیر الملک حدود نیم قرن است که مشکلاتی را برای اهالی شهرک سعدی شیراز به وجود آورده است،گفت: موقوفه نصیر الملک کل سکونتگاه‌ها و مالکیت زمین‌های اهالی این منطقه را پس از صدها سال انکار کرده و مدعی شده که شهرک سعدی متعلق به این موقوفه است.

محمدرضا هاجری افزود: موقوفات شهرک سعدی تعیین حدود نشده و متولیان این موقوفه نیز نه حدود و ثغوری را قبول دارد و نه حق و حقوقی را رعایت می کنند و همین مساله مشکلات زیادی را برای اهالی به وجود آورده است.

وی ادامه داد: این وضعیت تاجایی پیش رفته که شهرک سعدی بخصوص بافت فرسوده و قدیمی این منطقه از محرومیت شدید رنج می برد و هیچ سرمایه گذار و احیاگری حاضر نمی شود در زمینی که موقوفه ادعای مالکیت برآن را دارد، آنهم بدون تعیین حدود و ثغور و بدون سند و اثبات مالکیت سرمایه گذاری کند.

هاجری اضافه کرد: پس از سیل منطقه سعدی در سال ۹۸، شرکت آب و فاضلاب به مالکین بیش از ۱۵۰ منزل با ساخت بالای ۵۰ سال اخطار داده که منازل شما با وجود مجوز، آب، برق، گاز و تلفن جزو مسیل و تصرفی است و همزمان موقوفه نصیر الملک نیز مدعی است که این زمین ها موقوفه می باشد.

وی با طرح این سوال که چگونه ممکن است همزمان زمینی در مسیل و رودخانه و جزء انفال و هم وقفی باشد،گفت: منابع طبیعی نیز مدعی است که منازل دامنه های کوه در این منطقه جز اراضی ملی و موقوفه مذکور نیز ادعا دارد وقفی است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: بیش از ۵۰ نفر از ساکنین محل که سنشان از ۷۵ سال گذشته شهادت می دهند که ادعاهای موجود در زمینه وقفی بودن زمین های این منطقه واقعیت ندارد و اهالی این شهرک درخواست رسیدگی به موضوع توسط دستگاه‌های متولی و احقاق حقشان را دارند.

موقوفه مدارکش را ارایه کند

وی اظهار داشت: شرایط به نحوی پیش رفته که اکنون موقوفه نصیرالملک مانع اصلی توسعه، عمران و آبادی شهرک سعدی است و اهالی این شهرک از سازمان بازرسی، شورا و شهرداری درخواست دارند که موقوفه نصیر الملک اسناد مالکیت، تعیین حدود و ثغور مورد تأیید اداره ثبت اسناد، وقفنامه و کلیه مدارک خود را ارائه کند تا کارشناسان حقوقی سازمان بازرسی و شورا و شهرداری بررسی و اعلام نظر قطعی و نهائی کنند.

هاجری ادامه داد: شهروندان بافت فرسوده این منطقه از کلانشهر شیراز با توجه به اینکه اماکن اطراف آرامگاه سعدی با داشتن انشعاب آب، برق، گاز و تلفن و بالای ۶۰ سال ساخت، درحال فروپاشی است درخواست دارند که بدون معرفی به موقوفه نصیرالملک، از شهرداری مجوز بازسازی و مرمت دریافت کنند. چرا که ممکن است در این بافت ها با ریزش منازل، حوادث تلخی رخ دهد که غیر قابل جبران است.

وی عنوان کرد: تقاضا می شود که مسئولان مربوطه خصوصا نماینده ولی فقیه و استاندار فارس، دستگاه قضائی و سازمان بازرسی، فرماندار شیراز،اعضای شورا و شهرداری، به فریاد مردم دردمند و محروم سعدی برسند.

۵۰ درصد پروژه‌های عمرانی جدید شیراز ظرف یکماه عملیاتی شود

در ادامه این جلسه شورای شهر شیراز طرح دوفوریتی جمعی از اعضا درخصوص شروع عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی تعریف شده در بودجه ۱۴۰۱ بررسی شد و به تصویب رسید.

براساس ماده واحده این مصوبه ضمن تصویب دوفوریت طرح مذکور، با توجه به گذشت ۵ ماه از سال ۱۴۰۱ و تعریف پروژه‌های عمرانی و غیرعمرانی شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۱، شهرداری شیراز مکلف است که عملیات اجرایی حداقل ۵۰ درصد از این طرح‌ها را ظرف مدت حداکثر ۳۰ روز پس از ابلاغ این مصوبه آغاز کند.

افزایش ۲۰۰ درصدی سهام شهرداری شیراز در بانک شهر

در این جلسه همچنین لایحه یک فوریتی شهرداری شیراز، درخصوص افزایش ۲۰۰ درصد سهام شهرداری شیراز در بانک شهر با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی شد و به تصویب رسید.

بر این اساس و با توجه به تعهدات شهرداری شیراز نزد بانک مرکزی جهت مشارکت در افزایش سرمایه‌ بانک شهر، با رعایت مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه شهرداری شیراز در بانک شهر که در حال حاضر مبلغ هزار و نود میلیارد و نود و هشت میلیون و هشتصد و چهل و چهار هزار ریال با تعداد سهام یک میلیارد و نود میلیون و نود و هشت هزار و هشتصد و چهل و چهار می‌باشد به مبلغ دو هزار و صدو هشتاد میلیارد و صد و نود و هفت میلیون و ششصد و هشتاد و هشت هزار ریال و به میزان دویست درصد افزوده می‌یابد و سرمایه کل شهرداری به مبلغ سه هزار و دویست و هفتاد میلیارد و دویست و نود و شش میلیون و پانصد و سی و دو هزار ریال به تصویب شورای شهر شیراز رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha