برای تسهیل در روند صادرات و واردات باید برخی از بخشنامه‌های زائد و مزاحم حذف شود

نوشهر - ایرنا - معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت : برای شتاب بخشی در روند صادرات و واردات کالاها در گمرک باید برخی از قوانین ، بخشنامه ها و دستورالعمل‌های زائد و مزاحم حذف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، فریده زبیدی روز یکشنبه در آئین تودیع و معارفه ناظرجدید گمرکات مازندران در نوشهر افزود : در سامانه جامع گمرکی ۲۹ سازمان همجوار صادر کننده مجوز هستند در حالی که گمرک در ترخیص کالا فقط مجوز صدور ۲ نوع کالا را می دهد و یا این که حدود یکهزار و ۵۰۰ دستورالعمل و بخشنامه در گمرکات وجود دارد که شاید حدود ۱۰ درصد آن مربوط به گمرکات باشد و بقیه مربوط به دیگر وزراتخانه ها از جمله جهاد کشاورزی و صنعت ، معدن و تجارت است. 

وی با اظهار این که وجود این بخشنامه ها و دستورالعمل ها در فرآیند سرعت بخشی صادرات و واردات کالاها بی تاثیر نیست ، ادامه داد : در دنیا چهار رویه گمرکی وجود دارد در حالی که در ایران این گونه نیست و ما در کشور برای ته لنجی ها ، کولبر ها و ملوانان رویه های جداگانه گمرکی داریم .

معاون حقوقی گمرک کشور با بیان این که گمرکات نقش مجری سیاست های دولت را دارد ، گفت : امروز یکی از دغدغه های دولت جهادی و مردمی اصلاح و حذف بسیاری از این بخشنامه های مزاحم است تا بتواند روند صادرات و واردات کالاها را سرعت ببخشد و یک رضایت مندی ، شوق و انگیزه بیشتر میان تجار ، بازرگانان و فعالان اقتصادی در کشور به وجود بیاورد .

وی از شکل گیری قرارگاه جلوگیری از رسوب کالا در کشور خبر داد و افزود : یکی از تکالیف و وظایف مهم این قرارگاه رصد هفتگی بنادر کشور است تا از رسوب کالا که در گذشته به وفور در سیلو ها و انبارهای بنادر وجود داشت، جلوگیری کند.

زبیدی در باره کمبود امکانات و تجهیزات مانند نیروی انسانی ، نبود شعبه گمرکات در بعضی از شهرستان های استان مازندران نیز گفت : این نارسایی ها مورد پیگیری جدی قرار می گیرد، هرچند یکی از سیاست های دولت چابک سازی است ، اما اگر مشخص شود در پاسخگویی به نیازهای فعالان اقتصادی تاثیر دارد یقینا رئیس کل گمرک ایران پی گیری خواهد کرد و برای رفع این ضعف ها برنامه ریزی می شود.

برای تسهیل در روند صادرات و واردت باید برخی از بخشنامه‌های زائد و مزاحم حذف شود

در پایان این آئین عسگر نیک نفس به عنوان ناظرجدید گمرکات مازندران معرفی و از خدمات بیش از چهار ساله علی یوسفی منش مسوول پیشین  قدردانی شد  

ناظر جدید گمرکات مازندران دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس مدیریت دولتی ، جانباز دوران دفاع مقدس و آزاده با بیش از ۲۰ سال سوابق ارزنده کاری پیش از این عهده دار مسوولیت هایی چون  مدیرکل گمرک ساری مرکز مازندران ، مدیریت درب ورود و خروج گمرک نوشهر و .. بوده است 

استان مازندران دارای ۲ اداره کل گمرک به مرکزیت بندر امیرآباد در شرق و نوشهر در غرب و سه دفتر گمرک در فریدونکنار ، ساری و آمل است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha