بارش‌های امسال فقط ۵۱ درصد نیاز آبی استان سمنان را تامین کرد

سمنان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: میزان بارش سال زراعی۱۴۰۰-۱۴۰۱ تنها حدود ۵۱ درصد نیاز آبی را تامین کرده است.

ایرج مصطفوی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: استان سمنان از لحاظ کاهش بارندگی چهارمین استان کشور است و آمار نشاندهنده وضعیت تنش آبی در این استان است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان بیان کرد:  میزان بارش سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در استان  سمنان حدود  ۶۳.۴ میلی متر بود که نسبت به بلندمدت ۴۸ درصد کاهش داشت.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: میزان بارندگی در استان سمنان در بلندمدت ۱۲۵.۶ میلیمتر بود که اکنون به ۶۳.۴ میلیمتر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: میزان بارندگی سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: سال زراعی از مهر ۱۴۰۰ آغاز شد و اکنون کمتر از ۴۰ روز تا پایان سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ فرصت باقیمانده است و در این مدت اندک بارندگی‌ها جبران کننده کمبود بارش‌ها نیست.

مصطفوی خاطرنشان کرد: براسای تحلیل داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای بارش چشمگیر تا اوایل پاییز در استان سمنان پیش‌بینی نمی‌‎شود.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی، اظهار داشت: ممکن است بارش‌های رگباری در شهریور ماه مهمان استان سمنان باشد، اما این بارش‌ها به میزانی نیست که جبران کمبود بارندگی باشد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان بیان کرد: تامین منابع آبی برای استان با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی امری ضروری است.

به گزارش ایرنا، ۹۴ درصد پهنه استان سمنان طی دوره ۱۰ ساله در وضعیت خشکسالی قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha