۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۷:۵۶
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84860386
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آب شرب شهرکرد در وضعیت پایدار قرار گرفت

۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۷:۵۶
کد خبر: 84860386
آب شرب شهرکرد در وضعیت پایدار قرار گرفت

شهرکرد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح‌های اضطراری آبرسانی به شهرکرد طی روزهای اخیر گفت: کمبود آب شرب شهرکرد برطرف شده و در وضعیت پایدار قرار گرفته است.

فردوس کریمی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با گل‌آلود شدن آب چشمه کوهرنگ که حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب از این طریق به مدار شهرکرد وارد می‌شد با چالش جدی تامین آب شرب روبرو شدیم و بلافاصله با همکاری وزارت نیرو و اعزام گروههای متخصص از استان‌های دیگر اجرای طرح‌های اضطراری در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌های اضطراری افزایش ۲ برابری انتقال آب از تصفیه‌خانه سامان بود که بخشی از کمبود آب شرب از این طریق تامین شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری، استفاده از آب‌های سطحی غرب سامان در قالب طرح عمان سامانی را دومین خط اضطراری انتقال آب به شهرکرد اعلام کرد و گفت: برای انتقال آب از طرح عمان که کاربری کشاورزی داشت، تصفیه‌خانه ایجاد و ظرف ۴۸ ساعت تجهیزات لازم نصب شد و حدود ۲ کیلومتر لوله‌گذاری انجام گرفت که از این خط نیز بین ۸۰ تا ۱۲۰ لیتر آب شرب به شهرکرد انتقال داده می شود.

کریمی همچنین از اجرای طرح فدک سومین طرح اضطراری انتقال آب به شهرکرد خبر داد و گفت: این طرح نیز که کاربری کشاورزی دارد در شمال استان واقع شده است و فرایند تصفیه روی آب انتقالی در تصفیه‌خانه مرکزی بن انجام و وارد آب مدار شد اما به سبب مسافت ۷۰ کیلومتری تا شهرکرد، قطر زیاد لوله‌ها و دبی کم آب، تا آب رها شده به شهرکرد برسد ۲ روز زمان می‌برد.

وی احداث ایستگاه پمپاژ آب در منطقه منظریه شهرکرد را از دیگر اقدامات انجام شده برای رفع مشکل آب شرب این شهر عنوان کرد و افزود: آبی که از سامان به این منطقه انتقال داده می‌شد توان انتقال به مخازن را نداشت از همین رو ایستگاه پمپاژ احداث و مشکل آب شرب این منطقه نیز برطرف شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری بیان داشت: علاوه‌بر اجرای این طرح‌های اضطراری، تعدادی چاه از بخش کشاورزی، فرودگاه و شهرداری نیز اجاره و وارد مدار شد و توانست بخش دیگری از کمبود آب شرب را جبران کند.

کریمی با اشاره به کاهش کدورت چشمه کوهرنگ، اظهار داشت: با نصب فیلترهای سرامیکی و تاسیسات رفع کدورت در تصفیه‌خانه گردنه خُلک، بخشی از آب انتقالی از چشمه کوهرنگ تصفیه و وارد مدار شهرکرد شده است که در مجموع با اقدامات انجام گرفته طی روزهای اخیر در حال حاضر ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب وارد مدار شهر شهرکرد شده که جوابگوی نیاز شهروندان است.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود احتمال دارد در برخی از نقاط شهر و یا ساختمان‌های چندطبقه شاهد اُفت فشار باشیم که این موضوع به علت خالی بودن شبکه آب و افزایش مصرف در روزهای پنجشنبه و جمعه بوده است که این موضوع در روزهای آینده برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تاسیسات زیرساختی تامین آب شرب در شهرکرد نامناسب است، افزود: با توجه به افق پیش رو باید زیرساخت‌های تامین آب شرب شهرکرد تقویت و توسعه یابد.

 به گزارش ایرنا، به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم و حیاتی این استان به شمار می‌رود از روز یکشنبه ۱۶ مرداد گل‌آلود و از مدار آبرسانی خارج شد و همین موضوع سبب ایجاد تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستای این استان شد.

بلافاصله وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب به همراه تیم‌های تخصصی را به استان اعزام کرد تا اقدام لازم برای رفع این مشکل انجام شود و سپس خود نیز با سفر به استان چهارمحال و بختیاری از نزدیک مشکلات را به صورت میدانی بررسی کرد و راهکارهای لازم را برای رفع هرچه سریع‌تر مشکل در دستور کار قرار داد. 

همچنین با فراخوان کردن تانکرهایی از سراسر کشور حدود ۷۰ تانکر به این استان ارسال شد و آبرسانی سیار در محلات شهر انجام گرفت.

اضافه کردن ۱۷ حلقه چاه با اجرای ۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری، توزیع آب معدنی در محلات شهرکرد، نصب پکیج کاهش گل‌آلودگی، تعبیه علمک برداشت آب از چاه‌های کشاورزی، اتصال خطوط آبرسانی موقت، کنترل کیفیت آب، آبرسانی شبانه، ایجاد حوضچه ته‌نشینی، فعال‌سازی ایستگاه تعادلی و افزایش ظرفیت برداشت آب از تصفیه‌خانه سامان بخشی از فعالیت‌ها و اقداماتی است که طی روزهای اخیر برای رفع مشکل آب شرب شهرکرد انجام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha