۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۲۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84860376
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آمریکا مدعی تلاش روسیه برای دور زدن تحریم ها از طریق ترکیه شد

نیویورک - ایرنا- آمریکا مدعی شد که روسیه در تلاش برای دور زدن تحریم ها علیه خود در پی جنگ اوکراین از طریق ترکیه است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد که والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در گفتگو با یونس الیتاس معاون وزیر دارایی ترکیه ادعا کرده که نهادها و شخصیت های روسی سعی می کنند از ترکیه برای دور زدن تحریم های غرب علیه مسکو استفاده کنند.

این وزارتخانه در بیانیه خود افزود که دو مقام آمریکایی و ترک همچنین در خصوص تلاش های جاری برای اجرای تحریم ها علیه روسیه گفتگو کردند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ۱۵ مردادماه پس از نشست مشترک خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در شهر سوچی اعلام کرد دو کشور در تبادلات تجاری خود از واحد ارزی روبل استفاده خواهند کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی تی‌آرتی ترکیه، اردوغان شنبه گفت: در جلسه سوچی با پوتین، روبل به عنوان یک واحد پولی مشترک میان دو کشور تعیین شد و به طور حتم تعیین این واحد پولی منبع درآمد قابل توجهی برای دو کشور به همراه خواهد داشت.

به گفته اردوغان، قرار است کارت اعتباری میرکارت روسیه نیز در این تبادلات استفاده شود. در حال حاضر پنج بانک ترکیه از این کارت‌ها برای شهروندان ترکیه و جهانگردان روسی استفاده می‌کنند.

در  سفر اردوغان به روسیه، روسای بانک‌های دو کشور نیز نشست‌های مشترکی داشتند.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، پس از مذاکرات روسای جمهور روسیه و ترکیه به خبرنگاران گفت طبق توافق دو کشور قرار است بهای گاز صادراتی روسیه به ترکیه با روبل پرداخت شود.

به گزارش روزنامه فایننشال‌تایمز، صادرات ترکیه به روسیه پس از خلا ایجاد شده بر اثر خروج دسته‌جمعی شرکت‌های غربی، در سه ماه گذشته نسبت به بازه‌های زمانی مشابه در سال پیشین، ۴۶ درصد رشد داشته‌ است.

بر این اساس،‌ سهم روسیه از صادرات کل ترکیه در یک سال گذشته ۱.۵ برابر شده است. ( از ۲.۶ درصد به ۳.۹ افزایش پیدا کرده است) و این درحالی هست که این مقادیر همچنان در مقابل حجم وسیع واردات ترکیه از روسیه ناچیز به نظر می‌آید.

این گزارش می‌افزاید: روند صعودی فعالیت‌های تجاری میان این دو منطقه، می‌تواند به هراس غربی‌ها و نگرانی از تعمیق روابط اقتصادی میان آنکارا و مسکو منجر شود.

دیدار چهار ساعته رهبران دو کشور در بندر سوچی دریای سیاه در هفته‌های گذشته پیرامون موضوعاتی چون تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه، اجرای پروژه‌های راهبردی مشترک در حوزه انرژی، صادرات غلات اوکراین و همچنین تحولات سوریه و قره باغ، هشدارهایی را برای ترکیه از طرف غربی‌ها به دنبال داشت. 

در این راستا، کشورهای غربی به رییس جمهوری ترکیه هشدار دانند در صورتی که این کشور به ابزار فرار از تحریم‌ها برای روسیه تبدیل شود، این احتمال وجود دارد که با «اقدامات تلافی‌جویانه» روبه‌رو شود.

با این حال، هرگونه اقدام علیه ترکیه که به عنوان یک عضو تاثیرگذار ناتو که تاکنون بیش از چهار میلیون پناهنده سوری را پذیرفته است، دشوار خواهد بود.

این روزنامه در ادامه نوشته است که غربی‌ها بر این واقعیت که رابطه میان اردوغان و پوتین یک ابزار مهم برای آن‌ها است، اذعان دارند؛ همانگونه صادرات غلات از اوکراین در میان درگیری‌های کی‌یف و مسکو با میانجیگری ترکیه از سر گرفته شد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha