از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

تهران- ایرنا- ترنج مازندران در راه چین، حمله موشکی به بزرگترین پایگاه آمریکا در سوریه، افزایش ۳۷.۲ درصدی شاخص قیمت تولید در آلمان در بحبوحه بحران انرژی، حمایت اردن از سوریه و اذعان صهیونیست ها به واهمه تل‌آویو و واشنگتن از روابط ایران و چین مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**ترنج مازندران در راه چین

فعالیت سیستم حمل‌ونقلی مناسب، پایین بودن نرخ تعرفه گمرگی، توسعه روابط تجاری و اخذ مجوزهای لازم با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم شمارش معکوس برای صادرات مرکبات مازندران به کشور چین باهدف افزایش رونق اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشور چین را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شدند.

صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران دستکم طی یکسال گذشته ترجیع بند اظهارات کارشناسان و مسوولان در سطوح مختلف بود و به همین دلیل در ماه های گذشته اصلاح و بازسازی باغ های مرکبات برای دستیابی به محصولی بازار پسند در آن سوی مرزها در دستور کار گرفت و در کنار آن تعداد سورتینگ ها و مراکز بسته بندی نیز از ۲۰۰ به ۸۰۰ واحد افزایش یافت تا زنجیره صادرات پس از باغ هم تکمیل شود. ظرفیت انبار داری محصولات کشاورزی مازندران هم بر همین مبنا از ۸۰۰ هزار تن با توسعه سردخانه ها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

همه این اتفاقات خوشایند و مثبت برای صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران به ویژه مرکبات که دستکم نیمی از تولید حدود سه میلیون تنی آن مازاد بر مصرف داخلی است، فراهم شد، و اکنون مسوولان ارشد استان مازندران معتقدند که مرکبات مازندران توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد و در کنار صادرات به کشورهای همسایه مانند روسیه، عراق و افغانستان به بازار هدف جدید بنام کشور چین دست یافته اند.

از سوی دیگر کارشناسان کشاورزی می گویند با وجود آنکه حدود ۲۰ روز دیگر آغاز فرایند مرکبات نوبرانه از باغات استان آغاز می شود و پیش بینی ها از افزایش تولید مرکبات حکایت دارد اما شرایط اقتصادی کشور به لحاظ افزایش قیمت نهاده ها، دستمزد کارگری، تعرفه حمل و نقل، هزینه های سورتینگ و بسته بندی و افزایش قیمت می‌تواند در مسیر صادرات این محصول به کشور چین دست انداز ایجاد کند که از هم اکنون باید مسوولان امر نسبت به رفع این موانع اقدامات لازم را انجام دهند.

از سوی دیگر مسوولان مازندران در آستانه ابتدای فصل برداشت با وجود مازاد تولید مرکبات استان نسبت به بازار مصرف داخلی، آنان افزایش تقاضا برای صادرات را باعث رونق فروش این محصول کشاورزی می دانند و پیش بینی می کنند روزانه پس از برداشت محصول از سر باغ، سورت و بسته بندی انجام شود و به جای ذخیره سازی مستقیم به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ کانتینر ۲۰ تنی مرکبات از استان به خارج از کشور صادر شود.

طبق پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی امسال نیز همانند سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع مرکبات برابر با نیمی از مرکبات کشور در این استان تولید خواهد شد. ۷۰ درصد این میزان تولید پرتقال است و لازم است دستکم یک میلیون تن آن صادر شود.  

تاییدیه اخذ مجوز از چین

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت : صادرکنندگان و کشاورزان مازندرانی با رعایت استانداردهای بسته‌بندی و توجه به کیفیت کالا برای صادرات مرکبات به کشور چین آماده شوند.

محمد کشاورز زاده در نشست ویدیو کنفرانسی با استاندار مازندران افزود: با پیگیری های مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، مجوز صادرات مرکبات از ایران به چین اخذ شد و صادرکنندگان مازندرانی خود را برای ورود به این بازار هدف آماده کنند.
وی خاطر نشان کرد: کشاورزان و صادرکنندگان مازندرانی به طور حتم استانداردهای لازم را برای صادرات مرکبات رعایت خواهند کرد و با تولید و فرآوری مرکبات با کیفیت گامی جدید در صادرات این محصولات به کشور چین اتفاق خواهد افتاد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تصریح کرد: طرف ایرانی از هم اکنون کار را شروع کند، چرا که بازار اقلام مختلف مواد غذایی چین پذیرش کالاهای صادراتی ایران را دارد.

کشاورز زاده اضافه کرد: مجوز صادرات سالانه ۸۰ هزار تن میگو از ایران به چین اخذ شد و با این مصادیق به طور حتم ظرفیت و بازار چین برای ورود صادرکنندگان ایرانی آماده شده است.

آمادگی مازندران برای صادرات

از سوی دیگر استاندار مازندران در گفت و گو با سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین از آمادگی این استان برای صادرات کالا از جمله مرکبات و همچنین افزایش تبادلات تجاری با کشور چین خبر داد.

سیدمحمود حسینی‌پور در نشست ویدیو کنفرانسی با محمد کشاورز زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: مازندران تشنه صادرات محصولات تولیدی است که با رایزنی های مختلف درصدد تحقق این امر مهم هستیم.

وی با بیان این که صادرات یک میلیارد دلاری کالا از مبدا مازندران به نقاط مختلف جهان در سه سال آینده برنامه ریزی شده است، گفت: از هرگونه تبادل تجاری که باعث رونق کسب و کار و توسعه مازندران شود، استقبال خواهیم کرد.

استاندار مازندران با بیان این که در ابتدای دهه ۱۳۹۰ برای صادرات مرکبات از مازندران به کشور چین پیگیری هایی انجام شد، اما این طرح در گام بعدی ابتر ماند، خاطر نشان کرد: در دوره جدید پیگیری ها خواهان اجرای ۱۰۰ درصدی صادرات مرکبات از مازندران به کشور چین هستیم.

حسینی پور بر ضرورت وجود و فعالیت میدان میوه و تره بار و دفتر ویژه اتاق بازرگانی مازندران در کشور چین تاکید کرد و گفت : ظرفیت های بی‌نظیر کالاهای تولیدی مازندران باید به معنای واقعی به کشور چین معرفی شود.

نماینده عالی دولت در مازندران با تشریح ظرفیت های قابل توجه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت استان، اضافه کرد: خواستار حضور گردشگران چینی در مازندران و شکوفایی گردشگری سلامت و گردشگری دریایی در این استان هستیم.

توجه به تداوم صادرات

از سوی دیگر تُجار مازندرانی طبق بررسی هایی که انجام دادند معتقدند که عمده مرکبات استان که در  انبارها ذخیره می شوند با کیفیت خواهند ماند و صادرات این محصول به کشور چین تنها مختص به بازه زمانی یک تا سه ماهه نباشد و در تمامی فصول سال صادرات برای حفظ بازار چین ادامه یابد. چراکه در سال های گذشته با تحرک سورتینگ داران مسایل فنی باغداری، برداشت، حمل و نقل و بسته بندی و  ذخیره سازی فنی در باغداری استان به صورت استاندارد ترویج شد و طبق اعلام رسمی مسوولان جهاد کشاورزی ضایعات مرکبات از ۳۰ تا ۳۵ درصد یک دهه گذشته، امروز به کمتر از پنج درصد کاهش یابد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران با تاکید بر لزوم رقابت‌پذیری مرکبات مازندران خواستار جدیت ۲ طرف ایرانی و چینی برای صادرات مرکبات مازندران شدند.

عبدالله مهاجر دارابی افزود: آنچه مسلم است طبق بررسی های صورت گرفته از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی هزنیه تمام شده برای صادرات هر یک کیلو پرتقال از مازندران حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان است و این قیمت پس از اضافه شدن هزینه سربار انجام حمل و نقل زمینی، تعرفه گمرگی و هزنیه های دیگر در کشورهای هدف صادراتی به ویژه حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و به ویژه عراق اصلا قابل رقابت نیست و مسوولان امر با توجه به این موضوع نسبت به صادرات مرکبات به چین اقدام کنند.

وی ادامه داد: امروز موضوع صادرات مرکبات مازندران که دغدغه جدی استاندار نیز است باید بدرستی با حمایت دولت عملیاتی شود، چرا که به هر حال قیمت تمام شده بر اساس بررسی های کارشناسان جهاد کشاورزی مشخص است. کرایه کامیون های آستارا از  ۲هزارو ۵۰۰ دلار به چهار هزار دلار رسیده است و به همین دلیل مرکبات استان اصلا نمی توانند در این بازار ها ورود پیدا کنند.

رییس اتاق بازرگانی مازندران تصریح کرد: اکنون با ورود شخص استاندار، مرکبات مازندران در آستانه صادرات به چین است که باید از این ظرفیت مهم برای توسعه اقتصادی استان نهایت بهره را ببریم.

مهاجر به وجود پایانه محصولات کشاورزی روماک گستر جویبار اشاره کرد و بیان داشت: اکنون این آمادگی وجود دارد که پرتقال های مازندران از این مرکز استاندارد ذخایر محصولات کشاورزی استان به کشورهای هدف صادرات انجام شود.

وی اضافه کرد: مازندران سالانه حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند و حدود سه هزار واحد تولیدی و صنعتی فعال با زیرساخت‌های فرودگاهی، بندری و ریلی دارد، ولی با این وجود حجم کل صادرات محصولات تولیدی استان مازندران در سال کمتر از نیم میلیارد دلار است در حالی که قرار بود این میزان در برنامه ششم به سه میلیارد دلار برسد.

رییس اتاق بازرگانی مازندران گفت: تحقق این حجم صادراتی برای مازندران تنها از طریق صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین کشور چین قابل تحقق است.

مهاجر تصریح کرد: دیگر بهانه صادرات محصولات مازندران به نقاط مختلف جهان به خاطر نبود امکانات حمل و نقلی، قرنطینه ای، گمرکی و بهداشتی تقریبا یا وجود ندارد و یا آنقدر اثرگذار نیست که صادر کنندگان بتوانند ضعف خودشان را پشت آن پنهان و مواردی مانند نبود مشوق های صادراتی را بهانه مهم قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: در کنار توجه به رفع مشکلات زیرساختی باید تفکر صادراتی در بین کشاورزان زنده شود برای این که آنها بتوانند سرمایه اصلیشان را حفظ کنند، یک بار برای همیشه مشکل اصلی را که همان هدایت کشاورز و باغدار به کشت محصولات بازار پسند و قابل صادرات است، رفع کنند.

رییس اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد: طی یک دهه گذشته نه تنها هیات های مختلفی از مسوولان و بخش خصوصی مازندران برای گسترش روابط تجاری از جمله صادرات مرکبات به کشورهای مختلف سفر کردند، بلکه از طرف مقابل هم هیات های زیادی به این استان آمدند و تفاهم‌نامه های رنگارنگی هم در این تبادل هیات برای " گسترش همکاری های تجاری " امضا شد اما باید برای صادرات به کشور چین عزم و اراده مسوولان استانی جدی تر از هر زمان دیگر باشد.

همچنین رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هدف گذاری امسال صادرات مرکبات این استان ۳۰۰ هزار تن است، گفت: پارسال ۶۵ هزار تن محصول مرکبات شامل نارنگی و پرتقال به کشورهای هدف صادراتی از جمله عراق، پاکستان و حاشیه دریای خزر صادر شد.

حسن عنایتی افزود: به طور حتم با اجرای طرح زیرساختی و شناسایی بازار هدف جدید صادراتی در سال جاری قدم های موثری برای رونق بازار مرکبات به وجود خواهد آمد.

وی اضافه کرد: در اوایل مهر ماه سال جاری پیش بینی می‌شود که امسال میزان صادرات ما به کشور روسیه و چین افزایش چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه رقم نارنگی پیش رس " ایواساکی"  پرتقال " تامسون " و " توسرخ" از ارقام صادراتی مرکبات استان مازندران است که در سال های اخیر به کشت این ارقام توجه جدی شده است، بیان داشت: این که صادر کنندگان محصول پرتقال و بسته بندی را از مشکلات عنوان می کنند درست است که موسسه تحقیقات مرکبات در حال معرفی ارقام جدید با تولیدات صادرات محور است.  

https://irna.ir/xjKhS۵

**اذعان رسانه‌های صهیونیستی به واهمه تل‌آویو و واشنگتن از روابط ایران و چین

روزنامه صهیونیستی « جروزالم پست » در مقاله‌ای تحلیلی با بررسی زوایای مختلف روابط آمریکا، چین و اسرائیل اذعان کرد که روابط رو به رشد میان جمهوری اسلامی ایران و چین نگرانی های را برای تل آویو و واشنگتن بدنبال دارد.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

روزنامه صهیونیستی « جروزالم پست » نوشت تنش‌های اخیر میان آمریکا و چین پیرامون سفر جنجالی « نانسی پلوسی » رئیس نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان می‌تواند منجر به مناقشه‌ای بزرگ شود. اسرائیل قادر نیست نقش مستقیمی در این منازعه ایفا کند اما  پیام تل آویو واضح است: "اسرائیل بدون تردید کنار آمریکا می‌ایستد." 

بدین ترتیب اکنون زمان درست برای ارزیابی دوباره روابط اسرائیل با تایوان است و دلیلی وجود ندارد تا اسرائیل موی دماغ چین شود. 

از سوی دیگر واشنگتن انتظار دارد متحدانش در "جنگ سرد جدید " میان چین و امریکا، در تیم دوستان آمریکا صف آرایی کنند. رقابت آمریکا و چین به اندازه رقابت مسکو و واشنگتن در زمان جنگ سرد شدید است. اسرائیل در آن زمان خردمندانه تصمیم گرفت و اکنون نیز باید راه عاقلانه‌ای انتخاب کند. بحران‌های میان آمریکا و چین بر سر جزیره تایوان در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶، هنگامی بروز کرد که چین آزمایش‌های موشکی اطراف آب‌های تایوان را انجام می داد و « بیل کلینتون » رئیس جمهوری سابق آمریکا گروه‌های جنگی آمریکایی را به تنگه تایوان گسیل کرده بود که باعث تسریع حساسیتی بزرگتر در روابط چین و اسرائیل در دهه بعدی شد. 

فروش تکنولوژی نظامی حساس از سوی اسرائیل به پکن که شامل پهپادهای « هارپی » و جنگنده‌های هشداری « فالکن » بود جرقه بحران سیاسی جدی میان واشنگتن و تل اویو شد. تنش‌ها تنها زمانی فروکش کرد که اسرائیل مکانیسم کنترلی جدید صادراتی در وزارت دفاع را که به محدودکردن فروش تکنولوژی نظامی به چین بود را اجرایی کرد. 

امروز افزایش روابط میان ایران و چین نگرانی عمده برای هر دو طرف تل اویو و واشنگتن است. چین قصد دارد در قالب یک قرارداد همکاری ۲۵ ساله، ۴۰۰ میلیارد دلار طی ۲۵ سال آینده در اقتصاد ایران  در تبادل نفت، تقویت همکاری نظامی و تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا و انزوای تهران سرمایه‌گذاری کند. با این شرایط چنین منبع مالی به ایران کمک خواهد کرد تا صنعت دفاعی خود را تقویت کند. برای اسرائیل این توافقنامه هشداری دیگر است که این نظر را در ذهن متبادر می‌کند: " چین دوست ما نیست، اکنون زمان آن رسیده تا از پکن دوری کنیم." 

این رسانه اسرائیلی مدعی است: این خطرات به همین اندازه برای آمریکا نیز مهم و مسئله‌ساز است. « شی جینپینگ » رئیس جمهوری چین به دنبال جایگزینی با آمریکا در رسیدن به قدرت مطلق و برتر در منطقه هند-اقیانوسیه و به تدریج سلطه برتمام جهان است.

این رسانه اسرائیلی همچنین بدون ارائه سند و مدرکی، ادعا کرده است که مقامات چینی درباره منشا همه گیری ویروس کرونا و در دسترس قرار دادن اطلاعات در این خصوص پنهانکاری کردند و جهان را فریب دادند. همه‌گیری که شرایط اقتصادی و انسانی را در سراسر جهان ویران کرد. 

به علاوه آنچه چین پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان با انجام رزمایش‌های نظامی وسیع در تنگه تایوان نشان داد حاکی از این است که  ارتش چین ممکن است از نیروی نظامی برای تهدید آمریکا و متحدانش استفاده کند.

باوجود این پیچیدگی‌هایی در این رابطه وجود دارد، جدایی از پکن برای اسرائیل کار آسانی نخواهد بود. چین یکی از بزرگترین شرکای تجاری و منابع سرمایه‌گذاری خارجی برای اسرائیل است. 

از سوی دیگر چین بخش تکنولوژی اسرائیل و موسسات تحقیقاتی دانشگاهی آن در سطح جهان را به عنوان منبع اساسی و ضروری تکنولوژی به رسمیت می‌شناخته است و با این حال سرمایه‌گذاری‌های کوچک پکن ذاتا استراتژیک هستند و به عنوان اهرم برتری اسرائیل در هوش مصنوعی، تکنولوژی‌های فراصوتی، اطلاعات رباتیک و وسائل نقلیه خودکار طراحی شدند.تمامی این تکنولوژی ها از سوی وزارت دفاع آمریکا به عنوان تلاش برای بروزرسانی نظامی خودش حتی اگر کاربردهای غیرنظامی داشته باشند ضروری قلمداد شده است. 

این موضوعی دردناک است اما اسرائیل باید در روابط خود با چین تجدید نظرهایی داشته باشد. ارتش و قدرت اقتصادی و سیاسی آمریکا برای امنیت اسرائیل ضروری است. همکاری تکنولوژیکی اسرائیل و چین موجب فرسایش اتحاد تل اویو با آمریکا می‌شود. محققان اسرائیلی باید در نظر داشته باشند تحقیقات مشترک با طرف چینی به ویژه بخشی که به دولت و یا ارتش چین مرتبط است به توانایی آنها برای کار با آمریکا ضرر خواهد زد. کارآفرینان اسرائیلی نیز باید توجه داشته باشند که همکاری با چین به شکل جدی دسترسی آنها را به بازار آمریکا محدود خواهد کرد. اسرائیلی‌ها در تمام بخش‌ها باید این توهم را رها کنند که تمایزی میان پروژه‌های نظامی و غیرنظامی در مورد چین وجود دارد. درعوض کارآفرینان و محققان اسرائیلی باید روابط خود را با تایوان تقویت کنند. این درحالی است که اقتصاد تایوان در مقایسه با چین کوچک است. 

در آخرین تحلیل‌ها آمده است اسرائیل جز ایستادن در کنار آمریکا چاره‌ای ندارد.  این مسئله باید در اقدامات و سیاست رسمی بازتاب پیدا کند. نیازی نیست تل اویو این بار را بر روی دوش بخش خصوصی با قوانین و مقررات غیرضروری بیندازد و یا بیانیه‌های عمومی  منتشر کند که چین را خشمگین کند. درعین حال سیستم غیررسمی اسرائیل که شامل شبکه‌ای کوچک و درهم تنیده از ماموران اداری ارشد و مقام‌های امنیتی است می تواند در محدود کردن روابط چین کاملا موثر باشد. این موضوعات، مسائل امنیتی حساسی هستند و باید دستورکارهای تنگ‌نظرانه را کنار بگذارد. 

واشنگتن می‌تواند با تقویت روابط و همکاری آکادمیک و تکنولوژی دفاعی آمریکا- اسرائیل برای مثال با ایجاد کارگروه تکنولوژی عملیاتی که از سوی کنگره اخیرا میان پنتاگون و وزارت دفاع آمریکا شکل گرفته مدل‌ خوبی از همکاری فعالانه بسازد.

بنابر این هنگامی که اسرائیل از چین جدا شود، فرصت‌های بزرگتری برای همکاری میان متحدان نزدیک بوجود خواهد آمد. ابتکار بازار آزاد از هرآنچه که شبیه مدل دولتی چینی است پیشی خواهد گرفت.در همین حال پکن با حمایت از بزرگترین دشمن خطرناک اسرائیل یعنی ایران ، معادله‌ها را برهم زده است. اکنون اسرائیل به خوبی می‌داند باید از بهترین متحدش(آمریکا) پشتیبانی کند و از بزرگترین رقیب آن یعنی چین فاصله بگیرد. 

به علاوه رسانه‌های دیگر اسرائیلی از جمله « تایمز آو اسرائیل » با نگاهی مشابه در مقاله‌ای از قول «آصف اوریان »ژنرال سابق در مرکز سیاست‌گذاری چین- اسرائیل در تل‌آویو نوشت : « ماه عسل روابط میان اسرائیل و چین به پایان رسیده است. یکسری شاخص‌هایی نشان  می‌دهد که ما در دوره جدیدی از روابط میان کشورها قرار گرفتیم و این روابط امروزه پیچیده‌تر و ترسناک‌تر از گذشته است.» 

داده‌ها نشان می‌دهد اوج سرمایه‌گذاری هر دو طرف چین و اسرائیل در سال ۲۰۱۸ بوده است و از آن زمان رو به کاهش است. به علاوه شمار شرکت‌های اسرائیلی با کاهش ۱۵ درصدی طی ۶ سال گذشته به ۴۸۰ شرکت رسیده است. تا پیش از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا چین بزرگترین شریک تجاری اسرائیل در آسیا و دومین شریک تجاری در جهان بوده است و همواره پروازهای مسقیم میان دو کشور وجود داشت

براساس نظرسنجی « پیو » که در ماه ژوئن منتشر شد ۴۸ درصد مردم نگاه مثبتی به چین نسبت به سایر کشورهای غربی دارند در حالی‌که  ۴۶ درصد از پکن مایوس شدند.

براساس گزارش پایگاه خبری « دیفنس » کمک‌های جدید چین به سوریه نیز زنگ خطر را برای اسرائیل به صدا درآورده است. بیانیه اخیری که از سوی چین  در ۲۰ ژوئیه در مراسمی در دمشق برای کمک به سوریه منتشر شد زنگ خطر را در حلقه امنیتی اسرائیل به صدا درآورد. در این بیانیه آمده است سوریه تجهیزات ارتباطی پیشرفته از چین دریافت خواهد کرد.

براساس این بیانیه  رسمی این کمک باهدف بهبود زیرساخت‌های شبکه داخلی سوریه به ویژه در مناطقی که طی بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ آسیب دیدند استفاده خواهد شد. به علاوه «فنگ بیائو » سفیر چین در سوریه و « فادی صلاتی ال خلیل» رئیس بخش همکاری بین الملل و برنامه‌ریزی سوریه توافقنامه‌ای برای تحویل این تجهیزات به وزارت ارتباطات و فن‌آوری سوریه امضا کردند.

تحلیل‌گران معتقدند دلایل واقعی برای نگرانی در اسرائیل از سرمایه‌گذاری بزرگ چین در سوریه وجود دارد. 

در این راستا « دنی یاتوم » رئیس سابق موساد در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد : « هرگونه روابطی میان قدرتی جهانی مانند چین و کشوری که یکی از دشمنان اسرائیل است، نگران کننده است. بدون تردید چینی‌ها برنامه بزرگی در سوریه دارند و اسرائیل باید مطمئن شود چیزی موجب محدودیت آزادی عمل اسرائیل در سوریه نمی‌شود.» 

روابط میان چین و اسرائیل تا سالهای اخیر که با فشار آمریکا به اسرائیل برای محدود کردن ارتباط با چین همراه بود در وضعیت خوبی بود. 

موضع گیری های اخیر چین در خصوص رویدادهای مرتبط با رژیم صهیونیستی و فلسطین نیز باعث چندان به مذاق مقامات و رسانه های رژیم صهیونیستی خوش نیامده است.

« وانگ ونبین » چندی پیش درگیری اخیر بین اسرائیل و فلسطین را که تلفات غیرنظامیان بسیاری از جمله کودکان به دنبال داشت محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنانی اعلام کرد چین به حمایت قاطع از فلسطینیان در احیای حقوق مشروع آنها ادامه خواهد داد.

وی با دلخراش توصیف کردن این مساله تصریح کرد چین قاطعانه با هرگونه خشونتی که غیرنظامیان را هدف قرار می دهد مخالف است و آن را محکوم می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته بود: دلیل اصلی درگیری‌های مکرر بین اسرائیل و فلسطین، عدم اجرای راه حل دو کشوری و انکار طولانی مدت درخواست مشروع مردم فلسطین برای ایجاد یک کشور مستقل است.

https://irna.ir/xjKj۹h

**مدیرعامل خبرگزاری رسمی پاکستان: همکاری با ایرنا تقویت می‌شود

مدیرعامل خبرگزاری آسوشیتدپرس پاکستان(APP) به عنوان خبرگزاری رسمی این کشور امضای تفاهمنامه همکاری با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را یک تحول مثبت در مسیر تعاملات برادرانه دو کشور همسایه دانست و تاکید کرد: همکاری متقابل با ایرنا با هدف تحکیم بیشتر ارتباطات ایران و پاکستان تقویت خواهد شد.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

در مراسم اختتامیه اجلاس دو روزه بیست و یکمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان که روز پنجشنبه پایان یافت، دو کشور ۴ یادداشت تفاهم نامه همکاری امضا کردند که اولین آن مربوط به تفاهم نامه همکاری میان ایرنا و ای‌.پی.پی به عنوان خبرگزاری‌های رسمی ۲ کشور بود. 

«سیدمحمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان از جانب مدیرعامل ایرنا و «اختر منیر» مدیرعامل خبرگزاری رسمی پاکستان تفاهم نامه جدید همکاری میان این دو نهاد رسانه ای را امضا کردند.

«اختر منیر» به‌ همین مناسبت طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد با ابراز خرسندی از امضای توافقنامه افزایش همکاری‌های دوجانبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: این امر موجب ارتقای بیشتر همکاری های دوجانبه تهران و اسلام‌آباد خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران و پاکستان دو کشور برادر اسلامی و همسایه هستند، گفت: ما در زمینه‌های مختلف به ویژه در مجامع منطقه‌ای و بین المللی همکاری‌های خوبی داریم. 

این مسوول رسانه‌ای پاکستان اظهار داشت: انعقاد مجدد یادداشت تفاهم نامه همکاری با ایرنا یک فرصت و تحول جدید برای هر دو خبرگزاری است که بتوانند تعاملات متقابل در بخش‌های مختلف خبری و اطلاع رسانی را گسترش دهند. 

وی تاکید کرد: رسانه ها نقشی حیاتی در نزدیک کردن ارتباطات کشورها جهان ایفا می‌کنند لذا با توجه به روابط برادرانه و همسایگی ایران و پاکستان، ایرنا و ای پی پی قادر به انجام اقدامات سازنده برای تقویت بیش از پیش این روابط هستند. 

اختر منیر افزود: بر اساس تفاهم نامه همکاری ایرنا و خبرگزاری رسمی پاکستان، دو طرف تبادل رسانه‌ای و برنامه های آموزشی متفاوتی را تجربه خواهند کرد و ما نیز تمایل به آغاز دور جدید در این همکارها هستیم. 

تفاهم نامه همکاری ایرنا و ای پی پی متشکل از ۱۲ ماده برای مدت یک سال معتبر است و به طور خودکار برای مدت مشابه تمدید می شود.

در این تفاهم نامه آمده است: طرفین توافق می‌کنند اخبار، عکس‌ها و ویدئوهای خود را به زبان انگلیسی از طریق اینترنت، بدون هزینه که از این پس به عنوان «خدمات» نامیده می‌شوند، برای توزیع در بین مشترکین خود و نمایش در وب‌سایت‌ها به یکدیگر ارائه کنند.
در ادامه این تفاهم نامه آمده است که طرفین توافق کردند که بازدیدهای متقابل دوره ای کارکنان حرفه ای خود را برای به اشتراک گذاشتن و تبادل تجربیات یکدیگر تسهیل کنند.

سوم مردادماه امسال علی نادری، مدیرعامل ایرنا در دیدار با سفیر پاکستان در ایران، با اشاره به روابط و مناسبات عمیق و دوستانه تهران – اسلام‌آباد بر توسعه و عمق بخشیدن به مناسبات فرهنگی و رسانه ای دو کشور تاکید کرد.

وی با تشریح سیاست های اصولی دولت سیزدهم در توسعه و تعمیق روابط با همسایگان بویژه پاکستان خاطر نشان کرد: در یکسال گذشته که از شروع بکار دولت سیزدهم به ریاست ایت الله سید ابراهیم رییسی سپری شده است ؛ مناسبات ایران و پاکستان در بسیاری از زمینه های رشد و توسعه یافته است.

«رحیم حیات قریشی» سفیر پاکستان نیز با بیان این مطلب که هیچ مرز و محدودیتی برای ارتقای سطح همکاری های ایران و پاکستان در زمینه های مختلف وجود ندارد؛ آمادگی کشورش را برای تقویت همکاری فرهنگی و رسانه ای فیمابین اعلام کرد.

https://irna.ir/xjKjy۴

**روسیه: سازمان های تروریستی سوریه و عراق فعالیت های خود را در کشورهای دیگر گسترش می دهند

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه گفت: سازمان های تروریستی که در برخی از کشورهای سوریه و عراق وجود داشتند، ضعیف شده و از فعالیت خود کاسته و در مکان ها و کشورهای دیگر شروع به فعالیت کرده اند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

پاتروشف در نشست دبیران شورای امنیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در پایتخت ازبکستان، تاشکند، جریان دارد، گفت: علیرغم ضربه های بزرگی که سازمان‌های تروریستی بین‌المللی در عراق و سوریه متحمل شده‌اند، آنها تاکتیک‌های خود را تغییر داده و فعالیت‌های خود را در جهت‌های جدید گسترش می‌دهند.

پاتروشف افزود: کشورهایی که در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای بیشتر تحت تأثیر تروریسم قرار گرفته اند، هند و پاکستان هستند.

در ۲۵ مرداد، دومین مجمع اقتصادی سازمان همکاری شانگهای در پایتخت ازبکستان آغاز به کار کرد و به مدت دو روز ادامه داشت.

https://irna.ir/xjKjmB

**حمایت احزاب سیاسی اردنی از دولت و مردم سوریه

ائتلاف احزاب ناسیونالیست و چپگرای اردن حمایت خود را از دولت، مردم و کشور سوریه به عنوان یک کشور عربی یکپارچه و حاکمیت ارضی آن در مقابله با تجاوز، محاصره و جنگ ابراز کردند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

فؤاد دبور سخنگوی این ائتلاف و دبیرکل حزب بعث پیشرو اردن در این باره گفت که ما بار دیگر حمایت خود را از سوریه در برابر تجاوزات مکرر صهیونیستی به اراضی سوریه و نیز مقابله با اشغالگران آمریکایی و سرقت نفت و منابع سوریه و نیز اشغالگری سوریه در کنار گروهک‌های تروریستی مورد حمایت این اشغالگران اعلام می‌کنیم.

دبور اعلام کرد که درگیری با دشمن صهیونیستی، درگیری تا آزادسازی اراضی فلسطین و دیگر سرزمین‌های کشورهای عربی اشغال شده است.

وی بر ضرورت مقابله با دشمن صهیونیستی به همه اشکال آن تأکید کرد.

دبور گفت که ملت عربی فلسطین که در برابر دشمن صهیونیستی در تمام مناطق اشغالی آن کشور ایستاده‌اند، اراده استقامت و شجاعت دارند و قادر به مقابله با دشمن اشغالگر هستند.

https://irna.ir/xjKjmD

**حماس، حمایت از تبادل سفیر میان اسرائیل و ترکیه را تکذیب کرد

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین بیانیه منتسب به این گروه مقاومت مبنی بر حمایت از تبادل سفیر میان ترکیه و رژیم صهیونیستی را تکذیب و آن را دروغ و جعلی خواند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

بر اساس این گزارش، دفتر رسانه‌ای جنبش حماس اعلام کرد که این بیانیه جعلی است و این گروه بار دیگر بر موضع ثابت خود در مخالفت با تمام انواع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از جمله اقدام برای تبادل سفرا تاکید می‌کند.

دفتر رسانه‌ای حماس همچنین از رسانه‌ها خواست در انتقال اخبار دقت کرده و بیانیه‌ها و اظهارات رسمی این جنبش را تنها از پایگاه رسمی حماس پیگیری کنند.

برخی رسانه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی پیش از این بیانیه‌ای به حماس نسبت داده و ادعا کرده بودند که این گروه فلسطینی از عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل و تبادل سفیر میان دو طرف حمایت کرده است.

دفتر یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ۲۶ مردادماه اعلام کرد که این رژیم و ترکیه برای تبادل سفیر به توافق رسیدند.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این باره آمده است که این توافق طی گفت‌وگوی تلفنی میان لاپید و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حاصل شده است.

با توجه به تحولات اخیر در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، آنکارا از بحران های اقتصادی مختلف رنج می برد و اردوغان راه حل این مشکلات را بهبود روابط آنکارا – تل آیو می داند.

اردوغان از این رو سران رژیم اشغالگر قدس را دعوت به بهبود و تقویت روابط با ترکیه می کند. دعوت "اسحاق هرتسوگ" رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و فرستادن وزیر خارجه ترکیه به تل آویو همه در راستای همین هدف انجام شد. در واقع آنکارا در سرزمین های اشغالی به دنبال اقتصاد است زیرا روابط امنیتی و اطلاعاتی آنکارا – تل آویو همان گونه که اردوغان اعلام کرده، قطع نشده است.

چشم ترکیه به گاز به سرقت رفته فلسطین است و تلاش می کند این گاز از خاک ترکیه به اروپا منتقل شود تا آنکارا به عنوان معبر و گذرگاه انرژی از شرق به غرب به یک امتیاز ژئوپلتیک دست یابد و در کنار دریافت گاز ارزان از رژیم صهیونیستی، سالانه میلیاردها دلار نیز حق عبور گاز بگیرد.

ترکیه تلاش می کند با گردشگری و تجارت دروازه ای برای تقویت و استحکام روابط با صهیونیست ها باز کند، برغم اینکه حجم روابط تجاری میان آنکارا و تل آویو از مرز ۴ میلیارد دلار در سال عبور کرده است.

این تنها ملت فلسطین است که از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و وجه قانونی دادن به اشغالگران ضرر می کند.

ترکیه تلاش می کند تا روابط خود با اشغالگران را از طریق ارتباط با تشکیلات خودگردان در رام الله توجیه کند زیرا می داند که سکوت تشکیلات خودگردان می تواند تا حدودی از سر و صدا و اعتراض های شکل گرفته علیه روابط آنکارا – تل آویو بکاهد. آنکارا سعی دارد فلسطینی ها را متقاعد کند که عادی سازی روابط با اشغالگران به سود ملت فلسطین است.

ملت و مقاومت فلسطین، هرگونه عادی سازی روابط با اشغالگران را محکوم و رد می کنند و این دروغ ها نمی تواند مورد پذیرش ملت فلسطین قرار گیرد. ملت فلسطین عادی سازی و عادی انگاری روابط ترکیه با اشغالگران را نمی پذیرد؛ همان طور که عادی سازی روابط امارات، بحرین، اردن، مصر، سودان و مغرب را نمی پذیرد.

ترکیه بر اساس روابطش با اشغالگران صهیونیست، فعالیت جنبش حماس در خاک خود را محدود کرد.

ترکیه علاوه بر برقراری همکاری های سیاسی و اقتصادی با اشغالگران صهیونیست، از نفوذ لابی های صهیونیستی برای بهبود روابط واشنگتن – آنکارا و حل و فصل اختلاف های موجود بهره می برد.

https://irna.ir/xjKjmP

**نخست وزیر فنلاند آزمایش مواد مخدر داد

سنا مارین نخست‌وزیر فنلاند پس از انتشار ویدئویی از مهمانی و رقص با دوستانش در این هفته فاش کرد که آزمایش مواد مخدر داده است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

مارین جمعه شب گفت که درخواست‌ها برای انجام آزمایش مواد مخدر را ناعادلانه می‌دانسته است، اما با آن موافقت کرده تا هرگونه سوء برداشتی را که او مواد مصرف کرده بود، رد کند.

مارین در کنفرانس مطبوعاتی در هلسینکی گفت: در روزهای اخیر، اتهامات عمومی بسیار شدیدی مبنی بر اینکه من در فضایی بوده‌ام که مواد مخدر مصرف می‌کردم، یا اینکه خودم مواد مخدر مصرف می‌کردم، وجود داشت.

مارین در ادامه افزود: من این اتهامات را بسیار جدی می‌دانم و با وجود اینکه تقاضای آزمایش مواد مخدر را ناعادلانه می‌دانم، برای حمایت قانونی خود و رفع شبهات، امروز در یک آزمایش مواد مخدر شرکت کرده‌ام که نتایج آن در حدود یک هفته دیگر آماده خواهد شد.

در کلیپی که این هفته برای اولین بار در شبکه های اجتماعی از حضور نخست وزیر فنلاند در مهمانی منتشر شده است، گفته می شود که سایر مهمانداران کلمه کوکائین را ذکر می کنند.

مارین ۳۶ ساله در سال ۲۰۱۹ نخست وزیر فنلاند شد و در آن زمان جوان ترین رهبر منتخب دولت در جهان بود.

https://irna.ir/xjKjmK
**اپراتور جدید پروژه گاز ساخالین ۲ روسیه آغاز به کار کرد

اپراتور جدید پروژه گاز ساخالین ۲ روسیه اعلام کرد که از روز جمعه به طور رسمی اجرای فعالیت های تولیدی و اقتصادی مرتبط با این پروژه را آغاز کرده است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

در بیانیه این شرکت آمده است که راه اندازی اپراتور جدید پروژه ساخالین ۲ از ۱۹ آگوست ۲۰۲۰ فعالیت مرتبط با این پروژه را آغاز شده است.

شرکت روسیه اعلام کرد که اموال، حقوق و تههدات ساخالین۲ که یک شرکت فعال برای پروژه ساخالین ۲ است منتقل شده است.

براساس این بیانیه، همچنین کارمندان ساخالین انرژی با حفظ بهره‌مندی آنان از تمام حقوق کنونی آنان و تأمین اجتماعی و پاداش آنها به شرکت جدید منتقل شده‌اند

پایان ماه ژوئن بود که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه  در پاسخ به تحریم برخی کشورهای غربی علیه مسکو، فرمانی برای اجرای اقدامات استثنایی در بخش انرژی و ملی کردن شرکت انرژی ساخالین برای تبدیل شدن به مالکیت دولت روسیه صادر کرد.

پیش از تصمیم پوتین برای ملی کردن شرکت انرژی ساخالین، شرکت رویال داچ شل" حدود ۲۷.۵ درصد و شرکت‌های ژاپنی «میتسوبیشی» و «میتسوی» نیز ۲۲.۵ درصد سهام ساخالین ۲ را دارا بودند.

https://irna.ir/xjKjmL

**کاخ سفید نگران احتمال افشای روش‌های سرویس‌های جاسوسی آمریکا

کاخ سفید در پی اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در انتقال اسناد محرمانه و فوق محرمانه به اقامتگاه شخصی اش در فلوریدا، نگران افشای روش‌های سرویس های جاسوسی این کشور شده است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

شبکه خبری سی ان ان آمریکا جمعه شب به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد کاخ سفید در محافل خصوصی از اقدام رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتقال مجموعه‌ای از اسناد محرمانه و فوق محرمانه به محل اقامتش در ایالت فلوریدا ابراز نگرانی کرده‌ است.

بر اساس این گزارش، همزمان با آشکار شدن جزئیات بیشتری از حمله اف‌بی‌آی به محل اقامت رئیس جمهوری سابق آمریکا، مقامات کنونی دولت جو بایدن نگران هستند که چه اطلاعاتی از سوی دونالد ترامپ به محل اقامتش منتقل شده است.

مقامات کنونی دولت آمریکا همچنین نگران هستند که آیا این اطلاعات ممکن است، منابع و روش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا را در معرض خطر قرار دهد یا خیر.

یک مقام ارشد آمریکا که نامش بیان نشده است، به شبکه سی ان ان گفته است: نگرانی های عمیقی وجود دارد.

به گفته یک منبع آگاه دیگر، مقامات جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین نگران اطلاعاتی هستند که ممکن است ترامپ خارج کرده باشد.

این منبع آگاه گفته است نمایندگان جامعه اطلاعاتی آمریکا در ماههای گذشته گفتگوهایی با وزارت دادگستری، کمیته‌های اطلاعاتی کنگره و سازمان آرشیو اسناد ملی آمریکا درباره اسناد حساسی که ممکن است مفقود شده باشند، داشته اند.

مقامات کاخ سفید از اظهارنظر درباره این موضوع در محافل عمومی خودداری کرده و اصرار دارند که وزارت دادگستری باید درباره تحقیقات این پرونده اظهارنظر کند.

مقامات آمریکایی اظهار کرده اند به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در خصوص این پرونده گزارشی ارائه نشده و اطلاعات مربوط  تنها از طریق گزارش‌های رسانه‌ای به دفتر کار او رسیده است.

یک قاضی آمریکا خواستار انتشار برخی مدارک وشواهد وزارت دادگستری شده که منجر به صدور حکم جستجو از اقامتگاه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین شده است.

ماموران پلیس فدرال آمریکا ۲ هفته پیش با یورش به اقامتگاه ترامپ در "مارئه لاگو"درفلوریدا شماری از اسناد و مدارک کاملا سری و محرمانه کاخ سفید را که به صورت غیرقانونی به این مکان انتقال داده شده بود، ضبط کرده و با خود بردند.  

بروس راینهارت قاضی آمریکا گفت: به رغم مخالفت وزارت دادگستری، به نظر او بخش هایی از این اسناد و مدارک قابلیت انتشار دارند و به وزارت دادگستری دستور داد بخشی ویرایش شده از آنها را تا پنجشنبه آینده منتشر کند، هر چند به دادستان ها در صورت مخالفت با پیشنهاد او، فرصت تجدیدنظرخواهی داده خواهد شد.

یورش ماموران فدرال به اقامتگاه ترامپ نقطه اوج چشمگیری در یکی از بسیار پرونده های فدرال و ایالتی ترامپ از هنگام پایان دوره ریاست جمهوری او و همچنین در مورد کسب و کار خصوصی اش به شمار می رود.

با اینکه ترامپ جمهوری خواه به تمایل خود برای رقابت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اشاره کرده، اما هنوز این موضوع را قطعی اعلان نکرده است.

وزارت دادگستری با انتشار حتی بخشی از این اسناد و مدارک منجر به جستحو در مارئه لاگو مخالفت کرده است.

به نوشته تارنمای نشریه انگلیسی «دیلی میل»؛ ترامپ که ۲ استیضاح از سوی کنگره را در کارنامه دارد، در پی یورش اخیر اف. بی. آی به محل اقامت خود در فلوریدا و همچنین بازجویی از برخی مشاوران سابقش در کاخ سفید، پلیس فدرال آمریکا را به صراحت تبهکار خواند.

 ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا پلیس اف. بی. آی را به خاطر آنکه در یورش به محل اقامت وی در «مارئه لاگو» فلوریدا هرآنچه در دسترس بود ازجمله پاسپورت های وی را با خود همراه برده اند، «تبهکاران پیش پا افتاده» خواند.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز نیز روز گذشته گزارش داده بود که «پت سیپولونه» یکی از اعضای سابق  شورای کاخ سفید، به همراه «پاتریک فیلبین»  طی روزهای اخیر توسط اف. بی. آی درمورد انتقال اسناد محرمانه از کاخ سفید به مارالاگو، مورد بازجویی قرار گرفته اند، این دو فرد در واقع از مقام های ارشد در دولت ترامپ به شمار می روندکه توسط پلیس فدرال آمریکا مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفته اند.

شبکه خبری فاکس اعلام کرد که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) سه گذرنامه توقیف شده دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا را به وی بازگردانده است.

اف بی آی در پی یورش به اقامتگاه ترامپ، اسناد قضایی را منتشر کرد که نشان می داد این عملیات بخشی از تحقیق درباره نقض احتمالی سه قانون مرتبط با نحوه برخورد و اداره اسناد دولتی توسط ترامپ بوده است؛ بر اساس اسناد قضائی که روز جمعه انتشار یافت، نیروهای پلیس در این جستجو ۱۱جعبه حاوی اسناد محرمانه و طبقه بندی شده یافتند که ترامپ در پایان دوره ریاست جمهوری خود از کاخ سفید بیرون برده بود و روی برخی از این جعبه ها مهر کاملا محرمانه زده شده بوده است.

اما ترامپ تاکنون با انکار همه اتهام ها و خطاکاری ها گفته که این اسناد را در هنگام اقامت در کاخ سفید از حالت محرمانه بیرون آورده است؛  قانون (مقابله با) جاسوسی در آمریکا که پیشینه آن به جنگ اول جهانی می رسد، یکی از سه قانونی است که ممکن است رئیس جمهوری سابق آمریکا در پی یورش هفته گذشته ماموران پلیس فدرال آمریکا "اف بی آی" به اقامتگاه او در مارئه لاگو در فلوریدا، به نقض آنها متهم شود.

https://irna.ir/xjKjmW

**افزایش ۳۷.۲ درصدی شاخص قیمت تولید در آلمان در بحبوحه بحران انرژی

اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس) اعلام کرد، شاخص قیمت تولید در اینکشور در ماه جولای (تیر-مرداد) با سرعتی بی سابقه افزایش یافت و محصولات صنعتی ۳۷.۲ درصد نسبت به سال قبل گران تر شده است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

دستاتیس گزارش داد که قیمت انرژی بیش از دو برابر شده است و همچنان مسئول اصلی افزایش قیمت از کارخانه ها و مراکز تولیدی آغاز می شود و بدون افزایش هزینه های انرژی، قیمت تولیدات از سوی تولیدات کننده در آلمان تنها ۱۴.۶ درصد افزایش می یابد.

براساس این گزارش، قیمت گاز طبیعی ۱۶۳.۸ درصد افزایش داشته است و برای صنعت آلمان، قیمت گاز در ماه ژوئیه تقریباً سه برابر، سال به سال افزایش یافته است در حالی که اپراتورهای نیروگاه شاهد قیمت بیش از دو برابر بوده اند.

ماه گذشته دولت آلمان با در اختیار گرفتن ۳۰ درصد از سهام یونیپر بزرگترین شرکت واردکننده گاز این کشور را از ورشکستگی نجات داد.

تورم در آلمان در ماه مه (خرداد) به ۷.۹ درصد رسید که بالاترین سطح از زمان اولین بحران نفتی در سال ۱۹۷۳ به حساب می آید.

وزارت دارایی آلمان در گزارش ماهانه خود تاکید کرد: کاهش تامین گاز از سوی روسیه، افزایش قیمت انرژی و دیگر کالاها و اختلال در زنجیره تامین به خاطر اتخاذ سیاست‌های ضدکرونا درکشورهای مختلف از جمله چین، بر اقتصاد آلمان فشار وارد کرده و توسعه اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است.

از زمان شروع جنگ اوکراین، کشورهای اروپایی از جمله آلمان تحریم‌هایی را علیه کرملین اعمال کردند. به خاطر وابستگی این کشورها به محصولات وارداتی از روسیه به ویژه در حوزه انرژی و مواد غذایی، تحریم‌ها کشورهای تحریم‌کننده را با تورم و کمبود شدید مواجه کرده است.

https://irna.ir/xjKjmJ

**روسیه: اظهارات غیر مسؤولانه آمریکایی‌ها، اوکراین را به جنایات بیشتر ترغیب می کند

سفارت روسیه در واشنگتن جمعه شب تاکید کرد: اظهارات غیرمسئولانه ایالات متحده در مورد وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا ترغیب کننده ارتش اوکراین به جنایات بیشتر است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

در بیانیه این سفارتخانه آمده است: سکوت و چشم پوشی ازادامه بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا توسط اوکراین پذیرفتنی نیست و تنها به مصونیت اوکراین کمک می کند.

این سفارت همچنین در بیانیه خود اعلام کرد که ستایش واشنگتن از کی یف نیز موجب می شود که این کشور به ادامه بمباران این تأسیسات هسته‌ای به صورت سازمان‌یافته ادامه دهد.

در همین حال، آناتولی  آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا نیز روز پنجشنبه گفته بود: باید اعتراف کنم، گفت وگوی سیاسی میان آمریکا و روسیه امروز فلج است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز ژوئن گذشته گفته بود، روابط روسیه و ایالات متحده به نقطه صفر رسیده است.

آنتونوف گفت که هرچه واشنگتن تلاش کند که چهره روسیه را به عنوان یک صادر کننده سوخت خدشه دار کند، این مساله خلاف واقعیت است و با آن سازگار نیست.

وی افزود که مشکلات ایجاد شده در صادرات سوخت از روسیه به مشتریان خود نه به خاطر اقدامات مسکو، بلکه به خاطر تحریم‌های آمریکاست.

آنتونوف افزود: صادرات خود را به هیچ کشوری تحمیل نکردیم و آمادگی داریم که منابع با کیقیت را به قیمت مناسب به تمام کشورهایی که به آن نیاز دارند، بفروشیم.

وی با اشاره به خط لوله گاز سیل شمالی ۲ افزود که این خط می تواند مشکل انرژی اروپا را حل کند و این خط برای راه اندازی آماده است و فقط باید کلید آن را زد، اما تنها یک مشکل در اراده سیاسی [کشورهای اروپایی برای این کار] وجود دارد.

آنتونوف افزود که اروپا تسلیم خواسته واشنگتن شده است و اکنون روی گاز طبیعی مایع گران قیمت [آمریکا] تکیه می‌کند.

https://irna.ir/xjKjmH

**حمله موشکی دوباره به بزرگترین پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه

منابع خبری امروز شنبه از حمله موشکی دوباره به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در کنار بزرگترین حوزه نفتی در شرق شهر دیرالزور سوریه خبر دادند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

چند فروند موشک بامداد شنبه پایگاه نظامی نیروهای اشغالگر آمریکایی در حوزه نفتی "العمر" در شرق شهر دیرالزور در شرق سوریه را هدف قرار داد.

برپایه این گزارش، در پی این حمله موشکی، بالگردهای آمریکایی به طور گسترده بر فراز منطقه به پرواز در آمدند.

به نوشته اسپوتینک، صداهای انفجارهای پیاپی در منطقه اطراف حوزه نفتی العمر به گوش رسید و همزمان پروازهای شناسایی صورت گرفت و هواپیماهای جنگی آمریکا نیز به طور گسترده به پرواز درآمده و نیروهای آمریکایی اقدام به گشت زنی کردند.

این درحالی است که پیش از این نیز، فرمانده نیروهای ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا ۲۵ مردادماه از اصابت چند موشک به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در کنار حوزه نفتی "العمر" در شرق سوریه خبر داده بود.

این فرماندهی گفته بود که این حمله تلفاتی نداشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک درباره انفجار در پایگاه آمریکا در کنار حوزه نفتی العمر به نقل از منابع محلی خود اعلام کرده بود که صدای چند انفجار دوشنبه شب در پیرامون منطقه به گوش رسید و سپس روشن شد که محل اقامت و استراحت نظامیان ارتش آمریکا در این پایگاه مورد حمله قرار گرفته است.

این خبرگزاری افزود که پس از شنیده شدن صدای انفجار، آژیر خطر و آژیر آمبولانس در پیرامون این حوزه نفتی به صدا درآمد و بالگردهای ارتش اشغالگر آمریکا نیز همزمان در محل به پرواز درآمدند.

براساس گزارش رسانه ها، پایگاه آمریکا در کنار حوزه نفتی العمر بزرگترین پایگاه ارتش اشغالگر آمریکا در شرق استان دیر الزور و حوزه نفتی العمر بزرگترین حوزه نفتی سوریه است. اشغالگران آمریکایی در چند سال اخیر اقدام به سرقت منابع نفتی سوریه کرده اند.

این حملات جدید بعد از اقدام نیروهای اشغالگر آمریکایی و عناصر مسلح گروه موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" (قسد) وابسته به آمریکا در محاصره شهر ذبیان در مجاورت این حوزه نفتی برای چهارمین روز متوالی صورت می گیرد.

برخی منابع خبری روز ۲۶ مردادماه نیز از وقوع چند انفجار شدید در اطراف پایگاه ارتش آمریکا در کنار حوزه نفتی "الجبسه" در شرق سوریه همزمان با تمرین های نظامی نیروهای آمریکایی با شبه نظامیان مسلح وابسته به آمریکا خبر داده بودند.

https://irna.ir/xjKjnc

**پیامدهای اقتصادی جنگ اوکراین؛ مکرون فرانسویان را به پرداخت هزینه آزادی فراخواند


رئیس جمهوری فرانسه با محکوم کردن جنگ در اوکراین و با اشاره به پیامدهای اقتصادی آن برای اروپا از فرانسویان خواست بهای آزادی را پرداخت کنند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پس از گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود، آنچه را که «حمله وحشیانه» به اوکراین خواند محکوم کرد و با اشاره به پیامدهای اقتصادی این درگیری برای اروپا، مردم فرانسه را به «پذیرش پرداخت بهای آزادی» فراخواند.

مکرون در سخنانی در هفتادوهشتمین سالگرد آزادی منطقه‌ای در «وار» (Var) در سال ۱۹۴۴ و در پایان جنگ جهانی دوم گفت: مردم ما نیازمند روحیه هستند تا در برابر بلاتکلیفی‌ها و ناملایمت ها مقاومت کنند و بهای آزادی‌ و ارزش هایمان را بپذیرند.

مکرون افزود: از زمان حمله وحشیانه ولادیمیر پوتین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) جنگ به چند ساعتی مرزهای ما در خاک اروپا بازگشت.

این اظهارات در حالی مطرح شد که مکرون در همان روز با همتای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرد. هر دو طرف موافق اعزام گروهی از کارشناسان بین‌المللی «در اسرع وقت» به نیروگاه هسته‌ای اوکراین در زاپوریژیا، تحت کنترل روسیه بودند که با هدف قرار گرفتن بمباران های مکرر نگرانی ها در مورد تکرار فاجعه چرنوبیل را افزایش داده است.

رئیس جمهوری فرانسه با ستایش آنچه «مقاونت قهرمانانه» ملت اوکراین خواند، گفت: روح انتقام‌جویی، نقض آشکار حاکمیت کشورها، تحقیر غیرقابل تحمل ملت‌ها و  اراده امپریالیستی قدیمی، دوباره از گذشته ظهور کرده است تا خود را به زندگی روزمره اروپا، همسایگان و دوستان ما تحمیل کنند.

رئیس جمهوری فرانسه پس از مراسم نیز در جمع خبرنگاران گفت: ما باید برای حاکمیت انرژی خود تلاش و از فرانسوی‌ها و شرکت‌هایمان در مواجهه با این جنگ حمایت کنیم.

مکرون پیشتر نیز در مصاحبه ای در ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) با اشاره به کمبود انرژی و افزایش بهای آن به عنوان یکی از پیامدهای جنگ اوکراین، گفته بود فرانسویان باید خود را برای زمستانی سخت آماده کنند.

پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش همچنان ادامه دارد.

اتحادیه اروپا تاکنون ۶ بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن صادرات نفت مسکو به کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ماه) به‌طور کامل متوقف می‌شود. این تحریم‌ها تا کنون با افزایش بهای سوخت به افزایش تورم در این کشورها منجر شده است. همچنان که اروپا را به شدت در مورد تامین انرژی در فصل سرد پیش رو نگران کرده است.

https://irna.ir/xjKjp۳

**انتقاد شدید دیده بان حقوق بشر از ریاض/ زن شیعه عربستانی باید فوری آزاد شود

سازمان دیده بان حقوق بشر با انتقاد از اقدام اخیر عربستان در محکومیت یک زن شیعه عربستانی به ۳۴ سال حبس اعلام کرد که دولت سعودی اقدامات سرکوبگرانه خود علیه معترضان را افزایش داده است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که عربستان از کاهش میزان انزوای خود از سوی جامعه بین المللی بهره می برد و عملیات سرکوبگرانه علیه شهروندان این کشور را افزایش داده است.

این سازمان در بیانیه ای تاکید کرد که افزایش محکومیت یک دانشجوی دکتری عربستانی از ۶ سال به ۳۴  حبس، طولانی ترین مجازاتی است که علیه یک زن سعودی به دلیل بیان مسالمت آمیز در اینترنت اعمال شده است.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که در اواخر سال ۲۰۲۱ دادگاه جنایی سعودی "سلمی شهاب" را به دلیل توئیت هایش به ۶ سال زندان محکوم کرد، اما این دادگاه اخیرا به دلایل نامعلوم در حکم خود تجدید نظر و اعلام کرد که فعالیت این زن در توئیتر در سطح ارتکاب جرم است.

در ۹ آگوست جاری (۱۸ مرداد) دادگاه تجدیدنظر عربستان با ادعای اینکه حکم صادره، این تضمین را نمی دهد که فرد محکوم شده بار دیگر این "جرم" را مرتکب نشود، مجازات این زن را افزایش داد.

"ساره یاغر"، مدیر دفتر دیده بان حقوق بشر در واشنگتن در این باره گفته که حتی در عربستان نیز محکوم کردن الشهاب به ۳۴ حبس به دلیل بیان مسالمت آمیز، غیرعاقلانه می باشد و روشن است که آل سعود احساس می‌کنند، قدرت زیرپا گذاشتن مخالفان به ویژه زن ها را دارند، بنابراین آمریکا و فرانسه و دولت های دیگر باید به طور فوری و علنی این اقدام عربستان را محکوم کنند.

اسناد و مدارکی که دیده بان حقوق بشر به دست آورده نشان می دهد: سلمی الشهاب به موجب قانون مبارزه با تروریسم سعودی به ۸ سال حبس محکوم شده است و این حکم به اتهام حمایت این زن از "تحریک کنندگان به ترور" صادر شده است. این زن همچنین به اتهام آنچه "کمک به کسانی که در راستای ایجاد اخلال در نظم عمومی و برهم زدن امنیت جامعه و ثبات کشور" خوانده شده، به ۱۰ سال حبس محکوم شده است؛ الشهاب همچنین به اتهام ایجاد و استفاده از سایت برای انجام‌ آنچه ارتکاب جرم نامیده شده به ۵ سال و به اتهام نشر دروغ های مغرضانه نیز به ۵ سال حبس محکوم شده است.

دادگاه جنایی سعودی همچنین الشهاب را به اتهام ضربه زدن به نظم عمومی به یک سال حبس محکوم کرده است.

دیده بان حقوق بشر در بیانیه خود اعلام کرده که با بررسی توئیت های سلمی الشهاب به این نتیجه رسید که توئیت های این زن سعودی طی ۴ سال گذشته درخصوص خانواده خود و امور متعلق به حقوق زن در عربستان است و هیچ یک از توئیت ها در راستای ترویج یا تایید خشونت نیست.

در این بیانیه آمده است که عربستان به سرکوب معرضان و تجسس علیه آن ها معروف است.

https://irna.ir/xjKjpL

**تیراندازی در سوئد یک کشته و یک زخمی برجای گذاشت

تیراندازی در یک مرکز خرید در شهر مالمو در جنوب سوئد یک کشته و یک زخمی برجای گذاشت. یک نوجوان در رابطه با این تیراندازی از سوی پلیس دستگیر شده است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

در بیانیه پلیس سوئد درمورد دستگیری عامل این تیراندازی آمده است: به نظر می‌آید این حادثه به فعالیت دسته‌های خلافکاران مرتبط باشد. 

براساس این گزارش، به دلیل افزایش جرائم گروهی و خشونت در سوئد، آمار قتل‌های عمد نیز در این کشور روند فزاینده‌ای داشته که باعث ایجاد نگرانی‌ مردم برای انتخابات ماه آینده سوئد شده است. 

بنابر گزارش‌ها، در سال جاری تاکنون ۴۴ نفر در سوئد بر اثر تیراندازی به قتل رسیده‌اند که اکثریت آن‌ها با فعالیت‌ گروه های خلافکار در این کشور در ارتباط بوده‌است.

این درحالی است که این آمار در تمام مدت سال گذشته تنها ۴۶ نفر بوده‌ است.

https://irna.ir/xjKjnG

**نخست وزیر کانادا نسبت به سفر نمایندگان پارلمان این کشور به تایوان هشدار داد

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نسبت به عواقب سفر احتمالی اعضای پارلمان این کشور به تایوان که به گفته او بدون رایزنی با دولت وی تصمیم گیری شده، هشدار داد.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

تارنمای خبری کانادایی «سی.بی.سی» با انتشار این خبر نوشت: ترودو در عین حال گفته است که اطمینان دارد اعضای  مجلس نمایندگان  این کشور در مورد قصد سفر به تایوان تمامی عواقب پیرامون آنرا مد نظر قرار خواهند داد.

بنابراین گزارش، نخست وزیر کانادا اعلام کرد که اتخاذ تصمیم سفر کمیته ای از مجلس نمایندگان کانادا در قالب یک هیات بازرگانی برای دیدار از تایوان بدون رایزنی با دولت فدرال صورت گرفته است.

یک عضو مجلس نمایندگان از استان «اونتاریو» کانادا به این رسانه کانادایی،گفت: سفر هیات پارلمانی تنها دیدار یک کمیته بازرگانی از تایوان خواهد بود، در ضمن  «گروه دوستی» کانادا و تایوان که مسئولیت آن با تایوان است، ترتیب دهنده این سفر می باشد.

بنابراین گزارش، ترودو در واکنش به این تصمیم مجلس نمایندگان با بیان اینکه این سفر بازتاب های مهمی داشته است، گفت: کانادا مواضع دیرینه ای درباره چین و تایوان دارد که قطعا باید محترم شمرده شوند.

درحالی نخست وزیر کانادا نسبت به عواقب سفر احتمالی اعضای مجلس نمایندگان این کشور به تایوان بدون مشورت با دولت، هشدار می دهد که طی هفته های اخیر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و مدتی بعد هیاتی از کنگره آمریکا به تایوان سفر کردند، این سفر با وجود هشدار کاخ سفید و پکن صورت گرفت که با واکنش شدید چین مواجه شد.

https://irna.ir/xjKjpR

**بیش از ۵.۵ میلیون آمریکایی مواد توهم زا مصرف می کنند

نتیجه نخستین پژوهش درمورد روند مصرف مواد توهم زا در آمریکا نشان می دهد که بیش از ۵.۵ میلیون نفر از شهروندان این کشور مواد توهم زا مصرف می کنند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

تارنمای خبری آکسیوس به نقل از پژوهش دانشگاه کلمبیا که در نشریه اعتیاد منتشر شده، نوشت که تعداد مصرف کنندگان مواد توهم زا در آمریکا در سال ۲۰۱۹ از ۱.۷ درصد جمعیت در سال ۲۰۰۲ به ۲.۲ درصد جمعیت ( دوبرابر) افزایش یافت.

در این پژوهش آمده که از سال ۲۰۰۲ مصرف مواد توهم زا در میان افراد ۲۶ سال به بالا افزایش یافته ولی در میان نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله کاهش یافته است.

طبق یافته های این پژوهش، مصرف اکستازی در میان هر دو گروه جمعیتی کاهش یافته و مصرف ال اس دی در تمامی گروه ها افزایش یافته است.

https://irna.ir/xjKjqx

**مایک پنس مشارکت در انتقال اسناد محرمانه از کاخ سفید را رد کرد

مایک پنس معاون رییس جمهوری سابق آمریکا پس از مسائل جنجالی بر سر تفتیش خانه دونالد ترامپ برای جستجوی اسناد محرمانه، اعلام کرد که وی هنگام ترک کاخ سفید اطلاعات طبقه بندی شده با خود به همراه نبرده است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

مایک پنس روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرگزاری آسوشیتدپرس درمورد اینکه آیا وی در زمان ترک پست معاون رئیس جمهوری، اطلاعات طبقه بندی شده را با خود حفظ کرده یا خیر، گفت: خیر، تا جایی که می‌دانم خیر.

معاون سابق رییس جمهور آمریکا برغم اینکه برخی از اسناد جمع آوری شده از تفرجگاه ترامپ فوق محرمانه بوده است، مدعی شد: نمی‌خواهم پیش از آنکه تمام حقایق را بدانیم، در مورد آن پیش داوری کنم.

سخنان پنس از این جهت قابل توجه است که روز ۸ اوت (۱۷ مرداد) ماموران اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اطلاعات فوق سری و طبقه بندی شده را از اقامتگاه ترامپ در فلوریدا کشف کردند و در حال تحقیق بر روی نقض سه قانون فدرال توسط رییس جمهوری سابق ایالات متحده هستند.

ترامپ پلیس اف‌بی‌آی را به خاطر آنکه در یورش به محل اقامت وی در مارآ لاگو فلوریدا، هرآنچه در دسترس بود از جمله گذرنامه‌های وی را به همراه برده اند، «تبهکاران پیش پا افتاده» خواند.

رییس جمهور سابق آمریکا یک هفته پس از یورش به محل اقامت خود، در شبکه اجتماعی «تروث» با حمله دوباره علیه ماموران فدرال نوشت: ماموران اف‌بی‌آی دستانشان را گشودند و هرآنچه به چشمانشان آمد مانند آنچه که تبهکاران و دزدهای معمولی و تازه کار انجام می‌دهند، باخود بردند؛ چنین چیزی نباید در آمریکا (مهد دموکراسی و تمدن) روی دهد.

https://irna.ir/xjKjpJ

**جان بولتون: امضای توافق‌نامه دولت ترامپ با طالبان «اشتباهی بزرگ» بود

همزمان با یکسالگی خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید گفته است که تصمیم «دونالد ترامپ» رییس جمهور پیشین امریکا برای امضای توافق‌نامه دوحه با افغانستان یک اشتباه بزرگ بود.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

بولتون در مصاحبه اختصاصی با شبکه طلوع نیوز افغانستان می‌گوید که اوضاع در یکسالگی حاکمیت امارت اسلامی، نشان دهنده چنین چیزی است.

 بولتون گفت: «فکر می‌کنم تاریخ در واقع ثابت کرد که این یک توافق‌نامه خطرناک بود. هدفی را که طالبان دنبال می‌کردند، خروج امریکا و ناتو از افغانستان بود. هر چیزی دیگر آن فرعی بود. آنان فقط منتظر زمان بودند. من این را می‌دانستم. بنابراین، آنان در دوحه  تعهداتی دادند و همچنان از امریکا وعده خروج را گرفتند که حالا به حقیقت تبدیل شده است.»

بولتون معتقد است که خروج آمریکا از افغانستان اقدامی اشتباه است زیرا با این کار، امریکا عملا دسترسی های اطلاعاتی خود در افغانستان  را از دست داده است.

از دیگر سو، «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده پیشین واشنگتن برای صلح افغانستان ا نیز به دلیل امضای این توافق‌نامه با انتقادهایی روبرو شده است. این در حالیست که به گفته بولتن، خلیل‌زاد نقش سازنده‌یی در این خصوص نداشته است. 

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید گفت: «باید واضح بگوییم، او فرمان‌های را از سوی ترامپ و  مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین این کشور دریافت می‌کرد. بنا براین، هرگونه نقد بر عملکرد خلیل‌زاد باید درک شود زیرا ترامپ و پمپئو او را رهنمایی می‌کردند.»

بولتون تصریح کرد: طالبان به تعهدات‌اش عمل نکرده است زیرا شمار قابل توجهی از جنگجویان خارجی دوباره به افغانستان برگشته اند.

https://irna.ir/xjKjrn

**واردات زغال سنگ چین از روسیه رکورد ۵ ساله را شکست

واردات زغال سنگ چین از روسیه در ماه ژوئیه(تیر/مرداد) با جهشی ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته به بالاترین رقم خود طی ۵ سال گذشته رسید.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

درحالی که کشورهای غربی به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین از کالاهای روسی در راستای تحریم‌های اعمال شده اجتناب می‌کنند، چین با واردات ارزانتر زغال سنگ از روسیه در ماه ژوئیه با جهشی ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته به بالاترین میزان واردات زغالسنگ از روسیه طی ۵ سال گذشته رسید.  

اداره کل گمرک چین امروز (شنبه) اعلام کرد ماه گذشته چین ۷.۴۲ میلیون تُن زغال سنگ از روسیه وارد کرده است. این بالاترین رقم ماهانه در مقایسه با آمار در سال ۲۰۱۷میلادی است.  

کشورهای غربی در راستای ممنوعیت اتحادیه اروپا درباره واردات زغال سنگ که از ۱۱ اوت(مرداد) اجباری شده که با هدف کاهش درآمد انرژی کرملین از ماه فوریه اعمال شده است، از کالاهای روسی اجتناب می‌کنند. این ممنوعیت روسیه را مجبور کرده است تا خریدارانی از جمله چین و هند را هدف قرار دهد و با قیمتی ارزانتر محصولش را به فروش برساند.  

زغال سنگ روس با ارزش ۵ هزار و ۵۰۰ کیلوکالری گرمازایی حدود ۱۵۰ دلار در تُن در اواخر ژوئیه فروخته شده است که در مقایسه با زغالسنگ استرالیا که بیش از ۲۱۰ دلار در تُن فروخته شده است بسیار ارزان‌تر است.  

برخی تاجران چینی انتظار دارند زغالسنگ بیشتری از روسیه در سه ماهه آخر سال جاری میلادی خریداری کنند.

https://irna.ir/xjKjrb

**نگرانی صهیونیستها در کرانه باختری؛ جوانان فلسطینی در مدرسه فرهنگ مقاومت می آموزند

فرهنگ مقاومت در حالی به گفتمان مسلط در غزه تبدیل شده که یک روزنامه صهیونیست درباره گسترش این فرهنگ به کرانه باختری بویژه در مدارس فلسطینی ابراز نگرانی کرد.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" در گزارشی درباره گسترش فرهنگ مقاومت در کرانه باختری ابراز نگرانی کرد و نوشت: کتاب های درسی کرانه باختری پر از مطالبی است که ترور(عملیات شهادت طلبانه) و خشونت (انتفاضه) را تحریک می‌کند.

این روزنامه چاپ تل‌آویو تصریح کرد: "کتاب‌های درسی توزیع شده بین بیش از یک میلیون دانش آموز (فلسطینی) در کرانه باختری، حتی در مدارس زیر نظر سازمان ملل، پر از مطالب مرتبط با نفی هولوکاست است."

یدیعوت آحارونوت، ترغیب جهاد را از مطالب جدید درج شده در کتاب‌های درسی کرانه باختری عنوان کرد و از حذف آگاهانه پیمان سازش اسلو در کتاب‌های درسی دانش آموزان فلسطینی ابراز نگرانی کرد.

این روزنامه صهیونیستی می نویسد: حتی سازمان ملل نیز به خاطر حمایت نکردن از فلسطینیان در جریان نکبت (اخراج میلیون‌ها فلسطینی از سرزمین‌های اشغالی) در کتاب‌های درسی فلسطینیان محاکمه شده است.

روزنامه یدیعوت آحارنوت از اینکه گروگان‌گیری سال ۱۹۷۲ در المپیک مونیخ (ورزشکاران صهیونیست توسط مبارزان فلسطینی به گروگان گرفته شدند تا رژیم صهیونیستی هزاران زندانی فلسطینی را آزاد کند) به عنوان موضوعی مثبت و به عنوان نمونه‌ای از مبارزه فلسطینیان برای احقاق حقوقشان تشریح شده، انتقاد کرد.

یدیعوت آحارونوت افزود: کتاب تاریخ پایه یازدهم فلسطینی‌ها، سلاحی را با "ستاره داوود" به تصویر می‌کشد که بر کره زمین مسلط است و به این ترتیب تسلط یهودیان بر جهان را نشان می دهد.

این روزنامه چاپ تل‌آویو تصریح کرد: در کتاب‌های فلسطینیان، یهودیان نژادپرست، دروغگو، فاسد و دشمن اسلام معرفی شده‌اند که ثروت، رسانه‌ها و سیاست جهان را برای اهداف شخصی خود تحت کنترل درآورده‌اند.

یدیعوت آحارونوت، قهرمان‌سازی از «دلال مغربی» مبارز فلسطینی که ۳۸ صهیونیست را در عملیاتی به هلاکت رساند، از دیگر مواردی عنوان کرد که در متون درسی پایه پنجم دانش آموزان فلسطینی تدریس می‌شود.

این روزنامه صهیونیست، آوردن داستان‌های شهادت‌طلبی مبارزان فلسطینی که در عملیات‌های شهادت‌طلبانه از کمربند انفجاری برای کشتن نظامیان صهیونیست استفاده می‌کنند، شوکه‌کننده عنوان کرد.  

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر، تلاش زیادی را برای تغییر فرهنگ مردم فلسطین و بی‌تفاوت کردن آنها به موضوع اشغالگری آغاز کرده است، اما حتی نسل جدید فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی سال ۴۸ نیز روحیه جهاد و مقاومت را فراموش نکرده و بسیاری از عملیات‌های شهادت‌طلبانه توسط آنها انجام می‌شود.

https://irna.ir/xjKjrX

**روسیه: سوئیفت، دلار و یورو را کنار می گذاریم

معاون وزیرخارجه روسیه با اعلام اینکه بانک این کشور در حال ایجاد یک سازوکار جایگزین برای شبکه بین المللی بین‌بانکی سوئیفت (SWIFT) است، افزود: مسکو در روابط اقتصادی با شرکایش، علاوه بر سوئیفت، دلار و یورو را نیز کنار می‌گذارد زیرا این ارزها « سمی» هستند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

«الکساندر پانکین» در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس گفت: مسکو به یک جایگزین ایمن‌ برای سامانه سوئیفت نیاز دارد و در این راستا، بانک روسیه در حال ایجاد «سامانه تبادل داده‌های مالی» (SPFS) است که توانایی مقاومت در برابر فشارهای خارجی را دارد.

پانکین با بیان اینکه این تحول در سیستم بانکی روسیه یک انتخاب از روی اجبار اما با توجه به شرایط، کاملا طبیعی است، خاطرنشان کرد: بانک‌های روسیه و مشتریان‌ آن‌ها به طور مداوم برای انجام پرداخت‌های معمولی دچار مشکل می‌شوند.

وی تاکید کرد: به طور یقین کشورهای دیگر نیز نسبت به ایجاد یک ساختار بین‌ بانکی مستقل از کشورهای غربی، تمایل دارند.

معاون وزیر خارجه روسیه در تشریح سیستم کنونی بانکداری بین‌المللی با اشاره به تغییر در تقسیم‌بندی قدرت در جهان و حرکت از یک جهان تک قطبی با محوریت آمریکا به جهانی چند قطبی، توضیح داد: سیستم‌ مالی کنونی که توسط آمریکایی‌ها بنیان‌گذاری شده برای شرایط حاضر کارایی ندارد و تنها به ابزاری برای اعمال فشار و دستیابی واشنگتن به اهداف سیاسی آن بدل شده است.

پانکین با اشاره به روند جایگزینی ارز مورد استفاده مسکو در روابط اقتصادی با شرکای تجاری‌اش،‌ تصریح کرد: روسیه در روابط تجاری و اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خود، دلار و یورو را کنار می‌گذارد زیرا این ارزها « سمی » هستند.

وی تاکید کرد: اینکه قراردادهایی با ارز قابل قبول، در درجه نخست پول‌های ملی، منعقد شوند، یک امر ضروری است.

معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: در برابر فشارهای فزاینده  ناشی از سیاست های جغرافیایی غرب، پرهیز در استفاده از ارزهای سمی همچون دلار آمریکا و یورو، تنها راه برای تضمین تجارت پایدار میان مسکو و شرکای آن است.

https://irna.ir/xjKjpm

**حمله پهپادی ترکیه به یکی از مناطق استان اربیل عراق

ارتش ترکیه صبح امروز شنبه یکی از مناطق استان اربیل در اقلیم کردستان عراق را هدف حمله پهپادی خود قرار داده است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

ترکیه در این حمله پهپادی، حومه شهرستان «سوران» استان اربیل (مرکز اقلیم کردستان عراق) را هدف قرار داد.

تا کنون، آماری درباره تلفات و خسارات احتمالی ناشی از این حمله منتشر نشده است.

حملات ترکیه در شمال عراق به بهانه سرکوب عناصر گروه مسلح کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) انجام می‌شود.

پیشتر فؤاد حسین وزیر امور خارجە عراق اعلام کرد که بغداد تلاش دارد تا شورای امنیت را مجاب کند که قطعنامه‌ای برای بیرون راندن نیروهای ترکیه‌ای از خاک کشور صادر کند.

وی درباره حضور غیرقانونی ارتش ترکیه در عراق، تصریح کرد: ترکیه اقدام به افزایش پایگاه‌ها و مراکز نظامی در عراق می‌کند که این مساله برای بغداد خطرناک است.

وزیر خارجه عراق این اظهارات را ماه گذشته در پی حمله هوایی عراق به تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک عراق  که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد، عنوان کرد.

https://irna.ir/xjKjwy

**مرگ ۵ نفر در طوفان جزیره کورس و تکرار اعلام دیرهنگام هشدار هواشناسی فرانسه

سیل در جزیره کورس فرانسه واقع در دریای مدیترانه در حالی ۵ قربانی گرفت که هواشناسی فرانسه به اعلام دیرهنگام هشدار در مورد بارش‌ها در این جزیره متهم می‌شود؛ مساله‌ای که مشابه آن در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز رخ داده بود.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

طوفان و سیلی که روز پنجشنبه کورس را تحت تاثیر قرار داد ۵ قربانی گرفت و ساکنان بخش‌هایی از جزیره شبانه مجبور به تخلیه محل سکونت خود شدند.

بر پایه این گزارش، سازمان هواشناسی فرانسه متهم شده است که هشدار در مورد وزش باد و بارش‌ها را دیرهنگام اعلام کرده است. این سازمان اذعان داشت که از یک وضعیت «استثنایی» «غافلگیر» شده و مدل‌های دیجیتال موجود «پیش‌بینی را دشوار» کرده بود.

این اطلاعیه یادآورد سیل‌های مرگبار اکتبر ۲۰۱۸ در منطقه اود (Aude) جزیره کورس است. طوفان و سیل در آن سال منطقه جان ۱۴ نفر را گرفت و ۲۷۰ میلیون یورو خسارت برجا گذاشت.

هشدار قرمز رنگ وخامت وضعیت آب‌وهوا و احتمال جاری شدن سیل شب هنگام در کورس صادر شد. امانوئل بوکری (Emmanuel Bocrie) کارشناس هواشناسی گفت: شدت بارندگی زیاد بود اما نمی شد پیش بینی کرد که منطقه اود تحت تاثیر قرار می‌گیرد یا نه.

فردریک دکر (Frédéric Decker) دیگر کارشناس سازمان هواشناسی نیز اعلام کرد: واقعاً نیمه شب بود که متوجه شدیم میزان بارش بیشتر از حد انتظار است.

برخی از کارشناسان جوان بودن علم هواشناسی و فاصله تطبیقی مدل‌های دیجیتال بازسازی شده با واقعیت را دلیل مسائلی از این دست می‌دانند.
در جریان طوفان و سیل جزیره کورس یک ماهیگیر، یک دختر ۱۳ ساله، یه زن ۷۲ ساله، یک مرد ۴۶ ساله و یک مرد ایتالیایی ۲۳ جان خود را از دست دادند.

الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه ستاد بحرانی در سطح وزیران تشکیل داد. همچنین ژرار دارمنن وزیر کشور فرانسه در توئیتی با اعلام همبستگی با ساکنان جزیره کورس، سرعت باد را در جریان طوفان روز پنجشنبه ۲۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرد.

وی همچنین به کورس رفت و از مناطق سیل زده بازدید کرد.

https://irna.ir/xjKjwn

**بحران انرژی در انگلیس وخیم‌تر از سایر کشورهای اروپا است

تحلیلگران میزان افزایش بهای سوخت، تورم و وضعیت نابسامان اقتصادی درانگلیس را در قیاس با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مراتب شدیدتر و وخیم تردانسته‌اند که علل آنرا نبود ذخایر و ورشکستگی شرکت های توزیع انرژی و سیاست ها غلط لندن دراین کشور می دانند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

تارنمای شبکه خبری سی ان ان در گزارشی تحلیلی به علل افزایش فزاینده بهای انرژی در انگلیس در قیاس با سایر کشورهای اروپایی پرداخت و دراین باره نوشت: بهای انرژی در سراسر اروپا از پاییز سال گذشته میلادی و به دنبال رفع محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا، رو به افزایش نهاد در همین حال تعلیق در خرید گاز طبیعی از روسیه توسط اروپا یکی دیگر از پیامدهای افزایش انرژی شد.

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه نوشت: اما به گفته تحلیلگران، بهای انرژی در انگلیس در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی همچون فرانسه، ایتالیا و حتی آلمان که اقتصادش به علت وقوع جنگ در اوکراین رو به وخامت نهاده، بیشتر از آنها است.

افزایش ۹۶درصدی بهای گاز طبیعی در انگلیس

سی ان ان نوشت: بنابر اعلام دفتر آمار ملی بهای گاز طبیعی در انگلیس در ماه جولای سال جاری میلادی ۹۶درصد افزایش داشت و درهمین حال بهای برق نیز با ۵۴ درصد افزایش روبرو شد.

بنابر  تحلیل‌های صورت گرفته توسط  دویچه بانک (Deutsche Bank)، تورم سالانه قیمت مصرف کننده گاز و برق در انگلیس در سال جاری میلادی به طور متوسط حدود ۸۰ درصد افزایش داشت درحالی که میزان تورم در  ۱۹ کشور عضو منطقه پول مشترک یورو  دارای میانگین رشد ۴۰ درصدی است.

میلیون ها نفر در انگلیس با فقر مواجه اند

تارنمای این شبکه خبری آمریکایی نوشت:  مسئولان خدمات بهداشت ملی در انگلیس نسبت به این وضعیت که ممکن است میلیون ها نفر درانگلیس با فقر مواجه شوند هشدار داده و اعلام می‌کنند که بسیاری از مردم زمستان امسال باید بین وعده غذایی خود و یا گرم نگاه داشتن خانه هایشان در مواجه با سرما یکی را انتخاب کنند که وضعیتی بسیار ناگوار است.

شرکت های ورشکسته تامین انرژی در انگلیس

سی  ان ان با پرداختن به علل بالا بودن بهای انرژی  در انگلیس نسبت به سایر کشورهای اروپایی نوشت: حدود ۳۱ شرکت کوچک تامین انرژی درانگلیس  که بطور سنتی در رقابت با یکدیگر برای فروش انرژی بوده و این امرخود باعث پایین بودن بهای انرژِی می شد، ورشکسته شده و میلیون ها مصرف کننده انگلیسی را ناگزیر کرده تا  به شرکت  های بالادست، بزرگ و عمده انرژی روی آورده و در نتیجه هزینه گزاف تری پرداخت کنند.

سیاست های نادرست دولت انگلیس

«هنینگ گلایشتاین» (Honning Gloystein) مدیر انرژی، و تامین منابع گروه «اوراسیا» (Eurasia Group)  دراین باره به سی ان ان گفت که سیاست های دولت انگلیس در زمینه انرژی نیز مزید بر علت بوده و افزود؛ «بسیاری از شرکت های کوچک  ارائه دهندگان انرژی در انگلیس در اصل خود  تولیدکنندگان واقعی انرژی نبودند، در عوض، آنها برق و گاز را از بازار عمده فروشی خریداری و سپس آن را به مصرف کنندگان مانند خانواده ها می فروشند، درنتیجه با افزایش بهای سوخت در شرکت های عمده فروش انرژی،  این مساله باعث ناتوانی و درنهایت ورشکستگی شرکت های کوچک ارائه دهند سوخت درانگلیس شد.

فقدان ذخایر

«سنجای راجا» (Sanjay Raja)  اقتصاددان ارشد انگلیس در دویچه بانک به سی ان ان گفت: انگلیس با توفان کاملی از رخدادها دشوار اقتصادی مواجه بوده که منجر به افزایش بهای انرژی در این کشور شده است، چراکه اکثر خانه های انگلیس با گاز طبیعی گرم می شوند و مابقی با برق .

تارنمای این رسانه آمریکایی درادامه این گزارش تحلیلی نوشت: انگلیس همچنین برای تولید ۴۰ درصد از برق مورد نیاز خود به گاز طبیعی وابسته بوده در حالی که این میزان برای کل بلوک اتحادیه اروپا کمتر از یک پنجم است.

درهمین حال انگلیس تلاش می کند نیمی از گاز طبیعی را خود تولید کند در حالیکه اکنون تولید گاز دریای شمال نیز بطرز بی سابقه ای به پایین ترین سطح خود رسیده است و نبود ذخایر انرژی وضعیت را به مراتب برای انگلیس وخیم تر می سازد.

سی ان ان افزود: کمبود ذخایر انرژی انگلیس را وادار می سازد تا به ذخایر گاز کشورهایی همچون بلژیک، نروژ و همچنین گاز مایع هرچه بیشتر وابسته شود.

تارنمای این رسانه خبری آمریکایی به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت: گاز اروپا هم اکنون فوق العاده گران بوده بطوری که در مورخ ۲۸ امرداد ماه ۱۴۰۱، با ۲۴۲ یورو (۲۴۴ دلار) به ازای هر مگاوات ساعت که بالاترین قیمت طی چنددهه گذشته است، معامله شد؛ این قیمت بسیار بالاتر از قیمت کنونی  گاز در انگلیس است که معادل ۱۶۰ یورو (۱۶۱ دلار) در هر مگاوات ساعت محاسبه می شود؛  قیمت بالای گاز در اروپا به جهت تقاضای  فزاینده و  پر کردن مخازن برای فصل زمستان است.

https://irna.ir/xjKjtq

**گاردین: خشونت سیاسی در آمریکا افزایش یافته است


روزنامه گاردین نوشت، حمله پلیس فدرال آمریکا به اقامتگاه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و  اتهامات علیه نهادهای امنیتی این کشور نشان می دهد خشونت سیاسی در آمریکا افزایش یافته است؛ موضوعی که در افزایش تمایل آمریکایی به خرید اسلحه تجلی یافته است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

گاردین مطلب خود را با استناد به مشاهدات یک پزشک اورژانس در کالیفرنیا که همچنین موسس مرکز تحقیقات خشونت با سلاح گرم است آغاز کرده و نوشت: «گارن وینتموت» موسس مرکز تحقیقات خشونت با سلاح گرم تا پیش از این هشدارهای مربوط به جنگ داخلی در آمریکا را «سخنانی احمقانه» قلمداد می کرد.

اما او اکنون با دیدن ارقام فروش اسلحه می گوید عجله برای خرید تسلیحات به صورت موجی و اغلب حول و حوش انتخابات ریاست جمهوری صورت می گرفت و دوباره کاهش می یافت.

به گفته این پزشک، در ژانویه ۲۰۲۰ (همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) فروش اسلحه آغاز شد. این افزایش بی سابقه تا حالا ادامه داشته است. ما می‌دانستیم که برخلاف موج های قبلی خرید سلاح، برای این دور از افزایش خرید سلاح پایانی وجود ندارد. مردم هنوز هم دیوانه وار اسلحه می خرند.

بسیاری از آمریکایی ها برای اولین بار به خرید سلاح روی آورده اند

نظرسنجی مرکز تحقیقات خشونت با سلاح گرم کالیفرنیا که ماه گذشته منتشر شد، نشان داد که نیمی از آمریکایی‌ها انتظار دارند در چند سال آینده جنگ داخلی در آمریکا آغاز شود. از هر پنج نفر یک نفر معتقد بود که خشونت سیاسی در برخی شرایط موجه است. علاوه بر این، در حالی که تقریباً همه شرکت کنندگان گفتند که برای آمریکا مهم است که یک دموکراسی باقی بماند، حدود ۴۰٪ گفتند که داشتن یک رهبر قوی مهم تر است.

این نظرسنجی بیگانگی و بی‌اعتمادی مردم به جامعه دموکراتیک آمریکا و نهادهای آن را نشان داد. نتایج بدست آمده همچنین نشان از آن داشت که اقلیتی در آمریکا  از خشونت مرگبار برای دستیابی به اهداف سیاسی حمایت می کنند.

گاردین نوشت: جستجوی پلیس فدرال آمریکا از اقامتگاه ترامپ در مار-آ-لاگو در اوایل ماه جاری برای یافتن اسناد طبقه‌بندی شده گم شده از کاخ سفید، آخرین موج تهدیدات خشونت‌آمیز را به راه انداخت که این بار متوجه نهادی شد که به طور گسترده به عنوان سنگر محافظه‌کاری تشکیلات شناخته می‌شود.

ریک اسکات، سناتور فلوریدا، اف بی آی را به گشتاپو تشبیه کرد. در اوهایو، پلیس یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا را که به دفتر اف بی آی حمله کرد، کشت. در پنسیلوانیا، مردی با سابقه انکار واکسن متهم به تهدید به «قتل عام» ماموران فدرال شد. او ماموران اف بی آی را «فضولات پلیس » توصیف کرد و با گردان حفاظتی حزب نازی «اس اس» و پلیس مخفی شوروی مقایسه کرد.
وینتموت گفت، افزایش تهدیدات خشونت آمیز با افزایش فروش سلاح تقویت می شود. چه اتفاقی می‌افتد وقتی جامعه‌ای به طور فزاینده‌ای نسبت به آینده‌اش می‌ترسند، به طور فزاینده‌ای دوقطبی شده است، به طور فزاینده‌ای از دست خود عصبانی می‌شود؟

«راشل کلاینفلد» کارشناس درگیری‌های داخلی در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت، «کشورهایی که دارای دموکراسی و دولت‌هایی به قدرتمندی آمریکا هستند، وارد جنگ داخلی نمی‌شوند. اما اگر نهادهای ما ضعیف شوند، داستان می‌تواند متفاوت باشد.»

وی گفت: آنچه در حال حاضر بیش از همه من را نگران می کند، نظرسنجی است که نشان می دهد بین ۲۰ تا ۴۰ درصد آمریکایی ها یک رهبر قدرتمند را دوست دارند که نیازی به پیروی از قوانین دموکراتیک نداشته باشد. این امر باعث ضعیف شدن نهادها و بروز شورش می شود.

حملات «سیاستمداران به نظام»

گاردین نوشت: آمریکا دارای سابقه طولانی خشونت سیاسی و کشتار است، از جمله کمپین های بمب گذاری توسط سازمان های چپ رادیکال در دهه ۱۹۷۰ و حملات اخیر از راست افراطی توسط گروه های مخالف سقط جنین و ناسیونالیست های سفید پوست. مرگبارترین حمله تروریستی داخلی کشور، بمب گذاری سال ۱۹۹۵ در ساختمان فدرال در اوکلاهاما سیتی بود که منجر به کشته شدن ۱۶۸ نفر شد، و اعضای یک شبه نظامی ضد دولتی آن را  انجام دادند.

اما اکنون بزرگترین تهدید برای ثبات سیاسی از درون ساختار قدرت ناشی می شود، از جمله از سوی سیاستمداران جمهوری خواه که سیستم انتخاباتی را واژگون می کنند و اعتماد به دموکراسی را بیشتر از بین می برند.

ادعای ترامپ مبنی بر دزدیده شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، خشونت واقعی و تهدیدآمیزی را از هجوم به ساختمان کنگره تا رگبار تهدید به کشتن کارگران انتخاباتی به راه انداخت.

کلاینفلد کارشناس درگیری‌های داخلی در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی معتقد است مردم آمریکا از دموکراسی بسیار ناامید هستند و فکر نمی‌کنند که کارساز باشد. اما جمهوری‌خواهان فکر می‌کنند که می‌توانند از خشونت فرار کنند، و این توسط رهبران آنها عادی می‌شود.

استقبال ترامپ از گروه‌های ملی‌گرای سفید پوست، شبه‌نظامیان مسلح را وارد جریان اصلی سیاست کرد و به آنها کمک کرد تا به نیروهای پلیس محلی و ارتش نفوذ کنند.

https://irna.ir/xjKjxQ

**چین: اشغالگران آمریکایی، افغانستان را به ویرانه تبدیل کردند

سخنگوی وزارت امورخارجه چین با اشاره به یکسالگی خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان، تاکید کرد که اشغالگران آمریکایی در طول بیش از دو دهه حضور در افغانستان، این کشور را به ویرانه تبدیل کردند و مشکلات فراوانی برای مردم آن بوجود آوردند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

« وانگ ونبین » سخنگوی این وزارت امور خارجه اینم کشور در اظهاراتی در خصوص یکسالگی پایان اشغالگری آمریکا در افغانستان گفت این کشور مثالی زنده از جنگ‌طلبی آمریکاست. طی دو دهه تهاجم آمریکا به افغانستان این کشور را به ویرانه تبدیل کرده و آینده تمامی افغان‌ها را تخریب کرده است. در این مدت ۱۷۴ هزار نفر از جمله  بیش از ۳۰ هزار غیرنظامی کشته شدند و ده ‌ها میلیون افغان در سراسر جهان آواره شدند. 

وی همچنین افزود باوجود این که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند هنوز سایه این جنگ برسر این کشور سنگینی می کند. میلیون‌ها افغان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان ۳ میلیون کودک استطاعت رفتن به مدرسه ندارند و ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر با کمبود مواد غذایی مواجه شدند. آمریکا باید مسئولیت تمامی این بلایا را به عهده بگیرد. 

وانگ ونبین در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد افغانستان دلیلی زنده از شکست برنامه ادعایی آمریکا در زمینه " گذار به سمت دموکراسی " است. هزینه  مالی ۲۰ سال جنگ در افغانستان برای آمریکا بیش از ۲ تریلیون دلار و هزینه انسانی آن مرگ بیش از ۲ هزار و ۴۰۰  و مجروح شدن بیش از ۲۰ هزار سرباز آمریکایی بوده است. 

وی افزود مردم کابل را با سایگون مقایسه می‌کنند و جنگ افغانستان را مشابه جنگ ویتنام می‌دانند. عموم مردم آمریکا نیز در این جنگ‌ها هزینه زیادی دادند. براساس داده‌های سازمان‌های غیردولتی آمریکا از سال ۲۰۰۱، ۱۱۴ هزار سرباز سابق آمریکایی معادل ۱۸  نفر در روز جان خود را گرفته‌اند و نزدیک ۴۰ هزار نفر از آنان بیخانمان شدند. 

این سیاستمدار چینی معتقد است وقایع کابل نشانگر ریاکاری و تزویر آمریکا درباره دموکراسی و حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین در پایان سخنانش گفت آمریکا در افغانستان شکست خورد اما هنوز از سیاسه مداخله‌جویی در امور کشورهای دیگر دست برنمی‌دارد و در مسائل داخلی کشورها به اسم دموکراسی و حقوق بشر مداخله می‌کند. همین امر آمریکا را به سمت شکستی بزرگتر سوق خواهد داد. 

وی تاکید کرد که لازم است جامعه جهانی مشترکا از ایجاد آشوب توسط آمریکا به نام دموکراسی در سراسر جهان جلوگیری کند و از وقوع تراژدی دیگری نظیر آنچه در افغانستان اتفاق افتاد جلوگیری کند.

https://irna.ir/xjKjvb

**ابراز پشیمانی صهیونیست‌ها از نقش خود در فروپاشی توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸

مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی از فشار اعمال شده توسط تل‌آویو بر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ برای خروج از توافق هسته‌ای ابراز پشیمانی کردند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی موسوم به «کان» در گزارشی درباره مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای در وین اعلام کرد که «رهبران امنیتی پشیمان هستند؛ چراکه هم ایران و هم قدرت‌های بزرگ اکنون پس از پیشرفت بزرگ تهران در برنامه هسته‌ای خود بویژه در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، به سمت همان توافق پیش می‌روند و اگر آمریکا از توافق خارج نمی‌شد، ایران از این پیشرفت اجتناب می‌کرد».

در گزارشی که جمعه شب از شبکه تلویزیونی کان پخش شد، آمده است که «سران امنیتی اسرائیل این احساس پشیمانی را در یک نشست مشورتی اخیر که در آن یائیر لاپید نخست وزیر اسرائیل شرکت کرده بود، ابراز کردند».

در ادامه گزارش تأکید شده که «بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، از موضوع خروج آمریکا از برجام به عنوان دست‌آورد خود در مبارزات انتخاباتی استفاده کرده بود».

این شبکه صهیونیستی افزود: «تل‌آویو فشارهای خود را بر دولت بایدن برای در نظر گرفتن خواسته‌های اسرائیل در هرگونه توافق با ایران، به‌ویژه حفظ پرونده‌های تحقیقاتی علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طولانی شدن بازرسی از نهادهای هسته‌ای این کشور، افزایش داده است».

در پایان این گزارش اشاره شده که «ایال هولاتا» مشاور امور امنیتی رژیم صهیونیستی به منظور رایزنی با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود درباره شروط تل آویو برای پایبندی به هرگونه توافق با ایران، راهی واشنگتن شد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی افزایش تحرکات سران رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات جاری وین اعلام کرد کشورش با شرکای "اسرائیلی" خود درباره برجام اختلافات تاکتیکی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره ارسال پیام یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی به کاخ سفید گفت: "شکی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود در مورد برجام اختلافات تاکتیکی داریم، اما در مورد هدف کلی برجام، با یکدیگر همسو و هم نظر هستیم."

https://irna.ir/xjKjzJ

**پارلمان مونته‌نگرو طرح عدم اعتماد به کابینه را تصویب کرد

پارلمان مونته نگرو روز شنبه طرح عدم اعتماد به کابینه «دریتان آبازوویچ» نخست وزیر را که از سوی ۳۶ نماینده در اعتراض به امضای توافقنامه ای مورد مناقشه پیشنهاد شده بود، تصویب کرد.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

این توافق مناقشه برانگیز، به مناسبات مونته نگرو با کلیسای مقتدر ارتدوکس صربستان سامان می داد.

پس از فروپاشی کابینه «زدراوکو کریوکاپیچ» نخست وزیر مونته نگرو که از حمایت کلیسای ارتدوکس صربستان برخوردار بود، این دومین رای عدم اعتماد پارلمان در سال جاری به کابینه مونته نگرو بود.

آبازوویچ در پایان جلسه رای گیری پارلمان گفت: من به همه کارهایی که ظرف ۱۰۰ روز انجام داده ایم، افتخار می کنم.

وی افزود: از ما به عنوان دولتی که کوتاهترین مدت زمامداری را گذراند اما سخت ترین تصمیم ها را اتخاذ کرد، یاد خواهد شد.

«میلو دجوکانوویچ» رئیس جمهوری مونته نگرو اکنون باید نخست وزیر جدید را برای تشکیل دولت بعدی معرفی کند. همچنین احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام وجود دارد.

مسائل سیاسی در کشور مونته نگرو به واسطه اختلاف بین کسانی که خود را مونته نگرویی می دانند و صرب های طرفدار روسیه که مخالف استقلال مونته نگرو از اتحادیه سابق با صربستان هستند، نمود یافته است.

طرح عدم اعتماد که از سوی حزب دموکراتیک سوسیالیست های رئیس جمهوری و برخی احزاب ائتلاف حاکم پیشنهاد شد، حمایت ۵۰ نفر از ۸۱ نماینده پارلمان را به دست آورد.

آبازوویچ توافق با کلیسا را در ماه جاری به رغم انتقاد گروه های مدافع حقوق بشر و احزاب سیاسی طرفدار غرب که می گویند به کلیسا اختیارات زیادی در مقایسه با جوامع مذهبی دیگر می دهد، امضا کرد.

وی تاکید داشت که این توافق به مشکلات داخلی دیرینه پایان می دهد و به از میان برداشتن اختلاف ها بین احزاب طرفدار اتحادیه اروپا و کسانی که از روابط قوی تر با صربستان و روسیه طرفداری می کنند، کمک می کند.

آبازوویچ گفت که گروه های جنایتکار حامی برخی احزاب سیاسی با هدف جلوگیری از کارزار ضد اختلاس دولت، پشت این طرح عدم اعتماد بوده اند.

وی پس از رای گیری پارلمان گفت: این کشور یا با جنایتکاران یا توسط شهروندان اداره خواهد شد و من متاسفم که جرایم سازمان یافته در مونته نگرو همچنان از قدرت خود برای تنظیم روابط سیاسی استفاده می کند.

https://irna.ir/xjKjB۶

**سفیر چین: آمریکا دارایی‌های مردم افغانستان را دزدیده است

سفیر چین در کابل با انتقاد از تحریم‌ و فشارهای اقتصادی امریکا علیه افغانستان، بلوکه ماندن ذخایر مالی کشور را دزدی آشکار واشنگتن از سرمایه ملی مردم افغانستان دانست.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

سفیر چین در کابل گفت که آمریکا به خاطر منافع خود اوضاع در افغانستان را بی‌ثبات می کند.

وانگ یو در یک نشست خبری در سفارت چین در کابل تاکید کرد که آمریکا در مبارزه با تروریسم برخورد دوگانه داشته است و به بهانه مبارزه با این گروه‌ها حاکمیت ملی کشورها را نقض می‌کند.

وانگ گفت: امریکا در  مبارزه با گروه‌های تروریستی رفتار دوگانه دارد. از استقلال افغانستان و حاکمیت ملی این کشور چشم پوشی می‌کند و به خواست خود به قلمرو هوایی افغانستان، هواپیمای بدون سرنشین را می‌فرستد.

سفیر چین همچنین مسدود ماندن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان از سوی آمریکا را دزدی آشکار از سرمایه ملی مردم افغانستان دانست و تاکید کرد: فشارها و تحریم های اقتصادی مردم افغانستان را با دشواری‌های زیادی مواجه کرده است.

وی گفت: آمریکا برای مردم افغانستان مشکلات زیادی را خلق کرده، پس از خارج کردن نیروهایش از افغانستان دیگر هیچ توجهی به مردم این کشور نکرده است. آمریکا همچنان تحریم‌های اقتصادی را بیشتر کرده و دارایی‌های افغانستان را بلوکه و دزدیده است.

این دیپلمات ارشد چین در کابل از گسترش روابط دیپلماتیک میان افغانستان و چین استقبال کرد و گفت: روابط میان کابل و پکن در آینده عمیق و عمیق‌تر خواهد شد. وانگ یو بر تقویت همکاری‌های اقتصادی با افغانستان تاکید کرد.

وی افزود: در یک سال گذشته در حال توسعه یک دوستی و روابط همسایگی بودیم. وزیران خارجه دو کشور چهار بار با هم دیدار کردند. وزیر امور خارجه چین در ماه مارس (اسفند) به افغانستان آمد و وزیر خارجه افغانستان نیز در ماه مارس به چین رفت. تعامل ما با طرف افغانستان عادی است و کارمندان افغان در سفارتشان در چین نیز حضور دارند. ما همچنین برنامه‌های همکاری در زمینه‌های دیگر مانند بخش معدن و بخش انرژی داریم. روابط چین و افغانستان در آینده عمیق و عمیق‌تر می‌شود.

سفیر چین همچنین موقعیت جغرافیایی افغانستان در تجارت و ترانزیت میان کشورها منطقه را مهم خواند و تاکید کرد که در تلاش هستند با همکاری کشورهای آسیای میانه از این موقعیت جغرافیایی افغانستان استفاده موثر صورت بگیرد.

پس از روی کار آمدن طالبان و حمله هوایی امریکا در کابل، این بار نخست است که سفیر چین در کابل نشست خبری برگزار می‌کند و سیاست کشورش را در قبال افغانستان و مداخلات امریکا را به‌صورت روشن بیان می‌کند.

https://irna.ir/xjKjx۴

**رسانه صهیونیست: اسرائیلی ها جان خود را مدیون محمود عباس هستند

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی محمود عباس ملقب به "ابومازن" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را ناجی جان صهیونیستها و عامل مقابله با مبارزان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن توصیف کرد.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

روزنامه صهیونیستی"یدیعوت آحارنوت" در مقاله ای به قلم "آوی یسخروف" کارشناس سیاسی رژیم صهیونیستی به موقعیت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و خدمات وی به این رژیم پرداخت و نوشت: "همه سیاستمداران اسرائیلی که عباس را (به خاطر گفته های چند روز پیش او در آلمان درباره رژیم اسرائیل) مورد حملات شدید خود قرار داده اند و حتی نفتالی بنت نخست وزیر سابق، به خوبی می دانند که تشکیلات خودگردان فلسطین و در راس آن عباس ، عامل ثبات در کرانه باختری و امنیت و استقرار (در سرزمینهای اشغالی) است.

این روزنامه افزود: واقعیت این است که بدون حضور عباس و تشکیلات خودگردان، وضعیت در همه (مناطق اشغالی) بسیار متفاوت خواهد بود، همه اسراییلی ها چه در داخل و چه در خارج از خط سبز، جز عده ای اندک، جان خود را مدیون محمود عباس هستند .

روزنامه یدیعوت آحارنوت نوشت: عباس از زمان تصدی قدرت در سال ۲۰۰۵ به مسئولان تشکیلات امنیتی خود دستور مقابله با  فلسطینی های (مبارزان و گروههای مقاومت) و جلوگیری از انجام عملیات علیه اسرائیلی ها را داده و آنها نیز واقعا در این راستا فعالیت کرده اند.

این روزنامه صهیونیستی افزود: عباس یکی از مهم‌ترین افراد موثر در مهار حملات (عملیات شهادت طلبانه)و تیراندازی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ بود و هم او بوده که برای متوقف کردن فعالیت گروههای مختلف مقاومت - حماس، جهاد اسلامی و حتی فتح –  بیشترین اقدام را کرد. در روزهای اخیر در نیز اخباری از بازداشت مبارزان فلسطینی و حتی شکنجه آنها بدست نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به گوش می رسد.

نویسنده این روزنامه صهونیستی در مقاله خود  تصریح کرد: عباس سالهاست از فلسطینی‌ها می خواهد عملیات علیه اسرائیل را متوقف کنند و رویکرد مبارزه سیاسی را برای پایان دادن به اشغالگری ترویج کرده است. بسیاری از مخالفان و منتقدان عباس مانند بنی گانتز وزیر (جنگ) فراموش می کنند که تشکیلات خودگردان و در راس آن محمود عباس، به جلوگیری از عملیات و حفظ آرامش نسبی کمک می کند.

https://irna.ir/xjKjBB

**اذعان رسانه آمریکایی: غرب با تحریم روسیه به اهداف خود نرسید

نشریه نشنال اینترست نوشت: درحالی که جنگ اوکراین وارد هفتمین ماه خود می شود تعداد فزاینده ای از سیاستمداران، کارشناسان و مقام ها از این که تحریم های غرب نتوانسته به اهداف مورد نظر علیه روسیه دست یابد، ابراز نگرانی کرده اند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

این رسانه آمریکایی افزود: بر اساس داده های منتشر شده از سوی سرویس آمار فدرال روسیه، (روس استات) اقتصاد روسیه در سه ماهه دوم سال جاری ۴ درصد کوچکتر شده است و این کاهش، اگرچه قابل توجه بوده است، اما آن طور که ناظران روسی و غربی انتظار داشتند، شدید نبود.

«سرگئی کونیگین» اقتصاددان بانک سرمایه گذاری «سینارا» به خبرگزاری رویترز گفت: داده های آماری ژوئن نشان دهنده این است که به نظر می رسد انقباض در اقتصاد روسیه به پایان رسیده است زیرا وضعیت در برخی صنایع در حال تثبیت است.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان ماه گذشته در یک سخنرانی با اذعان به اینکه تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه شکست خورده است، گفت: «راهبرد جدیدی مورد نیاز است که باید به جای پیروزی در جنگ، بر گفتگوهای صلح و تهیه پیش نویس پیشنهاد صلح خوب تمرکز کند.

اوربان گفت: راهبرد غرب بر چهار ستون بنا شده است: اوکراین می تواند با حمایت ناتو در جنگ علیه روسیه پیروز شود، تحریم ها بیشتر از اروپا به روسیه آسیب می زند، بقیه جهان از اقدامات تنبیهی غرب علیه روسیه حمایت خواهند کرد و تحریم ها روسیه را به شدت تضعیف می کند. ما در ماشینی نشسته ایم که هر چهار لاستیک آن پنچر شده است.  کاملاً واضح است که نمی توان در این جنگ به این شکل پیروز شد.

اما این اقدامات با چالش های غیرمنتظره ای برای غرب مواجه شده است.

بانک مرکزی روسیه در پی حمله به اوکراین برای محافظت از ازرش روبل در برابر سیل محدودیت های مالی آمریکا و اتحادیه اروپا، اقدام های سریعی انجام داد. همانطور که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه مارس اعلام کرد، روبل در سال جاری به یکی از قوی ترین ارزهای جهان تبدیل شده است.

در شرایطی که مسکو گام‌های بی‌سابقه‌ای را در اقتصاد کلان برای مهار آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها برداشته است، سیاست‌گذاران روسیه ابزارهای خود را برای فرار یا کاهش اقدام های تنبیهی خاص به کار گرفته اند.

بنابر فهرستی که توسط موسسه رهبری ارشد اجرایی وابسته به دانشگاه ییل (CELI) تهیه شده است، حامیان تحریم روسیه اعلام کرده‌اند که بیش از ۱۰۰۰ شرکت در روسیه «فعالیت خود را محدود کرده‌اند».

با وجود تحریم های غرب، واقعیت بسیار پیچیده تر است. بر اساس گزارش جدید تارنمای دویچه وله، مقام های روسیه با موفقیت طیف گسترده ای از طرح های «واردات موازی» را فعال کرده اند. از شلوار جین گرفته تا آیفون‌های اپل، بسیاری از محصولات رایج و لوکس همچنان برای خرید در مراکز شهری روسیه در دسترس هستند، برغم اینکه این تولیدکنندگان دیگر به صورت مستقیم بازارهای روسیه را عرضه نمی‌کنند.

چنین کالاهایی به طور معمول  به صورت غیرمجاز از نهادهای مستقر در کشورهای شوروی سابق از جمله قزاقستان، بلاروس و ارمنستان وارد روسیه می شوند.

خودداری قدرت های اقتصادی بزرگ جهان از همسویی با غرب در تحریم روسیه

در بخش دیگری از گزارش نشنال اینترست آمده است: شاید بزرگترین چالش بلند مدت در کارزار غرب برای تحت فشار قرار دادن روسیه بر سر حمله به اوکراین، این واقعیت است که قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان نه تنها از پیوستن به رژیم تحریم‌های تحت رهبری واشنگتن خودداری کرده‌اند، بلکه همچنان به تعمیق روابط تجاری و مالی خود با مسکو ادامه می دهند.

هند و چین سرعت واردات انرژی خود از روسیه را در نیم سال گذشته افزایش داده اند. گزارش های معتبری مبنی بر فروش نفت پالایش شده روسیه به واردکنندگان اروپایی و آمریکایی وجود دارد. درآمد روسیه از صادرات انرژی به دنبال تحریم های غرب در اوایل سال جاری افزایش یافت.

کارشناسان: سالها طول می کشد تا تحریم روسیه اثر کند

کارشناسان معتقدند اثرات تحریم ها بر روسیه ممکن است سال ها طول بکشد تا به طور کامل آشکار شود. حتی در این صورت، هیچ تضمینی وجود ندارد که رکود اقتصادی پیش‌بینی‌شده باعث ایجاد تغییرات معنادار و مثبت در سیاست خارجی روسیه شود.  مسکو با این اعتقاد که منافع وجودی اش در گرو پیروزی در اوکراین است، بر این باور است که می تواند از نظر اقتصادی و در میدان جنگ از غرب پیشی بگیرد. روسیه تاکنون تا حد زیادی توانسته است فشار ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهد و راهبرد خود در اوکراین را از تلاش برای تصرف سریع شهرهای بزرگ به یک جنگ فرسایشی تغییر می‌دهد.

در همین حال، مصرف‌کنندگان اروپایی با قبض‌های گرمایش و برق سر به فلک کشیده‌ مواجه اند. مقام های اروپایی برای مهار بحران انرژی  تلاش می کنند. به گفته کارشناسان  طرح ضعیف اتحادیه اروپا برای خروج از واردات انرژی روسیه باعث بروز این بحران شده است.

هند و چین سرعت واردات انرژی خود از روسیه را در نیم سال گذشته افزایش داده اند. گزارش های معتبری مبنی بر فروش نفت پالایش شده روسیه به واردکنندگان اروپایی و آمریکایی وجود دارد. درآمد روسیه از صادرات انرژی به دنبال تحریم های غرب در اوایل سال جاری افزایش یافت.

کارشناسان: سالها طول می کشد تا تحریم روسیه اثر کند

کارشناسان معتقدند اثرات تحریم ها بر روسیه ممکن است سال ها طول بکشد تا به طور کامل آشکار شود. حتی در این صورت، هیچ تضمینی وجود ندارد که رکود اقتصادی پیش‌بینی‌شده باعث ایجاد تغییرات معنادار و مثبت در سیاست خارجی روسیه شود.  مسکو با این اعتقاد که منافع وجودی اش در گرو پیروزی در اوکراین است، بر این باور است که می تواند از نظر اقتصادی و در میدان جنگ از غرب پیشی بگیرد. روسیه تاکنون تا حد زیادی توانسته است فشار ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهد و راهبرد خود در اوکراین را از تلاش برای تصرف سریع شهرهای بزرگ به یک جنگ فرسایشی تغییر می‌دهد.

در همین حال، مصرف‌کنندگان اروپایی با قبض‌های گرمایش و برق سر به فلک کشیده‌ مواجه اند. مقام های اروپایی برای مهار بحران انرژی  تلاش می کنند. به گفته کارشناسان  طرح ضعیف اتحادیه اروپا برای خروج از واردات انرژی روسیه باعث بروز این بحران شده است.

https://irna.ir/xjKjBw

**طالبان: در حال تدوین سیاست خارجی اقتصادمحور هستیم

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد، در حال تدوین سیاست خارجی حکومت هستیم که محوریت آن، بی‌طرفی و تکیه بر پیشرفت اقتصادی است.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

 امیرخان مقتی اظهار داشت: دولت طالبان خواستار برقراری روابط مثبت با جهان است.

متقی با بیان اینکه وزارت خارجه طالبان تاکنون در زمینه تأمین روابط با جهان دستاوردهای مهمی داشته است، تصریح کرد: دولت طالبان خواستار برقراری روابط مثبت با جهان است و از جامعه جهانی نیز می‌خواهد که به افغان‌ها اجازه دهند مانند دیگر کشورها زندگی خوبی داشته باشند.

متقی خاطرنشان کرد: حمایت مردم از دولت طالبان، نشان دهنده مشروعیت مردمی است و این مشروعیت باید از سوی جامعه جهانی محترم شمرده شود.

سرپرست وزارت خارجه طالبان پیشتر نیز با تاکید بر اینکه تحریم‌ها بر افغانستان هیچ‌گاه نتیجه نداده است، گفته بود که سیاست خارجی حکومت طالبان، بی‌طرفانه و اقتصاد محور است.

این در حالی است که با گذشت یک سال از روی‌کار آمدن طالبان، هنوز هیچ کشوری این حکومت را به رسمیت نشناخته است. از طرف دیگر تحریم‌های غربی و بلوکه ماندن ذخایر ارزی بانک مرکزی، فشار زیادی را بر اقتصاد کشور وارد ساخته است.

https://irna.ir/xjKjFx

**هشدار شهردار لندن: میلیون ها نفر در انگلیس با مشکل تامین انرژی و غذا مواجهند

شهردار لندن با انتشار پستی توئیتری خطاب به مقامات دولتی در انگلیس نوشت: برای جلوگیری از یک فاجعه ملی در تامین غذا و گرما برای شهروندان اقدام کنند.

از صادرات ترنج مازندارن به چین تا هشدار شهردار لندن نسبت به وضعیت انرژی و غذا در انگلیس

صادق خان شهردار لندن روز شنبه از کمبود سوخت و مواد غذایی در فصل زمستان برای اکثر شهروندان انگلیسی هشدار داد و خواستار دخالت مقامات دولتی نسبت به این معضل شد.

شهردار لندن با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: اگر دولت در فصل زمستان مداخله نکند، میلیون‌ها نفر در انگلیس با مشکل تامین گرما و غذا در خانه‌های خود مواجه خواهند شد.

خان با اشاره به افزایش شدید قیمت انرژی و تورم بیش از ۱۰ درصدی نوشت: «ما قبلاً چنین چیزی ندیده بودیم. وی هشدار داد: در فصل زمستان به طور حتم میلیون‌ها نفر با مشکل پرداخت هزینه‌های معیشت و قبوض انرژی روبرو خواهند شد.

وی تاکید کرد که دولت انگلیس باید وارد عمل شود تا مردم بتوانند نیازهای اولیه خود را برآورده کنند.

شهردار لندن در پست توئیتری خود آمارهایی از بالا رفتن هزینه‌های مربوط به قبوض انرژی در کشور ارائه و پیش‌بینی کرد این قبوض می‌تواند در فصول سرد سال ۸۰درصد افزایش یافته و به طور متوسط بالای ۳۶۰۰ پوند برسد.

این مقام انگلیسی در توئیتر خود خطاب به مقامات دولتی هشدار داد برای جلوگیری از یک فاجعه ملی و رسیدن به بحران اقدام کنند.

مشکلات اقتصادی در بیشتر کشورهای اروپایی ناشی از شیوع ویروس کرونا با بالا رفتن قیمت‌های سوخت و مواد غذایی به دلیل تحریم‌ روسیه موجب تشدید این وضعیت شده است.

https://irna.ir/xjKjKt
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha