پایانه‌ای که شبکه مترو تهران محتاج آن بود/ ناوگان حمل و نقل غرب تهران جان می گیرد؟

تهران - ایرنا - تکمیل پایانه عظیم اکباتان بعد از ۱۴ سال، برای رفع چالش‌های تعمیر و نگهداری و کاهش فاصله حرکت قطارها در شبکه حمل‌ونقل ریلی شهری می‌تواند گره گشای بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه مترو در مدیریت شهری باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از چالش‌های اداره پایتخت بدون تردید، اختلال در شبکه حمل‌ونقل آن است اختلالی از جنس کمبود زیرساخت‌ها، ضعف در کیفیت خدمات‌رسانی و فرسودگی تجهیزات به مرور زمان.

درباره ریشه‌یابی بروز و ظهور این وضعیت که حاصل یکی دو سال کم‌کاری هم نمی‌تواند باشد، بارها گفته و نوشته شده؛ اما آنچه حائز اهمیت است، تغییر رویکرد از بهره‌برداری و استفاده صرف به سرمایه‌گذاری و احیای زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه حمل‌ونقل است.

مترو تهران و یک نیاز مبرم!

در حوزه مترو تهران نیز با توجه به ضرورت بررسی وضعیت قطارهای خدمت‌رسان به شهروندان از لحاظ کیفیت و ایمنی، کمبود شدید پایانه به خصوص در خطوط پرتردد، یکی از مهم‌ترین معضلات شبکه حمل‌ونقل زیرزمینی در پایتخت محسوب می‌شود.

حتی گاهی که برخی از قطارها دچار اختلال می‌شود، کمبود پایانه برای رسیدگی به وضعیت قطارهای زیرزمینی بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا می‌کند. چرا که خروج قطار مختل شده از خط و هدایت آن به سمت پایانه به دلیل مسافت طولانی، موجب تأخیر در رفع مشکل و اختلال در خدمت‌رسانی به شهروندان می‌شود. البته همین فاصله چشم‌گیر و کمبود تجهیزات تعمیر و نگهداری، به طور طبیعی دوره رسیدگی به وضعیت واگن‌ها را طولانی‌تر کرده و احتمال وقوع اختلال حین خدمت‌رسانی را افزایش می‌دهد.

پایانه‌ای که شبکه مترو تهران محتاج آن بود/ ناوگان حمل و نقل غرب تهران جان می گیرد؟

پایانه اکباتان و ویژگی‌های آن

از این‌رو، ایجاد پایانه‌های جدید برای رسیدگی به اوضاع قطارهای زیرزمینی شهر تهران ضرورت پیدا می‌کند و راه‌اندازی پایانه اکباتان پس از ۱۴ سال فعالیت عمرانی برای بهره‌برداری از آن در همین پازل معنا پیدا می‌کند. پایانه‌ای که حالا لقب بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور و خاورمیانه را یدک می‌کشد و با مساحتی بالغ بر ۷۰ هزار متر مربع در منتهی‌الیه غربی خط ۴ متروی تهران یعنی غرب بزرگراه شهید ستاری و شمال ایستگاه متروی اکباتان، آماده خدمت‌رسانی است.

به جهت مصون ماندن بافت شهری و هویت منطقه اکباتان، این پایانه عظیم به صورت زیرزمینی در غربی‌ترین نقطه خط ۴ متروی تهران با ۲۱ کیلومتر طول و ۱۹ ایستگاه احداث شده و ۲۱ خط ریلی در این پایانه تعبیه شده است. همچنین زیرزمینی بودن این سازه، امکان بهره‌مندی از ۷ هکتار فضای مسطح فوقانی این پایانه را نیز برای ایجاد فضای سبز و احداث مرکز فرهنگی یا تجاری ایجاد کرده است.

به گفته مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران، بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور، پس از گذشت ۱۴ سال از زمان شروع عملیات اجرایی آن، از روز شنبه ۲۹ مردادماه رسماً افتتاح می‌شود. بهره‌برداری از این پایانه، قطعاً در امر دپو، نگهداری و تعمیر واگن‌های فعال در خط ۴ و همچنین کاهش سرفاصله حرکتی قطارهای این خط موثر واقع خواهد شد.

پایانه‌ای که شبکه مترو تهران محتاج آن بود/ ناوگان حمل و نقل غرب تهران جان می گیرد؟

عطش خطوط ۴، ۶ و ۷ برای بهره‌برداری از پایانه اکباتان

در همین رابطه، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره معضلات کمبود پایانه در مترو، گفت: دو مولفه در کاهش سر فاصله قطارها موثر است؛ نخست تعداد قطار و واگن و دیگری پایانه و فضای تعمیرات قطار.

مهدی شایسته اصل با اشاره به اینکه وجود پایانه‌ها در سرعت رفت و برگشت قطارها تاثیر دارد و کمک جدی در کاهش سر فاصله زمانی قطارها در خطوط می‌کند، ادامه داد: از طرفی دیگر وجود پایانه‌ها در ایمنی قطارها کمک می‌کند. در برخی از خطوط که پایانه وجود ندارد، قطارها شبانه در ریل توقف ‌دارند. همین مسئله، مشکلاتی را ایجاد کرده و بازدیدهای قبل از اعزام را دچار خدشه می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس برآوردها چه تعداد پایانه باید تحویل شرکت بهره برداری شود تا مشکلات فعلی مرتفع گردد، تصریح کرد: با راه‌اندازی پایانه اکباتان در خط ۴، برای خطوط ۴، ۶ و ۷ نیز نیاز به پایانه داریم و ضرورت دارد که پایانه اضافه شود. در خط ۳ هم هنوز پایانه آزادگان تکمیل نشده و عملاً در این خط هم پایانه‌ای مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه افزود: البته به دلیل ظرفیت قابل توجه زیرساختی پایانه اکباتان، با راه‌اندازی این پایانه، بسیاری از مشکلات خطوط ۴، ۶ و ۷ حل خواهد شد.

پایانه‌ای که شبکه مترو تهران محتاج آن بود/ ناوگان حمل و نقل غرب تهران جان می گیرد؟

تکمیل پایانه اکباتان برای رفع چالش تعمیر و نگهداری در شبکه حمل‌ونقل ریلی درون شهری امری است که مورد توجه و اولویت مدیریت شهری جدید قرار گرفت. البته در حوزه شهر، وعده راه‌اندازی ۱۲ ایستگاه متروی جدید تا پایان سال نیز در صورت تأمین منابع مالی داده شده است. ایستگاه‌هایی که گفته می‌شود، از طریق انتشار اوراق مشارکت و اخذ تسهیلات از بانک شهر تأمین مالی خواهند شد.

در طول چند سال اخیر، وظیفه تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی شبکه مترو تهران بر دوش ۲ پایانه فتح‌آباد و صادقیه بوده که این امر هم توان عملیاتی این دو مجموعه را فرسوده ساخته و هم‌ زمان ارائه خدمات و تعمیرات قطارها را افزایش داده بود. حالا با راه‌اندازی پایانه اکباتان، مشکلات فعلی خط ۴ رفع و به گفته شایسته‌اصل، خطوط ۶ و ۷ مترو نیز از آن بی‌نصیب نخواهد ماند.

گفتنی است، پروژه پایانه اکباتان که یکی از کلان پروژه‌های شهر تهران محسوب می‌شود که بعد از گذشت ۱۴ سال بالاخره به بهره‌برداری رسید، سال ۱۳۸۷ کلنگ زنی منحصربه فردترین پایانه زیرزمینی زده شده و حالا در ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱، این پایانه افتتاح شد؛ پایانه‌ای که شبکه متروی تهران محتاج آن بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha