۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۳۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84859939
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اذعان رسانه آمریکایی: غرب با تحریم روسیه به اهداف خود نرسید

تهران- ایرنا- نشریه نشنال اینترست نوشت: درحالی که جنگ اوکراین وارد هفتمین ماه خود می شود تعداد فزاینده ای از سیاستمداران، کارشناسان و مقام ها از این که تحریم های غرب نتوانسته به اهداف مورد نظر علیه روسیه دست یابد، ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی افزود: بر اساس داده های منتشر شده از سوی سرویس آمار فدرال روسیه، (روس استات) اقتصاد روسیه در سه ماهه دوم سال جاری ۴ درصد کوچکتر شده است و این کاهش، اگرچه قابل توجه بوده است، اما آن طور که ناظران روسی و غربی انتظار داشتند، شدید نبود.

«سرگئی کونیگین» اقتصاددان بانک سرمایه گذاری «سینارا» به خبرگزاری رویترز گفت: داده های آماری ژوئن نشان دهنده این است که به نظر می رسد انقباض در اقتصاد روسیه به پایان رسیده است زیرا وضعیت در برخی صنایع در حال تثبیت است.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان ماه گذشته در یک سخنرانی با اذعان به اینکه تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه شکست خورده است، گفت: «راهبرد جدیدی مورد نیاز است که باید به جای پیروزی در جنگ، بر گفتگوهای صلح و تهیه پیش نویس پیشنهاد صلح خوب تمرکز کند.

اوربان گفت: راهبرد غرب بر چهار ستون بنا شده است: اوکراین می تواند با حمایت ناتو در جنگ علیه روسیه پیروز شود، تحریم ها بیشتر از اروپا به روسیه آسیب می زند، بقیه جهان از اقدامات تنبیهی غرب علیه روسیه حمایت خواهند کرد و تحریم ها روسیه را به شدت تضعیف می کند. ما در ماشینی نشسته ایم که هر چهار لاستیک آن پنچر شده است.  کاملاً واضح است که نمی توان در این جنگ به این شکل پیروز شد.

اما این اقدامات با چالش های غیرمنتظره ای برای غرب مواجه شده است.

بانک مرکزی روسیه در پی حمله به اوکراین برای محافظت از ازرش روبل در برابر سیل محدودیت های مالی آمریکا و اتحادیه اروپا، اقدام های سریعی انجام داد. همانطور که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه مارس اعلام کرد، روبل در سال جاری به یکی از قوی ترین ارزهای جهان تبدیل شده است.

اذعان رسانه آمریکایی: غرب با تحریم روسیه به اهداف خود نرسید

در شرایطی که مسکو گام‌های بی‌سابقه‌ای را در اقتصاد کلان برای مهار آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها برداشته است، سیاست‌گذاران روسیه ابزارهای خود را برای فرار یا کاهش اقدام های تنبیهی خاص به کار گرفته اند.

بنابر فهرستی که توسط موسسه رهبری ارشد اجرایی وابسته به دانشگاه ییل (CELI) تهیه شده است، حامیان تحریم روسیه اعلام کرده‌اند که بیش از ۱۰۰۰ شرکت در روسیه «فعالیت خود را محدود کرده‌اند».

با وجود تحریم های غرب، واقعیت بسیار پیچیده تر است. بر اساس گزارش جدید تارنمای دویچه وله، مقام های روسیه با موفقیت طیف گسترده ای از طرح های «واردات موازی» را فعال کرده اند. از شلوار جین گرفته تا آیفون‌های اپل، بسیاری از محصولات رایج و لوکس همچنان برای خرید در مراکز شهری روسیه در دسترس هستند، برغم اینکه این تولیدکنندگان دیگر به صورت مستقیم بازارهای روسیه را عرضه نمی‌کنند.

چنین کالاهایی به طور معمول  به صورت غیرمجاز از نهادهای مستقر در کشورهای شوروی سابق از جمله قزاقستان، بلاروس و ارمنستان وارد روسیه می شوند.

خودداری قدرت های اقتصادی بزرگ جهان از همسویی با غرب در تحریم روسیه

در بخش دیگری از گزارش نشنال اینترست آمده است: شاید بزرگترین چالش بلند مدت در کارزار غرب برای تحت فشار قرار دادن روسیه بر سر حمله به اوکراین، این واقعیت است که قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان نه تنها از پیوستن به رژیم تحریم‌های تحت رهبری واشنگتن خودداری کرده‌اند، بلکه همچنان به تعمیق روابط تجاری و مالی خود با مسکو ادامه می دهند.

اذعان رسانه آمریکایی: غرب با تحریم روسیه به اهداف خود نرسید

هند و چین سرعت واردات انرژی خود از روسیه را در نیم سال گذشته افزایش داده اند. گزارش های معتبری مبنی بر فروش نفت پالایش شده روسیه به واردکنندگان اروپایی و آمریکایی وجود دارد. درآمد روسیه از صادرات انرژی به دنبال تحریم های غرب در اوایل سال جاری افزایش یافت.

کارشناسان: سالها طول می کشد تا تحریم روسیه اثر کند

کارشناسان معتقدند اثرات تحریم ها بر روسیه ممکن است سال ها طول بکشد تا به طور کامل آشکار شود. حتی در این صورت، هیچ تضمینی وجود ندارد که رکود اقتصادی پیش‌بینی‌شده باعث ایجاد تغییرات معنادار و مثبت در سیاست خارجی روسیه شود.  مسکو با این اعتقاد که منافع وجودی اش در گرو پیروزی در اوکراین است، بر این باور است که می تواند از نظر اقتصادی و در میدان جنگ از غرب پیشی بگیرد. روسیه تاکنون تا حد زیادی توانسته است فشار ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهد و راهبرد خود در اوکراین را از تلاش برای تصرف سریع شهرهای بزرگ به یک جنگ فرسایشی تغییر می‌دهد.

در همین حال، مصرف‌کنندگان اروپایی با قبض‌های گرمایش و برق سر به فلک کشیده‌ مواجه اند. مقام های اروپایی برای مهار بحران انرژی  تلاش می کنند. به گفته کارشناسان  طرح ضعیف اتحادیه اروپا برای خروج از واردات انرژی روسیه باعث بروز این بحران شده است.

اذعان رسانه آمریکایی: غرب با تحریم روسیه به اهداف خود نرسید

این گزارش می افزاید: آلمان در آستانه رکود اقتصادی قرار دارد و چالش‌های اقتصادی فزاینده اروپا نگرانی‌هایی را در مورد موفقیت کشورهای اتحادیه اروپا در دور شدن از تاثیرات تحریم های غرب علیه روسیه برانگیخته است.

حتی قبل از اینکه غول انرژی روسیه گازپروم به طور رسمی تهدید به قطع گاز مشتریان اروپایی کند، نظرسنجی نشان داد که اکثریت اروپایی‌ها - از جمله ۴۹ درصد آلمانی‌ها - از سیاست‌هایی با هدف تسهیل یک راه‌حل از طریق مذاکره به جای شکست آشکار روسیه حمایت می‌کنند.

جنگ بدون این که نشانه ای بر پایان آن وجود داشته باشد ادامه دارد و اوضاع کنونی، خطر فروپاشی صفوف متحد غرب در مقابل روسیه را حتی قبل از تاثیر تحریم ها بر اقتصاد روسیه در بر دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha