نبض شورای ششم مراغه چگونه می‌تپد؟

۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۸
کد خبر: 84859816
نبض شورای ششم مراغه چگونه می‌تپد؟

مراغه- ایرنا- کمیسیون عمران نبض ششمین دوره از شورای اسلامی شهر مراغه است و نگاهی به عملکرد این کمیسیون پس از گذشت حدود یک سال از عمر آن، رویکرد مبتنی بر تلاش، تعهد و نوآوری را در میان اعضای آن نشان می‌دهد؛ عملکردی که هم به کارایی توجه دارد و هم اثربخشی، اما نقدهایی هم نسبت به آن در زمینه نظارت وارد است.

به گزارش ایرنا، ضعف نظارتی این کمیسیون با ترکیب «حسین شیخ‌فرجی» به عنوان رئیس و «بهمن محمودی» و «رضا عسکری» به عنوان دو عضو دیگر را نمی‌توان به پای اعضای خلاق و پرکار این کمیسیون نوشت، زیرا موفقیت در اجرای طرح‌های توسعه شهری در گرو فهم مشترک تمامی اعضای شورا و شهردار است. 

کمی تامل در برنامه بودجه شهرداری نیز به سادگی نشان می‌دهد که مجموعه مدیریت شهری در اجرای چندین پروژه بزرگ سال ۱۴۰۰ از جمله ۴۵ متری الغدیر - رسالت، باند شرقی بلوار ۵۵ متری پروفسور قنادی، آسفالت کمربندی غربی، طرح اوحدیه و یکی دو طرح دیگر از برنامه عقب مانده و با وجود گذشت پنج ماه از سال ۱۴۰۱ نیز اجرای این طرح‌ها همچنان روی زمین مانده است. 

با این وجود طی یک سال گذشته کارهای بسیاری در شهرداری عملیاتی شده که علاوه بر گره‌گشایی از مشکلات مردم، به بخشی از سیاست‌های اسناد بالادستی نیز جامه عمل پوشانده است که نباید نادیده گرفته شود. 

گفتنی است شهرداری با سه برنامه اجرایی شامل برنامه بلندمدت و بالادستی، برنامه کوتاه مدت چهار یا پنج ساله و برنامه بودجه سالانه فعالیت می‌کند و طی این مدت بخشی از طرح‌های بالادستی از جمله ساماندهی محوطه مسجد ملارستم را نیز خارج از برنامه بودجه سالانه عملیاتی کرده است. 

بر همین اساس در کنار انتقادی که به کمیسیون عمران شورای ششم نسبت به نظارت بر اجرای برنامه بودجه از سوی شهرداری وارد است، باید به نقاط قوت آن هم توجه شود. 

«شیخ‌فرجی»، رئیس کمیسیون عمران، توسعه و تحقیق شورای اسلامی شهر مراغه می‌گوید: طی یک سال گذشته توجه به زیرساخت‌های شهری همچون بهسازی مسیل شتابی‌وش و مشهد دره سی، بهسازی نهر روی شهر و ساماندهی جایگاه گاز میدان مادر، خارج از برنامه بودجه مورد توجه قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه در این مدت توسعه واحد تولید قطعات بتنی و گلخانه شهرداری نیز با تسهیلات چهار درصدی وزارت کشور دنبال شده، ادامه داد: تسهیلات چهار میلیارد تومانی برای هریک از این واحدها اکنون در مرحله جذب قرار دارد. 

وی همچنین با بیان اینکه سنگ لاشه مورد استفاده در شهرداری از سایر شهرستان‌های منطقه تامین می‌شود، اضافه کرد: اکنون با نظارت دقیق بر هزینه اجرای طرح‌های عمرانی به دنبال اخذ مجوز برداشت سنگ لاشه هستیم که سالانه حدود ۱۰ میلیارد تومان برای شهرداری صرفه‌جویی در پی خواهد داشت. 

وی همچنین به حجم قابل توجه آسفالت‌ریزی در شهر مراغه نیز اشاره و بیان کرد: نظارت بر کیفیت آسفالت‌ریزی نیز از طریق بکارگیری کارشناسان مجرب افزایش یافته تا از هدررفت سرمایه به دلیل پایین بودن کیفیت آسفالت‌ریزی جلوگیری شود. 

کارهای عمرانی در شهرداری به کندی پیش می‌رود

رئیس کمیسیون عمران، توسعه و تحقیق شورای اسلامی شهر مراغه نیز می‌گوید که پروژه‌های عمرانی شهرداری یک به یک در دستور کار قرار می‌گیرد و بر همین اساس نیز کارها به کندی پیش می‌رود. 

«شیخ فرجی» با تاکید بر اینکه تملک برای شهردارها درآمدزاست، بیان کرد: کارهای مربوط به تملک را می‌توان به صورت گسترده و همزمان پیش برد زیرا به بودجه نیازی ندارد و بیش از همه‌چیز نیازمند هماهنگی و پیگیری است. 

وی از هم‌اکنون نیم‌نگاهی هم به برنامه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری مراغه دارد و می‌گوید: برای سال آینده احداث پارک در محله‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. 
به گفته وی در بخش توسعه و تحقیق نیز دو موضوع شامل راه‌اندازی پژوهشسرا و فعال کردن دفاتر تسهیلگری در دست پیگیری است اما در صورتی که اعضای شورا در مورد این مسایل به اجماع نرسند، هیچ‌یک از آنها تحقق نخواهد یافت. 

وی یک ایراد اساسی هم به روند کار در شورای اسلامی شهر وارد می‌داند و بیان می‌کند: راجع به مسایل مختلف باید در کمیسیون‌های تخصصی تصمیم‌گیری و سپس در صحن شورا مطرح شود اما اکنون این روند برعکس است.  

«شیخ‌فرجی» برگزاری علنی جلسات تخصصی کمیسیون‌ها را هم مورد تاکید قرار می‌دهد و معتقد است که برای تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی، شهرداری باید خودش مجری باشد و سپردن آنها به سازمان همیاری شهرداری‌ها مثل سابق کارساز نیست. 

به گزارش ایرنا کمیسیون عمران، توسعه و تحقیق برای نقش مشورتی شورا به ویژه در مورد مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم از جمله اشتغال نیز برنامه دارد و تا حدودی بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کمیسیون در تولید فکر موفق عمل می‌کند اما اینکه بقیه اعضای شورا چقدر با مصوبه‌های این کمیسیون همراهی کنند تا نبض شورای ششم به طور منظم بتپد، علامت سئوالی است که پاسخ آن را در عملکرد شورا باید جست‌وجو کرد. 
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha