اردبیل در هفته‌ای که گذشت/ بررسی میدانی آخرین وضعیت پروژه راه آهن اردبیل-میانه

اردبیل - ایرنا - حضور جمعی از مقامات کشوری در اردبیل، بررسی وضعیت پیشرفت فیزیکی راه آهن میانه - اردبیل و اعلام آمادگی مدیرعامل بانک پاسارگاد برای سرمایه‌گذاری مهم‌ترین اخبار استان اردبیل در هفته گذشته است.دستگاه‌های دولتی هم خود را آماده می‌کنند تا طرح‌های عمرانی که به پایان رسیده را در هفته دولت افتتاح کنند.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، هفته گذشته استان اردبیل هوای نسبتا گرمی را در مقایسه با هفته‌های گذشته تجربه کرد به طوری که دمای هوا در شهرستان‌های واقع در شمال و جنوب استان به ۴۰ درجه رسید. با این حال این استان همچنان با استقبال گردشگران و مسافران مواجه بود که برخی از آنها در تفرجگاه‌هایی مانند شورابیل چادر زده بودند. این هفته همچنین استان اردبیل میزبان سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور، سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، سید حسین معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات، جمالی نژاد معاون وزیر کشور و رئیس سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور و هدایت‌الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بود.

 تغییرات در اداره کل میراث فرهنگی؛ عینی جایگزین فلاحی شد

این هفته حوزه گردشگری استان شاهد دو اتفاق مهم بود؛ نخست حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در استان اردبیل که برای دومین بار در هفته‌های اخیر و در سکوت خبری وارد استان شد و بعد از بازدید از مجموع گردشگری پل هوایی شهر هیر، در شهرستان خلخال حضور یافت و بعد از بازدید از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان خلخال با کاروان مسافرتی استان اردبیل را ترک کرد.

اتفاق مهم دیگر برکناری نادر فلاحی مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بود که این هفته جای خود را به فردین عینی سرپرست جدید این اداره کل داد. حالا باید دید عینی که کار خود را در فصل شلوغ گردشگری استان آغاز کرده است، چه تدابیر و راهکارهایی برای توسعه و رونق گردشگری خواهد داشت. هرچند نباید فراموش کرد توسعه و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری استان اردبیل فراتر از توان یک اداره کل بوده و باید از همه ظرفیت‌های استانی، ملی و حتی بخش خصوصی برای این امر بهره گرفت. علاوه بر این باید دید در اطلس سرمایه‌گذاری استان که در دست تهیه است و همایش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که مسئولان اتاق بازرگانی استان وعده داده‌اند سهم صنعت گردشگری استان چه خواهد بود.

 استان اردبیل از نظر آب و هوا شاید یکی از پاک‌ترین استان‌های کشور باشد. با این حال نباید فراموش کرد که شرایط اقلیمی در دهه‌های اخیر با سرعت قابل توجهی در حال تغییر است بطوری که هر سال تعداد بیشتری از استان‌های کشور درگیر پدیده گرد و غبار می‌شوند. از همین رو تامین و تقویت تجهیزات مورد نیاز هواشناسی در استان کاملا ضروری است، در همین زمینه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل این هفته از صدور مجوز فعالیت دومین آزمایشگاه معتمد محیط زیست در زمینه هوا و صدا توسط آزمایشگاه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد.

حسن قاسم‌پور روز شنبه با بیان اینکه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌ها فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده است، گفت: در آزمایشگاه این دانشگاه دانشجویان و پژوهشگران انواع مختلف آزمایشات مورد نیاز مانند فیزیکوشیمیایی، فلزات سنگین، میکروبی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه مجوز فعالیت تحت عنوان آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه هوا و صدا را نیز دریافت کرد، یادآورشد: با راه‌اندازی، ارتقا و توسعه آزمایشگاه‌های معتمد در استان علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری واحدهای صنعتی و غیر صنعتی و اشتغال‌زایی افراد بومی و رونق اقتصادی منطقه، وضعیت پایش‌ و نظارت‌های کنترلی صنایع مستقر در سطح استان از نظر آلودگی‌های زیست محیطی، به صورت مطلوب و با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

 ورود دادستانی اردبیل به ماجرای مرگ ماهیان بالیخلوچای

اتفاق دیگر حوزه محیط زیست استان انتشار ویدئویی ازمرگ ماهیان در رودخانه بالیخلی چای بود که واکنش‌های گسترده ای در سطح استان داشت. در همین زمینه دادستان مرکز استان اردبیل اعلام کرد: مقصران و عاملان تلف شدن ماهی‌های رودخانه بالیخلوچای، باید پاسخگوی قصور خود باشند و با متخلفان این قضیه برابر قانون برخورد خواهد شد.

سید عبدالله طباطبایی اظهار کرد: در پی گزارش مراجع ذیربط و نشر مطالبی در فضای مجازی استان مبنی بر تلف شدن تعداد زیادی از ماهی‌های رودخانه بالیخلوچای اردبیل، پرونده قضایی به قید فوریت تشکیل و دستورات اولیه صادر شد و بلافاصله توسط مسئولان مربوطه، آب به بستر رودخانه وارد شد.

 برنامه‌ریزی برای تامین انرژی پایدار توسعه صنعت

یکی از الزامات اساسی توسعه پایدار هر منطقه ای تامین پایدار و مطمئن انرژی بویژه برای توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی آن است. در همین زمینه استاندار اردبیل از تامین زیرساخت فنی برای انتقال ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به این استان از مسیر چلوند - اردبیل به‌ صورت پایدار تا یک سال آینده توسط شرکت ملی گاز خبر داد. این تصمیم در جلسه بررسی وضعیت پایداری و توسعه گاز در نشست سیدحامد عاملی استاندار اردبیل، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مجید چگینی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز در محل مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

بر اساس این مصوبه همچنین استاندار اردبیل در یک سال آینده می‌تواند نسبت به ایجاد ۱۴ میلیون مترمکعب تعهد جدید بر اساس تخصیص وزارت نفت اقدام کند که مقرر شد معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشد.

علاوه بر اینها شرکت ملی گاز متعهد شد گازرسانی به گلخانه‌های پارس‌آباد و شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد را در عمل به مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل حداکثر در شهریورماه سال جاری آغاز کرده و حداکثر تا ۲ سال به بهره‌برداری برساند.

 سردار اشتری در اردبیل/ سرهنگ تقوی فرمانده انتظامی استان اردبیل شد

 این هفته همچنین سرهنگ جواد تقوی جایگزین سردار هوشنگ حسینی در فرمانده انتظامی استان اردبیل شد.

سردار حسین اشتری فرمانده انتظامی کل کشور که برای حضور در مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی استان در اردبیل حضور یافته بود، روز سه شنبه در آیین تودیع و معارفه فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل با بیان اینکه طبق قانون باید گذرنامه افراد برای سفر به خارج از کشور حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد، افزود: برای باشکوه برگزار شدن پیاده روی اربعین با رایزنی‌های صورت گرفته با مسئولان عراقی قرار شده زائرانی که گذرنامه‌های آنها یک ماه اعتبار دارد، اجازه خروج و سفر به کشور عراق به آنها داده شود.

فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به راه اندازی قرارگاه اربعین فراجا از چندین ماه پیش اظهار کرد: با تقسیم کارها و وظایف، اقدامات لازم برای تسهیل تردد زائران و خدمات‌رسانی به شرکت کنندگان در مراسم اربعین برنامه ریزی شده است و تمامی عوامل پلیس آمادگی دارند با استقرار در مرزهای رسمی کشور، خدمات مطلوب و مورد نیاز را به زائران اربعین ارائه کنند.

سردار اشتری خواستار همکاری مردم با پلیس شد و ادامه داد: نیروی انتظامی با بسیج تمامی امکانات تلاش می کند از مبدا تا مقصد ایمنی لازم را برای تردد وسائط نقلیه عمومی و خصوصی زائران اربعین فراهم کند تا آنها در بهترین شرایط و با کمترین حادثه رانندگی در جاده‌ها تردد کنند.

فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه با تلاش شبانه روزی مرزبانان غیور امنیت کامل در مرزهای زمینی و دریایی ایران حاکم است، افزود: تجهیزات الکترونیکی به روز و مدرن برای تمامی مرزهای کشور ارسال شده و مرزبانان با جان و دل از کشور حفاظت و حراست می‌کنند و امروز امنیت پایدار در تمامی استان‌های مرزی و در کل کشور برقرار است.

سردار اشتری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایجاد امنیت و خدمت بی منت به مردم به عنوان ولی نعمتان از اولویت‌های نیروهای انتظامی است، تاکید کرد: پلیس با برهم زنندگان نظم و امنیت جامعه و اراذل و اوباش بدون اغماض و قاطعانه برخورد خواهد کرد.

وی همچنین گفت: پلیس با تمامی رفتارهای هنجارشکنانه که مغایر با ارزش‌های اسلامی باشد برخورد جدی دارد و اقدامات فرهنگی و ترویج ارزش‌های اسلامی در جامعه باید بیش از پیش ترویج یابد.

دیدار با خانواده شهید محسن ایران نژاد شهید مدافع امنیت و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل از دیدگر برنامه های سردار اشتری در اردبیل بود.

 تراز تجاری شیلات به بیش از دومیلیارد دلار افزایش می‌یابد

سیدحسین حسینی ، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات هم این هفته میهمان اردبیلی‌ها بود. وی در این سفر اعلام کرد که بر اساس برنامه جامع تدوین شده برای شیلات کشور، تراز تجاری مثبت محصولات شیلات به ۲.۴ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

به گفته این مقام مسئول بر اساس این برنامه، میزان تولید محصولات شیلات نیز از ۱.۲ میلیون تن کنونی به ۲.۶ میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی تراز تجاری محصولات شیلات ایران در سال گذشته را ۵۲۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در این زمینه تولید و صادرات ماهیان زینتی ظرفیتی به شمار می رود که تاکنون مغفول مانده است.

رئیس سازمان شیلات ایران میزان تولید محصولات شیلات در ایران را یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: حدود ۵۵۵ هزار تن از این میزان تولید در واحدهای آبزی پروری تولید و روانه بازار مصرف ‌شده و مابقی نیز به شیوه صید از دریاها استحصال شده است.

وی کم بودن میزان مصرف محصولات آبزیان و ذهنیت لوکس بودن محصولات آبزیان را موجب پایین ماندن میزان مصرف و تولید محصولات شیلات در ایران عنوان کرد و گفت: میانگین مصرف سرانه و سالانه آبزیان در جهان ۲۴ کیلوگرم، در ایران ۱۳.۸ کیلوگرم و در استان اردبیل ۱۱.۹ کیلوگرم است.

رئیس سازمان شیلات ایران ماهی را شاخص سلامت آب عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت تولید آبزیان در منابع آبی موجود کشور گفت: تولید آبزیان در منابع آبی، موجب غنی شدن آب کشاورزی شده و در افزایش تولید سایر محصولات هم موثر است.

وی خوداتکایی در تامین محصولات غذایی را نیاز امروز جامعه ایران دانست و با تاکید بر پایداری در تامین امنیت غذایی کشور افزود: ما در همه بخش‌های امنیت غذایی باید زنجیره تولید از بذر تا بازار را در اختیار داشته باشیم و نقطه آسیب هر بخش از این زنجیره را شناسایی و رفع کنیم.

معاون اقتصادی استانداری اردبیل هم در این جلسه تولید سالانه ۱۰ هزار تن ماهی در این استان را با توجه به ظرفیت موجود، بسیار ناچیز خواند و گفت: آبزی پروری می‌تواند مکمل طرح‌های تولید پروتئینی در استان اردبیل باشد و باید برنامه دقیق برای این عرصه تدوین و اجرا شود.

یاسر عبداللهی حاشیه رود ارس، اطراف سد عمارت و نیز منابع آبی حوزه قزل اوزن را جزو مناطق مستعد آبزی پروری در استان اردبیل برشمرد و افزود: استان اردبیل ظرفیت خوبی در زمنیه تولید ماهیان زینتی دارد و باید طرح های موجود در این عرصه هم حمایت شود.

هشدار رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل به فروش گسترده دام مولد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این جلسه از تدوین طرح تحول حوزه کشاورزی این استان با رویکرد جهادی و با هدف افزایش تولید خبر داد و گفت: به رغم دیمی بودن بیش از دو سوم اراضی کشاورزی این استان، امسال با اجرای طرح جهش تولید در اراضی دیم، افزایش ۳۰ درصدی در میزان تولید غلات استان به ثبت رسید.

وی از خرید حدود ۲۱۸ هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل خبر داد و گفت: میزان تولید محصول گندم در استان اردبیل امسال بیش از ۴۰۰ هزار تن بوده است و به رغم وجود خشکسالی شدید در مناطق وسیعی از این استان، امسال میزان تولید و خرید گندم در استان اردبیل نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ هزار تن افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به جایگاه مطلوب استان اردبیل در تامین پروتئین به خصوص صادرات ماهانه یک هزار تن گوشت مرغ و گوشت قرمز به سایر مناطق کشور افزود: کشاورزان و تولید کنندگان استان با مشکل تامین نقدینگی و خرید نهاده برای افزایش تولید مواجه هستند.

وی نسبت به فروش گسترده دام و طیور مولد و کاهش محتمل تولیدات پروتئینی در استان اردبیل به علت بالا رفتن هزینه‌های تولید هشدار دارد و بیان کرد: در این زمینه نگرانی جدی داریم.

تقی زاده، خسارت تاخیر در اجرای طرح‌های کشاورزی استان اردبیل را هنگفت خواند و با اشاره به تاخیر در اجرای برخی پروژه‌ها از جمله طرح آبیاری نوین در پایاب سد خداآفرین گفت: تاکنون برای اجرای این طرح با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده و به علت تاخیر در اجرا، برای ۱۰ درصد باقیمانده طرح نیز بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

اردبیل در هفته‌ای که گذشت/ بررسی میدانی آخرین وضعیت پروژه راه آهن اردبیل-میانه

راه آهن اردبیل در پیچ آخر/ ۱۰ درصد از عملیات اجرای راه آهن اردبیل باقی مانده است

 این هفته معاون وزیر راه و رئیس شرکت توسعه و ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور در استان اردبیل حضور یافت تا آخرین وضعیت و میزان پیشرفت فیزیکی دو پروژه مهم زیرساختی استان یعنی راه آهن اردبیل-میانه و بزرگراه سرچم اردبیل مورد ارزیابی قرار گیرد. هدایت الله خادمی معاون وزیر راه به همراه سید حامد عاملی استاندار، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، و صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اواخر هفته در استانداری در نشستی به بررسی آخرین وضعیت پیشرفت فیزکی این طرحها پرداخته و در ادامه از این دو پروژه مهم بازدید کردند.

 آن طور که علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفته است راه آهن اردبیل حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزکی دارد و تکمیل باقیمانده آن نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است

وی یادآورشد: بر اساس پیگیری‌ها، از محل بانک‌های رفاه کارگران و سپه هر کدام ۲۰۰میلیارد تومان به‌صورت ماده ۵۶ و از محل سفر ریاست جمهوری به استان نیز ۳۰۰میلیارد تومان اختصاص می‌یابد. علاوه بر این راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز ۳۰۰۰ تن ریل از محل اعتبارات خود به این‌ پروژه اختصاص می‌دهد که قیمت هر تن ریل، ۳۵۰میلیون تومان است.

نماینده مردم اردبیل، نیر نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیمانکاران بنیاد مستضعفان هم که روسازی پروژه را انجام می‌دهند، ۱۵۰میلیارد تومان طلب دارند، اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم برای پرداخت ۵۰میلیارد دیگر به پیمانکاران این بنیاد انجام شده تا اقدامات روسازی با سرعت انجام و طلب بنیاد در آینده پرداخت شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در خصوص بزرگراه اردبیل - سرچم قرار شده تا پایان سال و فصل کاری، ۷۸ کیلومتر از این پروژه تکمیل و مابقی ۱۰۰ کیلومتر باقی‌مانده نیز تعیین تکلیف شده و در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) قرار گیرد تا پروژه از محل تهاتر نفت اجرا شود.

وی همچنین از انجام مطالعات برای اجرای بزرگراه در قطعات دارای تونل مسیر سرچم خبر داد و گفت: با توجه به وجود ابنیه فنی همچون تونل در ۴۵ کیلومتر از این مسیر، مطالعات لازم در خصوص اجرای جاده جایگزین برای این تونل‌ها انجام و بعد از مطالعات نحوه اجرای بزرگراه در این قسمت نیز مشخص می‌شود.

نیکزاد خاطرنشان کرد: در تلاش خواهیم بود امسال مجوز ماده ۲۳ برای راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد اخذ و یک هواپیما برای بهبود وضعیت پروازهای استان در اردبیل مستقر شود.

اردبیل در هفته‌ای که گذشت/ بررسی میدانی آخرین وضعیت پروژه راه آهن اردبیل-میانه

استاندار اردبیل هم در حاشیه این نشست گفت: بر اساس هماهنگی‌ها و تأمین اعتبارات لازم، تا پایان آبان‌ماه زیرسازی و تا پایان سال کل روسازی و ریل‌گذاری راه آهن میانه-اردبیل انجام می‌شود.

وی یادآورشد: روند اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه به‌صورت ویژه در حال پیگیری است و بر اساس هماهنگی‌ها و تأمین اعتبارات لازم، تا پایان آبان‌ماه زیرسازی و تا پایان سال کل روسازی و ریل‌گذاری انجام می‌شود.

مقام عالی دولت در استان اردبیل افزود: با پیش‌بینی منابعی از محل سفر رئیس‌جمهور و ماده ۵۶ بانک‌ها و همچنین افزایش سقف تعهدات اعتباری بنیاد مستضعفان، اجرای پروژه با سرعت پیش می‌رود.

استاندار اردبیل ادامه داد: در خصوص بزرگراه اردبیل - سرچم، ۳۲ کیلومتر قطعه اول این پروژه تکمیل شده است و بر اساس هماهنگی انجام‌گرفته، مقرر شده قطعات ۲، ۳، ۴ و ۷ نیز به‌طور کامل به پیمان برود و با انجام مطالعات لازم برای قطعات ۵ و ۶ که شامل تونل‌ها است، نحوه اجرای پروژه در این قطعات نیز تعیین تکلیف می‌شود.

عاملی تصریح کرد: همچنین در اجرای زیرساخت‌های ارتباطی برای سایر مسیرهای شهرستانی نیز هم‌اکنون بزرگراه اردبیل - مشگین‌شهر در حال اجرا است و در خصوص بزرگراه مشگین‌شهر - پارس‌آباد هم تلاش می‌کنیم این مسیر به پیمان رفته و اجرایی شود.

 سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریالی بانک پاسارگاد در اردبیل

 خبر مهم دیگر این هفته نشست سید حامد عاملی استاندار اردبیل با مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد برای سرمایه گذاری این بانک در بخش‌های مختلف استان بود. حاصل این نشست برنامه ریزی برای احداث دو باب مدرسه دارالفنون در اردبیل و بازدید از محل احداث این مدارس بود. قاسمی در نشست با استاندار اردبیل از سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریالی این بانک در استان اردبیل خبر داد.  

 بازدید مقامات استانی از ایرنا به مناسبت روز خبرنگار

این هفته همچنین تعدادی از مقامات  و مسئولان استانی به مناسبت روز خبرنگار در خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور یافته و ضمن تبریک روز خبرنگار از نزدیک در جریان دغدغه‌های خبرنگاران قرار گرفتند.

سیدحامد عاملی استاندار اردبیل، علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام حسین کثیرلو رئیس کل دادگستری استان، عبدالله بحرالعلومی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، هاشم علایی رئیس سازمان استاندارد استان اردبیل، کلیم‌الله وثوقی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی شهردار و رئیس شورای شهر اردبیل، رئیس بیمه سلامت استان اردبیل، مدیرکل منابع طبیعی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل تامین اجتماعی استان و مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از جمله مقاماتی بودند که به مناسبت روز خبرنگار در ایرنا حضور یافتند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha