آیین گرامی‌داشت نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله حکیم در قم برگزار شد

قم- ایرنا- آیین بزرگداشت نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید محمدسعید طباطبایی حکیم‌(ره) از مراجع تقلید شیعه عراق شامگاه پنجشنبه با حضور روحانیان و قشرهای مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین که آیت الله سید احمد خاتمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، سید محمد جواد علوی بروجردی و مهدی هادوی تهرانی از استادان حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی حضور داشتند، یاد و نام آن عالم ربانی گرامی داشته شد.

در این آیین پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و ذکر مصیبت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین (ع)، رئیس  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی سخنانی مرحوم حکیم را از خاندانی اصیل، فقیهی مجاهد و مبارز و خدمتگزاری صادق توصیف کرد.

آیین گرامی‌داشت نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله حکیم در قم برگزار شد

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری همچنین با اشاره به نقش عالمان دین در حفظ و بقای دین افزود: اگر نامی از معارف دین، شریعت و فقه باقیمانده به خاطر آنهاست.

وی گفت: اگر روحانیت صحنه را رها کرد، یا کاری کردند که روحانیت صحنه را رها کند، خواهید دید صحنه گردانان، چه کسانی خواهند بود، نه به دین و نه به دنیای شما رحم نخواهند کرد، این‌ها کینه چند صد ساله به  دل گرفتند که روزی دست اندازی کنند و با شیعه و پیروان اهل بیت مقابله کنند، چون این‌ها ادامه دهندگان همان حرکتی هستند که در عاشورا رقم خورد و اردوگاهشان در مقابل اردوگاه اباعبدالله قرار گرفت.

رئیس جامعه مدرسین در ادامه بیان داشت: اگر سخنی را می‌شنوید که می‌خواهد جایگاه روحانیت را تنزل بدهد، بدانید روحانیت در همه مواقع در کنار مردم بوده و از این بعد نیز باقی خواهد ماند، چراکه اسم‌ها، نام‌ها و زمان عوض شده، اما حقیقت‌ها عوض نخواهد شد.

امام جمعه قم همچنین آیت‌الله حکیم را از سادات اصیل قدیم و نوه دختری بزرگ مرجع جهان تشیع حاج سید محسن حکیم (ره) دانست و گفت: اساسا خاندان حکیم، خاندان علم، تقوی، جهاد و مبارزه هستند، و در دوران حضور یک جنایتکار در عراق به نام صدام، تعدادی از خاندان حکیم و دیگر عالمان دین مانند آیت‌الله سید محمد باقر صدر و خواهر فاضله‌اش و سایر علمای بزرگ به جرم دَم زدن از دین و ایستادن در برابر دشمنی سفاک مانند صدام و اطلاعیه ندادن علیه نظام اسلامی قتل عام شدند.

وی با بیان اینکه این مرجع تقلید حدود هشت سال و نیم از عمر خود را در زندان رژیم بعث عراق گذراند تصریح کرد: این زندان، مانند زندانی که برای بعضی‌ها استراحتگاه است، نبود، بلکه زندان همراه با شکنجه‌های سخت بود، آن تعداد زندانیانی که عالم و روحانی نبودند، موقعی که می‌دیدند این شخصیت بزرگ شکنجه می‌شود اما تسلیم دشمن نمی‌شود، روحیه می‌گرفتند، و می‌گفتند ما نیز زجر و شکنجه می‌کشیم اما در مقابل دشمن تسلیم نمی‌شویم.

حسینی بوشهری با ذکر این نکته که مرحوم حکیم در عراق و عربستان و برخی کشورهای دیگر، نمایندگانی داشت به تبیین ویژگی‌های آن عالم عامل پرداخت و گفت: آن مرحوم به لحاظ علمی مدرسی عالی مقام در حوزه علمیه نجف بود، و شاگردانی را نیز تربیت کرد.

وی اضافه کرد: آثار گرانبهایی که از ایشان به یادگار مانده، تنها مباحث فقه و اصول نیست بلکه ده‌ها شرح و حاشیه به کتاب‌های دیگر در عرصه مباحث مربوط به واقعه عاشورا است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور همچنین تقوی، تواضع و فروتنی مرجع فقید شیعیان عراق را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: آیت‌الله حکیم پرچم دار ارتباط وسیع بین حوزه‌های علمیه نجف و قم بود.

حسینی بوشهری ادامه داد: در عراق و هم سایر کشورها خدمات این مَرد بزرگ برجسته و پیداست.

وی بیان کرد: به طور کلی حضور در میدان‌های مختلف فقه و اصول، تفسیر، اخلاق، تقوی، عبادت و تهجد، مبارزه با دشمن، خدمت به مردم و فقیران از ویژگی‌های بارز مرحوم حکیم به شمار می‌آید.

سید محمدسعید طباطبایی حکیم، در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در شهر نجف به دنیا آمد، و در ۱۲ شهریورماه سال گذشته  در نجف درگذشت و پیکرش پس از تشییع، در حرم امام علی (ع) به‌خاک سپرده شد.

وی پس از وفات سیدابوالقاسم خویی، مرجع تقلید شد، و از او ۲۴ عنوان کتاب در بیش از ۴۰ جلد، در موضوع‌هایی نظیر،‌ فقه مسائل مستحدثه و برخی مسائل اجتماعی، به چاپ رسیده و برخی آثار او به زبان‌های دیگر ترجمه شده‌است‌.

آیین گرامی‌داشت نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله حکیم در قم برگزار شد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha