٢٠ گرداننده باند کودکان کار تاکنون در مشهد شناسایی و دستگیر شده‌اند

مشهد- ایرنا- معاون دادستان مشهد گفت: ٢٠ گرداننده باند کودکان کار تاکنون در مشهد شناسایی و دستگیر شده اند که ١٠ نفر از آنها همچنان در زندان هستند.

نیره عابدین زاده روز پنجشنبه در نشست “ کودکان کار، مشهد و مهاجرت” در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد افزود: از ابتدای سال تا کنون ١١۵ کودک کار در این شهر  شناسایی و ٨٠ نفر از این تعداد تحویل خانواده هایشان شدند. 

وی ادامه داد: ٣٢ نفر از این کودکان هم به مرکز نگهداری کودکان کار(صدف) بهزیستی تحویل داده شدند و سه نفر نیز خود معرف بودند.

معاون دادستان مشهد گفت : از این تعداد کودک کار، ۵۶ نفر ایرانی و بقیه افغانستانی هستند.

معاون دادستان مشهد گفت: طرح ساماندهی کودکان کار در مشهد از آبان ماه ٩٩ با مشارکت دستگاههای مرتبط با جدیت عملیاتی شد و میزان بازگشت کودکان کار به خیابان در نخستین سال اجرای طرح ساماندهی پنج درصد و در سال گذشته حدود ١٠ درصد بود و امیدواریم با اقدامات توانمندسازی امسال شاهد افزایش آمار برگشتی کودکان کار به خیابان نباشیم.

عابدین زاده تاکید کرد: ساماندهی کودکان کار مربوط به یک دستگاه نیست و همه دستگاه های اجرایی مرتبط باید پای کار باشند. 

وی اضافه کرد: کودکان کار مهاجر با تابعیت افغانستانی از چالشهای حوزه ساماندهی در مشهد هستند و دستگاه های اجرایی به دلیل فقدان مجوزهای اقامت قانونی در کشور، برای ارائه خدمات با مشکل رو به رو هستند.

معاون دادستان مشهد گفت:  در ساماندهی کودکان کار باید به مصلحت کودکان توجه شود و در مواردی طبق مصلحت و شرایط خانوادگی برخی از این کودکان با هماهنگی اداره کار در مشاغل سبک برای خانواده خود درآمدزایی خواهند کرد. 

عابدین زاده افزود: در موضوع ساماندهی کودکان کار در مشهد ورود خوبی شده اما در بحث پیشگیری هیچ برنامه مدونی وجود ندارد و این در حالی است که بیشتر کودکان کار از کودکان باهوش و بااستعداد هستند و هزینه کردن برای ساماندهی آنها نوعی سرمایه گذاری است.

حسین باغگلی معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: مواجهه ترحمی با کودکان کار اشتباه است و باید با مشارکت استادان دانشگاه و متخصصان مربوطه مدلی مناسب برای ساماندهی این کودکان تعریف شود.

استانداری، اداره کل دادگستری‌ و اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی با همکاری شهرداری مشهد و فرماندهی انتظامی این شهرستان جمع‌آوری کودکان کار در این کلانشهر را از آبان ٩٩ آغاز کردند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha