۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱:۵۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84857971
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکنش آمریکا به ۳۴ حبس فعال زن شیعه در عربستان

۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱:۵۸
کد خبر: 84857971
واکنش آمریکا به ۳۴ حبس فعال زن شیعه در عربستان

نیویورک – ایرنا – سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی پرونده "سلمی الشهاب" فعال زن شیعه است که به ۳۴ سال حبس توسط مقامات عربستان محکوم شده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی پرونده "سلمی  الشهاب"فعال حقوق زن شیعه است که در عربستان سعودی به ۳۴ سال زندان محکوم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت:  آزادی بیان در دفاع از حقوق زنان نباید جرم تلقی شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از عربی۲۱، سازمان حقوقی موسوم به «مبادره الحریه» (ابتکار آزادی) که مقر آن در واشنگتن قرار دارد فاش کرد؛ دادگاهی در عربستان سعودی «سلمی الشهاب»، زن فعال حقوق بشری را به ۳۴ سال حبس محکوم کرده است.

طبق گزارش این سازمان، سلمی الشهاب در سفر سال میلادی گذشته به عربستان بازداشت شد. این سازمان همچنین اعلام کرد که این فعال زن عربستانی درحال تحصیل در دانشگاه لیدز بود و مقیم انگلیس است.

الشهاب که صاحب دو دختر است، پیش از بازداشت توسط آل سعود توییت‌هایی را در حمایت از مساله فلسطین و حقوق زنان در عربستان منتشر کرده بود. وی همچنین چندین بار خواستار آزادی زندانیان سیاسی در عربستان سعودی شده بود.

دولت عربستان به ویژه پس از روی کار آمدن «محمدبن سلمان» ولیعهد این کشور، اقدامات شدیدی علیه نویسندگان و فعالان مدنی انجام داده و ده‌ها نفر از روحانیون، شاهزادگان، نویسندگان، شعرا و فعالان مدنی و مذهبی را به بهانه اقدام علیه امنیت این کشور بازداشت و تاکنون شماری از آنان را به زندان و اعدام محکوم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با تکرار ادعاها درباره یک خبرنگار آمریکایی از دولت سوریه خواست با واشنگتن برای آزادی این خبرنگار همکاری کند.

پرایس در حالی از دولت سوریه خواست که برای آزادی آستین تایس، روزنامه‌نگار آمریکایی اقدام کند که دمشق هرگونه دست داشتن در بازداشت او  را رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این نیز گفته بود که دولت آمریکا به سوریه فشار آورده است تا همه آمریکایی‌ها را آزاد کند.

او گفت که در مورد تایس، دولت بایدن به طور خاص  با مقامات سوری به صورت مستقیم و همچنین  از طریق اشخاص ثالث ارتباط داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: سوریه هرگز به بازداشت وی اعتراف نکرده است. ما همه مسیرها را برای تضمین بازگشت امن آستین دنبال خواهیم کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز پیش از این مدعی شده بود  که واشنگتن اطمینان کامل دارد که این خبرنگار آمریکایی توسط دمشق بازداشت شده است.

گفته می شود تایس ۱۲ آگوست ۲۰۱۲ به هنگام پوشش درگیری‌ها در ریف دمشق ناپدید شد. وی پس از آن ۲۶ سپتامبر همان سال در فیلمی ویدئویی دیده شد که توسط گروه مسلح ناشناسی بازداشت شده بود.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت بازداشت این فرد را که گفته می شود به عنوان خبرنگار مستقل برای روزنامه واشنگتن پست، سی بی سی نیوز، الجزیره انگلیسی و خبرگزاری فرانسه فعالیت داشته، برعهده نگرفته است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha