۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۱۴
کد خبر: 84857356
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۳۰ تن دانه روغنی کلزا در استان سمنان خرید تضمینی شد

سمنان- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با بیان اینکه کلزا یک محصول راهبردی است، گفت:۶۳۰ تن دانه روغنی کلزا امسال از کشاورزان استان خرید تضمینی شد.

محمد باقر منوچهری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ارزش ریالی دانه‌های روغنی خریداری شده از کشاورزان استان سمنان ۱۴۵ میلیارد و ۲۰۷ میلیون ریال است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان  تصریح کرد: ۹۱ میلیارد و ۵۲۶ میلیون ریال از مطالبات کشاورزان استان سمنان  که  به دولت کلزا فروخته‌اند پرداخت شد.

وی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی کلزا در ابتدا ۱۵۰ هزار ریال به ازای هریک کیلوگرم اعلام شد که ۱۰۰ درصد مطالبات کلزاکاران استان سمنان پرداخت شد، اما دولت افزایش قیمت به ۲۳۰ هزار ریال به ازای هریک کیلوگرم کلزا اعلام کرد که ما به تفاوت قیمت اعلامی در حال پرداخت است.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن افزایش قیمتی که برای خرید تضمینی کلزا از سوی دولت اعلام شد براساس محاسبات ۶۳ درصد مطالبات پرداخت شده است و برآورد می‌شود باقیمانده مطالبات طی روزهای آینده حداکثر تا آخر تابستان امسال پرداخت شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با بیان اینکه با توجه به اقلیم مناسب شهرستان‌ میامی بیشترین سطح زیر کشت کلزای استان دراین شهرستان انجام می شود گفت: بیشترین میزان کلزای خرید تضمینی شده در استان نیز مربوط به شهرستان میامی است.

به گزارش ایرنا، عملکرد محصول کلزا در واحد سطح  در کشور دو و نیم تن در هکتار و در استان سمنان از هر هکتار بین چهار تا هفت تن محصول برداشت می‌شود.
کلزا در حاصل خیزی خاک، مبارزه با علف‌های هرز و تناوب با دیگر غلات مانند گندم تاثیر بسزایی دارد و از محصولات راهبردی در کشور به لحاظ تامین روغن خوراکی و کاهش واردات دانه‌ها روغنی است.
کنجاله این گیاه به عنوان خوراک دام و گل‌های آن نیز در زنبورداری کاربرد دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha