۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ۷:۲۷
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 84856639
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رینگ سراسری مسیری برای عبور از بحران آب البرز

کرج - ایرنا -  پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی از یک سو و رشد فزاینده جمعیت از سوی دیگر سبب شده تا استان البرز برای تامین آب آشامیدنی مردم ، بخش کشاورزی و صنعت به حرکت جهادی توام با تعریف پروژه های جدید روی بیاورد.

به گزارش ایرنا،  طبیعت  در این سال ها به تعبیر کارشناسان سیمای خشن خود را با  کنش هایی مانند گردو خاک ، کمی بارش برف و باران یا گاهی بارش های تندری خارج از فصل بارش نمایان ساخته و هر سال پدیده ای بر پدیده های طبیعی مانند فرونشست زمین و گسترش گرد وغبار افزوده می شود ضمن آنکه درختان تنومند تاریخی  کشور مانند جنگل های بلوط زاگرس هم  براثر کم آبی و  هجوم آفات خشکسالی نقش بر زمین می شوند و زمین سال به سال پوشش گیاهی خود را از دست می دهد.

با نگاهی به  پیش بینی های علمی و چرخش اقلیم و طبیعت به ضوح می توان یافت که پدیده  خشکسالی به این سادگی دست بردار نیست و آنطور که در گذشته تصور می شد که ۳۰ سال خشکسالی و ۳۰ سال تر سالی مانند شب و روز در توالی هم می آید اما این بار گویا محاسبات گذشته دیگر جایی از اعراب ندارد و باید به فکر راهکارهای جدید برای عبور از بحران بود.

در این میان متولیان امور آب استان البرز با حمایت دولت سیزدهم اینک پروژه های مختلفی برای تامین آب شرب پایدار و مهار سیلاب های مقطعی  در قالب طرح جامع یا رینگ سراسری آب تعریف کرده اند تا بتوانند چالش کم آبی را در مناطق شهری و روستایی استان به کمترین سطح خود برسانند اقداماتی که اگر چه تلاشی هدفمند برای غلبه بریک بحران است اما فرهنگسازی عمومی و مصرف بهینه آب توسط مردم و بخش های کشاورزی و صنعتی باید چاشنی آن باشد.

کاهش برداشت از منابع زیر زمینی آب

رینگ سراسری مسیری برای عبور از بحران آب البرز

آنطور که متولیان امور آب استان البرز می گویند: فشارمضاعف بر سفره های آب زیر زمینی استان سبب شده تا این سفره ها تهی از آب شده و به کمترین سطح خود برسند؛ وضعیتی  که امروز خود را به شکل  فرونشست زمین در دشت ها و ترک خوردگی سطح بیابان های استان نشان داده و هر سال بر عمق فاجعه افزوده می شود.

وجود صدها چاه غیر مجاز و  برداشت های بی رویه آب برای مصارف کشاورزی سنتی و بخش صنعت گویای این واقعیت است که در کنار برداشت مجاز برای تامین آب آشامیدنی مردم رمق را از ذخایر آب زیر زمینی  البرز  گرفته و زنگ خطر و هشدار را به صدا در آورده است.

براین اساس مسوولان وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای استان البرز برآن شده تا سهمیه برداشت از سد های استان را  افزایش و کم کم سفره های زیر زمینی را به مرخصی طولانی مدت واگذارند و کمتر از سفره آبی آینده گان برداشت شود.

تعریف طرح جامع آب (رینگ سراسری ) 

رینگ سراسری مسیری برای عبور از بحران آب البرز

شرکت آب منطقه ای استان البرز در پس حدود سه سال طرح مطالعاتی اکنون برآن شده تا طرح جامع آبرسانی موسوم به رینگ سراسری را به اجرا در آورد، پروژه ای که اگرچه در کاهش ذخایر آبی سدها نقش دارد اما در عوض ذخایر زیرزمینی را برای آینده طولانی محفوظ و تقویت می کند.

طرح جامع آبرسانی البرز اکنون با حمایت دولت سیزدهم مناطق  مختلف استان به ویژه شهرستان های کم آب نظرآباد ، اشتهارد ، ساوجبلاغ ، کرج و فردیس را تحت پوشش قرار می دهد طرحی که دارای چشم انداز ۳۰ ساله بوده و درصورت تکمیل کمتر ایرادی به لحاظ کارکردی بر آن مترتب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز در خصوص ویژگی های طرح جامع یا رینگ سراسری آب استان  اظهار داشت : چندین پروژه شامل احداث خطوط انتقال آب ، تصفیه خانه و سایر زیر ساخت ها در اجرای رینگ سراسری آب البرز تعریف شده که به تدریج اجرا و بهره برداری می شود.
داود نجفیان  تاکید کرد: به رغم تنگناها  اتفاقات خوبی در بخش آب استان رخ داده است که پروژه های مهم تغذیه مصنوعی ،  احداث تصفیه خانه ها ، رینگ سراسری و افزایش ۲ برابری سهمیه آب شرب از مهمترین این اقدامات است.

وی بیان داشت : تا پیش از سال ۹۸ سالانه ۵۵ میلیون متر مکعب آب از سدهای طالقان و کرج برای استان البرز اختصاص یافته بود که اکنون این سهمیه به ۲ برابر افزایش یافته و برای جذب آن تعدادی تصفیه خانه و پروژه انتقال آب اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز افزود: با اجرای رینگ سراسری آب ، استان البرز تا ۳۰ سال آینده وضعیت پایداری در زمینه تامین آب خواهد داشت هر چند که فرهنگسازی و کاهش مصرف آب باید با جدیت در این استان دنبال شود.

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۸۰ درصد آب استان از سفره های زیر زمینی استحصال می شود، گفت : در اجرای طرح رینگ سراسری برداشت از آب های سطحی افزایش و بخش عمده های سفره های زیر زمینی از وضعیت تنفس برخوردار خواهند شد.

نجفیان ادامه داد: همزمان با طرح مطالعاتی و اجرایی رینگ سراسری آب ، طرح تغذیه مصنوعی دشت های استان البرز به اجرا درآمده است. 


توسعه طرح تغذیه مصنوعی 

رینگ سراسری مسیری برای عبور از بحران آب البرز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره اثرات  اجرای طرح های تغذیه مصنوعی آب در  مهار سیلاب ها در استان گفت : پروژه های متعددی برای تقویت سفره های آب زیر زمینی تعریف کرده ایم که طرح های تغذیه مصنوعی دشت های هشتگرد ، نظرآباد ، فشند ، کرج و فردیس را شامل می شود.

به گفته وی ، پروژه هشتگرد به بهره برداری رسیده و سالانه حدود ۱۲ میلیون مترمکعب سیلاب را مهار و به سفره های زیر زمینی تزریق می کند.

وی ادامه داد: طرح تغذیه مصنوعی فردیس که در آستانه بهره برداری قرار گرفته در سیل اخیر ۹ میلیون متر مکعب سیلاب را مهار و به سفره های زیر زمینی تزریق کرد.

پروژه فشند نیز در آستانه بهره برداری قرار گرفته و پروژه کرج امسال عملیاتی می شود  که در زمان حاضر  ۲۰۰ میلیون مکعب حجم طرح های آبخوانداری است و می تواند به خوبی سیلاب ها را مهار و به سفره های زیر زمینی هدایت کند.

تکمیل شبکه جامع آبرسانی البرز برنامه اولویت دار 

رینگ سراسری مسیری برای عبور از بحران آب البرز

استاندار البرز با بیان اینکه دولت سیزدهم مطالبات به حق مردم را در سایه امید و نشاط آفرینی دنبال می کند ، گفت: شبکه جامع آبرسانی  استان به عنوان یک برنامه محوری و اولویت دار در آینده نزدیک تکمیل می شود.

مجتبی عبداللهی بیان داشت : همانطور که دولت سیزدهم موفق شد با مدیریت قوی خود  قطعی برق تابستان سال گذشته را برطرف نماید ، در بخش آبرسانی پروژه های متعددی برای استان البرز طراحی و تدوین کرده که یکی پس از دیگری تکمیل خواهد شد.

وی افزود: تابستان امسال استان البرز کمترین چالش قطعی آب  را داشته و این درحالی است که ما یک سال کم بارش  را پشت سرگذاشتیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha