سازمان ملل خواستار بازگردانده شدن ذخایر ارزی مسدود شده افغانستان از سوی آمریکا شد

نیویورک – ایرنا- نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان اعلام کرد که این سازمان خواستار بازگردانده شدن ذخایر ارزی مسدود شده افغانستان در آمریکا به مبلغ ۷ میلیارد دلار به این کشور است.

رامیز الاکبروف، نماینده ویژه  سازمان ملل متحد در امور افغانستان روز دوشنبه به وقت محلی در سالروز خروج اشغالگران آمریکایی پس از بیش از دو دهه از افغانستان به خبرنگاران گفت: باید این دارایی های افغانستان را به این کشر بازگردانیم.

وی تصریح کرد مذاکراتی در مورد  بازگشت این دارایی ها در حال انجام است و  پیشنهادات خاصی در این زمینه ارائه شده است که بازگرداندن دارایی های بخش خصوصی  یکی از این پیشنهادات است. بنابراین، باید هر دو طرف در خصوص این دارایی ها از خود انعطاف نشان دهند.

الاکبروف خاطرنشان کرد که سازمان ملل متحد در مذاکرات برای بازگرداندن این دارایی ها به افغانستان شرکت ندارد و از جزئیات این گفتگوها مطلع نیست.

این اظهارات درحالی منتشر می شوند که روزنامه  وال استریت ژورنال روز دوشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن هیچ یک از ۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان را آزاد نخواهد کرد و مذاکرات با طالبان را نیز در پی کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده متوقف کرده است.

آمریکا ذخایر ارزی دولت افغانستان را پس از تسلط طالبان بر این کشور در اوت ۲۰۲۱ مسدود کرد. در فوریه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا  فرمان اجرایی را امضا کرد که به موجب آن با تقسیم  ۷ میلیارد دلار از دارای های افغانستان میان یک صندوق بشردوستانه و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ موافقت می شود.

مارتین گریفیتس معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه در سالگرد خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از افغانستان خواستار تداوم حمایت مالی از افغانستان شد.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی با بیان اینکه میلیون ها افغان سال گذشته بسیارسختی داشتند، ادعا کرد، با این حال کمک های بشردوستانه در مقیاسی بی سابقه ارائه شد.

گریفیتس تاکید کرد: ما هر کاری که بتوانیم برای حفظ جان و کرامت افغان ها انجام خواهیم داد و از حامیان مالی می خواهم که سخاوتمندانه از صندوق بشردوستانه افغانستان حمایت کنند.

دولت جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۱ میلادی در پی واقعه ساختگی ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) در برج های دو قلوی مرکز تجاری در نیویورک به بهانه انتقام از "القاعده" به همراه متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به افغانستان حمله کرد اما در مدت ۲۱ سال اشغال این کشور نه تنها گروه تروریستی خود ساخته اش را از بین نبرد بلکه تمامی ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان را چنان ویران کرد که چون حضورش بدون هیچ دستاوردی هزینه ساز شده بود، سرانجام در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ (۱۵ ماه آگوست ۲۰۲۱) مفتضحانه مجبور به خروج از آن شد.

به گزارش ایرنا، حدود ۲۱ سال حضور اشغالگران آمریکایی در افغانستان که با اجرای هزاران برنامه نظامی همچون بمباران مناطق شهری و روستایی به بهانه مبارزه با تروریست و غارت منابع داخلی این کشور آنهم با ژست‌های بشردوستانه همراه بود را می‌توان نخستین مهره‌های دومینویی دانست که کاخ سفید را به ورطه بدنامی و بی‌آبرویی در سطح بین‌المللی کشاند؛ راهبردی که نه فقط هزینه گزافی برای مردم آمریکا تراشید، بلکه نتیجه نهایی آن، توخالی بودن شعار مبارزه جهانی با تروریست را عریان کرد.
حال در آستانه یکسالگی فرار اشغالگران آمریکا و متحدانش از افغانستان، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید که هم اینک نزدیک به ۲۵ میلیون نفر در افغانستان در فقر مطلق زندگی می‌کنند و ممکن است امسال ۹۰۰ هزار فرصت شغلی دیگر در بازار کار از بین برود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha