رتبه نخست واکسیناسیون کرونا و توسعه بهداشت و درمان هدیه دولت مردمی به گیلانی ها

رشت - ایرنا - بهداشت، درمان و سلامت به دلیل ارتباط همه افراد جامعه با آن، به عنوان مهمترین موضوعات هر کشوری به شمار می‌رود که در دولت سیزدهم به این مهم بیش از پیش توجه شده‌ که کسب رتبه نخست تزریق واکسن کرونا و توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان نمونه‌ای از هدیه دولت سیزدهم به مردم استان گیلان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرسودگی و ظرفیت پایین بیمارستان‌ها، تجهیزات ناکافی و نامناسب و عدم وجود استانداردهای اولیه بهداشتی در بیمارستان‌ها از جمله دغدغه های مراکز بهداشتی درمانی گیلان بود که طی یک سال اخیر برای رفع این مشکلات اقدامات قابل توجه ای انجام شده‌است.

گیلان در کنار کمبودهای بیمارستانی از اواخر بهمن سال ۹۸ درگیر بیماری کووید ۱۹ شد اما توانست با بسیج امکانات با وجود همه مشکلات بر این بیماری غلبه کند تا جایی که اکنون شاهد کاهش ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری در استان هستیم.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم و فراهم‌شدن واکسن، واکسیناسیون کرونا برای سنین مختلف همزمان با سراسر کشور در گیلان به اجرا درآمد که در این ارتباط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان توانست رتبه اول تزریق واکسن را به خود اختصاص دهد.

راه‌اندازی پایگاه‌های واکسیناسیون کرونا با استفاده از ظرفیت مساجد و هلال‌احمر را می‌توان از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان برای تزریق واکسن کرونا به عنوان سپر محکم مقابله با بیماری کووید ۱۹ نام برد.

گیلان؛ حائز رتبه اول واکسیناسیون

تاکنون ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۱۸۷ نفر معادل ۹۷ درصد از گروه های هدف در استان گیلان دز اول، ٢ میلیون و  ۵۷ هزار و ۵۴۷ نفر معادل ۹۲ درصد دز دوم و یک میلیون و  ۱۱۶ هزار و ۱۴۱ نفر معادل ۵۰ درصد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند

رتبه نخست واکسن و توسعه بهداشت و درمان هدیه دولت مردمی به گیلانیها

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: اجرای واکسیناسیون در بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد شامل ۱۷۰ مرکز خدمات جامع سلامت، ۹۴۳ خانه بهداشت، ۷۵ پایگاه سلامت ضمیمه و غیرضمیمه، پنج پایگاه تجمیعی و ۲ اتوبوس سیاری و سه پایگاه خودرویی توسط بیش از یک هزار و ۱۵۰ تیم مستقر در مراکز و ۹۰ تیم سیاری از اقدامات دانشگاه در بخش تزریق واکسن است.

دکتر ارسلان سالاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرکز پاسخگویی واکسیناسیون با شماره ۴۴۰۱ با بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تماس مردمی از دیگر اقدامات در حوزه بهداشت است.

افزایش ۷۰۰ تخت بستری در بیمارستان های‌ دولتی

بهبود زیرساخت‌های بهداشتی درمانی در کنار توسعه زیرساخت های آموزشی از دیگر اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر در است که برای تحقق این مهم از ظرفیت همه سازمان‌ها و نهادهایی از جمله ارتش، سپاه، بسیج، استانداری، دادگستری، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)  و وزارت دفاع بهره گرفته شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در این باره اظهار داشت: در این مدت ۲۰ خانه بهداشت و مرکز خدمات جامع سلامت در استان نوسازی و احداث شده‌است.

وی در ادامه با تشریح اقدامات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در حوزه درمان بیان داشت: توسعه و تجهیز اورژانس بیمارستان‌های فومن، رازی، بندرانزلی و حشمت، افزایش ۷۰۰ تخت بستری و ۲۰۰ تخت CCU/ICU در بیمارستان‌های دولتی، تجهیز و بهره‌برداری از سایت پشتیبان مراقبتی پدافند غیرعامل "اورژانس ۱۰۰ تخته پشتیبان سایت لاکان"، احداث و راه‌اندازی چهار کلینیک ویژه تخصصی در رودسر، فومن، رشت، ماسال از جمله این اقدمات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اضافه کرد: توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی بیمارستان‌های دولتی گیلان از جمله رازی، حشمت، ایجاد و راه‌اندازی پنج بخش سی تی اسکن در بیمارستان‌های دولتی، تقویت فولتایمی با جذب بالغ بر ۳۵ پزشک متخصص فولتایم و اجرای طرح سیستم فاضلاب‌های بیمارستانی در تمام بیمارستان‌های تحت پوشش از دیگر اقدامات است.

وی افزود: توسعه بخش اورژانس ۲۰ تخته بیمارستان بندرانزلی با ۱۵میلیارد تومان اعتبار، توسعه بخش اورژانس ۲۴ تخته بیمارستان رازی با ۲۵ میلیارد تومان، توسعه و تجهیز اورژانس ۵۴ تخته بیمارستان حشمت با ۶۰ میلیارد تومان، توسعه بخش اورژانس ۱۲ تخته بیمارستان فومن با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار، توسعه و تجهیز آزمایشگاه بیمارستان رازی، درون‌سپاری تمامی آزمایشگاه بیمارستان‌های دانشگاهی از جمله مرکز آموزشی درمانی حشمت، رازی، الزهرا و پورسینا از دیگر اقدامات مهم در حوزه درمان گیلان طی یک سال گذشته است.

رتبه نخست واکسن و توسعه بهداشت و درمان هدیه دولت مردمی به گیلانیها

توسعه اورژانس پیش‌بیمارستانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در ادامه با اشاره به اقدمات انجام شده برای توسعه اورژانس پیش بیمارستانی در این استان اظهار داشت:  ۱۱ پایگاه جدید جاده‌ای در رودپیش فومن، چوبر شفت، جیرنده رودبار، شالما شفت، چاپارخانه خمام، تاسکوه ماسال، واجارگاه رودسر و امین آباد خشکبیجار افتتاح شده است.

وی بیان داشت: احداث و راه‌اندازی بیش از پنج پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی، چوبر و شالماء شفت، رودپیش فومن، جیرنده رودبار، شماره ۱۱ رشت، شماره ۱۲ و  لنگرود از دیگر اقدامات است.

دکتر سالاری با تشریح اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در حوزه فرهنگی و پژوهشی طی یک سال گذشته افزود: خرید و تجهیز خوابگاه دانشجویی دختران شهید سلیمانی با ظرفیت ۳۰۰ دانشجو، خرید و تجهیز خوابگاه دانشجویی پسران ۲۷ واحدی استار با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو با احتساب خرید این ۲ خوابگاه سرانه خوابگاهی از ۱۲ مترمربع به ۱۴/۵ متر مربع افزایش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه آموزشی طی یک سال اخیر اقداماتی انجام شده افزود: احداث پروژه مرکز جامع آزمون سایت لاکان رشت از جمله این اقدامات است که با ظرفیت ۲۱۰ دانشجو در آستانه افتتاح است.

دکتر سالاری شروع عملیات اجرایی تکمیل دانشکده پزشکی با استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم بعد از ۲۵ سال وقفه از دیگر کارها عنوان کرد و اظهار داشت: تجهیز بیمارستان‌های استان به تجهیزات پزشکی مورد نیاز بالغ بر هزار قلم با "بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار"، تامین پنج دستگاه CT اسکن، راه‌اندازی ۹ دستگاه اکسیژن‌ساز ثابت و تامین ۳ مخزن اکسیژن، تجهیز بیمارستان‌های استان به دستگاه‌های رادیولوژی و ماموگرافی، ماشین بیهوشی، سونوگرافی و اکوسونوگرافی از کارهای انجام شده در این مدت است.

وی افزود: تجهیز بیمارستان‌های استان به دستگاه ونتیلاتور و CPAP و BIPAP و دستگاه مانیتور علایم حیاتی، تجهیز بیمارستان‌های گیلان دستگاه اتوکلاو بیمارستانی و اتوکلاو پلاسما، تامین آنژیوگرافی پریفرال بیمارستان پورسینا، تامین یک دستگاه MRI و تامین یک دستگاه مانیتورینگ جراحی مغز و اعصاب بیمارستان پورسینا، درون سپاری تمامی داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی گیلان و حدود ۳۰۰ دستگاه تجهیزات پزشکی جنرال بیمارستانی از دیگر اقدمات انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به اقدامات مهم دانشگاه در حوزه دارو و تجهیزات طی یک سال گذشته اظهار داشت: احداث، راه‌اندازی و تجهیز پنج بخش سی تی اسکن ۱۶ اسلایس و راه‌اندازی ۹ دستگاه اکسیژن ساز از دیگر کارها است.

وی افزود: با توجه به نبود دستگاه آنژیوگرافی پریفرال در شمال کشور و ارجاع بیماران به استان‌های مجاور، راه اندازی این دستگاه میتواند علاوه بر بهبود روند خدمت رسانی به بیماران در سطح استان منجر به افزایش درآمد دانشگاه شود که در مراحل نهایی راه اندازی است.

اقدامات در حال انجام

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: تلاش برای تکمیل ۱۰۴ پروژه محرومیت زدایی حوزه بهداشتی، تکمیل ۳۴ واحد پروژه بهداشتی توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، تلاش برای احداث خوابگاه متاهلین با توجه به سیاست جوانی جمعیت و تاکیدات مقام معظم رهبری، توسعه و تکمیل مجتمع دانشگاهی پردیس لاکان و احداث و راه‌اندازی ۶ کلینیک ویژه تخصصی در آستانه‌اشرفیه، لاهیجان، لنگرود، صومعه‌سرا، آستارا، رودبار "تا پایان امسال" در حال انجام است.

وی افزود: تلاش برای تامین حداقل سه دستگاه MRI برای بیمارستان‌های دولتی رازی، شرق و غرب گیلان، تلاش برای اخذ اعتبارات لازم جهت احداث مرکز جامع پیوند
تجهیز تنها مرکز دولتی دانشگاهی ناباروری استان جهت ارائه خدمات تخصصی، تاسیس بیمارستان جایگزین رودسر و آستانه‌اشرفیه و تلاش برای تاسیس مراکز جامع سلامت شبانه روزی همراه اورژانس در لوشان، خمام، سنگر و کیاشهر در دست انجام است.

افتتاح ۲۷ پروژه عمرانی در هفته دولت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در این نشست با اشاره به پیشرفت قابل‌توجه طرح‌های عمرانی نظام سلامت استان گفت: ۲۷ پروژه از طرح‌های عمرانی و فنی این دانشگاه برای هفته دولت  سال جاری، آماده افتتاح است.

وی با تاکید بر تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی و بهره‌برداری  از این پروژه ها، اظهار داشت: پروژه‌های عمرانی سلامت‌محور در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید جدی گرفته شوند، چراکه بهره‌برداری به‌موقع آن‌ها مستلزم تلاش همه‌جانبه است.

دکتر سالاری با اشاره به تعلل برخی از شرکت‌های پیمانکاری در اجرای تعهدات قانونی احداث طرح‌های عمرانی سلامت‌محور گیلان، افزود: برخورد جدی و قانونی با پیمانکارانی که علیرغم پایبندی دانشگاه به تعهدات قانونی از اجرای مفاد پیمان استنکاف می‌کنند، لازم و ضروری است چراکه حقوق مردم، نباید  تضییع شود.

استان گیلان دارای افزون بر ۳۵ بیمارستان در بخش دولتی و خصوصی دارای بیش از چهار هزار تخت بیمارستانی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha