۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84852674
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یکهزار میلیارد تومان خط اعتباری برای صنایع تبدیلی خراسان‌شمالی اختصاص یافت

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکهزار میلیارد تومان خط اعتباری ویژه برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان اختصاص یافت.

محمد محمدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این خط اعتباری ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی برای جبران عقب ماندگی ها در این استان اختصاص یافت که امیدمی رود تا این مهم در راستای افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.

وی افزود: امروزه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی به عنوان یکی از حلقه های زنجیره تولید بخش کشاورزی نقش مهمی را در پایداری تولید، ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی دارد.

محمدزاده تصریح کرد: در سال های اخیر در بخش طیور شهرستان شیروان صنایع تبدیلی و تکمیلی راه اندازی شده است که به نوعی زنجیره ارزش آن در این شهرستان تکمیل شده و باید این توسعه را به سایر شهرستان ها نیز ترویج دهیم.

وی یکی از نیازهای ضروری در خراسان شمالی را ایجاد کشتارگاه صنعتی عنوان کرد و گفت: باید از فروش خام دام در این استان جلوگیری شود و زمینه ایجاد یک کشتارگاه با بخش های مختلف از جمله سردخانه، بسته بندی و سایر موارد فراهم شود تا ارزش افزوده عاید تولید کننده های این بخش شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مجوز کشتار یکهزار راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین و زنجیره های آن در شهر شوقان صادر شده است که در مرحله واگذاری زمین قرار دارد.

محمدزاده تصریح کرد: در سال های اخیر بخش هایی از زنجیره نوغان‌داری در استان تکمیل شد و  اینک نیز تلاش می شود تا این زنجیره را استان تکمیل شود.

وی بر اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش پنبه نیز تاکید کرد و افزود: در این استان تنها چند کارخانه پنبه پاکنی وجود دارد و اخیرا مجوز کارخانه ریسندگی نیز در شهرستان مانه و سملقان صادر شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با احتساب  ۳۵ هزار تن ظرفیت صنایع تکمیلی و تبدیلی استان که در سال جاری افزوده خواهد شد فراوری محصولات کشاورزی در این استان به ۸۸۷ هزار تن افزایش می‌یابد.

محمد زاده اهمیت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را شامل کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی دانست.

خراسان شمالی در عرصه زراعی، باغی، دامی و شیلات دارای ظرفیت و استعداد بالایی است و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش ها ضروری است.

 اولویت های سرمایه گذاری در این حوزه شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی میوه های دانه دار و دانه ریز، بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی انواع میوه و سبزی است.

سالانه  یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی استان برداشت می شود که صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری ۸۵۲ هزار تن آن را دارد.

از مجموع واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان بیش از ۳۰ واحد مربوط به حوزه تولیدات دامی و حدود ۷۰ واحد نیز در بخش باغی و زراعی است.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha