از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

تهران- ایرنا- عراق به دنبال افزایش واردات گاز از ایران، اظهار نظر نماینده آمریکا در مورد توافق هسته ای با ایران، احتمال حذف ترامپ با اتهام جاسوسی، بحران فروپاشی اتحاد در اروپا، اعلام هویت ضارب سلمان رشدی از سوی پلیس نیویورک مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**رابرت مالی: توافقی با ایران بدست نیامده است

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

این مقام دولت بایدن جمعه شب گفت: یک متن وجود دارد و از نظر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا درک مشخصی (در باره آن ) نیز وجود دارد. 

وی ادعا کرد: موضع ما روشن است. اگر ایران آمادگی داشته باشد، ما نیز آماده‌ بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم. 

این مقام آمریکایی ادامه داد: برای ما این بازگشت از نظر کاهش تحریم‌هایی که باید ارائه دهیم و گام‌هایی که ایران باید برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بردارد، کاملا مشخص است. 

رابرت مالی در مورد تحقیقات آژانس بین‌المللی اتمی در باره ادعاهای مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران و گزارش نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه در صورت همکاری ایران با آژانس اتمی، آمریکا و اروپا به بسته شدن پرونده تحقیقات این نهاد بین‌المللی از چند مکان در ایران کمک خواهند کرد، ادعا کرد: ما هیچ فشاری بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کنار گذاشتن این موضوعات باقی مانده وارد نمی‌کنیم. این موضوعات زمانی بسته خواهند شد که ایران از نظر فنی پاسخ‌های معتبری را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کند. به محض اینکه آن‌ها این کار را انجام دهند و آژانس راضی شود، ما نیز رضایت خود را اعلام خواهیم کرد. 

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با ادامه سیاست‌های شکست خورده و زورگویانه این کشور در مورد تحریم‌های ایران گفت: ما هیچ مذاکره‌ای در خصوص پایین آوردن استانداردهای خود برای تجارت شرکت‌های اروپایی یا سایر شرکت‌ها با ایران انجام نداده‌ایم و این کار را نخواهیم کرد. آن‌ها باید به تحریم‌های ما احترام بگذارند. هر گزارشی در مورد این ادعا که ما استانداردها را پایین خواهیم آورد و در مورد آن‌ها مذاکره خواهیم کرد، کاملاً اشتباه است. 

دور تازه مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از نزدیک به پنج ماه وقفه از پنجشنبه  گذشته در پایتخت اتریش آغاز شده است. گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.


https://irna.ir/xjKf۵۸

**عراق به دنبال افزایش واردات گاز از ایران

سخنگوی وزارت برق عراق با بیان اینکه نیاز فعلی عراق ۵۰ الی ۵۵ میلیون متر مکعب گاز است، اعلام کرد: عراق به دنبال افزایش واردات گاز از ایران است و در همین راستا به دنبال گفت وگو با تهران برای افزایش واردات گاز هستیم.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

میدل ایست نیوز امروز (شنبه) نوشت: وزارت برق عراق اعلام کرد که با ایران برای افزایش واردات گاز برای استفاده در نیروگاه های برق خود مذاکره می کند.

"احمد العبادی"، سخنگوی وزارت برق عراق در گفت وگویی با این شبکه گفت که پس از پرداخت بدهی های بغداد بابت گاز به تهران، واردات گاز عراق از ایران به ۴۵ میلیون متر مکعب افزایش یافت، اما نیاز فعلی عراق در این زمان ۵۰ الی ۵۵ میلیون متر مکعب گاز است.

وی افزود: مذاکرات جاری با ایران برای افزایش واردات گاز و تحمل بار و بهبود نسبی تامین انرژی برق است.

عراق در ماه ژوئن ۱.۶ میلیارد دلار بدهی خود به ایران بابت واردات گاز را پرداخت کرد.

"احمد موسی"، سخنگوی سابق وزارت برق عراق در آبانماه سال گذشته (۱۴۰۰) نیز در اظهاراتی  گفته بود که هیاتی از  وزارت برق این کشور برای گفت ‌وگو و رایزنی با مقام های ایرانی به منظور افزایش صادرات گاز به عراق راهی تهران خواهد شد، به ویژه اینکه ایران صادرات گاز را  از ۵۰ میلیون متر مکعب به هشت میلیون مکعب کاهش داده است.

https://irna.ir/xjKfb۴

**۱۲ کشته و ۶ مجروح بر اثر تیراندازی در مونته نگرو

رسانه‌های محلی مونته نگرو جمعه شب گزارش دادند که بر اثر یک تیراندازی جمعی در این کشور اروپای شرقی، ۱۲ نفر از جمله فرد تیرانداز کشته و ۶ نفر دیگر مجروح شدند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

پلیس در شهر سیتینجه در غرب مونته نگرو حاضر به اظهار نظر در مورد این حادثه نشده است. 

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که مردی اهل سیتینجه پس از بروز یک اختلاف خانوادگی، در محله خود اقدام به تیراندازی به سمت مردم کرده که در این تیراندازی ۱۱ نفر کشته و ۶ نفر دیگر مجروح شده‌اند. 

این گزارش‌ها می‌افزایند که فرد مهاجم به ضرب گلوله پلیس کشته شده و یک نیروی پلیس نیز در میان مجروحان است. 

رسانه‌های محلی همچنین گزارش داده‌اند که در میان قربانیان کودکان نیز وجود دارند اما تا کنون هیچ یک از مقام‌های این کشور این موضوع را تائید نکرده‌اند. 

مونته‌ نگرو  در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و با کشورهای آلبانی، بوسنی، صربستان، کوزوو و کرواسی همسایه است.

https://irna.ir/xjKf۳Y

**اظهارات مدودف درباره آینده زلنسکی

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، چاره‌ای جز حضور در دادگاه یا ایفای نقش‌های ثانویه در نمایش‌های کمدی ندارد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

مدودف جمعه شب در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص آینده زلنسکی گفت: او یا دادگاهی خواهد شد یا دوباره با نقش‌های ثانویه در نمایش‌های کمدی حضور خواهد یافت. 

مدودف روز گذشته از مناطق لوهانسک و دونتسک دیدار کرد. 

وی هدف از سفر به این مناطق را بررسی را ههای افزایش دفاع از مردم "جمهوری‌های لوگانسک و دونتسک و سایر مناطق آزاد شده" بیان کرد. 

اظهارات معاون رئیس شورای امنیت روسیه در خصوص برنامه‌های کمدی زلنسکی، به سابقه رئیس جمهور اوکراین در برنامه‌های طنز اشاره می‌کند.

زلنسکی در سن ۱۷ سالگی به تیم محلی مسابقات کمدی تلویزیونی به نام کی‌وی‌ان پیوست و خیلی زود توانست در قالب تیم محلی خود، در لیگ بزرگ این مسابقات تلویزیونی در سال ۱۹۹۷ میلادی پیروز شود. 

وی همچنین در چندین مجموعه طنز اجتماعی به عنوان بازیگر، کارگردان و یا تهیه‌کننده ایفای نقش کرده است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین موجب تیره شدن روابط غرب و کرملین شد.

https://irna.ir/xjKf۴K

**تجمع اعتراضی یمنی‌ها در محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه

مردم یمن در استان الحدیده روز جمعه در تجمعی تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کردند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

مردم یمن در شهرهای مختلف استان الحدیده پس از نماز جمعه تجمعاتی در حمایت از مردم غزه برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان یمنی تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به غزه و هدف قراردادن رهبران مقاومت و هتک حرمت مکرر مسجد الاقصی را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این تجمعات تأکید کردند که مردم یمن به مسائل امت اسلامی و در رأس آنها مساله فلسطین پایبند هستند و در کنار محور جهاد و مقاومت در مقابله با صهیونیست و تهدیدهای آن ها قرار دارند.

معترضان یمنی همچنین هرگونه عادی سازی روابط و برقراری ارتباط با دشمن صهیونیستی را محکوم و شرعا آن را حرام دانستند.

حاضران در این تجمع در پایان آمادگی و توان بازدارندگی بالای نیروهای مسلح یمن در مقابل دشمن را ستودند.  

ارتش رژیم صهیونیستی عصر جمعه گذشته حملات هوایی و توپخانه‌ای خود به مناطق مختلف نوار غزه را آغاز کرد که بر اثر این حملات وحشیانه ۴۴ نفر نفر از جمله ۱۵ کودک و ۲ زن شهید شدند. همچنین بیش از ۳۶۰ نفر هم مجروح شده‌اند که ۹۶ نفر از آنها کودک، ۳۰ نفر زن و ۱۲ نفر سالخورده هستند.

در پاسخ به این حملات جنایتکارانه، گروه‌های مقاومت فلسطین با صدها موشک شهرها و شهرک‌های صهیونیست نشین در سرزمین‌های اشغالی به ویژه تل آویو و فرودگاه بن گورین را هدف قرار دادند.

سرانجام توافق آتش بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه به وقت محلی (بامداد دوشنبه به وقت تهران) و با میانجیگری مصر اجرایی شد.

https://irna.ir/xjKf۴H

**پلیس نیویورک هویت ضارب سلمان رشدی را اعلام کرد

پلیس نیویورک هویت ضارب سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که به پیامبر اسلام (ص) توهین کرده بود، را اعلام کرد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

پلیس نیویورک عصر جمعه به وقت محلی اعلام کرد سلمان رشدی هنوز تحت عمل جراحی قرار دارد. او از ناحیه گردن و شکم با ضربات چاقو زخمی شده است.

پلیس نیویورک افزود که ضارب فردی به نام هادی مطر ۲۴ ساله اهل فر ویو نیوجرسی است که در بازداشت بسر می برد.

پلیس در عین حال ملیت مظنون و اینکه آیا سابقه جنایی دارد یا خیر را مشخص نکرده است.

پلیس نیویورک همچنین اعلام کرد هیچ نشانه‌ای از انگیزه این حمله ندارد اما با اف‌ بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) در ارتباط و در حال تعیین اتهامات اوست.

سرگرد یوجین جی استانیشفسکی به خبرنگاران گفت: در حال حاضر هیچ نشانه ای از انگیزه نداریم.

 وی افزود که پلیس معتقد است مطر به تنهایی عمل کرده است.

این مقام پلیس اضافه کرد که حمله به سلمان رشدی به رغم حضور نیروی های امنیتی در محل حادثه اتفاق افتاد ولی نیرو های ما توانستند به موقع عمل کنند.

وی با بیان اینکه مظنون برای شرکت در سخنرانی مجوز ورود داشت، افزود که وی به تنهایی در مراسم حضور داشت و پلیس نشانه‌ای از تهدیدات قبلی نداشت.

پلیس نیویورک پیش از این نیز اعلام کرده بود سلمان رشدی با جراحت ناشی از ضربه چاقو به گردن با بالگرد به بیمارستان منتقل شد و وضعیت او هنوز مشخص نیست.

بر اساس بیانیه پلیس نیویورک، ساعت ۱۱ صبح ۱۲ آگوست ۲۰۲۲ یک مظنون مرد به سمت تریبون دوید و به سلمان رشدی و مصاحبه‌کننده حمله‌ور شد.

برخی منابع خبری نیز می گویند سلمان رشدی ۱۰ تا ۱۵ چاقو خورده که یکی از آنها به گردن او اصابت کرده است.

سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی که به پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود، روز جمعه به وقت محلی هنگامی که قصد داشت در غرب نیویورک سخنرانی کند، مورد حمله قرار گرفت.

یک خبرنگار آسوشیتدپرس با اعلام این خبر گفت، هنگامی که یک سخنران مشغول معرفی سلمان رشدی در موسسه  چاوتوکوا بوده است، یک مرد به صحنه حمله می برد و به سلمان رشدی مشت یا چاقو می زند.

یک شاهد عینی به خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره  مشاهدات خودش از حمله به سلمان رشدی گفت که ضارب به سرعت روی سکو قرار گرفت و شروع به کوبیدن سلمان رشدی کرد.

به گفته این شاهد عینی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی ۲۰ ثانیه زیر ضرب بود.

اندرو ویلی سخنگوی رشدی نیز در بیانیه ای به خبرگزاری رویترز گفت: سلمان رشدی تحت عمل جراحی قرار دارد. وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

سلمان رشدی در سال ۱۳۶۷ کتاب موهن "آیات شیطانی" را منتشر کرد که خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.

در پی این اقدام موهن سلمان رشدی، او ناچار به زندگی پنهانی تحت تدابیر شدید امنیتی شد و از آنجا که دولت انگلیس زمینه انتشار این کتاب اهانت آمیز را فراهم کرده بود، با صرف هزینه های گزاف مسوولیت حفاظت از جان او را برعهده گرفت و او بارها ناچار به تغییر محل اقامت خود شد.

https://irna.ir/xjKf۴Q

**بورل: روسیه از غذا به عنوان سلاح استفاده کرده است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی ادعا کرد که روسیه از غذا به عنوان سلاح استفاده کرده است.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

بورل در حساب توییتری خود ادعا کرد: روسیه از غذا به عنوان سلاح استفاده کرده و وضعیت گرسنگی در جهان را بدتر ساخته است. 

وی با اشاره به توافق صادرات غلات اوکراین گفت: به خاطر توافق استانبول، اوکراین می‌تواند بار دیگر به برنامه جهانی غذا غلات صادر کند. 

بورل تاکید کرد: روسیه باید به تعهدات خود عمل کند تا صادرات غلات اوکراین به نیازمندان که عمدتاً در آفریقا هستند، ادامه داشته باشد. 

صادرات محموله‌های غلات اوکراین از زمان آغاز جنگ در این کشور که اکنون وارد ششمین ماه خود شده است، متوقف شده بود. 

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین ۳۱ تیر ماه گذشته در نشستی در استانبول با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در خصوص حمل و صادرات ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین توافق نامه امضا کردند. 

این توافق تضمین کننده صادرات غلات دپو شده در بنادر اوکراین در دریای سیاه به سراسر جهان است. 

توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه است که مقام‌های اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم کنند.

https://irna.ir/xjKf۴T

**۱ کشته و ۲ زخمی بر اثر انفجار مین در جنوب سوریه

منابع خبری گزارش دادند، بر اثر انفجار مین به جا مانده از تروریست‌ها در جنوب سوریه یک نفر کشته و ۲ نفر دیگر زخمی شدند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

بر اثر انفجار یک مین به جا مانده از تروریست‌ها در جاده بین روستاهای برقه و الدلی در حومه شمالی درعا یک زن کشته و ۲ کودک زخمی شدند.

بر اساس گزارش سانا، ۲ دختربچه زخمی شده برای انجام اقدامات درمانی لازم به بیمارستان منتقل شدند.

ماه گذشته نیز در نتیجه حمله تروریستی به یک گشت انتظامی در حومه شرقی درعا، ۳ نیروی امنیت داخلی کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند.

استان درعا در جنوب سوریه و نزدیک مرز این کشور با اردن و فلسطین اشغالی در بهار سال ۱۳۹۷ پس از ۸ سال اشغال از سوی تروریست‌ها آزاد شد.

تروریست‌های مستقر در این منطقه در زمان حضور در آن به صورت مستقیم از رژیم صهیونیستی حمایت‌های نظامی دریافت می‌کردند.

https://irna.ir/xjKf۴Z

**۱۱ کشته در نا آرامی‌های مکزیک

مقامات مکزیک اعلام کردند که بر اثر وقوع درگیری میان اعضای دو گروه رقیب در زندان و ناآرامی‌های ناشی از آن در شهر مرزی سیوداد خوارز در ایالت چیهواهو ۱۱ نفر کشته شدند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

 اعضای گروه جنایت کارسینالوآ که قبلا توسط "ال چاپو" رهبری می‌شد و گروه محلی لوس مکسیکلز در یک زندان با یکدیگر درگیر شدند. 

مجیا افزود، پس از این درگیری یک شورش در زندان آغاز شد و دو نفر به ضرب گلوله ماموران زندان کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. همچنین ۱۶ نفر در این درگیری میان این دو گروه زخمی شده‌اند. 

مقامات گفتند که در پی این شورش در زندان، اعضای گروه مکسیکلز به شهر هوارز حمله کرده و ۹ غیرنظامی را به قتل رساندند. 

به گفته مقامات، اعضای این گروه جنایت کار در سرتاسر این شهر به سمت مغازه‌ها تیراندازی کرده و بسیاری از آن‌ها را به آتش کشیدند. 

در همین حال دولت مکزیک برای کنترل اوضاع بیش از ۶۰۰ نیروی نظامی به این شهر اعزام کرده است. 

این جدیدترین تازه‌ترین مورد از موج خشونت‌ها در شهر سیوداد خوارز در ایالت چیهواهوا مکزیک در روزهای اخیر است. پیش از این دو زن در حمله افراد مسلح ناشناس در یک فروشگاه کشته شدند

 از اواسط سال ۲۰۰۶ دولت مکزیک از ارتش برای مقابله با فعالیت کارتل توزیع مواد مخدر در این کشور استفاده کرده اما این اقدام در کاهش سطح خشونت‌ها موفق نبوده است. 

مقام‌های مکزیک به تازگی برای مقابله با این چالش، به قانونگذاران پیشنهاد داده‌اند سیستم قضایی را اصلاح کنند تا مسیر برای اعمال تدابیر تنبیهی شدیدتر علیه تبهکاران هموار شود.

https://irna.ir/xjKf۵۳

**هشدار روسیه به احتمال قطع روابط با آمریکا

روسیه به آمریکا هشدار داده است که اگر روسیه به عنوان "کشور حامی تروریسم" معرفی شود، روابط دوجانبه به نقطه بی‌بازگشت می‌رسد و این روابط احتمالا کاملا قطع می‌شود.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

الکساندر دارچیف رئیس بخش آمریکای شمالی در وزارت خارجه روسیه جمعه شب گفت: اگر سنای آمریکا طرح‌هایی را برای معرفی روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم تصویب کند، این اقدام بدان معنا خواهد بود که واشنگتن از نقطه بدون بازگشت عبور کرده است. 

دارچیف ادامه داد، اگر سنای آمریکا چنین لایحه‌ای را تصویب کند، این اقدام "جدی‌ترین آسیب به روابط دیپلماتیک دوجانبه، تا حد کاهش و حتی قطع آن‌ها را به همراه خواهد داشت. "

وی افزود: به طرف آمریکایی هشدار داده شده است. 

سنای آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته به اتفاق آرا قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن از «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه خواست تا روسیه را به واسطه اقداماتش در چچن، گرجستان، سوریه و اوکراین که منجر به «کشته شدن تعداد بی‌شماری مردان، زنان بی‌گناه» شده، به‌عنوان حامی تروریسم معرفی کند. 

پیش‌تر پیشنهاد مشابهی در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده بود و انتظار می‌رود «نانسی پلوسی» رئیس‌ آن حامی قوی تصویب چنین قانونی باشد. براساس قانون آمریکا، تعیین و معرفی یک کشور به عنوان حامی تروریسم در حیطه اختیارات وزارت امورخارجه است. 

اما بلینکن تاکنون نسبت به این اقدام رغبت چندانی نشان نداده است. هفته‌ها است که فشار بر بلینکن و وزارتخانه متبوعش برای معرفی روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم ادامه دارد. درواقع بلینکن برغم مخالفت در برابر این خواسته احساسی، مقابل تحریم متحدان واشنگتن که با روسیه داد و ستد دارند و ممکن است باقیمانده دیپلماسی میان آمریکا و روسیه را از بین ببرد، مقاومت می‌کند. 

این درحالی است که پارلمان لتونی (سایما) پنجشنبه شب در وب‌سایت رسمی خود با انتشار بیانیه‌ای، روسیه را یک کشور حامی تروریسم اعلام کرده است. 

به ادعای آمریکا، کشورهای حامی تروریسم کشورهایی هستند که به طور سیستماتیک از اقدام‌های تروریستی بین‌المللی حمایت کرده یا با آن‌ها سر و کار دارند. کشورهایی که در این فهرست قرار دارند مشمول تحریم‌های اقتصادی و سیاسی از سوی آمریکا می‌شوند. در سال ۲۰۲۲ این فهرست شامل کشورهایی از جمله کوبا، کره شمالی و سوریه است. 

این درحالی است که آمریکا خود از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و مقام‌های این کشور در گذشته به ایجاد گروه‌های تروریستی مانند داعش اعتراف کرده‌اند.

https://irna.ir/xjKf۵۶

**آمریکا: از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن به سیاست چین واحد متعهد است و از استقلال تایوان حمایت نمی کند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جمعه شب به وقت محلی افزود: ایالات متحده همچنان به سیاست چین واحد متعهد است و با هرگونه تغییر یک جانبه در وضعیت موجود از سوی هر دو طرف مخالف هستیم و از استقلال تایوان حمایت نمی کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که اختلافات چین و تایوان باید از راههای مسالمت آمیز حل و فصل شود.

رسانه‌های آمریکایی روز جمعه گزارش دادند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا احتمالا در ماه نوامبر (آبان) با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار خواهد کرد.

"وال استریت ژورنال" جمعه نوشت، این دیدار احتمالا در جنوب شرقی آسیا رخ خواهد داد. انتظار می‌رود رئیس جمهور چین در ماه نوامبر در نشست‌های بین‌المللی در تایلند و اندونزی حضور یابد. 

خانواده بایدن روابط تجاری گسترده‌ای با شرکت‌های چینی دارد و از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا با فشار مضاعف از سوی جمهوری خواهان برای اتخاذ یک موضع سخت‌تر در مقابل چین مواجه است. 

تنش‌ها میان چین و آمریکا پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا به جزیره تایوان در ۱۱ مرداد ماه امسال افزایش یافته است. 

بلافاصله پس از این سفر، چین سفیر آمریکا را احضار کرد و مراتب اعتراض پکن به اقدامات مداخله جویانه واشنگتن را در امور داخلی خود اعلام کرد. 

چین در پاسخ به اقدام مداخله‌جویانه آمریکا، یک رزمایش نظامی در اطراف جزیره تایوان برگزار کرد. 

آخرین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که به تایوان سفر کرده بود، نوت گینگریچ بود که در سال ۱۹۹۷ به این جزیره رفت. 

تایوان جزیره‌ای در شرق چین و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین است و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد» ، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.

https://irna.ir/xjKf۵p

**بحران فروپاشی اتحاد در اروپا؛ غرب در سیاه‌چاله کمک به اوکراین

افزایش تحریم‌ها علیه روسیه از یک طرف و ارسال ده‌ها میلیارد دلار کمک مالی و جنگ افزار نظامی به اوکراین از سویی دیگر، نه تنها تامین کننده راهبرد غرب در حمایت از کی‌یف نبوده، بلکه به تشدید تورم و رکود اقتصادی در آمریکا و اروپا دامن زده و اعتراض های داخلی را به همراه داشته است.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

حمایت مالی و نظامی از اوکراین در حدود هفت ماهی که از آغاز درگیری‌های نظامی در این کشور گذشته، به سیاه چاله‌ای تبدیل شده است که همه چیز را در خود می‌بلعد و سیری پذیر هم نیست.

در همین ارتباط دیگر درخواست‌های مکرر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و حتی همسر و سایر مقام های رسمی و غیررسمی کی‌یف به یک عمل روتین در فهرست بلند بالای نیازهای ضروری این کشور تبدیل شده و در مقابل کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده و تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) چراغی که به کشور بحران‌زده خود رواست را قربانی راهبردشان در اوکراین می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در حالیکه مردم این کشور با بحران‌ اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، از ارسال کمک جدید ۴.۵ میلیارد دلاری به کی‌یف طی ماه‌های آتی خبر داد؛ کمکی که مجموع حمایت های مالی دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده از اوکراین را در کنار ارسال تجهیزات نظامی به این کشور از زمان آغاز جنگ به ۸.۵ میلیارد دلار می‌رساند.

این درحالی است که تورم در آمریکا طی یک سال گذشته به بالاترین مقدار از دهه ۱۹۷۰ میلادی رسیده و سفره آمریکایی‌ها به علت افزایش شدید قیمت مواد غذایی کوچکتر شده است، به طوریکه مردم برای تامین نیازهای روزمره خود مجبور شده‌اند بیش از گذشته به استفاده از کارت‌های اعتباری روی بیاورند.

بر اساس این گزارش، قرار است سه میلیارد دلار از بودجه ۴.۵ میلیارد دلاری تعیین شده اواخر ماه میلادی جاری در اختیار دولت زلنسکی قرار گیرد.

آمریکا پرچمدار تورم داخلی و دخالت خارجی

این بسته حمایتی، پنجمین بودجه‌ مالی است که از طرف ایالات متحده، به طور مستقیم در اختیار دولت اوکراین قرار می‌گیرد.

در این راستا، آمریکایی‌ها پیش از این و از طریق بانک جهانی، یک میلیارد دلار در ماه آوریل و مِه (فروردین و اردیبهشت)، ۱.۳ میلیارد دلار در ماه ژوئن (خردادماه) و ۱.۷ میلیارد دلار ماه ژوئیه (تیرماه) در اختیار کی‌یف قرار داده بودند.

نکته حائز اهمیت در مورد اعطای کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین این است که به گفته وزیر خزانه‌داری دولت باراک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، این کشور از بدهی بسیار بالای دولت رنج می‌برد.

نوریل روبینی هشدار داده است که همزمان با افزایش نرخ بهره و تحت فشار قرار گرفتن اقتصاد به دلیل بدهی‌های بالا، آمریکا با رکود شدید مواجه است.

این اقتصاددان آمریکایی تاکید دارد: دلایل زیادی مانند بدهی بسیار بالا و بحران مالی وجود دارند که نشان می‌دهند ما با تورم شدید مواجه هستیم. این ایده که تورم کوتاه مدت و ضعیف خواهد بود کاملا توهم‌آمیز است.

با این حال خزانه‌داری آمریکا درصدد است، ۳۳۵ میلیون دلار را از طریق بانک اروپا به منظور بازسازی و توسعه زنجیره تامین انرژی و موادغذایی اوکراین به عنوان بخشی از خسارات وارده ناشی از جنگ در این کشور تامین کند. 

انتشار این خبر در حالی صورت گرفته است که همزمان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود، کشورش یک میلیارد دلار دیگر تجهیزات نظامی به کی‌یف به منظور کمک به دولت این کشور برای ادامه جنگ به روسیه ارسال می‌کند.

واشنگتن؛ بدهکاری که از جیب ملت می‌بخشد

این بسته کمک تسلیحاتی، ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به اوکراین را از زمان آغاز جنگ در این کشور در ۲۴ فوریه به ۸.۸ میلیارد دلار می‌رساند.

این سیاست ایالات متحده در حالی به شدت توسط دولت بایدن دنبال می‌شود که وزارت بازرگانی آمریکا در ۲۸ ژوئیه (ششم مرداد) گزارش داد که تولید ناخالص داخلی این کشور ۰.۹ درصد در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش یافته و به کاهش ۱.۶ درصدی سه ماهه نخست سال جاری میلادی اضافه شده است.

این امر بیانگر "رکود فنی" اقتصاد آمریکا و حاصل بررسی سیر تحول سایر شاخص‌ها همچون اشتغال و مصرف است و تحلیلگران معتقدند که خطر بحران اقتصادی به معنای واقعی وجود دارد.  

معضل تورم نیز برای آمریکایی‌ها مشکل‌ساز شده است چراکه حدود چند هفته پیش، نرخ تورم سالانه در این کشور به ۹.۱ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته بود.

برای آخرین بار در دهه ۱۹۸۰، نرخ تورم در آمریکا به این سطوح رسید و پیامد مستقیم آن، رکود عمیق در این کشور بود.

تولید اقتصادی آمریکا در سه ماه اول سال جاری با کاهش ۱.۶ درصدی، بدترین عملکرد از بهار ۲۰۲۰ تاکنون را تجربه کرد.

مدیران اجرایی صندوق بین‌المللی پول نیز در بیانیه‌ای با اشاره به نرخ تورم در آمریکا و کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور، اجتناب از رکود را در ایالات‌متحده به شدت چالش برانگیز ارزیابی کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است: این صندوق بار دیگر پیش‌بینی رشد آمریکا در سال ۲۰۲۲ را از ۲.۹ درصد که در اواخر ژوئن (هفته نخست تیرماه) اعلام شده بود به ۲.۳ درصد کاهش داد.

ملت آمریکا فراموش‌شدگان کاخ سفید!

در همین پیوند برخی سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی با انتقاد از راهبرد بایدن در قبال جنگ در اوکراین، تحلیل‌های گسترده‌ای در زمینه پیامدهای منفی تحریم‌های فزاینده علیه روسیه و حمایت‌های بی‌قید و شرط مالی و نظامی از اوکراین داشته‌اند.

در همین پیوند صدای فعالان سیاسی نیز بلنده شده است و برای نمونه اسکات پرسلز فعال سیاسی محافظه‌کار آمریکایی با انتقاد از سیاست‌های کاخ سفید، تاکید کرد: شما ۵۴ میلیارد دلار به اوکراین دادید اما مردم آمریکا را فراموش کردید.

در همین پیوند و همزمان با تشدید چالش اخیر کمبود شیرخشک در آمریکا، تعدادی از سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه آمریکا نیز از دولت بایدن خواستند که این کمبود را یک "بحران ملی" در نظر بگیرد و از طرف دیگر در ترکیبی هوشمندانه از سناریوها، حمایت مالی از اوکراین را کاهش دهد تا بودجه برای مادران آمریکایی آزاد شود.

به گفته این سیاستمداران جمهوری‌خواه، کمبود شیر خشک یک بحران ملی است که بیشترین ضربه را به مادران و بچه‌های فقیر وارد می‌کند.

https://irna.ir/xjKdhW

**سیل در لاس وگاس ۲کشته برجای گذاشت

بارش های موسومی بی سابقه در آمریکا که باعث جاری شدن سیل در لاس وگاس واقع در جنوب ایالت نوادا شد، تاکنون دوکشته برجای گذاشته است.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این خبر نوشت: بارندگی های موسمی تابستان در جنوب  ایالت نوادا  که در یک دهه اخیر بی سابقه بوده است، نتیجه مرگباری به همراه داشت.

بنابراین گزارش جاری شدن سیل در لاس وگاس  به برخی از هتل ها خسارت وارد کرده و باعث آب گرفتگی در پارکینگ ساختمان های بلند مرتبه  دراین شهر جنوبی ایالت نوادا آمریکا شده است.

مقام های امداد شهرستان کلارک که شهر لاس وگاس مرکز آن است، اعلام کردند در روز جمعه (روز گذشته به وقت محلی)  جسد فردی را  از زیر آوار  یک کانال سیل در نزدیکی منطقه  بلوار لاس وگاس خارج کرده  و یک نفر نیز با وجود بیرون کشیده شدن از سیلاب توسط ماموران امداد، جان خود را از دست داد، مقامات در ایالت نوادا و شهر لاس وگاس نسبت به مجروحان بیشتر بر اثر جاری شدن این سیل گزارشی ندادند.

آسوشیتدپرس افزود: سیلی که از روز پنجشنبه گذشته در لاس وگاس بر اثر بارش های موسمی شدید فصل تابستان رخ داد به مانند سیلی بود که دو هفته پیش در ۲۸ جولای (۶ امرداماه ۱۴۰۱) جاری شد.

به گفته مقام های اداره هواشناسی ایالت نوادا میزان بارندگی در روزهای اخیر در لاس وگاس و بخش هایی از ایالت آریزونا به ۳۲ میلی متر رسید، این درحالی است که میزان بارندگی سالیانه در لاس وگاس اندکی بیش از  ۱۰۷ میل متر است، درهمین حال مقام های هواشناسی نسبت به ادامه این وضعیت و وقوع توفان که از مبدا خلیج کالیفرنیا است،  به ساکنان این منطقه هشدار دادند.

https://irna.ir/xjKf۷f

**تقدیر حماس از موضع پاکستان در رد تروریسم صهیونیستی و شریک لندنی آن

جنبش حماس از موضع وزیر دفاع پاکستان در دفاع از حقوق مردم فلسطین و همچنین رد تروریسم صهیونیستی و شریک انگلیسی آن تقدیر کرد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

سخنگوی حماس، ضمن ابراز مراتب قدردانی این جنبش و مردم فلسطین از موضع "خواجه آصف" وزیر دفاع پاکستان، در خصوص تروریسم رژیم صهیونیستی و حمایت انگلیس از آن گفت: این موضع مقام پاکستانی اصالت مردم این کشور را در قبال مسئله فلسطین، به عنوان مهمترین مساله جهان عرب و امت اسلامی نشان داد.

وی با تقدیر از هشدار وزیر دفاع پاکستان به دولت انگلیس و وزیر امور خارجه لندن در خصوص بیانیه بالفور ادامه داد: آصف، به حق اعلام کرد که هرکس از تروریسم رژیم صهیونیستی دفاع کند، شریک جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و خون های ریخته شده در این سرزمین محسوب می شود.

سخنگوی حماس افزود: ضمن تشکر صمیمانه از وزیر دفاع پاکستان به خاطر مواضع صمیمانه و قاطع دولت و مردم این کشور در مساله فلسطین، از زمان "محمد علی جناح" رهبر بزرگ پاکستان تاکنون، از دولت‌های کشورهای عربی و اسلامی و همچنین کشورهای آزاده جهان درخواست نمود تا مواضع بازدارنده‌ای در برابر اشغالگران اتخاذ کنند و در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم و سرزمین فلسطین، اماکن مقدس اسلامی و مسیحی، عدالت و آرمان فلسطین و حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین های خود، موضع درستی اتخاذ نمایند.   

بیانیه بالفور (Balfour Declaration)، نامه‌ای بود که در سال ۱۹۱۷ توسط «آرتور جیمز بالفور»، وزیر خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روتشیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.
در این نامه وزیر خارجه انگلیس بر «موضع مثبت» دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.

https://irna.ir/xjKf۷p

**چین مقام لیتوانی را به دلیل سفر به تایوان تحریم کرد

وزارت امورخارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: پکن در تقابل با سفر معاون وزیر لیتوانی، تمام اشکال روابط با وزارت حمل و نقل و ارتباطات لیتوانی را به حالت تعلیق درآورد و ممکن است مبادلات و همکاری با لیتوانی را در زمینه ساخت جاده‌ را متوقف کند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

وزارت امور خارجه چین، از برنامه‌هایی برای تحریم معاون وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات لیتوانی، خبر داد، «اگنه وایسیوکویچیوت»، این هفته از تایوان بازدید کرد. وایسیوکویچیوت، اولین مقام خارجی است که به دلیل سفر به تایوان از زمان تحریم نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در هفته گذشته، تحریم می شود.

تحلیلگران چینی می گویند: لیتوانی ممکن است با عواقب بیشتری از جمله قطع روابط دیپلماتیک مواجه شود.

تحلیلگران بر اساس تحریم‌های قبلی چین علیه مقامات اروپایی می‌گویند اگرچه چین تحریم‌های خود را علیه وایسیوکویچیوت مشخص نکرده است، این احتمال وجود دارد که وی و بستگانش از ورود به سرزمین اصلی چین، هنگ‌کنگ و ماکائو و هر منطقه در ارتباط با منافع چین، منع شوند.  

در سال ۲۰۲۱، «دویل ساکالین»، قانونگذار لیتوانیایی، به همراه ۱۰ فرد و چهار نهاد اتحادیه اروپا، به دلیل انتشار شایعات و دروغ‌ها در مورد منطقه خودمختار سین کیانگ چین، در فهرست تحریم‌های چین قرار گرفتند.

وزارت امور خارجه چین در مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد که این افراد و خانواده های آنها از ورود به سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ و ماکائو منع و شرکت ها و موسسات مرتبط با آنها در تجارت با چین محدود شده اند.

«اگنه وایسیوکویچیوت»، در رأس هیئتی در ۷ اوت (۱۶ مرداد) برای یک سفر پنج روزه به تایوان رفت، این سومین دیدار از بازدیدهای معاون وزیر از این جزیره، توسط این کشور حوزه دریای بالتیک بود.

تحریم های چین پس از آن اعمال شد که «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز پنجشنبه خود گفت: چین در پاسخ به تحریکات فاحش برخی افراد در لیتوانی برای به چالش کشیدن اصل چین واحد، قاطعانه عمل خواهد کر» و ما از افراد خاصی می خواهیم که لیتوانی دیگر مهره استقلال تایوان و نیروهای ضد چین نباشد و بیشتر در مسیر اشتباه حرکت نکند.

وانگ گفت که لیتوانی متعهد شده است که با تایوان روابط رسمی برقرار نکند و تماس رسمی نداشته باشد، اما بارها و بارها از تعهد خود سرپیچی کرده است.

https://irna.ir/xjKf۷y

**تورم بالا در آمریکا و گرایش ساکنان کالیفرنیا به خرید مواد غذایی ارزان از مکزیک


هفته‌نامه نیوزویک نوشت: برخی از ساکنان ایالت کالیفرنیای آمریکا به دلیل وضعیت اقتصادی کنونی و تورم بالا، مجبور به تهیه مواد غذایی ارزان از مکزیک شده اند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

این رسانه آمریکایی نوشت: تورم آمریکا همچنان در بخش مواد غذایی و مسکن بالا است.

نیوزویک افزود: تورم در ماه ژوئیه اندکی کاهش یافت و به ۸.۵ درصد رسید در حالی که نرخ تورم در ماه قبل از آن به ۹.۱ درصد رسیده بود. با این حال مردم همجنان با چالش های اقتصادی مواجه هستند.

شبکه تلویزیونی «نیونیشنز» (NewNations) اخیرا گزارش داد: برخی از ساکنان جنوب کالیفرنیا هر روز بیست دقیقه از سن دیگو تا مرز «سن سیدرو» (San Ysidro) (شمال مرز آمریکا- مکزیک) رانندگی می کنند تا برای خرید اقلام خواربار ارزان‌تر، خود را  به شهر مرزی تیجوانا در مکزیک برسانند.

«دیوید فیورنزا» استاد اقتصاد دانشگاه «ویلانوا»، به نیوزویک گفت: دلایلی وجود دارد که می‌تواند مردم را به چنین سفرهایی وادار کند. اگر هزینه های حمل‌ونقل، عوارض و زمان باعث نشود که هزینه ها بالا رود مردم برای خرید اقلامی مانند مواد غذایی از مرزها عبور می کنند. 

این استاد دانشگاه، برخی از دلایل تورم کنونی در آمریکا، را  تقاضای بیش از عرضه در یک سال و نیم گذشته دانست و عواملی همچون همه گیری کرونا و تصمیم بانک مرکزی درباره نرخ بهره را در این زمینه مقصر دانست.

وی گفت:تورم همچنین ناشی از ترس و وحشت است که در مورد محصولات مختلفی مانند شیر خشک اتفاق افتاده است.

امسال در آمریکا قیمت سیب زمینی ۱۳.۳ درصد و قیمت مرغ ۱۷.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

بر اساس گزارش «نیونیشنز» فروشگاه داران در شهر تینجوانا می گویند در روزهای اخر هفته شمار گردشگران آمریکایی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می یابد زیرا افراد بیشتری برای خرید مواد غذایی به این شهر می آیند.

این موضوع باعث مطرح شدن بحث هایی شده مبنی بر این که  امریکا نتوانسته  خواسته‌های ساکنان این ایالت را تامین کند و از این رو آنها مجبور شده‌اند برای خرید خواروبار ارزان تر از مرزها عبور کنند.

«نیونیشنز» گزارش داده این حال، خریداران آمریکایی ممکن است در صف های طولانی در گمرک منتظر بمانند و نتوانند با اقلام خاصی از مکزیک به کشورشان بازگردند. ورود برخی از اقلام مانند اغلب میوه هایی همچون سیب و پرتقال از طریق گمرک ممنوع است و افرادی که اقلام کشاورزی را فاش نکنند ممکن است ۱۰۰۰ دلار جریمه شوند.

https://irna.ir/xjKf۸۸

**" لانا "، سند شکست راهزنی دریایی آمریکا

با استرداد نفت مسروقه ایران به نفتکش لانا، برگی جنجالی از روابط دیرینه ایران و یونان با ناکامی آمریکا در یک راهزنی دریایی ورق می خورد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

سفارت ایران در یونان دیشب (۲۱ مرداد) در توییتی خبر داد: عملیات انتقال نفت مسروقه ایران به کشتی لانا (کشتی حامل نفت ایران)، در آبهای یونان در حال انجام است و کشتی به زودی همراه محموله کامل نفت، عازم کشورمان خواهد شد. به یاری خداوند بزرگ، در پیگیری و تامین منافع ملی کشورمان، لحظه ای تردید به خود راه نخواهیم داد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه پیش بینی کرد که این عملیات ظرف چند روز انجام شود.

تارنمای سفارت چند روز پیش خبر داده بود که احمد نادری سفیر ایران در آتن، جهت اطلاع از آخرین تحولات میدانی، از کشتی لانا حامل نفت ایران در ساحل بندر کاریستوس بازدید و در دیدار با کاپیتان این کشتی آخرین تحولات را مورد بررسی قرار داده بود.

نادری در این بازدید گفت: مصمم هستیم از تمامی ظرفیت های دیپلماتیک و حقوقی برای جلوگیری از راهزنی دریائی آمریکا در سواحل یونان و حفاظت از اموال ملت بزرگ ایران استفاده کنیم. ما نباید اجازه دهیم هیچ کشور ثالثی، روابط تاریخی دو کشور را گروگان اغراض سیاسی خود قرار دهد.

رسانه های یونانی نیز اوایل مرداد خبر دادند که دیوان عالی این کشور رای به بازگشت محموله مسروقه کشتی لانا داد.

پس از درخواست تجدیدنظر یک شرکت ایرانی، هیئت قضایی یونان حکم اولیه دادگاه که اجازه مصادره محموله از سوی آمریکا را می داد، لغو کرد و این تصمیم راه را برای بازیابی محموله ای که به  نفتکش آمریکایی آیس انرژی منتقل شده بود، باز کرد.

یونان ۲۶ فروردین ماه سال جاری نفتکش روس پگاس (که بعدها به لانا تغییر نام داد) حامل نفت ایران را که مطابق قوانین تعریف‌شده دریانوردی با پرچم کشورمان حرکت می‌کرد، در آب‌های ساحلی خود توقیف کرد و محموله آن را برای انتقال به آمریکا، به یک نفتکش آمریکایی تحویل داد.

در پی این اقدام، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، کاردار یونان در تهران را احضار و با ابلاغ مراتب اعتراض شدید کشورمان هشدار داد علیه آتن «اقدامات تنبیهی» انجام خواهد شد.

https://irna.ir/xjKf۷Y

**واشنگتن و تداوم تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در آمریکای لاتین

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی در واکنش به اظهارنظرهای «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا مبنی بر متهم کردن رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا به عنوان شخصیتی ضدآمریکایی و چپگرای افراطی، آمریکا را به تلاش برای بی‌ثبات کردن دولت کلمبیا و دولت‌های سوسیالیست آمریکای لاتین متهم کرد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

اوو مورالس در صفحه توییترش نوشت: ما این را محکوم می‌کنیم که اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ای در ایالات متحده علیه ریاست جمهوری گوستاوو پترو و سایر دولت‌های سوسیالیست آماده می‌شوند. سناتور تد کروز که توسط تولیدکنندگان تسلیحات تامین می‌شود و عامل کودتاها است، مردم کلمبیا را با دروغ متهم می‌کند.

اظهارات تد کروز پیش از مراسم تحلیف گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا در حالی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که وی تاکید می‌کند «۱۰ دولت در منطقه (آمریکای لاتین) به صورت آشکارا ضدآمریکایی بوده و متعهد هستند تا امنیت واشنگتن را تضعیف کنند».

مورالس همچنین تد کروز را به دفاع از کودتای ۲۰۱۹ در بولیوی متهم کرد و از این از کلمبیا به عنوان عامل «تهدید و به خطر انداختن امنیت ایالات متحده» نام می‌برد، ابراز تاسف کرد.

در ادامه این پیام آمده است: پترو و فرانسیا مارکز (معاون ریاست جمهوری کلمبیا) نماینده کلمبیا و مردم آن هستند که برای عزت و حاکمیت مبارزه می‌کنند. هر دو بهترین (گزینه برای) تضمین صلح با عدالت اجتماعی در کشوری هستند که توسط شبه نظامی‌گری راست افراطی ویران شده است.

این مقام بولیویایی تصریح کرد آمریکای لاتین «حیاط خلوت» آمریکا نیست و اتحاد آمریکای لاتین به صورت مسالمت‌آمیز و دموکراتیک برای رهایی از مداخله خارجی مبارزه می‌کند.

حدود یک هفته از مراسم تحلیف گوستاوو پترو می‌گذرد و روی کارآمدن نخستین رئیس‌جمهوری چپ‌گرای تاریخ جمهوری کلمبیا به عنوان متحد اصلی کاخ سفید در آمریکای لاتین با موجی از رضایت و نارضایتی موافقان و مخالفان این رئیس‌جمهوری تازه‌کار مواجه شده است.

این سیاستمدار ۶۲ ساله و شهردار سابق کلمبیایی با برنامه‌هایی برای اصلاحات عمیق در این کشور آمریکای جنوبی، سکان ریاست جمهوری را به دست گرفت و در حوزه سیاست خارجی، برقراری روابط با ونزوئلا را در دستور کار قرار داده است. دولت کلمبیا همچنین همگرایی منطقه‌ای را با قوت در راس اهداف خود قرار داده و تور آمریکای لاتین فرانسیا مارکز تنها چند هفته پیش از آغاز رسمی ریاست جمهوری پترو به برخی کشورهای این منطقه روشن‌ترین گواه آن است. مارکز در جریان این سفر چند روزه به برزیل (دیدار با لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری پیشین و رئیس‌جمهوری احتمالی آتی برزیل)، شیلی، آرژانتین و بولیوی سفر داشت و با مقام‌ها دیدار کرد.  

به این ترتیب، مورالس که طعم تلخ کودتای آمریکایی را به خوبی چشیده است و همگرایی قدرت‌های همسوی منطقه‌ای را از راهکارهای مقابله با سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده واشنگتن می‌داند، لزوم هوشیاری در برابر طرح‌های آمریکایی را گوشزد می‌کند.

https://irna.ir/xjKf۷V

**شیخ نعیم قاسم: پیگیر تامین حقوق لبنان در مساله منابع نفت و گاز هستیم

شیخ "نعیم قاسم"، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: شرایط دشمن صهیونیستی ربطی به ما ندارد؛ ما پیگیر تامین حقوق لبنان در مدت زمان مشخص هستیم.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

قاسم در پیامی توئیتری نوشت: انتخابات رژیم صهیونیستی و شرایط آن رژیم به ما ربطی ندارد؛ حزب‌الله حامی دولت (لبنان) برای اعاده حقوق کشورمان از طریق تعیین مرزبندی، محدوده حفاری و استخراج منابع بدون امتیازدهی یا تعلل است.

تاکنون پنج دور مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی در مقر نیروهای بین المللی حافظ صلح (یونیفیل) در منطقه راس الناقوره در جنوب لبنان برگزار شده است. این مذاکرات به دلیل اختلاف طرفین برای مدتی به حالت تعلیق درآمده است.

بحث میان رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرزهای دریایی بین دو طرف بالا گرفته است و بیروت می‌گوید که بر سر مناطق بین خط‌های موسوم به ۲۳ و ۲۹ دریایی در حال مذاکره غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی است.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آب‌های مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع به پشتوانه مقاومت تاکید دارد.

مذاکرات پیشین در این زمینه با وساطت آمریکا در چادر مقر سازمان ملل در شهر ناقوره برگزار شد.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است، اما مقاومت لبنان همواره در مقابل زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی ایستاده است.

در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد.

https://irna.ir/xjKf۸j

**بر اساس نتایج یک نظرسنجی؛ قدرت حزب لیکود در حال کاهش است

یک نظرسنجی در اسراییل نشان از کاهش قدرت حزب لیکود با از دست دادن دو کرسی و افزایش قدرت حزب "آینده (عیش عتید) " با کسب دو کرسی حکایت دارد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

نتایج نظرسنجی منتشر شده توسط روزنامه صهیونیستی "معاریو" حاکی است: جناح راست به ریاست "بنیامین نتانیاهو" ۵۹ کرسی، حزب لیکود ۳۳ کرسی و "صهیونیسم مذهبی" ۱۰ کرسی، "شاس" ۹ کرسی، "یهودیت تورات متحد" ۷ کرسی و روح صهیونیستی ۴ کرسی در انتخابات پارلمانی آینده این رژیم بدست می آورد.

در مقابل، احزاب تشکیل‌دهنده دولت فعلی ۵۱ کرسی بدست می آورند، یعنی، حزب "آینده‌ای هست" ۲۵ کرسی، ائتلاف "آبی و سفید (کحول لاوان)،  امید نو (تیکوا حداشا) ۱۰ کرسی، حزب کارگر ۷ کرسی، و "اسرائیل خانه ما" ۵ کرسی، فهرست متحد ۴ کرسی و حزب مرتس نیز حدنصاب را احراز نکرده است؛ بر اساس این نظرسنجی، فهرست مشترک ۶ کرسی به دست می آورد.

بر اساس تحلیل روزنامه "معاریو"، افزایش قدرت حزب "آینده ای وجود دارد" به سرکردگی "یائیر لاپید" نخست وزیر فعلی اسراییل، نتیجه مستقیم عملیات نظامی اخیر ارتش (رژیم صهیونیستی) علیه غزه است که منجر به کشته شدن (شهادت) ۴۹ فلسطینی از جمله تعداد زیادی کودک و زن شد.

از سوی دیگر، ائتلاف "آبی و سفید - امید نو" به سرکردگی "بنی گانتس" وزیر جنگ این رژیم، نسبت به نظرسنجی های قبلی یک کرسی از دست داده، اگرچه ۳۷ درصد از پاسخ دهندگان به گانتس نمره بالاتری در مقایسه با لاپید(۲۳درصد) در مدیریت تجاوز به غزه دادند.

نتایج این نظرسنجی تایید می کند که اسراییل (رژیم اشغالگر قدس) برای اهداف داخلی در عرصه سیاست داخلی و انتخابات در پیش رو، اقدام به ریختن خون فلسطینی ها و ادامه تجاوزات خود علیه مردم غزه و کرانه باختری کرده است.

نتایج نظرسنجی همچنین نشان می دهد که انتخابات آتی پارلمانی، این رژیم را از بن بست سیاسی خارج نخواهد کرد و در این انتخابات یک دولت دست راستی با اختلاف ناچیزی، اکثریت کنست را بدست می آورد.

https://irna.ir/xjKf۹۹

**کشته شدن یک نظامی دیگر ارتش ترکیه در شمال عراق

وزارت دفاع ترکیه از کشته شدن یک نظامی دیگر این کشور طی عملیاتی در شمال عراق خبر داد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

وزارت دفاع ترکیه امروز (شنبه) اعلام کرد که یک نظامی ترکیه‌ای در جریان عملیاتی در شمال عراق کشته شد.

وزارتخانه یاد شده گزارش بیشتری درباره جزئیات این خبر مخابره نکرده است.

وزارت دفاع ترکیه چهارشنبه شب هم اعلام کرد که در درگیری نیروهای ارتش این کشور با عناصر کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) در شمال عراق یک نظامی ترک کشته شد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق موسوم به «قفل پنجه» به بهانه تعقیب عناصر کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) در میان محکومیت و واکنش‌های شدید در بغداد و اربیل همچنان در جریان است.

عملیات قفل پنجه آنکارا علیه شبه نظامیان کارگران کردستان که ترکیه آنها را در ردیف سازمان‌های تروریستی قرار داده با مشارکت نیروهای ویژه زمینی و هوایی در حالی انجام می‌شود که حملات زمینی و هوایی این کشور از تابستان سال ۹۹ در شمال عراق در حال انجام است.

این در حالی است که عراق در دو سال گذشته چندین بار سفیر ترکیه را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید بغداد به عملیات نظامی و نقض حاکمیت کشور را به وی تسلیم کرده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که از جولای ۲۰۱۵ تاکنون ۶ هزار عضو حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در داخل و ۶ هزار و ۹۰۰ نفر در خارج از کشور کشته شده‌اند، در مقابل شمار کشته‌های نیروهای نظامی ترکیه بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر بوده است.

ترکیه و پ. ک. ک از دهه ۸۰ قرن میلادی گذشته با هم می‌جنگند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۵۰ هزار کشته داشته است.

https://irna.ir/xjKfbk

**جبهه النصره سه حمله تروریستی در ادلب و حلب سوریه انجام داد

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای از ۳ حمله تروریست‌های جبهه النصره (تحریر الشام) در منطقه کاهش تنش استان ادلب و حلب در شمال غرب سوریه طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تروریست‌های جبهه النصره (تحریر الشام) مستقر در منطقه کاهش تنش در ادلب، در ۲۴ ساعت گذشته ۳ حمله انجام دادند.

"اولگ ژوراوولوف" معاون مدیر مرکز هماهنگی روسیه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در منطقه کاهش تنش در ادلب، ۳ حمله از سوی گروه تروریستی (جبهه النصره) ثبت شده است؛ از جمله آنها ۲ حمله در حلب و یک حمله در ادلب.

در این گزارش به جزئیات و خسارات این ۳ حمله تروریستی اشاره ای نشده است. 

منطقه کاهش تنش ادلب شامل استان ادلب و بخش‌هایی از استان‌های حلب، حماه و لاذقیه است و در این مناطق عناصر تروریستی جبهه النصره و شبه نظامیان مسلح وابسته به ترکیه حضور دارند.

براساس توافق سال ۲۰۱۷ میلادی میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح آستانه (نام پیشین پایتخت قزاقستان که اکنون نورسلطان شده است)، چهار منطقه امن در سوریه ایجاد شد.

سه منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد، اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و مناطقی همچون لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد هنوز در دست گروه های تروریستی قرار دارد و گفته می شود کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره است.

اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد بدون خونریزی تروریست‌های مستقر در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اتفاقی که تا امروز رخ نداده است و تروریست ها در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

https://irna.ir/xjKfcJ

**ونزوئلا: ربودن هواپیما در آرژانتین، نقض قوانین بین‌المللی است

«کارلوس فاریا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در واکنش به پرونده توقیف غیر قانونی هواپیمای متعلق به این کشور در آرژانتین، «ربوده شدن» این هواپیما و خدمه شرکت دولتی حمل‌ونقل «امتراسور» (Emtrasur) را رد کرد و این مسئله را نقض حاکمیت ونزوئلا، منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل توصیف کرد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا در ادامه انتقادهای شخصیت‌های سیاسی به ماجرای نگه داشتن هواپیمای متعلق به این کشور در فرودگاه بوئنوس آیرس در صفحه رسمی خود در توییتر تاکید کرد این اقدام ناقض حاکمیت ونزوئلا و بر خلاف اصول نظم بین‌المللی است.

در همین راستا، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا به تازگی با ابراز خشم از این واقعه، خواستار توقف سوء استفاده‌ها علیه کشورش شد و همچنین حمایت مردم و اتحادیه‌های آرژانتین در برابر این اقدام که به دنبال سلب دارایی‌های ونزوئلا است را خواستار شد.

وی خاطرنشان کرد: مقام‌های آرژانتین هیچ اقدامی برای بازگرداندن قانونی (هواپیما و خدمه) انجام نداده‌اند، به رغم اینکه خدمه هیچ جنایتی مرتکب نشده‌اند، نه در آرژانتین، نه در ونزوئلا و نه در هیچ جای دنیا.

مجلس ملی ونزوئلا نیز با رای موافق ۲۷۷ نماینده، توافق‌نامه ای با موضوع درخواست تحویل فوری این هواپیمای باربری را تصویب کرد و به سفارت آرژانتین در کاراکاس تحویل داد.

حدود دو ماه (ششم ژوئن/ ۱۶ خرداد) از توقیف هواپیمای ونزوئلایی در فرودگاه آرژانتین می‌گذرد و دخالت آمریکا در این مسئله با واکنش‌ مقام‌های ونزوئلا مواجه شده است. رئیس جمهور ونزوئلا به تازگی اطمینان داد کشورش «با همه سلاح‌های ارتباطی، اجتماعی و سیاسی خود برای هواپیمایی که دزدیده شده است و آن‌ها به صورت وقیحانه قصد مصادره آن در آرژانتین را دارند، مبارزه کند».

وزارت دادگستری آمریکا سه شنبه گذشته (دوم اوت/ ۱۱ مرداد) در بیانیه‌ای هواپیمای بوئینگ باری زمینگیر شده در آرژانتین را به ارتباط با گروه‌های تروریستی متهم کرد و خواستار صدور مجوز مصادره آن از سوی مقام‌های آرژانتینی شد.

این هواپیما که تا یک سال پیش به شرکت ماهان ایر ایران تعلق داشت، در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) با ۱۴ سرنشین ونزوئلایی و پنج سرنشین ایرانی از مکزیک وارد آرژانتین شد، اما دو روز بعد اروگوئه از دادن مجوز به آن برای ورود به آسمان خود جلوگیری کرد و هواپیما وادار به بازگشت به آرژانتین شد و تاکنون در آنجا باقی مانده است.

به دنبال درخواست آمریکا و با وجود انتقادهای شدید دولت و مردم ونزوئلا، قاضی دادگاهی در آرژانتین با درخواست آمریکا برای توقیف هواپیمای باربری ونزوئلا موافقت کرده است.

اگرچه دولت آرژانتین هنوز تصمیمی در این مورد نگرفته است، احتمال موافقت دولت «آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری آرژانتین با درخواست آمریکا، دولت ونزوئلا را به شدت نگران کرده است.

«خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه سابق ونزوئلا در صفحه توییترش نوشت: مایه شرمساری است که نهادهای آرژانتینی خود را در خدمت ربودن هواپیمای باری ونزوئلا و خدمه آن بر اساس دستور مستقیم واشنگتن قرار می‌دهند.

آمریکا در حالی بار دیگر با سنگ‌اندازی در مسیر روابط دوستانه دولت‌های آمریکای لاتین، ماهی گرفتن از آب گل‌آلود و گسست روابط کشورها را در دستور کار قرار داده است که کمتر از یک ماه از برقراری دوباره روابط آرژانتین و ونزوئلا پس از هفت سال وقفه می‌گذرد.  

https://irna.ir/xjKf۹J

**بحران آب در انگلیس محصولات کشاورزی را به خطر انداخت

روزنامه گاردین گزارش داد که انتظار می رود بحران آب در انگلیس و درخواست از کشاورزان درباره ممنوعیت استفاده از آب لوله کشی برای آبیاری مزارع، محصولات کشاورزی این کشور را به خطر بیندازد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

روزنامه گاردین با استناد به یک سند محرمانه فاش کرد کارشناسان درباره آسیب گسترده به محصولات کشاورزی در سراسر انگلیس هشدار داده اند. این در حالیست که شرکت های آب با وجود اعلام خشکسالی دربیشتر بخش های این کشور هنوز ممنوعیت استفاده از آب شلنگ را اعمال نکرده اند.

سازمان محیط زیست انگلیس روز جمعه هشت منطقه از ۱۴ منطقه در انگلیس را در شرایط خشکسالی اعلام کرد و با وجود این شرکت های آب مانند «آنجلین وار»، «ساترن واتر» و «ساوت وست واتر» هنوز این ممنوعیت ها برای مقابله با بحران خشکسالی را اعمال نکرده اند.

«تیمز واتر» بزرگترین شرکت آب انگلیس اعلام کرده برنامه ای برای ممنوعیت استفاده از آب لوله کشی برای کشاورزی ندارد.

اسناد فاش شده از جلسه گروه ملی خشکسالی در انگلیس که به رویت گاردین رسیده نشان دهنده ارقام نگران کننده ای در مورد وضعیت کشاورزی در این کشور است.

این اسناد نشان می دهد، انتظار می رود نیمی از محصول سیب زمینی دچار آسیب شود، زیرا نمی توان آن را آبیاری کرد، و حتی محصولاتی که معمولاً به خشکی مقاوم هستند، مانند ذرت، به دلیل کم آبی آسیب خواهند دید.

به این گروه گفته شده که «گزینه‌های آبیاری با تخلیه سریع مخازن آبی کاهش می‌یابد» و انتظار می‌رود ۱۰ تا ۵۰ درصد از برخی محصولات از جمله هویج، پیاز، چغندرقند، سیب و رازک دچار کاهش شوند.

تولید شیر نیز در سطح ملی به دلیل کمبود علوفه برای گاوها کاهش یافته است و آتش سوزی های جنگلی، مناطق وسیعی از زمین های کشاورزی را در معرض خطر قرار داده است.

کمبود آب و خشکسالی کشاورزان در انگلیس را درباره کاشت محصولات در سال آینده دچار دودلی کرده است و این نگرانی وجود دارد که بسیاری از آنها تصمیم بگیرند از این کار اجتناب کنند؛ موضوعی که پیامدهای مخربی برای فصل برداشت در سال ۲۰۲۳ خواهد داشت.

انتظار می رود گاوها و سایر دام ها زودتر از موعد و با وزن های پایین تر ذبح شوند، زیرا به احتمال زیاد کشاورزان در زمستان ذخایر خوراک آنها را تمام می کنند.

یکی از خشک ترین مناطق در انگلیس منطقه موسوم به «ایست آنگلیا» در شرق این کشور است که همچنین بیشتر زمین های کشاورزی در آن قرار دارد و محل کشت دو سوم نیشکر و یک سوم سیب زمینی در این کشور است.

با این حال ظاهرا این منطقه از ممنوعیت استفاده از آب لوله کشی برای آب دادن مزارع در تابستان امسال معاف شده است زیرا سطح خوبی از ذخایر آبی را دارد.

بحران آب و خشکسالی فقط مختص انگلیس نیست. کشورهای اروپایی دیگری نیز با این بحران مواجه هستند.

یورو نیوز به تازگی در گزارشی نوشت: موج گرمای بی سابقه، آتش سوزی جنگل ها، پایین رفتن سطح آب رودها در اروپا این قاره را با بحران مواجه کرده است. اسپانیا، ایتالیا و فرانسه نیز هریک با بحران های مشابهی مواجه اند و مقامات این کشورها را مجبور کرده تا تدابیری را برای عبور از این وضعیت بحرانی بیندیشند.

دانشمندان هشدار داده اند که این وضعیت غیرعادی گرمای بی سابقه در اروپا ممکن است تحت تاثیر پیامدهای تغییرات آب و هوایی به موضوعی عادی در سراسر این قاره تبدیل شود؛ موضوعی که به مرور زمان می تواند چهره سبز اروپا را از آن بگیرد.

https://irna.ir/xjKfdF

**انتقال ۵۰ داعشی از سوریه به عراق

ستاد اطلاع‌رسانی ارتش عراق از انتقال حدود ۵۰ عضو گروه تروریستی داعش از اردوگاه الهول سوریه به استان نینوی عراق خبر داد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

در بیانیه مطبوعاتی ستاد اطلاع‌رسانی ارتش عراق آمده که فرماندهی عملیات مشترک ارتش، ۵۰ تروریست داعشی را که تابعیت عراقی دارند پس از دستگیری در داخل خاک سوریه، تحویل گرفته است.

در ادامه این بیانیه مطبوعاتی آمده است: طرف سوری این تروریست‌ها را از طریق گذرگاه مرزی «رابعه» تحویل عراق داد تا سازمان اطلاعات و تحقیقات فدرال وابسته به وزارت کشور عراق مراحل لازم جهت تکمیل تحقیقات مربوط به آنان را انجام دهد.

فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در این بیانیه تأکید کرد که به پیگیری عناصر تروریستی شکست خورده در داخل و خارج از کشور برای محاکمه عادلانه آنها ادامه می دهد.

از سوی دیگر، یک منبع امنیتی عراق دیشب از انتقال ۱۵۰ خانواده داعش (شامل ۶۲۰ نفر) از اردوگاه الهول سوریه به اردوگاه الجدعه عراق خبر داد.

منبع امنیتی تأکید کرد که این خانواده‌ها که اکثر آنها زن و کودک هستند، به اردوگاه الجدعه عراق منتقل شدند.

سال گذشته نیز دولت عراق به رغم مخالفت مقامات محلی و ساکنان استان نینوا در چند نوبت ده‌ها خانواده عراقی را که مردانشان از عناصر داعش هستند، از اردوگاه الهول در سوریه به اردوگاه الجدعه در نینوا منتقل کرده بود.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۵۶ هزار تن در اردوگاه الهول به سر می‌برند، اردوگاهی که از آن به «بمب ساعتی» یاد می‌شود؛ جایی در شمال شرق سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق.

اداره این اردوگاه را نیروهای دمکراتیک کُرد موسوم به «قسد» بر عهده دارند. این اردوگاه همچنین حدود ۱۰ هزار نفر از اعضای خارجی داعش را در خود جای داده است.

از دیگر ساکنان این اردوگاه، خانواده آواره‌های سوری و عراقی است که برخی از آنان همچنان با گروهک تروریستی داعش ارتباط دارند.

https://irna.ir/xjKffL

**خروج آشفته از افغانستان؛ آمریکا دیگر متحد قابل اعتمادی نیست

«جیم ریش» سناتور آمریکایی در آستانه سالگرد سقوط کابل با توجه به عدم مسئولیت پذیری دولت «جو بایدن» در خروج آشفته از افغانستان در بیانیه‌ای گفت آمریکا دیگر به عنوان یک متحد قابل اعتماد در جهان دیده نمی‌شود.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

«جیم ریش» سناتور آمریکا و از اعضای کمیته روابط خارجی  مجلس سنای آمریکا در بیانیه‌ای که در آستانه سالگرد سقوط کابل و دولت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) گفت دولت جو بایدن هیچ اقدامی برای جلب مجدد اعتماد متحدان و شرکای جهانی‌اش انجام نداده است.

وی  همچنین افزود طالبان نمی‌خواهد و نمی‌تواند به تعهدات ضد تروریستی خود عمل کند و همچنان پناهگاهی برای رهبری القاعده و سایر گروه‌های شبه نظامی فراهم می‌کند.

این سناتور آمریکایی معتقد است استراتژی مبارزه با تروریسم آمریکا به دلیل کمبود منابع و فواصل زیاد با مشکل مواجه شده و افغانستان بار دیگر به یک نقطه کور خطرناک تبدیل شده است.

جیم ریش خاطرنشان کرد تروریست‌هایی که در گوانتانامو نگهداری می‌شدند به افغانستان بازگردانده شدند و به آنها فرصت بازگشت به میدان جنگ داده شد. وی با انتقاد از این که ده‌ها هزار افغان همکار با دولت آمریکا از زمان به قدرت رسیدن طالبان پس از سقوط کابل در افغانستان سرگردان ماندند گفت حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان از بین رفته است.

وی در ادامه بیانیه‌اش افزود القاعده به روشنی به افغانستان بازگشته است، نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های تروریستی در حال افزایش است و ما فاقد تدابیر کافی برای اطمینان از کمک‌های آمریکا هستیم که در نهایت به دست طالبان می‌رسد.

این سناتور آمریکایی توصیه کرد: «ما باید توازن مناسبی بین کمک به مردم عادی افغان و جلوگیری از منفعت برای طالبان ایجاد کنیم.»

به گفته جیم ریش، تلاش‌های دولت برای آزادسازی وجوه بانک مرکزی افغانستان باید با پیشرفت‌های طالبان در زمینه حقوق بشر، مبارزه با تروریسم  و قاچاق مواد مخدر مرتبط باشد در غیر این صورت، هیچ پولی  نباید آزاد شود.

این سناتور آمریکایی با انتقاد از عملکرد دولت بایدن تاکید کرد این واقعیت که یک سال گذشته است و هنوز هیچ گزارش جامع یا اصلاح سیاستی از سوی دولت  بایدن مشاهده نشده است را نه تنها نگران‌کننده، بلکه غیرقابل قبول خواند.

وی در پایان تصریح کرد برای جلوگیری از تکرار فاجعه مشابه، ضروری است که دولت بایدن به طور جدی در مورد اشتباهاتش تحقیق کند و از آن‌ درس بگیرد.

این در حالی است که روز دوشنبه آینده، سالگرد یک سالگی تسلط طالبان بر افغانستان و سقوط دولت پیشین این کشور است.  

https://irna.ir/xjKfdY

**دیپلمات‌های هند به کابل بازگشتند

سخنگوی دفتر سیاسی حکومت طالبان افغانستان در قطر اعلام کرد دیپلمات‌های هندی به سفارت هند در افغانستان بازگشته‌اند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

«محمد نعیم وردک»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز شنبه (۲۲ امرداد) در یک رشته توییت نوشته است که دیپلمات‌های هندی به کابل رسیده‌اند.

در همین حال، «سوبرانیام جایشنکار»، وزیر خارجه هند گفته است تیمی از دیپلمات های هندی به جز سفیر آن کشور به افغانستان رفته‌ و هند علاقه‌مند است تا روابط مردمی خود را با توجه به روابط طولانی تاریخی با جامعه افغانستان ادامه دهد.

جایشنکار تصریح کرده است که دیپلمات‌های هندی در اوت (شهریور) سال گذشته به دلیل وضعیت آن زمان، سفارت را در افغانستان ترک کرده بودند اما اکنون یک دسته از دیپلمات‌ها دوباره به افغانستان بازگشته اند.

دیپلمات‌های هندی در حالی به افغانستان برمی‌گردند که چندی پیش امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان، در دیدار با هیأت هندی در کابل از هند خواسته بود تا فعالیت دیپلمات خود را در کابل از سر بگیرد.

سرپرست وزارت خارجه‌  تأکید کرده بود که هند پروژه‌های متوقف شده و حضور دیپلماتیک خود را از سر گیرد و همچنین خدمات کنسولی را به شهروندان افغانستان ارائه دهد.

https://irna.ir/xjKfgj

**روسیه: آمریکا در حال تبدیل شدن به یک طرف جنگ اوکراین است

وزارت خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که نفوذ آمریکا بر روی دولت اوکراین به جایی رسیده که واشنگتن به تدریج تبدیل به یک طرف جنگ در اوکراین می‌شود.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

«الکساندر دارچیف» مدیر بخش آمریکای شمالی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری تاس گفت که به غیر از کمک مالی و نظامی عمده و همچنین حمایت معنوی از دولت ولودیمیر زلسنکی رییس جمهوری اوکراین، آمریکایی‌ها به تدریج تبدیل به یک طرف مستقیم در جنگ می‌شوند. 

این مقام وزارت خارجه روسیه در این خصوص به اظهارات وادیم اسکیبیتسکی معاون اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در مورد "تبادل نظر ارتش کی‌یف با حامیان آمریکایی خود" پیش از دریافت سامانه‌های موشکی هیمارس اشاره کرد.  

این دیپلمات روس در ادامه تشریح کرد: مشخص شد که بمباران‌های مرگبار جمعیت غیرنظامی در جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک و اراضی آزاد شده اوکراین دست کم با تایید مراکز تصمیم گیری آمریکا صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد که در این وضعیت گفتگو با واشنگتن درباره مساله اوکراین مشکل ساز است.

دارچیف بهترین راه حل برای آمریکا را مجبور کردن زلسنکی به بازگشت به مذاکرات با روسیه عنوان کرد. مقام ارشد وزارت خارجه روسیه بیان کرد که برای جلوگیری از شکست تحقیرانه همانند مورد افغانستان، بهترین راه حل برای واشنگتن مجبور کردن زلسنکی به بازگشت به میز مذاکره است.  

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اخیرا در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود گفت که ادامه سیاست تقویت ارتش اوکراین و تشکیلات نئونازی با جنگ‌افزارهای ناتو و آمریکا فقط درد و رنج دولت کی‌یف را طولانی‌تر می‌کند.

https://irna.ir/xjKfj۶

**روایتی از یک خبرI پشت پرده یک تفتیش سیاسی؛ حذف ترامپ با اتهام جاسوسی

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا با پشت سر گذاشتن حواشی جنجالی پس از ترک کاخ سفید، اکنون در پی یورش و تفتیش اقامتگاهش از سوی اداره تحقیقات فدرال با اتهام‌هایی از جمله نقض قانون ضد جاسوسی آمریکا روبرو شده که امکان حذف وی از عرصه سیاسی ایالات متحده را تقویت می‌کند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

 دوشنبه گذشته یورش ماموران اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) به اقامتگاه رییس جمهوری سابق آمریکا یک اتفاق نادر را در تاریخ این کشور رقم زد و توجه تمام رسانه‌های جهان را به خود معطوف کرد.

ماموران اف‌بی‌آی اقامتگاه ترامپ در "پالم بیچ" فلوریدا را مورد تفتیش قرار دادند تا اسنادی که گفته می شود وی هنگام خروج از کاخ سفید با خود به همراه برده را در اداره تحقیقات مورد بررسی قرار دهند. آژانس فدرال طی این اقدام به دنبال جعبه‌های حاوی اسناد و مدارک کاخ سفید بود که به اقامتگاه رییس جمهور سابق انتقال یافته و گفته می‌شود در بین آنها اسناد طبقه‌بندی شده هم وجود داشت.

پس از این اقدام پلیس فدرال، که در تاریخ ایالات متحده بی سابقه ارزیابی شده است، وزارت دادگستری آمریکا با انتقاد های شدیدی مواجه شد و حامیان ترامپ، و برخی جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها را متهم کردند که از نظام بوروکراسی فدرال به عنوان سلاحی علیه وی استفاده می کنند.

پیشینه 

به دنبال این اتفاق، روز جمعه ترامپ در واکنش به گزارش واشنگتن پست که اعلام کرده بود ماموران اف بی آی در بازرسی اقامتگاه او در فلوریدا به دنبال اسناد هسته ای بودند، وجود این اسناد در خانه خود را فریب و دروغ خواند.

براساس اعلام  رسانه‌های آمریکایی، اف‌بی‌آی در تفتیش ملک ترامپ حدود ۲۰ جعبه اسناد از جمله ۱۱ مجموعه اسناد سری  را کشف و ضبط کرده است. این جعبه‌های اسناد از جمله مجموعه ای از تصاویر، یک یادداشت دست نویس که موضوع آن مشخص نیست، دستور اجرایی ترامپ برای بخشش راجر استون و اطلاعاتی درباره رئیس جمهوری فرانسه را شامل می شود. مشخص نیست که اطلاعات درباره رییس جمهوری فرانسه به امانوئل مکرون که اکنون در کاخ الیزه است مربوط می‌شود یا روسای جمهور پیشین، اما با توجه به اینکه مکرون و ترامپ در یک زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را در کشورشان پیروز شدند، احتمال می‌رود مکرون فرد مورد اشاره باشد.

در ماموریت تفتیش اف‌بی‌آی همچنین سه مجموعه اسناد محرمانه، سه مجموعه از اسناد سری  و چهار مجموعه از اسناد فوق سری کشف و ضبط شده است. اداره تحقیقات فدرال در حال تحقیق درباره حذف و نابودی اسناد، ایجاد ممانعت در مقابل تحقیقات و نقض قانون ضد جاسوسی آمریکا توسط ترامپ است. قانون ضد جاسوسی مربوط به جنگ جهانی اول است و در واقع برای جلوگیری از افشای اطلاعات برای دشمنان ایالات متحده بود که در یک مورد منجر به زندانی شدن یوجین دبز رهبر حزب سوسیالیست در آن زمان شد.

رییس جمهوری سابق آمریکا در اختیار داشتن اسناد محرمانه در اقامتگاه مار-ئه- لاگو را رد می‌کند و مدعی است که تمام آنها از طبقه بندی خارج شده اند. گفته می‌شود که وی در ژانویه ۲۰۲۱ همزمان با ترک کاخ سفید و وقایع مربوط به حمله به کنگره آمریکا از تسلیم این اسناد به دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا خودداری کرده است.

اهمیت موضوع

با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و برگزاری برخی از کارزارهای انتخاباتی، تب و تاب تحقیقات درباره حمله به کنگره و بر ملا شدن زوایای پنهان اتفاقات ناشی از خروج ترامپ از کاخ سفید بالا گرفته است.

پس از آنکه به راه انداختن بازی تقلب در انتخابات و تحریک اذهان راست گرایان افراطی بمنظور پس گرفتن رای‌شان با تبعات بسیار سنگینی برای ترامپ از جمله مسدود کردن حساب‌های وی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد، اکنون پرونده جنجالی دیگری برای این رییس جمهوری سابق جمهوریخواه باز شده است. تارنمای نشریه هیل نوشته است که جدی ترین اتهام، در رابطه با از بین بردن سوابق در تحقیقات فدرال، حداکثر تا ۲۰ سال زندان را در پی خواهد داشت.  

از زمان اعلام ترامپ مبنی بر تفتیش خانه‌اش توسط ماموران فدرال، تهدیدها و درخواست برای دست به اسلحه شدن در گوشه و کنار آمریکا در صفحات مجازی توسط راست گرایان افراطی افزایش یافته است. این واکنش‌های تند شامل تهدید علیه ماموران فدرال و حتی ترور "مریک گارلند" دادستان کل ایالات متحده آمریکا می‌شود که می‌تواند صفحه‌ دیگری را به کتاب سیاه رییس جمهوری پیشین به علت ایجاد آشوب و ناآرامی همانند حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره اضافه کند.  

خود ترامپ معتقد است که حمله به خانه‌اش استفاده از "اجرای قانون" به عنوان یک "سلاح سیاسی" از سوی "دموکرات‌های چپ افراطی" بوده است. وی همچنین بازه زمانی که پلیس فدرال تفتیش را انجام داده زیر سوال برد و عنوان کرد که آنها می‌توانستند خیلی وقت پیش این کار را انجام دهند.

دونالد ترامپ از سوی دیگر انتقال اسناد از کاخ سفید به منزل شخصی خود را با حرکت باراک اوباما در پایان زمان ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۶ مقایسه کرد و گفت: چه اتفاقی برای ۳۰ میلیون صفحه اسنادی افتاد که اوباما از کاخ سفید به شیکاگو برد؟ او از بازگرداندن آنها خودداری کرد.

ارزیابی

تحولات چند روز اخیر که واکنش‌های بسیاری را برانگیخته، موقعیت ترامپ را بیش از پیش تضعیف کرده و می‌تواند ابهاماتی نسبت به حضور وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به وجود آورد. درحالیکه تاکنون یورش به خانه یک رییس جمهوری و تفتیش آن در تاریخ ایالات متحده سابقه نداشته همین مساله یک نقطه تاریک را در پیشینه ترامپ به ثبت رسانده است.

همچنین خدشه دار کردن دموکراسی از سوی وی و اتهام انتقال اسناد محرمانه به خانه شخصی‌اش در فلوریدا حس بی اعتمادی به مقام رییس جمهوری در آمریکا را در این کشور به وجود آورده است. 

وقوع چنین اتفاق‌هایی در عرصه سیاسی ایالات متحده، باعث شده گمانه زنی‌ها در مورد اینکه جریان حاکمیتی به دنبال ایجاد مانع برای حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است، تقویت شده و ابهامات در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴  را افزایش دهد..  

https://irna.ir/xjKf۷M

**تغییرات گسترده در کابینه مصر

پارلمان مصر امروز(شنبه) جلسه فوق العاده‌ای را برای بررسی اصلاحات کابینه برگزار و با تغییر پست‌ ۱۳ وزیر موافقت کرد.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

نمایندگان پارلمان مصر در این جلسه فوق العاده با تغییر همه نامزدهای مندرج در نامه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور موافقت کردند.

اسامی ۱۳ وزیر جدید مصر به شرح زیر است:

رضا حجاب: وزیر آموزش و پرورش- محمد ایمن عاشور: وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی- خالد عبدالغفار: وزیر بهداشت و مسکن- سها سمیر ناشد: وزیر مهاجرت- هانی سویلم: وزیر منابع آبی- احمد عیسی: وزیر گردشگری و آثار باستانی- احمد سمیر علی صالح: وزیر تجارت و صنعت و رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان- سپهبد محمد عباس حلمی هاشم: وزیر هوانوردی کشوری - حسن محمد حسن شحاته: وزیر نیروی انسانی-نووین یوسف الکیلانی: وزیر فرهنگ- سرلشکر هشام آمنه: وزیر توسعه محلی- مصطفی کمال عصمت: وزیر تجارت- سرلشکر محمد محمد صلاح الدین: وزیر تولیدات نظامی.

براساس ماده ۱۲۹ قانون اساسی مصر، رئیس جمهور این اختیار را دارد که بعد از مشورت با نخست وزیر، اصلاحات وزارتی را در صورت موافقت پارلمان انجام دهد.

https://irna.ir/xjKfmS

**احداث خط لوله گاز جدید در اروپا با هدف کاهش وابستگی به روسیه

آنتونیو کوستا نخست وزیر پرتغال گفت به دنبال مخالفت طرفداران محیط زیست در فرانسه، اتحادیه اروپا احداث خط لوله جدیدی را برای انتقال گاز طبیعی مایع بررسی می‌کند که خط لوله بین اروپای مرکزی و شبه جزیره ایبریا را که از فرانسه عبور می کرد، دور می زند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از نخست وزیر پرتغال نوشت: به دنبال مخالفت فرانسه، خط لوله جدید از انتقال گاز از طریق منطقه «پیرنه» که شبه جزیره ایبریا را از فرانسه جدا می کند، جلوگیری می کند.

کوستا گفت: پرتغال و اسپانیا می توانند مقدار زیادی گاز طبیعی مایع یا (LNG) را که از سراسر جهان دریافت می‌کنند به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا منتقل کنند.

نخست وزیر پرتغال از ارائه جزییات بیشتری خودداری کرد اما ساخت این خط لوله زیردریایی احتمالا سالها طول خواهد کشید.

روزنامه آنلاین «آبزرور» پرتغال به نقل از  نخست وزیر این کشور نوشت: طرح اولیه که احداث خط لوله از طریق فرانسه را فرض می گرفت، به دلیل نگرانی های زیست محیطی دولت فرانسه شکست خورد.

خط لوله احتمالی جدید که فرانسه را دور می زند، پرتغال و اسپانیا را به ایتالیا متصل می کند و از زیر دریای مدیترانه عبور می کند.

کشورهای اروپایی به دنبال توافق بر سر چگونگی کاستن از وابستگی به گاز طبیعی روسیه هستند.

تاکنون ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه صادرات گاز به بیش از دوازده کشور اتحادیه اروپا را قطع و صادارت به کشورهای صنعتی بزرگ مانند آلمان را کاهش داده اند.

مقامات اروپایی نگران آن هستند که روسیه صادارت گاز به بیشتر کشورهای اروپایی را در زمستان همزمان با افزایش تقاضا کاهش دهند.

پرتغال و اسپانیا که هر دو جزو شبه جزیره ایبریا هستند گاز طبیعی مایع را از طریق یک خط لوله از الجزایر و مغرب و از طریق کشتی از کشورهایی مانند آمریکا و نیجریه دریافت می کنند. اما اکنون ارتباط در بخش انرژی بین اسپانیا و پرتغال و سایر کشورهای اروپایی کاهش یافته است.

کوستا همچنین به خبرنگاران گفت شبه جزیره ایبریا از ظرفیت جایگزین کردن بخش بزرگی از گاز طبیعی مایعی است که امروزه اروپای مرکزی از روسیه وارد می کند.  

بر اساس این گزارش، ۶ کارخانه گاز طبیعی مایع در اسپانیا - از جمله بزرگترین کارخانه اروپا در شهر بارسلون - و یک کارخانه در پرتغال، همسایگان جزیره ایبریا از  یک سوم ظرفیت پردازش گاز طبیعی مایع در اروپا برخوردار هستند.

نخست وزیر اسپانیا همچنین گفت کارخانه های ایبریا می توانند همزمان با ساخت خط لوله جدید، گاز طبیعی مایع بیشتری را از طریق کشتی به بنادر اروپایی منتقل کنند.

کوستا گفت دولت فرانسه همچنان به دلیل نگرانی های محیط زیستی، مخالف عبور خط لوله گاز از طریق منطقه کوهستانی پیرنه (مرز طبیعی بین فرانسه و اسپانیا) است و کمیسیون اروپا در حال بررسی خط لوله ارتباطی با ایتالیا است.

ظهارات کاستا پس از آن بیان شد که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز پنجشنبه در برلین ، گفت: «زمان زیادی را صرف بررسی  خط لوله‌ای کرده‌ام که به شدت کمبود آن احساس می شود؛ خط لوله‌ای که باید بین پرتغال، اسپانیا و از طریق فرانسه به اروپای مرکزی ساخته می‌شد.

وی گفت در حال مذاکره با اسپانیا، پرتغال، فرانسه و کمیسیون اروپا درباره این پروژه است.

احداث خط لوله جدید به نفع سرمایه گذاری دو کشورپرتغال و اسپانیا در زمینه گاز طبیعی مایع خواهد بود.

اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر با بحران انرژی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو بوده است، به طوری که قیمت گاز در بحبوه ذخیره پایین منابع زیرزمینی در این کشورها و همچنین به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل آنچه که عملیات نظامی ویژه به اوکراین توصیف کرده است، به بالاترین حد رسیده است.

https://irna.ir/xjKfmC

**مذاکره ترکیه با پنتاگون در مورد خرید جنگنده‌های اف-۱۶

ترکیه در انتقاد به تاخیر ایجاد شده در روند فروش جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی به این کشور، در حال مذاکره با وزارت دفاع آمریکا برای طرح این مساله در کنگره این کشور است و به منظور پیگیری پیشرفت‌ها در این زمینه در روزهای آتی هیاتی را به واشنگتن اعزام می‌کند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه نوشت که ترکیه با انتقاد از تاخیر آمریکایی‌ها در روند فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به آنکارا، از پنتاگون خواسته است که شکایت ترکیه را به کنگره آمریکا ارائه کند.

در این میان، به دنبال مانع‌تراشی‌های یونان که به مخالفت گروهی از اعضای کنگره آمریکا در فروش این جنگنده‌ها منجر شد، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه هرگونه تماس با «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر این کشور را رد کرده و وی را به نقض توافقات متهم کرده است.

میتسوتاکیس در جریان سفری به واشنگتن در جلسه مشترک کنگره با هشدار نسبت به فروش این جنگنده‌ها به ترکیه مدعی شده بود که چنین اقدامی می‌تواند بی‌ثباتی بیشتری در منطقه ایجاد کند.

بر اساس این گزارش جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا با وجود مخالفت‌ گروهی از اعضای کنگره این کشور با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه، نسبت به جلب رضایت اعضای مجلس نمایندگان ابراز امیدواری کرده بود.

این گزارش به نقل از رسانه‌های ترکیه‌ای ادامه داد: آنکارا در راستای جلوگیری از طولانی‌شدن بررسی‌ها در حال مذاکره با وزارت دفاع آمریکا برای ارائه آن به کنگره این کشور است.

به بیانی دیگر، ترکیه به دنبال سرعت بخشیدن به روند خرید جنگده‌های اف-۱۶ آمریکایی است، چرا که در صورت ارائه یک مساله به کنگره، اعضای آن را به تصمیم‌گیری درباره آن در یک دوره زمانی مشخص موظف می‌کند.

به گزارش رسانه‌های خبری، هفته گذشته، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که هیاتی از این کشور در روزهای آتی (روز دوشنبه) به منظور پیگیری این موضوع به واشنگتن سفر می‌کنند.

آکار در این اظهارات تاکید کرد که ترکیه مخالفت جدی‌اش را با شرایط وضع شده توسط برخی اعضای کنگره آمریکا در پی نگرانی از «تنش‌ها میان آنکارا و آتن»، اعلام می‌کند.

بر این اساس، مجلس نمایندگان ایالات متحده، با طرحی موافقت‌کرده که فروش جنگنده‌های اف-۱۶ را به ترکیه مگر در شرایطی که برای حفظ امنیت ملی آمریکا ضروری باشد،ممنوع می‌کند. این طرح همچنین، محدودیت‌هایی را به منظور جلوگیری از «پروازهای بدون مجوز ترکیه» در آسمان یونان شامل می‌شود.

دولت ترکیه در ماه اکتبر سال‌جاری خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ از آمریکا برای به روز رسانی ناوگان هوایی خود شده بود. 

وزارت امورخارجه آمریکا که در نامه‌ای به کنگره آمریکا با این فروش مخالفت کرده بود، نوشت: روابط تجاری دفاعی آمریکا با ترکیه در خدمت منافع این کشور خواهد بود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: مقامات آمریکایی در حال انجام مذاکرات فنی درباره درخواست ترکیه برای خرید جنگنده‌های اف۱۶ هستند ولی تصمیم‌گیری نهایی برای فروش این جنگنده‌ها با کنگره خواهد بود.

https://irna.ir/xjKfgc

**هجوم مردم انگلیس برای خریدن آب همزمان با هشدار خشکسالی

همزمان با گرمای شدید هوا در اروپا و اعلام وضعیت خشکسالی در بخش‌هایی از انگلیس، در پی هجوم سراسیمه مردم این کشور به فروشگاه‌ها برای خرید آب آشامیدنی، برخی فروشگاه‌ها خرید آب را محدود کردند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

در پی هشدار اعلام خشکسالی در انگلیس، هجوم مردم وحشت‌زده این کشور به فروشگاه‌ها برای خرید آب آشامیدنی، یکی از فروشگاهای زنجیره ای در انگلیس را ناچار به جیره بندی آب کرد.

به گفته ساکنان لندن یکی از شعب این فروشگاه زنجیره‌ای (Aldi) محدودیت هر نفر تا پنج بطری آب را وضع کرده است.

در اطلاعیه این فروشگاه آمده است: با گرمای شدید و در پی تقاضای بالای مشتریان به آب آشامیدنی، هر نفر تا پنج بطری آب می‌تواند خریداری کند. این اعلامیه در ادامه با اشاره به لزوم اعمال محدودیت‌ها در شرایط بحرانی، مشتریانش را به درک شرایط و کمک به یکدیگر فرا می‌خواند.

با این حال، فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر انگلیس اعلام کرده‌اند که این شرایط پیش‌بینی را  کرده‌ و در حال حاضر نیاز به جیره بندی آب آشامیدنی ندارند.

بر اساس این گزارش، سازمان محیط زیست در جلسه کارگروه خشکسالی ملی، خبر خشکسالی در بخش‌ها این کشور را تایید کرده است. طبق گزارش‌ها، سال ۲۰۰۸ میلادی (سال ۱۳۸۶ شمسی) آخرین باری بود که در انگلیس خشکسالی اعلام شد.

به گزارش، اسکای نیوز، بر اساس تجزیه و تحلیل های اداره هواشناسی بریتانیا، کل بارندگی سالجاری تا ماه ژوئیه (تا ۹ مرداد) در اکثر مناطق به طرز چشمگیری کمتر از میانگین ثبت شده از سال ۱۸۳۶ تا به امروز بوده است.

تارنمای دیلی میل نیز در گزارشی با اشاره به گرمای کم سابقه در انگلیس نوشت که قرار است امروز (شنبه) در بخش عظیمی از این کشور «خشکسالی» اعلام شود و تمهیداتی مانند جیره بندی و ممنوعیت مصرف آب لوله کشی برای منازل در نظر گرفته شود.

بنابر این گزارش، این خشکسالی و گرمای شدید هوا می‌تواند تا سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا کند و شرکت‌های آب آشامیدنی در بخش‌های جنوبی و شرقی انگلیس که در معرض گرمای شدیدتری قرار دارند،‌ ناچار به انجام اقدامات صرفه‌جویانه بیشتری از جمله ذخیره منابع خواهند شد.

بر این اساس، تاکنون ۱۷ میلیون نفر از جمعیت انگلیس ممنوعیت‌های مصرف آب لوله‌کشی را تجربه کرده و ۱۵ میلیون دیگر نیز به زودی به آن‌ها می پیوندند.

پیش از این نیز در پی زمستان خشک، بهار کم بارش و گرمای بی سابقه هوا، رصدخانه اروپایی خشکسالی اتحادیه اروپا هشدار داده بود که خشکسالی در قاره سبز به زودی وضعیتی عادی بدل می‌شود.

https://irna.ir/xjKfmx

**وزیر امور خارجه هند: روابط هند و چین متشنج است/ وضعیت ممکن است خطرناک شود

وزیر امور خارجه هند درباره درگیری مرزی با چین گفت: ما پیشرفت قابل توجهی برای عقب‌نشینی نیروها از نقاطی که بسیار به چین نزدیک بودند، داشته‌ایم اما اگر چین صلح را در مناطق مرزی برهم بزند، بر روابط دوجانبه ما با آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

سوبرانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند، عصر جمعه در یک نشست رسانه ای در بنگلور گفت: روابط هند و چین بسیار پرتنش است و می تواند به دلیل مناقشات مرزی، وضعیت خطرناک شود.

وی افزود: روابط هند و چین در شرایط کنونی «نمی‌تواند عادی» باشد. با وجود ۱۶ دور مذاکرات در سطح فرماندهی، بین ما در مورد جدایی چین در امتداد خط مرکزی در شرق لاداخ، این موضوع حل نشده باقی مانده است. ارتش هند در دو زمستان گذشته موقعیت خود را حفظ کرده که نشان دهنده عزم ما برای ایستادن در موضع خود است. ما پیشرفت قابل توجهی در زمینه عقب نشینی نیروها از مکان هایی داشته ایم که بسیار به مرز چین نزدیک بودند.

جایشانکار ادامه داد: هند به طور مداوم موضع خود را حفظ کرده است که اگر چین صلح را در مناطق مرزی برهم بزند، بر روابط دوجانبه ما با آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

«آریندام باگچی» سخنگوی وزارت دفاع هند، درباره نگرانی‌های امنیتی هند در برابر موشک بالستیک چینی و کشتی ردیاب ماهواره‌ای «یوان وانگ ۵» در برابر پهلوگیری در بندر هامبانتوتا در سری‌لانکا، اظهار کرد: نگرانی‌های امنیتی حق کشور است، ما بهترین اقدام را به سود کشور هند انجام خواهیم داد.

جایشانکار در پاسخ به سوالی در مورد ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) گفت: این اقدام ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی ما است. دیدگاه ما در مورد این مساله ثابت بوده است و من نیازی به اثبات موضع خود ندارم.

دیپلماسی و گفت و گو بهترین راه حل مناقشات جهانی

وزیر امور خارجه هند درباره درگیری اوکراین و روسیه که به بحران انرژی و غذا منجر شده است، گفت: این مناقشه بر تجارت جهانی تأثیر گذاشته؛ در عرضه نفت، گندم و فلزات نوسان ایجاد کرده و به چالش های سرمایه گذاری منجر شده است اما باید تلاش کنیم و بر چالش ها غلبه کنیم.

وی افزود: از نظر سیاسی، ما معتقدیم که مناقشه باید از طریق گفتگو و دیپلماسی حل شود. بی ثباتی در جهان چالشی برای امنیت ملی است و دولت مودی تمام تلاش خود را برای رفع آن به کار می گیرد.

جایشانکار در مورد افغانستان گفت که هند روابط تاریخی خود را با مردم افغانستان حفظ کرده است.

https://irna.ir/xjKfp۵

**ترامپ و بایدن هردو در سقوط افغانستان مقصر هستند

ژنرال فرانک مکنزی فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعتراف کرد که هم دولت دونالد ترامپ و هم دولت جو بایدن در آمریکا قصد خروج از افغانستان را داشتند و هر ۲ دولت به خاطر تصمیم در نحوه خروج از این کشور، در سقوط دولت افغانستان مقصر هستند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

ژنرال فرانک مکنزی در آستانه عقب نشینی ناگهانی آمریکا از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور در گفت‌وگو با نشریه پولتیکو اظهار داشت: در آخرین ارزیابی رسمی اطلاعاتی که در هشتم آگوست فرستادم، گفتم، به نظر من کابل سقوط خواهد کرد. فکر نمی‌کردم در آن آخر هفته سقوط کند. من فکر کردم ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، ۳۰ روز یا بیشتر. اما احساس کردم کابل در کوتاه مدت محاصره خواهد شد.

وی با اشاره به سفرش به دوحه برای گفت‌وگو با طالبان تصریح کرد که از طالبان خواسته که نیروهای این گروه تا پایان عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی وارد کابل نشوند.

این نظامی پیشین آمریکایی خاطرنشان کرد: در زمانی که با طالبان در قطر ملاقات کردم، نیروهای فراوانی از این گروه وارد شهر کابل شده بودند.

فرمانده سابق سنتکام ادامه داد: در قطر به طالبان گفتم که آمریکا در حال تخلیه نیروهای خود از افغانستان است و اگر طالبان در این روند دخالت نکند، آمریکا هم به آنان حمله نخواهد کرد.

مکنزی گفت: به طور کلی، طالبان در خروج نیرهای آمریکایی کمک و امنیت میدان هوایی کابل را تأمین کردند.

این ژنرال آمریکایی تصریح کرد: در تاریخ ۱۶ آگوست قصد داشتم به کابل سفر کنم اما فرودگاه و باند فرودگاه، توسط افراد مختلفی اشغال شده بود. حدود ۱۶ ساعت طول کشید تا نیروهای آمریکایی، کماندوهای افغان و طالبان کنترل میدان هوایی را دوباره به دست بگیرند. ۴۰۰ نیروی طالبان در میدان هوایی حضور داشتند و مردم را با چوب می‌زدند.

مکنزی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده بود که در صورت خروج نیروهای ایالات متحده، افغانستان به دست طالبان سقوط خواهد کرد، گفت: در نامه‌هایی نوشته بودم که اگر نیروهای آمریکایی به سرعت عقب‌نشینی کنند، احتمال فروپاشی وجود دارد.

وی اضافه کرده است: نظر من این بود که اگر تعداد نیروهای خود را از ۲هزار و ۵۰۰ نفر به صفر برسانیم، حکومت افغانستان نمی‌تواند خود را حفظ کند و حتما سقوط می‌کند. در ابتدا توصیه من این بود که باید ۴هزار و ۵۰۰ نفر از نیروها را در افغانستان حفظ کنیم.

فرمانده سابق سنتکام خاطرنشان کرد: با ادامه خروج نیروهای آمریکایی، توصیه کردم که ۲هزار و ۵۰۰ سرباز را در افغانستان و برای مدت زمان نامحدودی حفظ کنیم.

مکنزی با بیان اینکه مذاکرات دوحه را عامل اصلی شکست افغانستان می‌دانم، افزود: آمریکا هرگز مشکل پناهگاه‌های امن در پاکستان برای طالبان را به طور رضایت بخشی حل نکرد؛ مساله‌ای به سقوط دولت افغانستان کمک کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت جو بایدن در تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی تا چه اندازه مقصر است، گفت: هر ۲ دولت آمریکا (هم دونالد ترامپ و هم جو بایدن) می‌خواستند افغانستان را ترک کنند.

این ژنرال آمریکایی درباره حضور القاعده در افغانستان پس از خروج آمریکا نیز اظهار داشت: مشاهده این گروه دشوار شده، زیرا آمریکا در حال حاضر توانایی اطلاعاتی اندکی دارد.

مک‌کنزی ادعا کرد: تمام اطلاعات ما به ما می‌گفت که طالبان احتمالاً به القاعده اجازه می‌دهند تا دوباره خود را تقویت کند و در عین حال، آنها (طالبان) نمی‌توانند داعش را شکست دهند. من فکر می‌کنم هر دو گروه رشد خواهند کرد.

وی درباره حضور رهبر القاعده در افغانستان نیز مدعی شد: این واقعیت که ایمن الظواهری، رهبر القاعده در مرکز شهر کابل بوده، ثابت می‌کند طالبان آشکارا با نیت بد در خصوص توافق دوحه مذاکره کرده‌اند.

https://irna.ir/xjKfpR

زنان کابل در اعتراض به ممنوعیت آموزش دختران تظاهرات کردند

ده‌ها تن از زنان معترض در آستانه یک سالگی به قدرت رسیدن طالبان در رابطه با ممنوعیت آموزش دختران در خیابان‌های کابل دست به تظاهرات زدند.

از تمایل عراق برای افزایش واردات گاز از ایران تا اظهارات رابرت مالی در مورد توافق هسته ای

این زنان امروز شنبه با شعارهای "کار، نان، آزادی، آموزش" و "عدالت عدالت، خسته‌ایم از جهالت" به خیابان ها آمدند.

زنان معترض می‌گویند که در ادامه‌ی اعتراضات قبلی‌شان، این بار نیز در برابر بی‌عدالتی و اسارت زنان از سوی طالبان، دست به اعتراض زده‌اند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که زنان معترض در نتیجه شلیک‌ گلوله های هوایی نیروهای امنیتی متفرق شدند.

این زنان که در نزدیکی وزارت معارف در کابل دست به اعتراض زده بودند، می‌گویند که اعتراض‌شان از سوی افراد طالبان به خشونت کشانیده شد.

یکی از زنان معترض در ویدیویی می‌گوید:" ناخنم شکست، ما امروز اعتراض داشتیم اما طالبان با شلیک تیر هوایی ما را پراکنده کردند فعلاً من در یک کتاب خانه هستم."

 همچنین یکی از این زنان معترض گفت ما به خاطر یک سالگی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان دست به اعتراض زدیم زیرا در این یک سال به زنان هیچ توجهی نشده است.

ازسوی دیگر بیش از ۱۰ خبرنگار که جهت پوشش این تظاهرات به محل رفته بودند، توسط نیروهای امارت اسلامی بازداشت شدند.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت امور داخله گفت به زنان معترض امروز هیچ نوع خشونتی نشده و نیروهای طالبان اقدام به  شلیک هوایی نکرده اند.

این تظاهرات درحالی صورت گرفته که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، درهای مدارس به روی دختران بالاتر از مقطع ششم بسته نگاه داشته شده است.

https://irna.ir/xjKfqj
 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha