۲۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84851824
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یکسالگی فرار آمریکا از افغانستان؛ اذعان صریح وزیر دفاع انگلیس به شکست غرب
تصویری از تابوت های اجساد سربازان آمریکایی که در جنگ افغانستان کشته شدند

تهران – ایرنا – در آستانه نخستین سالگرد خروج غیرمسئولانه و مفتضحانه آمریکا و متحدانش از افغانستان بعد از ۲۰ سال اشغال نظامی و جنگ در این کشور، بن والاس وزیر دفاع انگلیس به صراحت اذعان کرد که ۲۰ سال اشغالگری نظامی غرب در افغانستان، با شکست همراه بوده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از نشریه دیلی میل، این وزیر کابینه دولت انگلیس همچنین ابراز نگرانی کرده است والدین و اعضای خانواده های سربازانی که در افغانستان کشته شدند، احساس کنند که فرزندانشان را بیهوده و برای هیچ در این جنگ از دست داده اند.

در همین حال جیم ریش Jim Risch  عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مطلبی با اشاره به خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان در زمان دولت بایدن، به صراحت عنوان کرده است که آمریکا دیگر متحد قابل اعتماد دیده نمی‌شود.

جیم ریش تصریح کرده دولت بایدن هیچ اقدامی برای جلب مجدد اعتماد متحدان و شرکای جهانی‌اش انجام نداده است.

همزمان با یکسالگی خروج آمریکا از افغانستان، والاس در مصاحبه اختصاصی  که نشریه دیلی میل با وی انجام داد، احساسات خود را اینگونه توصیف کرد که "همه آنچه نظامیان انگلیسی برایش جنگیدند و جان باختند، در مقابل چشمان ما فرو ریخت."

وی همچنین گفت که چطور بازدید از یک بنای یادبود جنگ، او را به این ترس انداخته است که خانواده ۴۵۷ نظامی انگلیسی کشته شده در جنگ افغانستان اینگونه تصور کنند که دختران و پسرانشان به خاطر هیچ چیز جان خود را از دست داده اند.

وی به مناسبت اولین سالگرد بزرگترین ماموریت خروج نیروهای انگلیسی از کشوری دیگر از زمان جنگ جهانی دوم با دیلی میل گفت و گو می کرد. 

والاس که به شکست آمریکا و متحدانش در جنگ افغانستان به صراحت اذعان کرده است، در عین حال ادعا کرد: ما به دلایل درست به آنجا (افغانستان) رفته بودیم و به مدت ۲۰ سال آنجا ماندیم. امنیت، توسعه اقتصادی و آموزش را انجام دادیم اما شکست خوردیم و تاریخ به ما گفت وقتی غرب کشوری را ترک کرد، قرار بود به حالت قبل برگردد. ما مردم را پشت سر گذاشتیم و این کشور را به طالبان واگذار کردیم، زیرا غرب واقعا نمی خواست بماند. و اگر آنها نمی خواستند بمانند، اصلا چرا به آنجا رفتند؟

والاس تاکید کرد که هیچ کس نمی توانست چنین فروپاشی سریع دولت افغانستان را پیش بینی کند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha