عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: تفویض اختیار به استانها لازمه توسعه منطقه ای است

گناباد-ایرنا- عضو کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تفویض اختیار از سوی دولت سیزدهم و مسوولان در سطوح ملی به استانها ضرورت توسعه و رونق اقتصادی و پیشرفت منطقه ای است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد صفایی دلویی پنجشنبه شب در نشست خبری در گناباد افزود: تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات در برخی مسائل راهبردی و مهم از طریق دولت سیزدهم و سطوح ملی به مسوولان استانها مسیر پیشرفت در همه بخشها را هموار می کند و در جلسات اخیر با برخی از مسوولان دولت و از جمله جلسه اخیر مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با رییس جمهور بر لزوم توجه به این مساله تاکید شد.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در ۲۰ سال گذشته ۳۷ صدم درصد و طبق برنامه توسعه رشد نقدینگی هشت درصد تعریف شده بود این درحالی است که نقدینگی کشور در این مدت ۱۰۲.۵ درصد افزایش یافت و این به معنای افزایش نابرابری اقتصادی و شکاف اقتصادی در کشور است و اصلاح ساختار اقتصادی مطلوبی در این مدت صورت نگرفت و مسوولان ذیربط دولت ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مساله توجه لازم نداشتند.

رییس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود ایجاد زیرساخت های مختلف عمرانی در روستاها به دلیل آنکه توزیع درآمد و اشتغال پایدار در آنها ایجاد نشده است در برخی مناطق از جمله شهرستان گناباد شاهد افزایش مهاجرت روستاییان به مناطق شهری و از این شهرستان به دیگر نقاط استان و کشور هستیم و در کنار زیرساختها باید به ایجاد فرصت های شغلی روستاها توجه اساسی شود.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم طی حدود یک سال از آغاز فعالیت تاکنون در برخی بخش ها مانند حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی منطقه ای و برقراری ارتباط با کشورهای منطقه و عضویت کشورمان در پیمان شانگهای بسیار خوب عمل کرده است ولی در برخی بخش ها مانند حذف ارز ترجیحی و خدمات سامانه رفاه ایرانیان و اختصاص کالابرگ الکترونیکی برای اقشار ضعیف و متوسط ناکامی هایی داشت.

وی اظهار داشت: دولت باید در زمان حذف ارز ترجیحی در ابتدا زیرساختهای آن را فراهم و بعد آن را آغاز می کرد ولی به دلیل نبود زیرساختهای لازم با مشکلاتی در این بخش مواجه شد  و همچنین سیاستهای نادرست وزارت جهاد کشاورزی در توزیع نهاده های دام و طیور از طریق سامانه بازارگاه موجب سلب اعتماد متقاضیان خرید این بخش شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشور ما به دلیل فضای محافظه کاری شدید مبارزه با فساد بسیار سخت و فعالیت های سوداگری به یک اپیدمی تبدیل شده است، گفت: در راستای طرح مالیات بر عاید سرمایه که کلیات آن با ۱۳۹ رای در صحن علنی مجلس به تصویب رسید جلساتی با اتاق تعاون و بازرگانی و اصناف کشور برگزار شد ولی در نهایت نمایندگان این بخشها با  طرح فوق مخالفت کردند و این حاکی از افزایش روحیه فعالیت های سوداگری در کشور است.

صفایی دلویی در خصوص برخورد با فساد اقتصادی در توزیع نهاده های دامی در شهرستان بجستان هم گفت: با گذشت ۱۵ ماه دادگاه هنوز حکمی در این زمینه صادر نکرده است و شاهد برخورد قاطعی در این بخش نبودیم و مسوولان ذیربط باید با قاطعیت بیشتر این پرونده ها را مورد رسیدگی قرار دهند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامب گفت: برای تامین مطالبات پیمانکاران طرح احداث محورهای مواصلاتی گناباد به مه ولات و گناباد به قائن سه هزار میلیارد ریال اعتبار طی امسال اخذ شد و ۲۵ هزار میلیارد ریال هم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تکمیل خط ریلی یونسی به گناباد به عنوان قطعه نخست خط ریلی مشهد به زاهدان اختصاص یافت.

وی در خصوص مهمترین رویکردهای خود از زمان قبول تصدی ریاست مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی طی حدود دو ماه گذشته هم گفت: جلسات این مجمع با مسوولان استان در دو سال قبل بیشتر نمایشی و دستاورد خاصی نداشت ولی من بعد از ریاست این مجمع مسائل راهبردی مهمی مانند احداث و تکمیل خط ریلی شرق کشور، انتقال خط یازدهم گاز و انتقال خط نفت به این استان در کنار دیگر مسائل مهم در دستور کار مجمع فوق قرار دادم.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha