۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۱
کد خبرنگار: 5194
کد خبر: 84849315
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

رفع تصرف بستر رودخانه ها در استان تهران

۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۱
کد خبر: 84849315
رفع تصرف بستر رودخانه ها در استان تهران

شهرری- ایرنا - تداوم انسداد چاه های غیر مجاز، رفع تصرف و صدور سند مالکیت بستر روخانه ها و پاکسازی و لایروبی رودخانه ها از جمله اقدامات مهم شرکت آب منطقه ای استان تهران طی روز های اخیر است.

 به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شرکت آب منطقه ای استان تهران، کاهش بارندگی در سال های اخیر لزوم توجه به منابع آبی و جلوگیری از هدررفت منابع زیرزمینی را بیش از گذشته مطرح کرده است.

ازین رو انسداد چاه های غیر مجاز در جهت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و صیانت از منابع آبی در شهرستان های استان تهران با جدیت ادامه دارد.

انسداد چهار حلقه چاه غیرمجاز در اسلامشهر

مدیر امور منابع آب شهرستان اسلامشهر از انسداد چهار حلقه چاه غیر مجاز و جلوگیری از برداشت غیر مجاز سالانه بیش از ۱۷۲ هزار متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی این امور خبر داد گفت: این چهار حلقه چاه آب غیر مجاز با عمق کلی ۲۸۱ متر و دبی ۱۱.۵لیتر برثانیه پر و مسدودشد.

عبدالکریم خلجی افزود: با انسداد این چاه ها از تخلیه سالانه ۱۷۲ هزار و ۲۶۰ متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی این امور جلوگیری شد.

وی یادآور شد: برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی عواقب جبران ناپذیر کاهش آب‌های سطحی از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شورشدن و کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت این موضوع، امور منابع آب اسلامشهر با جدیت تمام در راستای صیانت از منابع آبی و برخورد با متخلفین تلاش می کند.

رفع تصرف بستر رودخانه ها در استان تهران

جلوگیری از خروج حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در پردیس

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس گفت: در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و صیانت از منابع آبی با انسداد ۱۰ حلقه چاه غیر مجاز، از خروج سالانه حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی در حوزه عملکرد این امور جلوگیری شد.

وحید مرادی نسب افزود: با تلاش کارشناسان واحد حقوقی، بازرسی و نظارت و با اخذ دستور قضایی، ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این امور در تهران و پردیس در مجموع با دبی ۵ لیتر بر ثانیه و عمق کلی ۳۱۴ متر، پر و مسدود شد.

انسداد ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان دماوند

مدیر امور منابع آب دماوند اظهار داشت: با همکاری گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی در جهت صیانت از منابع آبی، ۱۰ حلقه چاه غیر مجاز به عمق ۳۶۲ متر و آبدهی ۶.۶ لیتر در ثانیه پر و مسدود شد.

مصطفی عباسی با بیان اینکه این تعداد چاه ها در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی مسدود شده است، افزود: با انجام این عملیات از خروج ۴۹ هزار و ۸۹۶ مترمکعب آب در سال از سفره های زیرزمینی این امور جلوگیری خواهد شد.

عباسی خاطر نشان کرد: امور منابع آب دماوند بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی می کند.

رفع تصرف بستر رودخانه ها در استان تهران

اخذ سند مالکیت برای حدود ۱۸۷ هکتار از بستر رودخانه کرج

مدیر امور منابع آب شهرستان اسلامشهر گفت: به منظور تثبیت مالکیت و برای اعمال حاکمیت بهتر، جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده متخلفین، سند مالکیت شش دانگ تک برگی برای مساحتی در حدود ۱۸۷ هکتاراز بستر رودخانه کرج، حد فاصل اتوبان ساوه تا تقاطع اتوبان تهران قم، با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان اسلامشهر اخذ شد.

عبدالکریم خلجی اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه میان وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و جلسات استانی و شهرستانی برگزار شده با دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال و همچنین پیگیری های مستمر انجام شده توسط امورآب اسلامشهر، مقرر شد در چارچوب ضوابط و مقررات جاری در خصوص اخذ سند مالکیت برای بستر رودخانه های واقع در این شهرستان در حوزه عملکرد این امور اقدام شود.

وی خاطر نشان کرد: با اخذ سند مالکیت برای اراضی بستر مجاری آب های سطحی و با تثبیت مالکیت دولت به تولیت وزارت نیرو (شرکت آب منطقه ای تهران)، امکان هر گونه سوء استفاده احتمالی برای تصرفات بستر و حریم منتفی می شود.

رفع تصرف ۱۷ هکتار از بستر رودخانه تار رود دماوند

مدیر امور منابع آب دماوند اظهار کرد: در راستای برخورد با ساخت و ساز و فنس کشی های غیر مجاز و همچنین به منظور آبگذری ایمن رودخانه ها، با تلاش گروه گشت و بازرسی واحد آب های سطحی و واحد حقوقی این امور، ۱۷ هکتار از اراضی بستر رودخانه تاررود در منطقه خرمده و کاجان در دماوند رفع تصرف شد.

مصطفی عباسی با بیان اینکه این اقدام موجب ایجاد بستر مناسبی جهت عبور ایمن جریان آب در ‌زمان وقوع سیلاب گردیده و از بروز خطرات احتمالی می کاهد، ‌ تصریح کرد: طی این عملیات، بیش از ۳۹ فقره دیوارکشی و سایر مستحدثات غیر مجاز در اراضی حاشیه رودخانه تارود در منطقه خرمده و کاجان با اخذ دستور قضایی رفع تصرف شد.

رفع تصرف بستر رودخانه ها در استان تهران

لایروبی ۱۳ هزار متر مربع ازمسیل چهل قز

مدیر امور منابع آب شهر ری اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده توسط اکیپ گشت ‌و بازرسی واحد آب های سطحی این امور، مسیل چهل قز بالا، از سوی ‌امور منابع آب شهر ری به عنوان نقاط حادثه خیز در مواقع بحران سیلاب اعلام و معرفی شد که با توجه به اهمیت و ضرورت ‌پاکسازی و لایروبی این محدوده، در جهت افزایش ظرفیت آبگذری رودخانه و عبور ایمن سیلاب های احتمالی، نسبت به لایروبی و پاکسازی ۴۰۰ متر از طول بستر مسیل چهل قز اقدام به عمل آمد.

سید حمید رضا حسینی افزود : طی عملیات لایروبی مسیل چهل قز مساحتی بالغ بر ۱۳ هزار متر مربع از مسیر مذکور لایروبی شد که این اقدام موجب ایجاد بستر مناسب برای عبور جریان آب در زمان وقوع سیلاب گردیده و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شد.

وی خاطر نشان کرد: رصد و پایش تمامی رودخانه های واقع در ‌محدوده عملیات این امور در راستای عبور ایمن سیلاب ‌های احتمالی توسط مامورین مربوطه صورت می پذیرد و این موضوع تا ظرفیت ‌کامل و رفع بحران از منطقه ادامه خواهد داشت و از ‌طرف اکیپ گشت و بازرسی امور منابع آب شهرستان ری پیگیری می شود.

مدیر امور منابع آب شهر ری گفت: مالکان اراضی مجاور رودخانه ها از هرگونه ساخت و ساز درحاشیه رودخانه ها و مسیل ها ‌بدون اخذ موافقت رسمی از این امور به منظور حفظ جان و مال خود در مقابل خطر سیلاب خودداری نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha