ترانسنفت، اوکراین را به قطع جریان نفت صادراتی روسیه به ۳ کشور اروپایی متهم کرد

تهران – ایرنا – شرکت انتقال نفت خام روسیه "ترانسنفت" روز سه شنبه اعلان کرد که صادرات نفت به سه کشور اروپایی از طریق خط لوله ای که از خاک اوکراین می گذرد، به علت تحریم های مالی و ناتوانی در پرداخت هزینه خدمات، متوقف شده است.

به گزارش ایرنا از تارنمای بلومبرگ؛ "ترانسنفت" اپراتور خط لوله نفت روسیه در بیانیه ای افزود که از چهارم اوت (۱۳ امرداد ماه) انتقال نفت خام از خط لوله ای که از خاک اوکراین می گذرد به مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک متوقف شده است.

این شرکت افزود که طرف اوکراینی انتقال نفت را به علت دریافت نکردن هزینه ارایه خدمات متوقف کرده، اما تحویل نفت به لهستان و آلمان از طریق خط لوله بلاروس ادامه دارد.

از هنگام آغاز جنگ اوکراین و ورود نیروهای روسیه به اوکراین، واشنگتن و بروکسل تحریم های بی سابقه ای بر مسکو اعمال و ارتباط آن را با نهادهای مالی بین المللی قطع کرده اند.

اتحادیه اروپا در صدد کاهش وابستگی خود به منابع انرژی روسیه برآمده و با متوقف کردن بیش از دو سوم واردات نفت خود از این کشور موافقت کرده است.  
ایالات متحده در پی آغاز جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) خرید نفت و گاز از روسیه را تحریم و ممنوع کرده است.

 روزنامه فایننشال تایمز ۱۲ امرداد نوشت: غرب تلاش‌ها برای محدود کردن تجارت نفت روسیه را با افزایش تورم و تهدیدهای ناشی از کمبود منابع انرژی کاهش داده که به نظر می رسد از عقب‌نشینی غرب در سخت گیری بر روسیه در شرایط فشارهای ناشی از بحران انرژی حکایت دارد.

کاخ سفید از ژوئن تلاش کرده است تا کشورهای گروه هفت را به حمایت از سازوکار تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه تحت فشار قرار دهد. این طرح امکان رسیدن نفت روسیه به برخی کشورهای ثالث را مادام که آنها درباره پرداخت پول آن به زیر قیمت بازار توافق کرده اند، فراهم می کند.  

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه از اعمال تحریم‌های یک جانبه کشورش بر علیه شرکت‌های فناوری روسی خبر داد که بر اساس آن، ۲۴ شرکت روسی فعال در عرصه فناوری و همچنین سیستم‌های دفاعی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

آمریکایی‌ها می‌گوید هدف اصلی از اعمال این تحریم‌ها تضعیف و هدف گرفتن موسسات مهم تحقیقاتی در عرصه صنایع دفاعی و فناوری روسیه است. اکثر شرکت‌های تحریم‌ شده در عرصه الکترونیک و محصولات هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند.

سوئیس نیز چهارشنبه گذشته هم راستا با تازه ترین اقدامات محدود کننده اتحادیه اروپا علیه روسیه، واردات، انتقال و محصولات ساخته شده از طلای این کشور را تحریم کرد.

دولت سوئیس اعلام کرد که در این تحریم ها همانند اتحادیه اروپا ۲ استتثنا در باره معاملات مرتبط با فروش محصولات کشاورزی و فرآورده های نفتی روسیه به کشورهای ثالث به منظور پرهیز از ایجاد هرگونه اختلال در کانال های پرداخت، درنظر گرفته است.  

 دولت سوئیس افزوده که به از بین بردن بحران مواد غذایی و انرژی در جهان متعهد است و هیچ یک از این اقدامات علیه روسیه، محدود کننده معامله محصولات کشاورزی و غذایی با کشورهای ثالث نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha