از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

تهران- ایرنا- سوت پایان مذاکرات وین با پیشنهادات مورا، ادعای تایوان در مورد نقشه حمله چین به این جزیره، ماهواره «خیام» در کانون اخبار رسانه‌های غرب، هشدار دیپلمات روس درباره افزایش خطر درگیری هسته ای و کشتار در غزه برای گرفتن بودجه؛ مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**سوت پایان مذاکرات وین با پیشنهادات مورا؛ عدم اعتماد به غرب پاشنه‌ آشیل توافق نهایی

«انریکه مورا» هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین درحالی سوت پایان گفت‌ وگوها را به صدا درآورد و متن پیشنهادی خود را پیش‌نویس نهایی توصیف کرد که اولا هنوز مسائل باقی‌مانده بطور کامل حل نشده و در ثانی مذاکرات در مرحله‌ای قرار نداشت که از دستیابی به متن نهایی سخن رانده شود.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

مقام ارشد اتحادیه اروپا روز دوشنبه در جلسه توجیهی با خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات درباره متن پیش‌نویس توافق به پایان رسیده و هیات‌های مذاکره کننده تا ساعاتی دیگر پایتخت اتریش را ترک می‌کنند.

او با بیان اینکه مذاکرات برای دست یافتن به متن نهایی پایان یافته است ادعا کرد که متن تولید شده و «آنچه اکنون اتفاق می‌افتد بستگی به پاسخ مشارکت کنندگان دارد.»

نامبرده درباره ادامه روند گفت‌ وگوها تکرار کرد: چون ما به متن دست‌یافته‌ایم مذاکرات به پایان رسیده است. ما اینجا بودیم که متن (نهایی) را تولید کنیم و اکنون پایتخت‌ها باید تصمیم‌گیری کنند.

او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفت وگوها هیات جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشت و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.

مورا روز گذشته با توجه به مباحث صورت گرفته طی چهار روز گذشته، چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد و ایران به محض دریافت ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به او منتقل کرد.

البته ایده‌های مطرح شده نیازمند بررسی جامع هستند و ایران نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهد کرد، اما اعلام پایان مذاکرات به‌نظر ایده پخته‌ای نبود که در این مقطع مطرح شود.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات این کشور در گفت‌ وگوها را برعهده دارد روز گذشته به خبرنگاران گفت: دیر یا زود متن باید نهایی می‌شد اما باید دید این متنِ نهایی است یا نه؟ وی افزود: گمان می‌کنم در ماه مارس هم ما یک متن نهایی داشتیم و بعد از آن سه یا چهار اصلاحیه صورت گرفت.

اولیانوف ادامه داد: ایران باید از نتیجه نهایی راضی باشد چون این کشور بزرگترین قربانی سیاست فشار حداکثری آمریکا است بنابراین آن‌ها حق دارند که روی مطالبات خود پافشاری کنند. دیپلمات ارشد روس تصریح کرد که اگر ایران پیشنهادهای دیگری را مطرح کند و جزئیات متن را تغییر دهد روسیه از آن حمایت خواهد کرد.

بعد از اعلام پایان مذاکرات، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی انحادیه اروپا در تماسی درباره تحولات وین گفت‌ وگو کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس با تأکید بر اینکه هیأت مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور داشته و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه داد، اظهار داشت: دیدگاه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره ایده‌های ارائه‌شده از سوی انریکه مورا به وی‌ منتقل شده است و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.

وی تصریح کرد که توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران بوده و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین کند.

بورل هم در این تماس گفته است که به تلاش‌های خود برای نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها تا رسیدن به نتیجه مطلوب برای همه طرف‌ها ادامه خواهد داد. وی در عین حال گفته که معتقد است «در دور اخیر گفت وگوهای وین ، پیشرفت نسبی حاصل شده است.»

برای جمهوری اسلامی ایران اصل بر حراست از حقوق و تأمین منافع ملت است. احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.

از این حیث، هرچند در متن پیشنهادی مورا پیشرفت‌هایی حاصل شده اما واقعیت این است که عدم اعتماد به غرب پاشنه‌ آشیل مذاکرات و رسیدن به خط پایان است؛ بنابراین آن‌ها باید سخت تلاش کنند تا اعتماد ایران را که در نتیجه رفتار غیرقانونی ایالات متحده و همدستی تروئیکا، به شدت مورد خیانت قرار گرفته است، جلب کنند.

https://irna.ir/xjKcxC

**اولیانوف: در صورت موافقت طرف‌ها با پیش نویس اتحادیه اروپا برجام احیا می‌شود

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات این کشور در مذاکرات جاری درباره رفع تحریم‌ها را برعهده دارد اعلام کرد در صورت موافقت طرف‌ها با پیش نویس اتحادیه اروپا برجام احیا می‌شود.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

اولیانوف دوشنبه شب در پیامی در حساب توییتری خود نوشت: هماهنگ کننده اتحادیه اروپا متن نهایی پیش نویس احیای برجام را منتشر کرد. 

وی افزود: شرکت کنندگان در مذاکرات وین اکنون باید تصمیم بگیرند که آیا با این پیش نویس موافقند یا خیر. در صورت عدم مخالفت، برجام احیا خواهد شد. 

با پایان دور اخیر گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین، اخباری مبنی بر آماده شدن «متن نهایی» نحوه بازگشت آمریکا به برجام در رسانه‌های غربی منتشر شد. این اخبار به طور ویژه بر «نهایی و غیرقابل مذاکره» بودن متن مذکور تاکید داشته و ادعا می‌کند پیش‌نویس مذکور مبنای تصمیم‌گیری طرف‌های گفت‌وگو است. 

اما آنچه به عنوان متن نهایی از جانب طرف غربی در رسانه مطرح شده، چند پیشنهاد مورا است که به طرف‌های درگیر در مذاکرات ارائه شده و این پیشنهادات را به هیچ عنوان نمی‌توان متن نهایی و غیرقابل مذاکره قلمداد کرد. 

در آغاز این دور از گفت‌وگوها، مواضع و دیدگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی در خصوص موضوعات مورد اختلاف از جمله رفع پایدار تحریم، تضمین‌های لازم در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل مورد ادعای آژانس به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه شد و انریکه مورا در روز دوشنبه برخی پیشنهادات خود را در مورد موضوعات اختلافی ارائه کرده است. 

یک منبع آگاه به روند مذاکرات، به خبرنگار ایرنا در این رابطه گفت که با وجود آن که هیات مذاکره کننده ایران نقطه نظرات خود درباره پیشنهادات اخیر مورا را شفاهی به او منتقل کرده، اما همچنان با هماهنگ کننده در ارتباط بوده و مواضع تفصیلی خود را به صورت مکتوب به وی ارائه خواهد کرد. 

برغم آن که مورا متن مورد نظر خود را به عنوان «متن نهایی» توصیف کرده، اما تصمیم‌گیری درباره آن در حوزه صلاحیت طرف‌های مذاکره است و تا زمان عدم توافق بر روی همه چیز، نمی‌توان از حصول توافق و متن نهایی صحبت کرد.

https://irna.ir/xjKcx۸

**سید حسن نصرالله: ایران به رهبری امام خامنه ای پرچمدار اسلام قوی باقی خواهد ماند

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود در مراسم مرکزی عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) در ضاحیه در جنوب بیروت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری داهیانه امام خامنه ای پرچمدار اسلام قوی باقی خواهد ماند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

سید حسن نصرالله در این سخنرانی خطاب به عزاداران حسینی (ع) تصریح کرد: امروز ما اینجا گردهم آمده ایم که با رسول اکرم (ص) و خاندان مطهر ایشان و سید الشهداء (ع) پیمان دوباره ببندیم.

وی تاکید کرد: همانند ۴۰ سال گذشته در همه میادین و همه چالشها و همه عرصه ها فریاد می زنیم که "لبیک یا حسین".

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما با سالار شهیدان تجدید بیعت کرده و اعلام می کنیم با اخلاص و تعهد تمام،  در راه امام حسین (ع) ثابت قدم بوده و به عهد خویش با امام شیعیان تا آخر پایبندیم و از هیچ گونه فداکاری دراین مسیر ابایی نداریم.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: ما به شهدا و نیروهای مقاومت در فلسطین که همواره با پایداری اسطوره ای مبارزه می کنند، افتخار می کنیم و بار دیگر بر پایبندی خود -همانند چهل سال گذشته- به این مسئله مقدس و ایستادن در کنار این ملت مبارز تاکید می کنیم.

وی با اشاره به شلیک به عزاداران حسینی (ع) در نیجریه در روز عاشورا، به بازماندگان این حادثه تسلیت گفت.

دبیرکل حزب الله همچنین این حادثه را به شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و برادران مسلمان در این کشور تسلیت گفت.

دبیرکل حزب الله لبنان با تمجید از مقاومت مردم یمن به رغم ‌محاصره و درد و رنجهای فراوان، گفت: شرایط حاکم بر ملت یمن تجسم وضعیت کربلای حسینی (ع) است و ما براین باوریم که یاری رساندن به این ملت برای هر انسان آزاده و شریف در دنیا، از اوجب واجبات است.

وی همچنین با اشاره به بحران سیاسی جاری در عراق گفت: از برادران خود در عراق می خواهیم که برای نجات کشورشان از دسیسه ها، نسبت به حل اختلافاتشان همت کنند.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: محاصره مردم در یمن، غزه و سوریه با هدف به زانو درآوردن آنها صورت می گرد. ما بار دیگر بر ایستادن خود در کنار ملت مجاهد و محاصره شده یمن تاکید می کنیم؛ ملتی که سالها است برای دفاع از کرامت و میهن خود در برابر اشغالگری و تجاوزگری و استکبار مبارزه می کند.

وی همچنین با محکوم کردن رویکرد دولت بحرین در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: رویکرد این کشور یکی از زشت ترین رویکردهاست، سردمداران این کشور تاب برافراشته شدن پرچم امام حسین (ع) را ندارند ولی ننگ بالابردن پرچم صهیونیستها را به جان می خرند.

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران محور مقاومت و قبله جهان اسلام باقی خواهد ماند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خامنه ای پرچمدار اسلام قوی باقی خواهد ماند.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین یاد و خاطره سرداران شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس را گرامی داشت.

سید حسن نصرالله گفت: در لبنان ما برای خود تصمیم می گیریم و در طول ۴۰ سال با محاصره، جنگ و ترور مواجه شده ایم و چشم به تحقق آینده نوید بخشی برای ملت لبنان و یک لبنان آزاد، عزیز وقدرتمند دوخته ایم.

وی هشدار داد: هر دستی که برای تعرض به منابع و تروتهای خدادادی آبهای لبنان دراز شود، قطع خواهد شد؛ همانگونه که دستهای متجاوز به خاک لبنان را قطع کردیم.

دبیرکل حزب الله خطاب به مسئولان لبنانی گفت: انتطار می رود که درد و رنج مردم را درک کنند.

وی تصریح کرد که در روزهای آینده منتطر پاسخ رژیم صهیونیستی به مطالبات دولت لبنان درباره تعیین مرزهای آبی با لبنان هستیم و در روز عاشورا تاکید می کنم که آماده همه احتمالات باشید.

سید حسن نصرالله اضافه کرد: در حوزه داخلی نیز خواهان تشکیل یک دولت واقعی دارای صلاحیت کامل برای برعهده گرفتن مسئولیت کشور هستیم.

دبیرکل حزب الله لبنان خطاب به رژیم صهیونیستی اظهار داشت: از امروز به بعد کشور و ملت لبنان به هیچ عنوان زیر بار غارت منابع و ثروتهای خود نخواهد رفت و ما برای هرگونه احتمالی، کاملا آماده ایم.

وی تاکید کرد: پیامهای مورد نظر خود را از جنگ غزه دریافت کردیم و به خوبی شاهد مقاومت و پایداری غزه بودیم، ولی ما نیز در لبنان حساب دیگری با شما داریم.

سید حسن نصرالله افزود: جبهه مقاومت امروز قویتر وتوانمندتر از همیشه است، مراقب باشید در مورد لبنان و مردم این کشور، مرتکب هیچ اشتباهی نشوید.

وی خطاب به دشمن صهیونیستی همچنین یادآور شد: دشمن باید جبهه ای را که در مقابل خود دارد، بشناسد. جبهه مقاومت لبنان پیش از این هم ثابت کرده که از عهده ارتش مدعی شکست ناپذیری، بر می آید.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: به هیچ عنوان زیربار غارت منابعمان و نقض حاکمیت سیاسی کشور و تحمیل اراده دیگران نخواهیم رفت.

سید حسن نصرالله در پایان سخنرانی خود آینده مبتنی بر منطق پیروزی خون بر شمشیر را درخشان توصیف کرد.

https://irna.ir/xjKcJC

**گوترش: بسیار نگران طولانی شدن جنگ اوکراین هستم

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه حملات اخیر به نیروگاه هسته‌ای اوکراین را که بزرگترین نیروگاه در اروپا است، «خودکشی» توصیف کرد و گفت که بسیار نگران طولانی شدن جنگ اوکراین است.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

گوترش در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژاپن گفت: هر گونه حمله به یک نیروگاه هسته‌ای یک خودکشی است و امیدوارم این حملات پایان یابد.

دبیر کل سازمان ملل گفت: ما کاملا از تلاش های آژانس بین المللی اتمی برای تثبیت شرایط در نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا حمایت می‌کنیم و امیدواریم آژانس به نیروگاه دسترسی پیدا کند.

گوترش همچنین گفت که "بسیار نگران" طولانی شدن جنگ در اوکراین است که به نظر او "باعث ایجاد رنج بسیار زیاد" شده و بر اقتصاد جهانی تأثیر منفی گذاشته است و نگرانی‌ها در مورد رویارویی هسته‌ای را دامن می‌زند.

وی افزود که جهان شاهد افراطی شدن  ژئوپلیتیکی است که خطر یک جنگ هسته ای را دوباره در خاطرات زنده می کند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: این لحظه ای است که خطر یک رویارویی هسته ای که ما دهه هاست آن را فراموش کرده ایم، بار دیگر احیا شده است.

گوترش از کشورهای هسته‌ای خواست تا به سیاست عدم استفاده اول از سلاح هسته ای سازمان ملل متعهد شوند که بر اساس آن کشورها متعهد می‌شوند که از سلاح‌های هسته‌ای استفاده نکنند.

گوترش تصریح کرد: هیچ کس نمی تواند تصور کند که جنگ هسته ای جدید ممکن است رخ دهد. این جنگ نابودی زمین را به دنبال خواهد داشت.  اگر کسی برای اولین بار از این سلاح ها  استفاده نکند، جنگ هسته ای وجود نخواهد داشت.

وی همچنین از کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای خواست تا از تهدید یا آغازجنگ هسته‌ای علیه کشورهای غیر هسته ای خودداری کنند.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، تحت تسلط ارتش روسیه قرار دارد.

نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هم که فعال نیست، در اختیار روس‌هاست.  

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که نیروهای اوکراین به قلمرو نیروگاه اتمی زاپوریژژیا بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا توسط تیپ ۴۵ توپخانه نیروهای مسلح حمله کردند.

در بیانیه‌ای که در همین ارتباط منتشر شده، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: در نتیجه این حملات، یک خط لوله هیدروژن آسیب دید که منجر به آتش‌سوزی شد ولی آتش به سرعت مهار شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز شنبه هفته جاری گلوله‌باران نیروگاه اتمی زاپوریژژیا در اوکراین را محکوم کرد و گفت این اقدام خطر یک فاجعه هسته‌ای را به دنبال دارد.

رافائل گروسی در بیانیه‌ای اعلام کرد: من به شدت نگران گلوله باران روز گذشته بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا هستم.

وی از همه طرف‌های درگیر در اوکراین خواست تا «حداکثر خویشتن‌داری» را در اطراف این نیروگاه به کار گیرند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هر گونه اقدام نظامی که ایمنی و امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا را به خطراندازد کاملا غیرقابل قبول است و باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد.  

وی تاکید کرد: هر گونه حمله نظامی به این نیروگاه یا آغاز یک حمله از آن به منزله بازی با آتش است که عواقب بالقوه فاجعه باری خواهد داشت.  

https://irna.ir/xjKcwL

**۱ کشته و ۲ زخمی بر اثر انفجار مین در یمن

منابع خبری دوشنبه شب گزارش دادند، بر اثر انفجار مین به جا مانده از تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، یک کودک کشته و ۲ نفر دیگر زخمی شدند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

انفجار مین به جا مانده از تجاوز ائتلاف سعودی در منطقه «المجعر» واقع در شهرستان «التحیتا» استان الحدیده یمن باعث کشته شدن یک کودک و زخمی شدن ۲ نفر دیگر شد.

پیش تر مرکز نظارت بر پاکسازی مین یمن اعلام کرده بود که در ماه گذشته میلادی ۱۹ غیرنظامی بر اثر انفجار مین و بمب‌های خوشه‌ای برجای مانده از حملات ائتلاف سعودی در استان الحدیده کشته و زخمی شدند.

عربستان سعودی از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. بر اثر این تجاوز تاکنون هزاران یمنی کشته شدند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

https://irna.ir/xjKcwB

**ترور مسئول امنیتی اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» در لبنان

منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، یکی از مسئولان امنیتی اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» در جنوب لبنان ترور شد.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

«سعید العسوس» مسئول ارتباطات در بخش امنیت ملی اردوگاه «عین الحلوه» واقع در جنوب لبنان توسط افراد ناشناس هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

بر اساس این گزارش، العسوس پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات وارده کشته شد.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته است.

ماه گذشته طی درگیری در اردوگاه عین الحلوه چهار نفر زخمی شده بودند.

اردوگاه عین حلوه با سه کیلومتر مساحت و بیش از ۷۰ هزار آواره فلسطینی، بزرگترین اردوگاه در لبنان است.

این اردوگاه به دلیل گستردگی و حجم بالای جمعیت و وجود تونل‌های زیرزمینی بسیار پیچیده و نامنظم، بستر مناسبی را برای استقرار و تجمع عناصر و گروه‌های سلفی فراهم کرده به گونه‌ای که کنترل این اردوگاه از عهده ارتش لبنان خارج است.

https://irna.ir/xjKcwW

**پوتین در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نمی‌کند

کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت نخواهد کرد.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین دوشنبه شب در پاسخ به اینکه آیا پوتین در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد یا خیر؟ گفت: خیر، سفر و سخنرانی برای پوتین برنامه ریزی نشده است. 

تاس نوشت، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه، هیأت مقامات بلندپایه مسکو را در مجمع عمومی رهبری خواهد کرد. 

هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۳ سپتامبر (۲۲شهریور) آغاز خواهد شد و رهبران ۱۹۳ کشور در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

https://irna.ir/xjKcx۲

**گفت وگوی پوتین و پاشینیان در مورد مسائل امنیتی مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان درباره مسائل امنیتی مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان تلفنی گفت‌ وگو کردند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

کرملین دوشنبه شب در بیانیه‌ای تصریح کرد: دو طرف در مورد تحولات قره باغ و مسائل امنیتی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت وگو کردند. 

پوتین و پاشینیان همچنین در مورد توافقات سه جانبه در باره قره باغ تبادل نظر کردند. 

کرملین افزود: رهبران دو کشور بر پایبندی خود به تمامی مفاد توافقنامه‌های ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱، میان رهبران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کردند. 

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز پنجشنبه هفته گذشته در نشست هیات دولت این کشور گفت که «اوضاع قره‌باغ کوهستانی که در آن نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان آتش بس را در ۳ اوت (۱۲ مرداد جاری) نقض کردند، همچنان بسیار وخیم و دشوار است. 

در جریان درگیری‌های روز چهارشنبه هفته گذشته در منطقه قره‌باغ کوهستانی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ۲ سرباز ارمنی و یک سرباز آذری کشته و ۱۴ سرباز ارمنی نیز زخمی شدند. 

در همین راستا، منابع خبری از قول وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که «تنش از سوی ارتش جمهوری آذربایجان در مناطق استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی در حال تشدید است.» 

منطقه قره باغ با حمایت ایروان و با جمعیت عمدتاً ارمنی‌، در بحبوحه سقوط اتحاد جماهیر شوروی از جمهوری آذربایجان اعلام جدایی کرد. 

این جدایی به نخستین جنگ در دهه ۱۹۹۰ منجر شد که در جریان آن ۳۰ هزار تن کشته و صدها هزار نفر دیگر آواره شدند. 

درگیری دیگری در پاییز ۲۰۲۰ آغاز شد و در ۶ هفته به مرگ ۶ هزار و ۵۰۰ نفر منجر شد. در پایان ارمنستان مجبور شد سه منطقه را به جمهوری آذربایجان واگذار کند. 

آتش بس میان باکو و ایروان با میانجیگری مسکو امضا شد و نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مورد مناقشه مستقر شدند.

https://irna.ir/xjKcxd

**اردوغان: منطقه امن در شمال سوریه ایجاد می‌شود

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دوشنبه شب در سخنانی گفت که طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه پابرجا است.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

اردوغان که در کنفرانس سفرای ترکیه در آنکارا صحبت می‌کرد، گفت: به زودی حلقه‌های کمربند امنیتی را با پاکسازی آخرین مناطقی که سازمان تروریستی پ. ک.ک در آن حضور دارد در سوریه یکپارچه خواهیم کرد.

وی افزود که کشورش به مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد و تصمیم آن برای ایجاد منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری مرز جنوبی ترکیه همچنان پابرجا است.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد که هیچ کشور عضو ناتو نباید پناهگاه امنی برای تروریست‌های پ. ک.ک باشد.

اردوغان تاکید کرد که ارسال ده‌ها هزار کامیون مملو از سلاح برای سازمان‌های تروریستی که امنیت ترکیه را تهدید می‌کنند و ارسال پیام تسلیت به تروریست‌هایی که کشته شدند با روح ائتلاف همخوانی ندارد.

ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در ۲ عملیات موسوم به سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ در اقدامی غیر قانونی برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» (قسد) از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است. درحالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های مسلح کردی است، دمشق این اقدام را اشغالگری می‌داند.

دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نسبت به قصد ترکیه برای حمله نظامی در خاک سوریه اعتراض کرده است.

https://irna.ir/xjKcxp

**پنتاگون بسته تسلیحاتی جدید یک میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین را تایید کرد

سخنگوی موقت پنتاگون تایید کرد که کشورش بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری دیگری برای اوکراین ارسال می کند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

"تاد بریسیل" سخنگوی موقت پنتاگون آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی افزود: بسته یک میلیارد دلاری امنیتی که به اوکراین ارائه خواهد کرد که بزرگترین بسته امنیتی برای این کشور و شامل مهمات برای سلاح های دوربرد و خودروهای زرهی پزشکی است.

این بسته تسلیحاتی، ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به اوکراین را از زمان آغاز جنگ در این کشور در ۲۴ فوریه را به ۸.۸ میلیارد می رساند.

این بسته شامل مهمات سامانه راکتی هیمارس، مهمات سامانه موشکی زمین به هوای ناسامز و ۵۰ وسیله نقلیه زرهی پزشکی است.

پیش از این، یکی از خبرگزاری های بین المللی به نقل از سه مقام آگاه که نام آنها را فاش نکرده است، اعلام کرد که آمریکا درحال آماده سازی یک بسته امنیتی جدید به ارزش یک میلیارد  دلار برای اوکراین است که در نوع خود بزرگ ترین کمک امنیتی به این کشور محسوب می شود.

بر اساس گزارش رویترز، در بسته امنیتی جدید تجهیزاتی از جمله مهمات برای سلاح های دوربرد و خودروهای زرهی مخصوص ارائه کمک های پزشکی وجود دارند.

دولت جو بایدن در حالیکه آمریکایی ها با بحران های مختلف اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، از سویی با ارسال تجهیزات نظامی بر آتش این جنگ همچنان می دمد و از سوی دیگر خواستار پایان این بحران از سوی روسیه است.

پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ۱۱ مرداد ماه به خبرنگاران درباره بسته جدید تسلیحاتی آمریکا به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار خبر داد و گفت که این بسته شامل مهمات بیشتر برای سیستم های راکتی پیشرفته خود کِششی موسوم به هیمارس و همچنین مهمات برای توپخانه خواهد بود.

وی ادامه داد: این رقم کل کمک های نظامی به اوکراین از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور را به بیش از ۸ میلیارد دلار افزایش می دهد.

وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد که کشورش چهار سامانه موشکی (HIMARS)  را از آمریکا دریافت کرده است.

این در حالی است که تارنمای آمریکایی «دیفنس نیوز» نیز ۱۱ مرداد ماه گزارش داد: کارشناسان معتقدند ماه‌ها جنگ اوکراین درس‌های جدیدی در حوزه‌های زمینی، دریایی و هوایی ارائه داده و می‌تواند راهبردهای آینده ارتش آمریکا را دستخوش تغییراتی کند.

 این رسانه افزود: هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا بسته امنیتی دیگری به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار را برای اوکراین اعلام کرد که شامل سامانه های موشکی توپخانه ای با تحرک بالا و سامانه های هواپیماهای بدون سرنشین «فونیکس گوست/ Phoenix Ghost» می شد.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، این کمک های نظامی مجموعه سامانه های موشکی هیمارس اوکراین را به ۱۶ سامانه افزایش می دهد و ۵۸۰ سامانه «فونیکس گوست» دیگر را به خط مقدم درگیری ها در اوکراین ارسال می کند.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjKcxw

**روسیه: اوکراین با گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا کل اروپا را گروگان گرفته است

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اعلام اینکه اوکراین با گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا کل اروپا را به گروگان گرفته است، گفت: نیروهای مسلح اوکراین روز به روز وضعیت اطراف این نیروگاه را خطرناک تر می‌کنند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای با موضوع گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا، افزود: آن‌ها نه تنها مردم روسیه بلکه اوکراین را به عنوان هدف انتخاب کرده‌اند. آن‌ها عملاً تمام اروپا را به گروگان گرفته‌اند و ظاهراً حاضر به آتش زدن این نیروگاه برای دستیابی به اهداف نازی خود می‌باشند. 

او ادامه داد: نیروهای مسلح اوکراین روز به روز وضعیت اطراف این نیروگاه را خطرناک تر می‌کنند.

زاخارووا تاکید کرد: اوکراینی‌ها با هدایت آتش توپخانه به سمت راکتورهای فعال و تأسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای، خود را هدف گرفته‌اند.

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در این زمینه گفت: ما انتظار داریم کشورهایی که نفوذ مطلق بر رهبری اوکراین دارند از این نفوذ برای اطمینان از عدم وقوع دوباره چنین حملاتی استفاده کنند.

سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا توسط نیروهای مسلح اوکراین بسیار خطرناک است زیرا ممکن است عواقب ویرانگری برای مناطق وسیع از جمله کل اروپا به همراه داشته باشد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه حملات اخیر به نیروگاه هسته‌ای اوکراین را که بزرگترین نیروگاه در اروپا است، خودکشی توصیف کرد و گفت که بسیار نگران طولانی شدن جنگ اوکراین است. 

گوترش در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژاپن گفت: هر گونه حمله به یک نیروگاه هسته‌ای یک خودکشی است و امیدوارم این حملات پایان یابد. 

دبیر کل سازمان ملل افزود: ما کاملا از تلاش‌های آژانس بین المللی اتمی برای تثبیت شرایط در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا حمایت می‌کنیم و امیدواریم آژانس به نیروگاه دسترسی پیدا کند. 

نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، تحت تسلط ارتش روسیه قرار دارد. 

نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هم که فعال نیست، در اختیار روس‌هاست.  

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که نیروهای اوکراین به قلمرو نیروگاه اتمی زاپوروژیا بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا توسط تیپ ۴۵ توپخانه نیروهای مسلح حمله کردند. 

در بیانیه‌ای که در همین ارتباط منتشر شده، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: در نتیجه این حملات، یک خط لوله هیدروژن آسیب دید که منجر به آتش‌سوزی شد ولی آتش به سرعت مهار شده است.

https://irna.ir/xjKcxx

**روسیه: ۶ کشتی خارجی سواحل اوکراین را ترک کرده‌اند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در راستای توافق امضا شده میان سازمان ملل، ترکیه، اوکراین و روسیه، ۶ کشتی خارجی اخیرا سواحل اوکراین را ترک کرده‌اند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

میخائیل میزینتسف سخنگوی وزارت دفاع روسیه دوشنبه شب گفت: یک نفتکش ترکیه، ۲ کشتی باری از لیبریا، ۲کشتی باری و یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال بنادر اوکراین را ترک کرده‌اند.

به گفته میزینتسف که ریاست ستاد هماهنگی مشترک روسیه برای واکنش بشردوستانه در اوکراین را نیز بر عهده دارد، ۶۱ کشتی از ۱۴ کشور هنوز در بنادر خرسون، نیکولایف، چرنومورسک، اوچاکوف، اودسا و یوژنی نمی‌توانند آب‌های اوکراین را ترک کنند. 

وی تاکید کرد: خطر مین‌های اوکراین هنوز وجود دارد. نیروهای مسلح روسیه شرایط لازم را برای بهره برداری از ۲ کریدور بشردوستانه دریایی ایجاد کرده‌اند. 

صادرات محموله‌های غلات اوکراین از زمان آغاز جنگ در این کشور که اکنون وارد ششمین ماه خود شده است، متوقف شده بود. 

بامداد چهارشنبه کشتی باری رازونی با پرچم سیرا لئون که حامل غلات اوکراین بود وارد آب‌های سرزمینی ترکیه شد و پس از بازرسی، بنادر ترکیه را به مقصد لبنان ترک کرد. 

وزارت دفاع ترکیه افزود که کشتی‌های دیگر نیز پس از تکمیل مراحل بارگیری «در امتداد خطوط دریایی» حرکت خود را آغاز می‌کنند. 

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین ۳۱ تیر ماه گذشته در نشستی در استانبول با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در خصوص حمل و صادرات ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین توافق نامه امضا کردند. 

این توافق تضمین کننده صادرات غلات دپو شده در بنادر اوکراین در دریای سیاه به سراسر جهان است. 

توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه است که مقام‌های اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم کنند.

https://irna.ir/xjKcxF

**آمریکا: سطح غیرمعمول رادیواکتیو در نیروگاه اتمی اوکراین مشاهده نکرده ایم

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا نشانه هایی از سطوح غیرعادی تشعشعات رادیواکتیو در نیروگاه اتمی ژاپوریژژیا در اوکراین مشاهده نکرده است.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

کارین ژان پی یر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری گفت: خوشبختانه، ما هیچ نشانه‌ای از افزایش یا سطح غیرطبیعی تشعشع ندیده‌ایم.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که آژانس‌های دولتی  آمریکا به نظارت دقیق اوضاع دراین  نیروگاه هسته‌ای ادامه خواهند داد.

 سخنگوی کاخ سفید درخواست دولت آمریکا از روسیه برای توقف فعالیت‌های نظامی در اطراف تاسیسات هسته‌ای اوکراین را تکرار کرد.

او گفت: ما همچنان از روسیه می‌خواهیم تا تمام عملیات‌های نظامی در تاسیسات هسته‌ای اوکراین یا نزدیک این مراکز را متوقف کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای با موضوع گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا، افزود: آن‌ها نه تنها مردم روسیه بلکه اوکراین را به عنوان هدف انتخاب کرده‌اند. آن‌ها عملاً تمام اروپا را به گروگان گرفته‌اند و ظاهراً حاضر به آتش زدن این نیروگاه برای دستیابی به اهداف نازی خود می‌باشند. 

او ادامه داد: نیروهای مسلح اوکراین روز به روز وضعیت اطراف این نیروگاه را خطرناک تر می‌کنند.

زاخارووا تاکید کرد: اوکراینی‌ها با هدایت آتش توپخانه به سمت راکتورهای فعال و تأسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای، خود را هدف گرفته‌اند.

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در این زمینه گفت: ما انتظار داریم کشورهایی که نفوذ مطلق بر رهبری اوکراین دارند از این نفوذ برای اطمینان از عدم وقوع دوباره چنین حملاتی استفاده کنند.

سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا توسط نیروهای مسلح اوکراین بسیار خطرناک است زیرا ممکن است عواقب ویرانگری برای مناطق وسیع از جمله کل اروپا به همراه داشته باشد.

نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، تحت تسلط ارتش روسیه قرار دارد. 

نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هم که فعال نیست، در اختیار روس‌هاست.  

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که نیروهای اوکراین به قلمرو نیروگاه اتمی زاپوروژیا بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا توسط تیپ ۴۵ توپخانه نیروهای مسلح حمله کردند. 

در بیانیه‌ای که در همین ارتباط منتشر شده، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: در نتیجه این حملات، یک خط لوله هیدروژن آسیب دید که منجر به آتش‌سوزی شد ولی آتش به سرعت مهار شده است.

https://irna.ir/xjKcxK

**سازمان ملل: ۳۲۲ نفر در خشونت‌های سودان کشته شدند

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که از آغاز سال جاری میلادی تا ماه گذشته (جولای) ۳۲۲ نفر طی خشونت‌ها در سودان کشته شدند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد، خشونت‌ها در چند استان سودان از جمله نیل آبی، کردفان و منطقه دارفور علاوه بر کوچ اجباری ۱۶۳ هزار و ۷۸۴ نفر، منجر به کشته شدن ۳۲۲ نفر و زخمی شدن ۳۲۹ نفر شده است.

دفتر امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد افزوده است: نزاع و نا امنی منجر به آوارگی هزاران نفر و مختل شدن زندگی روزمره مردم شده است.

۲۹ تیرماه مسئولان درمانی استان نیل آبی در جنوب شرق سودان از کشته شدن ۱۰۵ نفر در درگیری‌های قبیله‌ای خبر داده بود.

مناطق مختلف سودان هر از چند گاهی شاهد درگیری‌های خونین بر سر زمین و چراگاه‌ها و منابع آبی بین قبایل عرب و آفریقایی است.

https://irna.ir/xjKcxL

**حمله داعش به شمال مالی ۲۱ کشته و ۹ مفقودی برجای گذاشت

ارتش مالی دوشنبه شب اعلام کرد، در حمله عناصر وابسته به داعش به شمال این کشور در مرز با بورکینافاسو، ۲۱ نفر کشته و ۹ نفر مفقود شدند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

ارتش مالی اعلام کرد، عناصر وابسته داعش به منطقه «تیسیت» واقع در فاصله ۱۰ کیلومتری مرز بورکینافاسو و نیجر حمله کردند که در پی درگیری میان نیروهای ارتش و تروریست‌ها، ۱۷ سرباز و چهار غیرنظامی کشته و ۹ نفر نیز مفقود شدند.

ارتش مالی همچنین گفته که در این درگیری هفت تن از عناصر داعش نیز کشته شدند و خسارت‌هایی به منازل و اموال مردم در منطقه تیسیت وارد آمده است.

تیسیت منطقه وسیعی در نزدیکی مرز با بورکینافاسو و نیجر است که دارای معادن طلای بسیاری است که از کنترل دولت مرکزی خارج شده است.

بهمن ماه گذشته حدود ۴۰ غیرنظامی به دست عناصر داعش در منطقه تیسیت کشته شده بودند.  

پیش تر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده بود که در درگیری‌های ماه ژانویه تا مارس سال جاری میان ارتش و شبه نظامیان در کشور مالی بیش از ۵۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

این تلفات نشان دهنده افزایش ۳۲۴ درصدی تلفات غیرنظامیان نسبت به سه ماهه قبل و ناکامی حکومت نظامی کشور مالی در محدود کردن نقض حقوق بشر یا مقابله با اقدام‌های خشونت آمیز گروه‌های مرتبط با القاعده و داعش در این کشور است.

مالی به دنبال کودتای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به فاصله کمتر از یک سال، به دلیل تمایل شورای نظامی حاکم به ماندن در قدرت برای چندین سال، از نهم ژانویه متحمل یک سری تحریم‌های شدید اقتصادی و دیپلماتیک به ویژه از سوی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) شده است.

https://irna.ir/xjKcxM

**تاکید چین بر حمایت قاطع از احیای حقوق فلسطینیان

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز شنبه در سخنانی اعلام کرد چین به حمایت قاطع از فلسطینیان در احیای حقوق مشروع آنها ادامه خواهد داد.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

وانگ ونبین تصریح کرد درگیری اخیر بین اسرائیل و فلسطین تلفات غیرنظامیان بسیاری از جمله کودکان را به دنبال داشته است.

وی با دلخراش توصیف کردن این مساله تصریح کرد چین قاطعانه با هرگونه خشونتی که غیرنظامیان را هدف قرار می دهد مخالف است و آنرا محکوم می کند.

وی افزود: ما از آتش بس تحت میانجیگری مصر میان فلسطین و اسرائیل استقبال می کنیم و از تلاش‌های طرف مصری قدردانی می‌کنیم.

وی گفت: مادامی که اوضاع فعلی شکننده است، ما از همه طرف‌ها، به‌ویژه طرف اسرائیلی می‌خواهیم خویشتنداری نشان دهند، قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل را دنبال کنند، از تشدید مجدد تنش خودداری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: دلیل اصلی درگیری های مکرر بین اسرائیل و فلسطین، عدم اجرای راه حل دو کشوری و انکار طولانی مدت درخواست مشروع مردم فلسطین برای ایجاد یک کشور مستقل است.

وی گفت: چین خواستار برگزاری یک کنفرانس صلح بین‌المللی معتبرتر و تأثیرگذارتر در مقیاس بزرگ‌تر برای تلاش برای دستیابی به راه‌حلی پایدار و عادلانه برای حل مسئله فلسطین بر اساس راه‌حل دو کشوری است.  

ارتش رژیم صهیونیستی عصر جمعه گذشته حملات هوایی و توپخانه‌ای خود به مناطق مختلف نوار غزه را آغاز کرد که بر اثر این حملات وحشیانه ۴۴ نفر نفر از جمله ۱۵ کودک و ۲ زن شهید شدند. همچنین بیش از ۳۶۰ نفر هم مجروح شده‌اند که ۹۶ نفر از آنها کودک، ۳۰ نفر زن و ۱۲ نفر سالخورده هستند.

در پاسخ به این حملات جنایتکارانه، گروه‌های مقاومت فلسطین با صدها موشک شهرها و شهرک‌های صهیونیست نشین در سرزمین‌های اشغالی به ویژه تل آویو و فرودگاه بن گورین را هدف قرار دادند.

سرانجام توافق آتش بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه به وقت محلی (بامداد دوشنبه ۱۷ مرداد ماه به وقت تهران) و با میانجیگری مصر اجرایی شد.

https://irna.ir/xjKcz۶

**تاکید هنیه و النخاله بر ناکامی صهیونیست ها در شکستن اراده مردم فلسطین

"اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی حماس و "زیاد النخاله" دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در یک گفت وگوی تلفنی ضمن تاکید بر وحدت نیروهای مقاومت در مقابل دشمن صهیونیستی، بر ناکامی استراتژی اشغالگران برای شکستن اراده مردم فلسطین تاکید کردند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

این دو رهبر مقاومت در گفت وگوی تلفنی خود در شامگاه دوشنبه با طلب آمرزش برای شهدای گردان های قدس و دیگر شهدای جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به غزه، تاکید کردند: خون این شهدا چراغ راه آزادی فلسطین خواهد شد، زیرا با شهادت فرماندهان مقاومت، پرچم داران و ادامه دهندگان جدیدی راه آنها را در پیش خواهند گرفت.

هنیه و النخاله در این گفت وگوی تلفنی همچنین ضمن بررسی ابعاد تجاوز اخیر صهیونیست ها و پیامدهای آن و راه‌های تقویت مقاومت و هماهنگی و همکاری دوجانبه، بر همیاری نیروهای مقاومت تاکید کردند.

آنها همچنین از پایداری مردم فلسطین و مقاومت دلیرانه آنها و تلاش های سیاسی انجام شده در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی تقدیر کردند.

در این گفت وگو در عین حال طرفین برای دیدار و بحث و بررسی تحولات سیاسی و میدانی و تعیین  مسیر راهبردی آینده مقاومت توافق کردند.

 این گفت وگو تلفنی به دنبال برقراری آتش بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین انجام شد. ارتش رژیم صهیونیستی از عصر جمعه در حملات هوایی و توپخانه ای سه روزه خود به مناطق مختلف نوار غزه دستکم ۴۴ نفر از جمله ۱۵ کودک و ۲ زن فلسطینی را شهید و بیش از ۳۶۰ نفر دیگر از جمله دهها کودک را زخمی کرد.

https://irna.ir/xjKczq

**روسیه: آمریکا به آتش‌افروزی در جنگ اوکراین ادامه می‌دهد

یک دیپلمات ارشد روسیه اعلام کرد که آمریکا با ارائه بسته کمک نظامی یک میلیارد دلاری به اوکراین نشان داد که مخالف توافق صلح‌آمیز برای حل‌وفصل بحران اوکراین است.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا گفت که واشنگتن به آتش افروزی به جنگ اوکراین ادامه می‌دهد و اختصاص یک میلیارد دلار اضافی برای این اهداف تایید می‌کند که واشنگتن به توافق صلح آمیز این بحران کمک نمی‌کند.

سفیر روسیه در واشنگتن تاکید کرد که در این زمینه، اظهارات نمایندگان دولت آمریکا مبنی بر اینکه عرضه محصولات دفاعی موقعیت کی‌یف را در میز مذاکره "احتمالی" تقویت می کند، بدبینانه به نظر می رسد.

وی با ابراز تردید در مقاصد کاخ سفید نسبت به حل بحران اوکراین، اشاره کرد که آمریکا در شرایطی درباره گفتگو صحبت می‌کند، تنها هدفش طولانی کردن جنگ اوکراین است.

آنتونوف همچنین تصریح کرد که تزریق نامحدود سلاح به اوکراین نگرانی در داخل خاک ایالات متحده را افزایش می‌دهد. وی با استناد به نظر کارشناسان آمریکایی، ستون‌نویس‌های نشریه‌های پیشرو و شهروندان عادی این کشور گفت: چقدر کمک به مقصد (اوکراین) می‌رسد؟ شواهد زیادی از طرح‌های کلاهبرداری در حین حمل و نقل محصول‌های دفاعی وجود دارد. این ثابت می‌کند که خاموش کردن جنبه‌های مخرب کمک نظامی به کی‌یف دشوارتر می‌شود.

به گفته این دیپلمات روس، برخی از سلاح‌های آمریکایی همچنان سر از خط مقدم در می‌آورند. شبه نظامیان ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین روزانه حمله‌های مرگبار به مناطق مسکونی شهرهای دونباس انجام می‌دهند. 

به نوشته خبرگزاری تاس، با احتساب بسته ۱ میلیارد دلاری جدید آمریکا، کمک‌های نظامی به کی‌یف به حدود ۹.۸ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است‌.

https://irna.ir/xjKcyV

**رزمندگان سرایا القدس با نیروهای ویژه اسرائیل در نابلس درگیر شدند

مبارزان گردان "نابلس" وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین صبح امروز (سه شنبه) با نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی درگیر شدند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

تصاویر منتشر شده در رسانه های فلسطینی از صدای تیراندازی شدید در شهر نابلس حکایت دارد.

نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی برای بازداشت شهروندان فلسطینی از بامداد امروز (سه شنبه) به شهر نابلس یورش بردند و مبارزان فلسطینی نیز به مقابله با آنها پرداختند.

ارتش رژیم صهیونیستی سپس نیروهای خود را در شهر نابلس تقویت کرد.
در همین حال، گردان نابلس صبح امروز اعلام کرد که مبارزان این گردان ها درحال درگیری شدید با نیروهای ویژه دشمن صهیونیستی هستند که به بخش قدیمی شهر نابلس یورش برده اند و آنها را زیر تیراندازی گسترده خود قرار داده اند.

تصاویر منتشر شده نشان می دهد که یک خودروی نظامی اشغالگران در خیابان "فیصل" شهر نابلس هدف تیراندازی مستقیم رزمندگان فلسطینی قرار گرفته است.

این تصاویر همچنین از شنیده شدن صدای انفجار در جریان محاصره یک خانه در بخش قدیمی شهر نابلس از سوی نظامیان اشغالگر حکایت دارد.

برخی منابع فلسطینی گفتند که نیروهای رژیم صهیونیستی در جریان این یورش خود "ابراهیم النابلسی" از اعضای گردان های شهدای الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح را ترور کرده و به شهادت رساندند.

براساس اعلام شبکه فلسطین الیوم، یک جوان فلسطینی در جریان مقابله با نیروهای اشغالگر قدس در شهر نابلس از ناحیه سینه زخمی شد.

جمعیت هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که سه شهروند فلسطینی از ناحیه پشت و دست زخمی و به بیمارستان منتقل شدند و یک زن فلسطینی نیز زخمی شده، اما ارتش رژیم صهیونیستی جلوی رسیدن نیروهای امدادی برای ارایه کمک های اولیه و انتقال به بیمارستان را به امدادگران نداده است.

براساس اعلام این جمعیت، تاکنون دستکم ۱۰ شهروند فلسطینی در خیابان فیصل نابلس به ضرب گلوله صهیونیست ها زخمی شده اند.

مقابله گردان نابلس با نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی که به این شهر یورش برده اند، همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjKcB۸

**چامسکی: آمریکا تهدیدی علیه صلح جهانی و شهروندانش است

«نوام چامسکی» فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی با تاکید بر اینکه واشنگتن قادر به تحمیل دیکته‌های یکجانبه بر جامعه بین‌المللی نیست، خاطر نشان کرد که آمریکا قدرتی در حال زوال است که تهدیدی برای جهان و شهروندان خودش محسوب می‌شود.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

این دانشمند و پژوهشگر سیاسی در مصاحبه با با وبگاه آمریکایی «تراث‌اوت» (Truthout) گفت وخامت اوضاع ایالات متحده بیش از هر چیزی ناشی از «ضربه‌های داخلی» است.

چامسکی افزود: هراس از تجمیع قدرت‌های تاثیرگذار در سطح بین‌المللی همچون روسیه و چین، دیرینه بوده و در مورد روسیه به سال ۱۹۱۷ میلادی زمانی که بلشویک‌ها قدرت کشور را به دست گرفتند، بر می‌گردد. دولت‌های ایالات متحده برای دهه‌ها نگران حضور روسیه در صحنه جهانی بودند و هشدار دادند بلشویک‌ها، گسترش جهانی نظام سرمایه‌داری را تهدید می‌کنند.

به گفته این اندیشمند آمریکایی، واشنگتن با گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مرز غربی تا روسیه از منافع خود دفاع می‌کند، در حالی که در مرز شرقی، حلقه‌ای از کشورهای نگهبان را برای احاطه چین ایجاد می‌کند.  

وی افزود: نتیجه این امر این است که چین انگیزه بیشتری برای حمله به تایوان دارد تا این حصار را بشکند و به اقیانوس‌ها دسترسی آزاد داشته باشد.

چامسکی یادآور شد: میخاییل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی که مروج «پرسترویکا» (مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی روسیه در سال ۱۹۸۵) نیز بود در آن زمان پیشنهاد داد تا یک «خانه مشترک اروپایی» بر اساس همکاری و نه درگیری ایجاد شود تا به موجب آن، صلح را از لیسبون پرتغال تا ولادیوستوک شرقی‌ترین منطقه روسیه در مجاورت کره شمالی گسترش دهد؛ اما این ایالات متحده بود که با این پیشنهاد مخالفت کرد.  

وی تاکید کرد جنگ اوکراین که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، به وضوح نشان داد که «اروپا به دکترین اتحاد آتلانتیک متعهد است و هدف واشنگتن را برای تضعیف شدید روسیه و به ضرر اوکراین پذیرفته است».

این کارشناس سیاسی پیش‌بینی کرد: با این حال، بدون همگرایی، اروپای وابسته به آلمان رو به زوال خواهد رفت و روسیه توسعه اوراسیایی بر اساس منابع طبیعی عظیم خود که استراتژی این کشور در برابر چین را متمرکز خواهد کرد، ارتقا خواهد داد.

چامسکی به طرح یک کمربند و یک جاده نیز اشاره کرد و گفت: چین با این طرح، زیرساخت‌های خود را در ده‌ها کشور برای تقویت مبادلات اقتصادی ایجاد می‌کند و می‌تواند کانال‌های خود را به آفریقا و حتی آمریکای لاتین گسترش دهد.

به گفته او، اقتصادهایی که از این فرصت‌ها چشم‌پوشی می‌کنند، در ازای همسویی با منافع آمریکا، بهای بسیار بالایی را می‌پردازند.

این دانشمند علوم سیاسی در مورد روابط مسکو و پکن معتقد است روسیه به دنبال حفظ استقلال خود بین ناتو و سیستم‌های جهانی خواهد بود که چین را در مرکز قرار می‌دهند؛ امری که غول آسیایی احتمالاً با آن مخالف خواهد بود، چرا که به دنبال آن است تا روسیه را در میان سایر عوامل، به عنوان تامین کننده مواد اولیه، سلاح‌های پیشرفته و کشوری برخوردار از استعداد علمی در اختیار داشته باشد.  

چامسکی در مورد نقش هند نیز معتقد است این کشور باید با مشکلات داخلی مرتبط با فقر جمعیت، کمبود آب و گرمایش زمین علاوه بر ایجاد تعادل در پیوستن به آمریکا به عنوان مرزی تهدیدکننده علیه چین، همکاری با این کشور آسیایی و حفظ تعادل در نزدیکی به مسکو و پکن مواجه شود.

این کارشناس علوم سیاسی خاطر نشان کرد: بحران ایالات متحده به صورت عمده، داخلی است، کشوری که در مقایسه با کشورهایی با ثروت قابل مقایسه، با بالاترین نرخ مرگ‌ومیر مواجه است. این در حالی است که پروژه‌هایی برای از بین بردن پایه‌های دموکراسی از قرن ۱۹ به بعد به سمت ایجاد یک سیستم مدنی غیر سیاسی در جریان است.

https://irna.ir/xjKcBS

**سازمان ملل، آمریکا و روسیه را به از سرگیری اجرای پیمان هسته‌ای میان دو کشور دعوت کرد

سخنگوی سازمان ملل پس اعلام مسکو مبنی بر تعلیق بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای این کشور، گفت که سازمان ملل، مسکو و واشنگتن را به حل مسائل ایجاد شده پیرامون بازرسی‌ها در قالب معاهده «استارت جدید» فرا می‌خواند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

«استفان دوجاریک» در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس افزود: دو کشور باید مسائل مربوط به دسترسی‌ها را برطرف سازند و به بازرسان اجازه دهند به کار ارزشمند خود در این زمینه ادامه دهند.

سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه پیمان استارت جدید(New START) تنها معاهده دوجانبه میان آمریکا و روسیه در زمینه کنترل سلاح‌های هسته‌ای است، تاکید کرد: این پیمان به منظور حفظ امنیت و صلح در سطوح بین‌المللی و همچنین در زمینه خلع سلاح هسته‌ای و عدم گسترش آن، یک عنصر اساسی است.

وزارت خارجه روسیه روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازرسی‌های تاسیسات هسته‌ای بر اساس پیمان امضا شده با آمریکا را موقتا به حالت تعلیق درآورده و این اقدام بر اساس یک بند معاهده موسوم به "استارت جدید" انجام شده است.

این بیانیه افزود، مسکو به دلیل تلاش‌های مداوم دولت آمریکا برای از سرگیری بازرسی‌ها در شرایطی که مزایای یکجانبه برای واشنگتن ایجاد و اساسا روسیه را از حق انجام بازرسی در خاک آمریکا محروم می‌کند، تصمیم به تعلیق بازرسی‌ها گرفته است. 

به گزارش ایرنا، این پیمان که بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا در مورد اقدام‌ها برای کاهش بیشتر و محدود کردن سلاح‌های تهاجمی استراتژیک در پراگ در ۸ آوریل ۲۰۱۰ (۱۹ فروردین ۸۹) امضا و برای مدت ۱۰ سال لازم‌الاجرا شده بود از ۵ فوریه ۲۰۱۱ (۱۶ بهمن ۸۹) آغاز و تا ۵ فوریه ۲۰۲۱ (۱۷ بهمن ۹۹) اعتبار داشته است.

قرار بود این پیمان سال گذشته منقضی شود، اما مسکو و واشنگتن توافق کردند مدت آن را برای پنج سال دیگر یعنی تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ بدون مذاکرات مجدد در مورد شرایط آن تمدید کنند.

پیشتر، آندری بلوسوف معاون نماینده روسیه در سازمان ملل احتمال توافق روسیه با آمریکا را در مورد معاهده‌ای که جایگزین پیمان استارت جدید تا قبل از پایان تاریخ انقضایش در سال ۲۰۲۶ شود، سخت دانسته بود.

این پیمان در مورد انواع بمب افکن‌های سنگین (TB)، موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM) و موشک‌های بالستیک زیردریایی (SLBM) ، از جمله ICBM و SLBMهای غیر هسته‌ای کاربرد دارد. 

پیمان استارت جدید که از پنجم فوریه ۲۰۱۱ اجرایی شده بیانگر آن است که هر دو طرف، زرادخانه هسته‌ای خود را به تدریج به ۷۰۰ موشک، ۱۵۵۰ کلاهک و ۸۰۰ پرتابگر کاهش دهند.

https://irna.ir/xjKcyL

**علمای لبنان: اسرائیل در برابر جهاد اسلامی ناکام ماند؛ چه برسد به تمام محور مقاومت

" جمعیت علمای مسلمان در لبنان " با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تجاوزگری صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در برابر مبارزان جنبش جهاد اسلامی فلسطین به عنوان یکی از ارکان محور مقاومت ناکام ماند و بی تردید در برابر همه ارکان محور مقاومت با نابودی کامل روبرو خواهد شد.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

در بیانیه جمعیت علمای مسلمان در لبنان آمده است: نبرد غزه در روزهای گذشته ثابت کرد که تنها راه بازدارندگی موثر در مقابله با دشمن صهیونیستی، مقاومت  است.

این بیانیه افزود: اگر تنها مقاومت یک گروه (جنبش جهاد اسلامی فلسطین) چنین پیروزی بزرگی رقم می زند، پس مشارکت توان همه گروههای مقاومت، بی تردید می تواند نابودی کامل رژیم صهیونیستی را رقم بزند.

این جمعیت همچنین همدستی برخی کشورهای عربی با دشمن صهیونیستی و سکوت مشکوک و بی عملی آنها برای متوقف کردن این تجاوزگری از سوی رژیم صهیونیستی و اعمال فشار بر نیروهای مقاومت برای جلوگیری از پاسخ دادن به تجاوزات صهیونیستها را محکوم کرد.

 جمعیت علمای مسلمان در لبنان همچنین سکوت مشکوک جامعه بین‌المللی  و همراهی با دشمن صهیونیستی تجاوزگر و سکوت و بی عملی نهادهای بین‌المللی بشردوستانه در ایفای نقش و مسئولیت خود در حفاظت از جان غیرنظامیان به‌ویژه کودکان غزه را محکوم و اعلام کرد: محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه بشریت، حداقل انتظاری بود که از این مجامع می رفت.

این جمعیت ضمن تبریک پیروزی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این نبرد و شهادت نیروهای مقاومت در حین انجام وظیفه جهادی، از پایداری قهرمانانه مردم فلسطین تقدیر کرد و از «نهادهای بشردوستانه و کشورهای محور مقاومت برای ارائه کمکهای های موردنیاز جهت بازسازی ویرانی های جنگ در غزه" دعوت کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی از عصر جمعه در حملات هوایی و توپخانه ای سه روزه خود به مناطق مختلف نوار غزه دستکم۴۴ نفر از جمله ۱۵ کودک و ۲ زن فلسطینی را شهید و بیش از ۳۶۰ نفر دیگر از جمله دهها کودک را زخمی کرد.

در پاسخ به این حملات جنایتکارانه، گروه های مقاومت فلسطین با صدها موشک شهرها و شهرک های صهیونیست نشین در سرزمین های اشغالی به ویژه تل آویو و فرودگاه بن گورین را هدف قرار دادند.

منابع رژیم صهیونیستی اذعان کردند که در طول سه روز نزدیک به یکهزار و ۱۰۰ موشک از نوار غزه شلیک شد.

جنایت تازه صهیونیست ها در غزه با موج محکومیت در سطح بین المللی به ویژه جهان اسلام روبه رو شد و کشورها، مقامات، احزاب و شخصیت های مختلف بر لزوم توقف آن و پاسخگویی رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

سرانجام موشک‌های مقاومت رژیم صهیونیستی را وادار به پذیرش توافق آتش بس کرد.

این توافق در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه به وقت محلی (بامداد دوشنبه به وقت تهران) و با میانجیگری مصر اجرایی شد.

https://irna.ir/xjKcCL

**کره جنوبی و آمریکا مقدمات رزمایش نظامی مشترک را آغاز می‌کنند

به دنبال رزمایش گسترده دریایی و هوایی چین اطراف جزیره تایوان، کره جنوبی و آمریکا قصد دارند تمرین های نظامی مقدماتی را هفته آینده، قبل از رزمایش مشترک خود اواخر ماه جاری میلادی، آغاز کنند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

منابع آگاه روز سه شنبه اعلام کردند کره جنوبی و ایالات متحده قرار است تمرین های چهار روزه مدیریت بحران، به رهبری کره جنوبی را از روز سه شنبه در آستانه رزمایش سپر آزادی اولچی (UFS) که از ۲۲ اوت تا سپتامبر (اواخر مرداد تا نیمه اول مهر ماه) برگزار می شود، آغاز کنند. 

این رزمایش به رهبری ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، برای تمرین مجموعه ای از برنامه ها برای پاسخ به سناریوهای احتمالی بحران قبل از جنگ طراحی شده است. این رزمایش، یک دوره آموزش بر پایه شبیه سازی کامپیوتری است که بر اساس برنامه های اضطراری زمان جنگ میان متحدان برنامه ریزی شده است.

رزمایش سپر آزادی اولچی، شامل دو بخش است، نخست دفع حملات و دفاع از منطقه بزرگ سئول و دیگری عملیات ضد حمله و تلافی جویانه.

رزمایش پیش رو در حالی برگزار می‌شود که ارتش دو کشور تلاش می‌کنند تا دفاع ترکیبی را از طریق اقداماتی، از جمله گسترش و انتشار برنامه‌های آموزشی تقویت کنند زیرا درباره رفتارهای کره شمالی که ممکن است با انجام آزمایش هسته‌ای یا سایر اقدامات تحریک‌آمیز، تنش‌ها را تشدید کند، نگران هستند.

https://irna.ir/xjKcDT

**سایه مذاکرات هسته ای وین بر بازار جهانی نفت

خبرگزاری رویترز گزارش داد که بهای جهانی نفت روز سه‌شنبه همزمان با جدیدترین پیشرفت ها در مذاکرات رفع تحریم ها و احیای توافق هسته‌ای ایران که در وین برگزار شد، کاهش پیدا کرد.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

این خبرگزاری نوشت که امروز قیمت نفت برنت با کاهش ۱۴ سنت (معادل ۰.۱ درصد) به قیمت ۹۶.۵۱ دلار در هر بشکه رسید و همچنین قیمت نفت وست تگزاس به قیمت ۹۰.۶۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت که یک افت ۰.۲ درصدی (۱۶ سنتی) است.

تحلیلگران گروه بانکی استرالیا و نیوزلند (ANZ) اشاره کرده اند که توافق هسته‌ای (احتمالی) ایران و آمریکا بر بازار نفت سایه افکنده است. 

به نوشته این خبرگزاری، اتحادیه اروپا روز دوشنبه یک متن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که در انتظار تایید طرفین مذاکره است، ارائه کرد. یکی از مقام های ارشد اتحادیه اروپا گفت که آخرین گزینه در مورد این پیشنهاد "فقط چند هفته" پیش بینی می شود.

«ویوک دار» تحلیلگر موسسه مالی مشترک المنافع، در این خصوص به رویترز گفت ازآنجاییکه جزئیات درباره بازه زمانی از سرگیری صادرات نفت ایران حتی در زمانیکه توافق احیا می‌شود، نامعلوم باقی می‌ماند قطعا زمینه برای ایران وجود دارد که صادرات نفت را با سرعت به نسبت زیادی گسترش دهد.

وی اشاره کرد که ایران ممکن است در عرض ۶ ماه صادرات نفت خود را تا ۱ الی ۱.۵ میلیون بشکه در روز یا ۱.۵ درصد تولید جهانی افزایش دهد و احیای توافق هسته‌ای احتمالا به شدت قیمت‌های نفت را کاهش خواهد داد.

انریکه مورا هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین درباره ادامه روند گفت‌ وگوها روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: چون ما به متن دست‌یافته‌ایم مذاکرات به پایان رسیده است. ما اینجا بودیم که متن (نهایی) را تولید کنیم و اکنون پایتخت‌ها باید تصمیم‌گیری کنند.

مورا در حالی این اظهارات را مطرح کرد که در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای درخصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های ایران برگزار شد. در جریان این گفت وگوها هیات جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشت و گفته می شود در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل گردید.

مورا روز گذشته با توجه به مباحث صورت گرفته طی چهار روز گذشته، چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد و ایران به محض دریافت ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به او منتقل کرد.

البته ایده‌های مطرح شده نیازمند بررسی جامع هستند و ایران نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهد کرد، اما اعلام پایان مذاکرات به‌نظر ایده پخته‌ای نبود که در این مقطع مطرح شود.

https://irna.ir/xjKcCC

**ژنرال آمریکایی: توافق دوحه، بدترین توافق در تاریخ آمریکا است

دیوید پترائوس فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان با بیان اینکه واشنگتن توان کنترل وضعیت این کشور و جلوگیری از سقوط دولت اشرف غنی را داشت، توافق دوحه را بدترین توافقنامه در تاریخ ایالات‌متحده دانست.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

ژنرال «دیوید پترائوس» فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان در مقاله‌ای برای نشریه آتلانتیک نوشت آمریکا توان کنترل وضعیت افغانستان را داشت و می توانست از سقوط حکومت پیشین آن جلوگیری کند.

پترائوس با اشاره به امکانات و فناوری‌های نظامی ارتش ایالات‌متحده در این مطلب استدلال کرده است که واشنگتن با هزینه مالی و انسانی کم می‌توانست در نقش مشاور و حامی دولت افغانستان باقی بماند.

وی تلاش برای کنترل اوضاع افغانستان را گزینه نه چندان ایده آلی برای واشنگتن خوانده که مستلزم تعهد مداوم بود. اما آمریکا ترجیح داد که این کشور و مردمش را برای طالبان و دیگر جنگجویان رها کند.

پترائوس در این مقاله "اشتباهات کلان" و متعدد آمریکا را در افغانستان مورد بررسی قرار داده و یکی از مهمترین این خطاها را حمایت واشنگتن از اعطای قدرت بسیار زیاد به حکومت مرکزی در افغانستان می داند.

این شخصیت آمریکایی که مدتها سمت ریاست سازمان سیا را برعهده داشت، توافق دوحه را "بدترین موافقتنامه سیاسی" در تاریخ ایالات متحده توصیف کرد که به اعتقاد او، شرایط آن، از جمله رهایی پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان را موجب سقوط حکومت این کشور ارزیابی کرده است.

این نظامی بازنشسته آمریکایی ضمن تائید اظهارات منتقدان مبنی بر خروج پرهرج و مرج و بی حساب و کتاب دولت «جو بایدن» از افغانستان، ادعای رقبای واشنگتن را مبنی بر اینکه آمریکا متحد قابل اعتمادی نبوده و یک قدرت رو به زوال است، تائید می کند.

وی به ویژه این دیدگاه را در گرماگرم جنگ اوکراین و بالاگرفتن تنش‌ها میان چین و واشنگتن بر سر تایوان قابل توجه می‌داند.

پترائوس در پایان مقاله خود پیش بینی کرده است که طالبان همچنان به میزبانی و حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه نظامی در افغانستان ادامه خواهند داد.

https://irna.ir/xjKcFD

**مدودف: روسیه به اهداف خود در اوکراین دست می یابد

رئیس‌جمهوری پیشین روسیه با بیان اینکه غرب برای نابودی این کشور تلاش نکند، تاکید کرد که مسکو به اهداف خود در نبرد اوکراین دست پیدا می‌کند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

«دیمیتری مدودف» یکی از نزدیک‌ترین متحدان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، در گفت و گو با خبرگزاری تاس گفت که مسکو با توجه به شرایط خویش به اهداف خود در جنگ اوکراین دست پیدا می کند. وی سپس هشدار داد که غرب برنامه‌ای بلندمدت برای نابودی روسیه دارد.

مدودف که در حال حاضر معاون شورای امنیت روسیه است، در این مصاحبه تاکید کرد مسکو در حال انجام یک عملیات نظامی ویژه در اوکراین است و افزود: دستیابی به صلح براساس شرایط ما انجام می گیرد.

مدودف جنگ ۲۰۰۸ در گرجستان را به دلیل گسترش اتحاد نظامی ناتو و نبرد اوکراین را هم بخشی از تلاش واشنگتن و متحدانش برای نابودی روسیه عنوان کرد و گفت: هدف در نهایت نابودی روسیه است.

https://irna.ir/xjKcGq

**ادعای تایوان: چین نقشه حمله در سر دارد

وزیر امور خارجه تایوان امروز سه‌شنبه با اشاره به رزمایش های گسترده چین اطراف این جزیره، مدعی شدپکن از رزمایش نظامی خود که در اعتراض به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان آغاز کرده، به عنوان بخشی از یک  بازی استفاده کرده و خود را آماده حمله به تایوان می‌کند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

خبرگزاری رویترز نوشت: «جوزف وو» در کنفرانس خبری، ضمن بیان این مطلب از ارائه جدول زمانی برای ادعای وی مبنی بر احتمال حمله چین به تایوان خودداری کرد.

وی ادعا کرد: تایوان مرعوب نمی شود، حتی اگر رزمایش ها ادامه یابد. چین اغلب خط میانی (فرضی) غیر رسمی در تنگه تایوان را نقض می کند.

وزیر خارجه تایوان افزود: چین مانورهای نظامی و پرتاب موشک در مقیاس بزرگ و همچنین حملات سایبری، ارائه اطلاعات نادرست  و فشار اقتصادی را در تلاش برای تضعیف روحیه عمومی در تایوان انجام می دهد. بعد از پایان رزمایش ها چین ممکن است تلاش کند تا اقدامات خود را برای از بین بردن وضعیت موجود درازمدت در سراسر تنگه تایوان عادی سازی کند.

وی گفت: چنین اقداماتی، امنیت منطقه را تهدید می کند و  «تصویر روشنی از جاه طلبی های ژئو استراتژیک چین در فراتر از تایوان را نشان می دهد».

وزیر خارجه تایوان خواستار حمایت بیشتر جامعه بین المللی برای توقف کنترل چین بر تنگه تایوان شد.

یک مقام پنتاگون روز دوشنبه گفت که واشنگتن به ارزیابی خود مبنی بر عدم تلاش چین برای حمله به تایوان تا دو سال آینده پایبند است.

اظهارات وزیر خارجه تایوان همزمان با تنش ها در روابط دو طرف به دنبال برپایی رزمایش چهار روزه در اطراف تایوان مطرح شده است.

یک فرد آشنا با برنامه‌ریزی امنیتی در مناطق اطراف تایوان روز سه‌شنبه به رویترز توضیح داد که «بن بست» اطراف خط میانه که شامل  حضور حدود ۱۰ کشتی جنگی از هر دو طرف  چین و تایوان است ادامه دارد.

وی گفت: «چین به تلاش خود برای فشار بر خط میانه ادامه می دهد. نیروهای تایوان  تلاش کرده اند آبراه های بین المللی را در آنجا باز نگه دارند.»

روز دوشنبه وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین تمرینات نظامی عادی خود را در «در آب های متعلق به ما» به شیوه ای باز، شفاف و حرفه ای انجام می دهد و تایوان بخشی از چین است.

تایوان این ادعای حاکمیت چین را رد کرده و مدعی است مردم تایوان تصمیم گیری درباره آینده این جزیره با مردم تایوان است.

https://irna.ir/xjKcHr

**توسعه همکاری کره جنوبی و چین به رغم نارضایتی آمریکا

کره جنوبی در بحبوحه فشار آمریکا بر تراشه ها و سامانه موشکی می کوشد تا روابط خود را با چین بهبود بخشد.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

«پارک جین»، وزیر امور خارجه کره جنوبی قرار است روز دوشنبه هفته آینده سفر سه روزه خود را به چینگدائو در استان شاندونگ در شرق چین آغاز کند.

به استناد گزارش های خبری، جین اولین مقام بلندپایه کره جنوبی است که از زمان روی کار آمدن «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی در ماه مه سال جاری (خرداد-تیر)، به چین سفر می کند.

رسانه‌های کره جنوبی نیز به نقل از یک مقام ریاست جمهوری که نامش را فاش نکرده اند، گزارش داده اند این کشور تصمیم گرفته است در یک جلسه مقدماتی در خصوص «تراشه ۴» شرکت کند.

به استناد گزارش های خبری، «تراشه ۴»، ائتلافی است که از سوی ایالات متحده آمریکا ایجاد شده و برخی معتقدند هدف آن ایجاد یک سد نیمه هادی در برابر سرزمین اصلی چین است.

تحلیلگران بر این باورند کره جنوبی در شرایطی که اختلافات میان چین و آمریکا در حال شعله ورتر شدن است می کوشد به نوعی میان دو طرف تعادل ایجاد کند. از دیگر سو، شماری از کارشناسان هشدار داده اند نزدیک شدن بیش از حد سئول به واشنگتن برای مقابله با پکن، کره جنوبی را با مشکلاتی اقتصادی روبرو خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه چین، وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین در طول اقامت خود در چین با پارک دیدار خواهد کرد.

چین مایل است از بازدید پارک به عنوان فرصتی برای تقویت ارتباطات، تمرکز بر همکاری و ارتقای روند سالم و پایدار روابط دوجانبه استفاده کند.

به گزارش رویترز، پارک قبل از آمدن به چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که سفر او فرصتی برای کاهش سوء تفاهم ها و تقویت همکاری در زمینه هایی از جمله تجارت، بهداشت و محیط زیست خواهد بود.

سفر پارک به چین توجهات زیادی را در چین و کره جنوبی به خود جلب کرده است، زیرا دو کشور در آستانه برگزاری جشن سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک هستند. در عین حال، بسیاری از مسائل جدید و قدیمی وجود دارد که نیاز به بحث فوری دارند و در مقایسه با تعاملات بیشتر با ایالات متحده، ژاپن و اروپا، دولت جدید کره جنوبی مبادلات کمتری با چین داشته است.  

وانگ خاطرنشان کرد: مسائل شبه جزیره کره، پیمان تراشه بین ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی و جزیره تایوان، و استقرار سامانه در نشست‌های دوجانبه بین مقامات ارشد این کشور پوشش داده خواهد شد.

لی کای‌شنگ، محقق آکادمی علوم اجتماعی شانگهای، خاطرنشان کرد که سفر پارک در پس‌زمینه تنش‌های چین و آمریکا پس از سفر تحریک‌آمیز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان و تلاش دولت بایدن فعالانه از چین انجام شد.  

با وجود هشدارهای شدید چین، انسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته سفری بسیار تحریک آمیز از جزیره تایوان انجام داد.   زمانی که او پس از سفر به تایوان به کره جنوبی سفر کرد، یون رئیس جمهور کره جنوبی به جای ملاقات حضوری با او یک گفتگوی تلفنی داشت.

به باور تحلیلگران، ایالات متحده همیشه از کره جنوبی می خواهد که پل ارتباطی با چین باشد.

دوراهی برای کره جنوبی

در همان روزی که پارک قرار است سفر خود به چین را آغاز کند، رسانه های کره جنوبی گزارش دادند که سئول با برگزاری یک جلسه مقدماتی برای تعیین قوانین اساسی برای پیوستن به ائتلاف چیپ ۴ با واشنگتن در ماه آینده موافقت کرده است.

دولت کره جنوبی در مواجهه با فشارهای ایالات متحده بر سر دوراهی قرار دارد. زیرا از یک سو نمی خواهد با امتناع از عضویت در ائتلاف «تراشه ۴»، به آمریکا توهین کند، اما در عین حال نمی خواهد تمایل ندارد خشم چین را برانگیزد و به منافع اقتصادی خود در چین آسیب وارد کند.

بر اساس این گزارش وقتی صحبت از صنعت نیمه هادی به میان می آید، کره جنوبی منافع زیادی در رابطه با بازار سرزمین اصلی چین دارد. به عنوان مثال، سالانه مقدار زیادی تراشه از جمله تراشه‌های تلفن همراه و تراشه های حافظه را به چین صادر می کند.  

طبق گزارش کره تایمز، سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ ۶۰ درصد از صادرات نیمه هادی کره جنوبی را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.

ناظران می گویند کره جنوبی همچنین ممکن است الزامات بیشتری را برای کاهش تأثیر منفی بر صادرات تراشه خود به چین، به عنوان مثال در مورد محدودیت‌های صادرات و فناوری، مطرح کند.  

کره جنوبی می داند که قطع روابط تجاری تراشه خود با چین ممکن است چین را به سرعت بخشیدن به توسعه فناوری تراشه خود وادار کند.  

اصطکاک در مورد تراشه همچنین می‌تواند باعث واکنش منفی بر روی سایر محصولات الکترونیکی شود که ضررهای اقتصادی هنگفتی را برای کره جنوبی به همراه خواهد داشت.


https://irna.ir/xjKcHy

**وکیل خاشقچی در همکاری امارات با آمریکا بازداشت شد

به دنبال سفر چندی پیش "جو بایدن" به منطقه غرب آسیا، که در شرایط بد اقتصادی و افزایش قیمت نفت به دلیل جنگ اوکراین در بازارهای جهانی انجام شد، چندین معامله میان واشنگتن و کشورهای عربی صورت گرفت که از قرار معلوم بازداشت "عاصم غفور" وکیل "جمال خاشقچی" نیز در همین راستا می باشد.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

سفارت امارات در واشنگتن با صدور بیانیه ای با تایید بازداشت "عاصم غفور" اعلام کرد: همکاری امارات با ایالات متحده در مورد پرونده غفور، به عنوان تبعه آمریکا و وکیل سابق "جمال خاشقچی" متهم به فرار مالیاتی و پولشویی از دو سال پیش جریان داشته و ادامه دارد.

در این بیانیه ادعا شده که تبادل اطلاعات در مورد این متهم در چارچوب همکاری های نزدیک برای مبارزه با پولشویی و تامین منابع مالی از روش های غیرقانونی است.

این بیانیه می افزاید: وکیل سابق جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی (که به طور فجیعی در کنسولگری عربستان در استانبول قطعه قطعه شد)، اعلام کرده که در جلسه بعدی دادگاه به دنبال اعتراض و درخواست بازنگری در حکم محکومیت خود است.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که یک دادگاه در ابوظبی "عاصم عبدالرحمن غفور" شهروند آمریکایی را به اتهام فرار مالیاتی و پولشویی به طور غیابی به سه سال زندان و پرداخت سه میلیون درهم جریمه نقدی و اخراج از امارات محکوم کرد.

این وکیل ماه گذشته در فرودگاه دبی در حالی که قصد عزیمت به استانبول را داشت دستگیر و به بازداشتگاهی در ابوظبی منتقل شد.

این وکیل با رد همه اتهامات علیه خود اعلام کرده که پیش از این هیچ گونه اطلاعی از محاکمه غیابی خود به اتهام های اعلام شده، نداشته است.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که یکی از اهداف سفر اخیر بایدن به منطقه، درخواست افزایش تولید نفت از سوی کشورهای عربی همچون امارات و عربستان بوده تا قیمت این ماده حیاتی کاهش پیدا کند و در همین مسیر این کشورها نیز درخواست هایی از واشنگتن داشته اند که یکی از آنها پرونده جمال خاشقچی و سرپوش گذاشتن به آن و یا منحرف کردن این پرونده از مسیر طبیعی خود می باشد، پرونده ای که برای ولیعهد عربستان بسیار گران تمام شده است.  

https://irna.ir/xjKcJr

**تجمع ضد صهیونیستی مقابل کلیسای جامع وین

ده‌ها تن از اقشار مختلف مردم اتریش در اعتراض به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه مقابل کلیسای جامع شهر وین موسوم به اشتفان پلاتز تجمع کردند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی شعارهایی را علیه جنایات رژیم صهیونیستی سر داده و خواستار پایان اشغالگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین شدند. افراد حاضر به نشان همبستگی با قربانیان حوادث اخیر در غزه، شمع روشن کرده و پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند.

یکی از شرکت کنندگان شعارنوشته‌ای را بدست گرفته بود که روی آن نوشته بود:‌ تنها آزادسازی فلسطین منجر به اجرای عدالت می شود و تا آن زمان باید اسرائیل را تحریم و از سرمایه‌گذاری در فلسطین اشغالی حذر کرد.  

این تجمع از سوی پویش موسوم به همسبتگی با فلسطینیان در اتریش و حمایت گروه‌های حامی فلسطین ترتیب داده شده بود.

مارتین یکی از اعضای ارشد این پویش به خبرنگار ایرنا گفت که این حرکت اعتراضی در انتقاد به خنثی بودن مواضع دولت اتریش در قبال جنایات اسرائیل و سکوت رسانه‌ها برپا شده است. او درباره محل تجمع معترضان هم گفت کلیسای اشتفان پلاتز یکی از نمادهای شهر وین و محل تردد بسیاری از گردشگران بشمار می‌رود. به گفته وی، تجمع دیگری برای روز جمعه در وین سازمان‌دهی شده است.

این درحالیست که ارتش رژیم صهیونیستی جمعه گذشته حملات هوایی و توپخانه‌ای خود به مناطق مختلف نوار غزه را آغاز کرد که بر اثر این حملات وحشیانه ۴۴ نفر نفر از جمله ۱۵ کودک و ۲ زن شهید شدند. همچنین بیش از ۳۶۰ نفر هم مجروح شده‌اند که ۹۶ نفر از آنها کودک، ۳۰ نفر زن و ۱۲ نفر سالخورده هستند.

در پاسخ به این حملات جنایتکارانه، گروه‌های مقاومت فلسطین با صدها موشک شهرها و شهرک‌های صهیونیست نشین در سرزمین‌های اشغالی به ویژه تل آویو و فرودگاه بن گورین را هدف قرار دادند.

سرانجام توافق آتش بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه به وقت محلی (بامداد دوشنبه به وقت تهران) و با میانجیگری مصر اجرایی شد.

https://irna.ir/xjKcKg

**ماهواره «خیام» در کانون اخبار رسانه‌های غرب

رسانه‌های غربی امروز طی گزارش‌های خود به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره بومی «خیام» و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اشاره کرده و آن را در راستای تقویت همکاری‌های ایران و روسیه که با تحریم‌های آمریکا و متحدانش روبرو هستند، خواندند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

ماهواره ایرانی «خیام» در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد که بر اساس آخرین گزارش‌ها نخستین داده تله متری این ماهواره در ایستگاه‌های زمینی در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شده است.

درحالیکه همواره رسانه‌های غربی دستاوردهای فضایی و ماهواره‌ای جمهوری اسلامی را در مرکز توجه قرار می‌دهند، این بار نیز بلافاصله پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ۶۰۰ کیلویی کاملا بومی ایران به این دستاورد جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دادند که نشان از اهمیت این موضوع برای رسانه های غربی است.

خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشت که همزمان با برنامه تهران و مسکو برای ایجاد روابط نزدیک‌تر در مواجهه با تحریم‌های غرب، یک ماهواره‌ای ایرانی به صورت موفقیت آمیز توسط یک ماهواره‌بر روسیه به فضا پرتاب شد.

خبرگزاری فرانسه نیز در این رابطه به تقویت همکاری‌های تهران و مسکو اشاره کرد و نوشت که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ماه گذشته میلادی به عنوان دومین سفر خارجی خود از زمان جنگ اوکراین، سفر کرد. این خبرگزاری همچنین در خصوص همکاری‌های فضایی ایران و روسیه خاطر نشان کرد که در سال ۲۰۰۵ ماهواره سینا ۱ ایران از ماهواره‌بر پلستسک روسیه پرتاب شده بود.  

از سوی دیگر خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز این عملیات را موفقیت آمیز خواند و اشاره کرد که حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، ماهواره ایرانی به نام خیام در مدار زمین قرار گرفت. همچنین نامی که برای این ماهواره انتخاب شده بود از نقطه نظر این رسانه آمریکایی مورد توجه قرار گرفت و افزود: این ماهواره از نام عمر خیام یک دانشمند ایرانی که در قرن ۱۱ و ۱۲ می‌زیسته، گرفته شده است.

اسوشیتدپرس همچنین در قسمتی از گزارش خود به مشخصات این ماهواره که از زبان رسانه‌های ایرانی نقل شده اشاره کرد و افزود: تلویزیون ایران به نقل از آژانس فضایی ایران اعلام کرد که ماهواره تصاویر وضوح بالا با میزان وضوح یک متر در هر پیکسل را ارائه می‌کند. 

پرتاب ماهواره خیام با ماهواره‌بر سایوز از قزاقستان در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه به وقت تهران با موفقیت انجام شد و هم اکنون در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتر است.

لحظاتی قبل اولین داده تله متری ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران (پایگاه فضایی ماهدشت) دریافت شد.

https://irna.ir/xjKcHV


**هشدار دیپلمات روس درباره افزایش خطر درگیری هسته ای

«ایگور ویشنوتسکی»، معاون اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه هشدار داد: استقرار سلاح های هسته‌ای آمریکا در کشورهای غیرهسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و انجام ماموریت هایی که در آن از این سلاح‌ها استفاده می شود، خطر درگیری هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

این مقام روسیه در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) گفت: ناتو به صورت علنی خود را یک ائتلاف هسته ای اعلام کرده است. تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کشورهای غیرهسته‌ای ناتو مستقر است و فعالیت‌های آموزشی با هدف تمرین استفاده از این سلاح ها، شامل اعضای غیرهسته‌ای ناتو می‌شود.

ویشنوتسکی افزود: چنین اقداماتی که مغایر با مواد ۱ و ۲ معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، نه تنها  همچنان به عنوان عامل مهمی باقی می‌ماند که بر امنیت اروپا و جهان تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه خطر درگیری هسته‌ای را افزایش می‌دهد و تلاش‌های خلع سلاح هسته‌ای را مختل می‌کند.

این دیپلمات روس تاکید کرد: جنگ افزار های هسته‌ای آمریکا باید به خاک این کشور بازگردانده شود، زیرساخت‌های استقرار آنها در اروپا از بین برود و از اجرای ماموریت‌های هسته‌ای مشترک ناتو جلوگیری شود.

به گفته ویشنوتسکی، ایجاد منطقه آکووس توسط آمریکا، انگلیس و استرالیا «به تنش در زمینه امنیت بین المللی دامن می زند و شرایطی را برای دور جدیدی از رقابت تسلیحاتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد می کند.»

در این پیمان جدید سه کشور توافق کرده اند نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان آکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

https://irna.ir/xjKcMr

**کشتار در غزه برای گرفتن بودجه

یک روزنامه چاپ تل‌آویو، هدف ارتش رژیم صهیونیستی از جنایات اخیر در غزه را فراهم کردن بهانه‌ای برای درخواست بودجه بیشتر از دولت و کنیست عنوان کرد.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» امروز (سه شنبه) در گزارشی با عنوان «یک نتیجه قابل پیش‌بینی عملیات غزه»، نوشت: هنگامی که یک ساختار سیاسی ناپایدار با یک تهدید امنیتی شدید مواجه می‌شود، به طور معمول، نتیجه فوری آن صدور چک سفید برای تشکیلات جنگی این ساختار (رژیم) است.

این روزنامه با مبهم اعلام کردن اهداف عملیات اخیر غزه نوشت: مردم نمی‌دانند این عملیات با چه هدفی و توسط چه کسی شروع شده و چه توجیهی دارد.

«هاآرتص» با اشاره به محدود بودن عملیات اخیر در غزه که فقط پایگاه‌های جهاد اسلامی را هدف قرار داد و حماس در آن مشارکت نداشت، تصریح کرد: حتی اگر ارتش (رژیم صهیونیستی)، اسم «عملیات» را روی حوادث اخیر در غزه گذاشته باشد، انتظار می‌رود با همان بودجه معمول خود کار را پیش ببرد و خواهان بودجه اضافه برای آن نباشد.

این روزنامه عبری، ناپایداری وضعیت سیاسی در رژیم صهیونیستی و سرپرستی یائیر لاپید بر دولت خود را یادآور شد و نوشت: موقعیتی بهتر از الان برای ارتش، جهت درخواست افزایش بودجه نیست.

این رسانه صهیونیستی نوشت: سال گذشته در زمان نخست‌وزیری "نفتالی بنت" نیز، این اتفاق افتاد و این دولت با افزایش خارق‌العاده هفت میلیارد شکلی بودجه جنگی موافقت کرد. این مبلغ غیر از ۲.۵ میلیارد شکلی بود که هزینه جنگ غزه در ماه می ۲۰۲۱ شد. فرماندهان نظامی حتی خواب چنین افزایشی را نمی توانستند ببینند.

هاآرتص با اشاره به اینکه لاپید تجربه نظامی ندارد، افزود: وزارت دفاع (جنگ) که استاد افزایش بودجه است به راحتی می‌تواند این بودجه را از کابینه لاپید بگیرد.

این رسانه صهیونیستی همچنین نوشت: فروپاشی ائتلاف حاکم و انحلال کنیست در ژوئن، مذاکرات محرمانه‌ای را که در هفته‌های گذشته بین وزارت دفاع (جنگ) و وزارت دارایی درباره بودجه دفاعی ۲۰۲۳ در جریان بود، متوقف کرد. مذاکرات پس از آن آغاز شد که ارتش اسرائیل با درخواست افزایش بیش از ۱۰ میلیارد شکلی بودجه، دولت را شوکه کرد.

هاآرتص از تلاش وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای مرتبط کردن بودجه نظامی این رژیم به تولید ناخالص ملی خبر داد و نوشت: وزارت دفاع (جنگ) دنبال افزایش بودجه، از ۳.۸ درصد تولید ناخالص ملی به ۵ تا ۶ درصد است.

این روزنامه چاپ تل‌آویو تصریح کرد: وقتی درخواست برای افزایش بودجه نظامی بر روی میز یک دولت موقت گذاشته شد، از قبل مشخص است که متعاقباً بر روی میز نخست‌وزیر جدیدی که رهبری یک ائتلاف سیاسی شکننده را بر عهده گرفته، نیز قرار خواهد گرفت.

هاآرتص درباره ماهیت نظامی رژیم صهیونیستی و نیاز آن به جنگ برای حفظ بقا نیز نوشت: مهم نیست که اتفاقات اخیر غزه، عملیات نامیده شود یا خیر؛ مهم این است که باد موافق محسوب می‌شود.

ارتش رژیم صهیونیستی از عصر جمعه - ۱۴ مرداد ۱۴۰۱- در حملات هوایی و توپخانه‌ای سه روزه خود به مناطق مختلف نوار غزه، دست‌کم ۴۵ نفر از جمله ۱۵ کودک و ۲ زن فلسطینی را شهید و بیش از ۳۶۰ نفر دیگر از جمله دهها کودک را زخمی کرد، اما با قبول آتش بس، شکست در این حمله را عملا پذیرفت.

https://irna.ir/xjKcLf

**گروههای مقاومت فلسطین: وارد مرحله جدیدی از مبارزه شده ایم

گروههای مقاومت فلسطین امروز سه شنبه با محکوم کردن جنایت ترور سه مبارز فلسطینی در شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن تاکید کردند: وارد مرحله جدیدی از مبارزه شده ایم و خون شهدای ما هدر نخواهد رفت. 

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

طارق عز الدین سخنگوی رسانه ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین در کرانه باختری درباره جنایت اشغالگران در نابلس گفت: اوضاع جاری در نابلس جای هیچ عذر و بهانه ای برای هیچکس باقی نگذاشته و ثابت می کند که رژیم صهیونیستی نمی خواهد دست از سر ملت و نیروهای مقاومت بردارد و درصورت سکوت درقبال این جنایت، بدترین بلاها را برسر ملت ما خواهدآورد.

وی افزود: امروزدر برابرسیاست جدید و تنش آفرینی خطرناک اشغالگران قرارگرفته ایم و باید برای دفع این تجاوز موضع جدی و واقعی اتخاذ کرده و از همه طیفهای ملت فلسطین می خواهیم در برابر اشغالگران بایستند و پرچم مقاومت را برافراشته و این رژیم را وادار به پرداخت هزینه تجاوزهایش کنیم.

سخنگوی چهاد اسلامی فلسطین ادامه داد: ما یک ملت واحد هستیم و اشغالگران سرزمین همه ما را اشغال کرده اند، تفاوتی بین هیچکدام از گروههای مبارز فلسطینی نیست، لذا باید یکپارچه  به این جنایتها پاسخ دهیم .

حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس نیز اعلام کرد: مقاومت قهرمانانه امروز نابلس و مبارزه مستمر با اشغالگران صهیونیستی و دفاع مردمی از نیروهای مقاومت، حماسه ای جدید را رقم زده است.

وی افزود: کاملا آشکار است که با ادامه درگیریها در شهرهای مختلف کرانه باختری و مقاومت قهرمانانه به صورتهای مختلف، در مرحله جدیدی از مبارزه با اشغالگران صهیونیست قرار داریم.

سخنگوی حماس ضمن تقدیر از عملکرد قهرمانانه اهالی نابلس در دفاع از نیروهای مقاومت تاکید کرد: اشغالگران موفق به مهار موج فزاینده انقلاب در تمامی شهرهای کرانه باختری نخواهند شد و تاوان جنایت امروز خود را خواهد داد زیرا مردم ما تا گرفتن انتقام شهدای خود از اشغالگران، چشم بر هم نخواهند گذاشت.

کمیته های مقاومت فلسطین نیز به نوبه خود اعلام کرد: خون شهدای نابلس و همه شهیدان دیگر، هدر نخواهد رقت. این خونها ترسیم کننده مسیر انقلاب و آزادگی و آزادی و بازگشت پناهندگان فلسطینی به سرزمین ما خواهد بود.

این کمیته ها تاکید کرد: جنایات و کشتارهای دشمن صهیونیستی در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس هرگزخللی در عزم و اراده نیروهای مقاومت و رزمندگان ما وارد نخواهد کرد و شعله مقاومت تا بیرون راندن اشغالگران از سرزمین متبرک فلسطین فروزان خواهد ماند.

بر اثر یورش صبح امروز (سه شنبه) نظامیان رژیم صهیونیستی به خانه ای در شهر قدیمی نابلس در کرانه باختری سه جوان فلسطینی به شهادت رسیدند.

به دنبال محاصره این خانه در بخش قدیمی شهر نابلس توسط نظامیان ارتش اشغالگر قدس، درگیری های شدیدی بین نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی و رزمندگان مقاومت در این شهر رخ داد.

به گفته شاهدان عینی، این درگیری مسلحانه حدود ساعت شش و نیم صبح امروز با محاصره خانه یاد شده در کوی "الحلبه" در بخش قدیمی شهر نابلس آغاز شد و سپس به خیابان اصلی "فیصل" در بخش شرقی شهر نابلس کشیده شد.

نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی برای بازداشت شهروندان فلسطینی از بامداد امروز (سه شنبه) به بخش قدیمی شهر نابلس یورش بردند و مبارزان فلسطینی نیز به مقابله با آنها پرداختند.

ارتش رژیم صهیونیستی سپس نیروهای خود را در شهر نابلس تقویت کرد.

براساس اعلام منابع رسمی فلسطینی، سه مبازر فلسطینی به نام های ابراهیم النابلسی از اعضای گردان های شهیدان الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح و اسلام صبوح و حسین جمال طه در این درگیری شهید شد.

براساس گزارش رسانه های صهیونیست، نیروهای رژیم صهیونیستی در حمله به خانه یاد شده از موشک دوش پرتاب استفاده کردند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که دستکم ۴۰ شهروند فلسطینی نیز در بخش قدیمی شهر نابلس به ضرب گلوله صهیونیست ها زخمی شدند.

https://irna.ir/xjKcPr

**کرملین: کارخانه تولید پهپاد ترکیه در اوکراین همانند هدف نظامی است

سخنگوی کرملین با اشاره به مساله ساخت کارخانه تولیدکننده پهپاد ترکیه موسوم به «بیرقدار» در اوکراین توسط ترکیه گفت: اگر این کارخانه در اوکراین شعبه بزند، ارتش روسیه آن را به مثابه هدف نظامی در نظر می‌گیرد.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

دیمیتری پسکوف روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: سفیر اوکراین در آنکارا پیشتر گفته بود که این شرکت ترکیه ای قصد دارد کارخانه ای در اوکراین احداث کند و زمین مورد نیاز برای این کار را فراهم کرده است.

پسکوف به خبرنگاران گفت که احداث چنین تاسیساتی در خاک اوکراین، فقط باعث طولانی تر شدن رنج مردم این کشور می شود و کمکی به اجتناب از هدف عملیات ویژه نظامی روسیه نمی کند.

سخنگوی کرملین همچنین اعلام کرد که مسکو هیچ پیشنهادی از واشنگتن در مورد مذاکرات تمدید معاهده کاهش تسلیحات راهبردی (استارت جدید) دریافت نکرده، اما مذاکراتی از این دست، ضروری است.

وی گفت: ما هیچ پیشنهاد خاصی در مورد این موضوع دریافت نکرده ایم، اما بار دیگر تکرار می کنیم که مذاکره در این زمینه ضروری است.

پیشتر، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که دولت وی آماده مذاکره سریع در مورد چارچوب کنترل تسلیحاتی جدید برای جایگزینی با معاهده استارت جدید است زمانی که موعد این پیمان در سال ۲۰۲۶ به سر آید.

روسیه پیش از آن گفته بود که به طور رسمی به آمریکا اطلاع داده که بازرسی ها را تحت معاهده استارت جدید به حال تعلیق درآورده است.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه خبر داد که مسکو به واشنگتن اعلام کرده که تحریم های ضد روسی از جمله بستن حریم هوایی به روی هواپیماهای روسی، ناقض توازن در بازرسی ها تحت استارت جدید است، اما پاسخی در ارتباط با آن دریافت نکرده است. وزارت مزبور تاکید کرد که تعلیق بازرسی ها از تاسیسات روسیه، یک اقدام موقت است.

وی در ادامه سخنان خود درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در مورد ممنوعیت سفر همه شهروندان روسی را غیرمنطقی خواند.

زلنسکی در مصاحبه ای که واشنگتن پست با وی انجام داد، از رهبران غربی خواست به نشانه مخالفت با تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در زمینه اعزام نیرو به اوکراین، به روس ها اجازه مسافرت به کشورهای خود را ندهند.

پسکوف گفت که هیچ شانسی برای منزوی کردن روس ها از سایر نقاط جهان وجود ندارد و ادامه حمایت اروپا از زلنسکی را زیر سوال برد.

وی افزود: دیر یا زود اروپا شروع به تفکر در این زمینه می کند که آیا زلنسکی کار درست را انجام می دهد و آیا شهروندانش بهای هوس های او را می پردازند.

در این میان، خبرگزاری رویترز به نقل از کرملین گزارش داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی در مورد موضوع آژانس یهود در روسیه گفت‌وگو کردند.

روسیه در جهت انحلال شاخه روسی این آژانس که مهاجرت به سرزمین های اشغالی را ترویج می دهد، اقدام کرده است.

برخی اسرائیلی ها این اقدام را تلافی انتقاد رژیم صهیونیستی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین می دانند.

https://irna.ir/xjKcQ۵

**رئیس رژیم صهیونیستی با پوتین گفت وگو کرد

«اسحاق هرتسوگ» رئیس رژیم صهیونیستی امروز (سه شنبه) با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تلفنی گفت وگو کرد.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

خبرگزاری رویترز به نقل از کرملین گزارش داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی در مورد موضوع آژانس یهود در روسیه گفت‌وگو کردند.

روسیه در جهت انحلال شاخه روسی این آژانس که مهاجرت به سرزمین های اشغالی را ترویج می دهد، اقدام کرده است.

برخی صهیونیستها این اقدام را تلافی انتقاد رژیم صهیونیستی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین می دانند.

درپی وقوع این بحران در روابط بین مسکو و تل آویو، مقامات های رژیم صهیونیستی اخیرا سفری به مسکو داشته و برای حل و فصل آن با مقامات روسیه دیدار کردند اما این مذاکرات بی نتیجه پایان یافت.

به دنبال آن، شماری از مسئولان بلندپایه رژیم صهیونیستی از وقوع این بحران و پیامدهای آن به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

در همین حال، دفتر «هرتسوگ» نیز در بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه با رئیس رژیم صهیونیستی دیدار و گفت وگو کرده است.

 بر اساس گزارش شبکه i۲۴ رژیم صهیونیستی، این تماس تلفنی از سوی هرتسوگ و به درخواست نخست وزیر رژیم صهیونیستی با هماهنگی وزارت امور خارجه این رژیم انجام شد.

https://irna.ir/xjKcQz

**حمله پهپادی ترکیه به شمال شرق سوریه

منابع خبری از حمله پهپادی ارتش ترکیه به شمال شهر القامشلی در شمال شرقی سوریه خبر دادند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

شبکه تلویزیونی المیادین عصر امروز (سه شنبه ) به نقل از منابع خود اعلام کرد: یک پهپاد ترکیه به چند نقطه در کمربند شمالی شهر القامشلی در نزدیک مرز سوریه با ترکیه حمله کرد.

این منابع افزودند: اطلاعات اولیه از زخمی شدن چند نفر در این حمله حکایت دارد.

هنوز جزئیات بیشتری در این باره نرسیده است.

ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در ۲ عملیات موسوم به سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ در اقدامی غیر قانونی برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» (قسد) از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است. درحالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های مسلح کردی است، دمشق این اقدام را اشغالگری می‌داند.

دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نسبت به قصد ترکیه برای حمله نظامی در خاک سوریه اعتراض کرده است.

https://irna.ir/xjKcS۵

**فرمانده ارشد طالبان پاکستان در پکتیکا کشته شد

روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان در گزارشی نوشت، یک فرمانده ارشد تحریک طالبان پاکستان در ولایت پکتیکا افغانستان کشته شده است.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان به نقل از منابع افغان گزارش داد که یک خودرو حامل فرماندهان ارشد طالبان پاکستان که عمرخالد خوراسانی با نام مستعار عبدالولی مهمند، مفتی حسن و حافظ دولت خان بر آن سوار بودند، در روستای شرکی ولسوالی برمل پکتیکا هدف یک انفجار قرار گرفته است.

این روزنامه افزود: همه سرنشینان این خودرو کشته شده‌اند.

به گفته‌ی منابع افغان، رهبران طالبان پاکستانی برای مشورت در حال سفر به ولسوالی برمل پکتیکا بودند که خودرو آن‌ها با مین کنار جاده برخورد کرد.

گفته می‌شود که عمرخالدخوراسانی رییس جماعت‌الاحرار (JuA)، شاخه تحریک طالبان پاکستان بود که از سوی سازمان ملل و ایالات متحده به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است.

سازمان ملل برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ وی می‌شد، سه میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

اکسپرس‌تریبون افزود: حافظ دولت نیز از منطقه قبایلی اوراکزی و از اعضای مهم این گروه و همچنان از معتمدین نزدیک خوراسانی به شمار می‌رفت.

این روزنامه نوشت: مفتی حسن هم از لشکر «ملاکند» و یکی از رهبران تحریک طالبان پاکستان بود که با ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین داعش بیعت کرده بود.

گفته می‌شود که دولت و حسن در زمان تأسیس شاخه خوراسان گروه داعش به این گروه پیوسته بودند، اما سپس به گروه تحریک طالبان پاکستان بازگردانده شدند.

طالبان پاکستان هنوز کشته شدن فرماندهان ارشد خود را تأیید نکرده‌اند. طالبان افغانستان هم تاکنون در این زمینه موضعی نگرفته‌اند.

این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح میان طالبان پاکستان و افغانستان به میزبانی سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان در کابل جریان دارد.

https://irna.ir/xjKcS۶

**المیادین: خبر احتمال تماس اسد و اردوغان درست نیست

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از منابع خود، خبر احتمال تماس بین روسای جمهور سوریه و ترکیه را درست ندانست.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

شبکه المیادین روز سه شنبه به نقل از این منابع که آنها را "بلندپایه" توصیف کرد، بدون ذکر نام گفت: سخن درباره احتمال تماس بین بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به هیچ وجه درست نیست.

پیش از این برخی رسانه های ترکیه نوشته بودند که احتمالا روسای جمهوری ترکیه و سوریه تماسی تلفنی با هم داشته باشند.

به نوشته پایگاه النشره، یک روزنامه ترکیه نزدیک به دوایر دولتی این کشور به نقل از منابع خود نوشته بود: اردوغان و بشار اسد ممکن است تماسی تلفنی به پیشنهاد رئیس جمهور روسیه داشته باشند.

این منابع گفته بودند: همانطور که می دانید اردوغان و پوتین اخیرا در سوچی دیدار و به تبادل نظر درباره سوریه پرداختند.

دولت سوریه تاکنون به این خبر واکنش نشان نداده است.

دمشق حضور نیروهای ترکیه در خاک این کشور را نقض حاکمیت و اشغالگری می داند و خواستار خروج فوری این نیروها است.

پیش از این وزیر امورخارجه سوریه در گفت وگو با خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه، خاطرنشان کرد: عامل اصلی تشدید درگیری‌ها در ادلب [شمال غرب سوریه] اشغالگری ترکیه و حمایت آنکارا از گروه‌های تروریستی در آنجاست.

وی گفت: ترکیه باید فورا نیروهایش را از سوریه خارج کرده و جامعه جهانی نیز از تلاش‌های دمشق برای آزادسازی خاک سوریه در شمال این کشور حمایت کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بر اجرای حمله ای نظامی در شمال سوریه با وجود مخالفت دولت سوریه اصرار می ورزد و هدف از آن را "مبارزه با تروریسم" می داند.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، «الکساندر لاورنتیف»، نماینده ویژه روسیه در امور سوریه اخیرا در نشست روند آستانه، درباره تهدیدهای ترکیه برای انجام عملیات نظامی جدید در سوریه، بار دیگر  مخالفت روسیه را با این اقدام تکرار کرد و از ترکیه خواست از راه های مسالمت آمیز موضوع را حل کند.
لاورنتیف اقدام‌های ترکیه در شمال سوریه را غیرمنطقی خواند و گفت که این اقدام‌ها شرایط را بی‌ثبات و تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ به این طرف در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرد.

آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ نیز برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد سوریه ۵ روز مهلت داد که تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

https://irna.ir/xjKcSk

**انفجارهای شدید کریمه روسیه را لرزاند

شاهدان عینی روز سه شنبه از رخ دادن دستکم ۱۲ انفجار جداگانه نزدیک پایگاه نیروی هوایی روسیه و دیگر مکان های مهم در غرب شبه جزیره کریمه خبر دادند.

از اما و اگرها در مورد مذاکرات وین تا خبرها در مورد ماهواره خیام

مقام های روسیه تاکنون از علت این انفجارها که ستون های بزرگ و ضخیم دود سیاه را در نوفوفدوریوکا در غرب کریمه به آسمان فرستاد، اظهار ناآگاهی کرده اند.

این پایگاه هوایی ارتش روسیه در فاصله بیش از ۱۳۰ مایلی خاک اوکراین قرار  گرفته است.

شبه جزیره کریمه از سال ۲۰۱۴ از خاک اوکراین جدا و به روسیه منضم شد که به تحریم های گسترده غرب بر مسکو انجامید.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

https://irna.ir/xjKcTm


 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha