سیدجواد کریمی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: عملیات ساخت این پروژه مهم اقتصادی سال ۸۵ آغاز شد اما به علت کمبود اعتبار و صرف ۱۱۱ میلیارد ریال اعتبار به پیشرفت فیزیکی حدود 20 درصد رسید.
وی روند عملیات اجرایی این پروژه را بسیار کند دانست و گفت: برای تکمیل آن نیاز به ۲۰ هزار میلیارد ریال است که در سفر غیر رسمی ۱۶ مرداد سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به منطقه، درخواست تامین اعتبار ضروری هشت هزار میلیارد ریالی از محل اعتبارات ماده ۵۶ برای این پروژه به صورت مکتوب با امضای استاندار گلستان تحویل وزیر اقتصاد شد.
بر اساس ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت "به منظور تسریع در عملیات اجرایی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای ملی و طرحهای ملی استانی به دستگاههای اجرایی طرحهای مندرج در پیوست شماره(۱) قوانین بودجه سنواتی و طرحهای ملی استانی شده، اجازه داده میشود پس از تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به انعقاد قرارداد تسهیلات مالی با تامین کنندگان منابع مالی مشتمل بر پیمانکار یا سازنده طرح، اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی، بانکها و سایر موسسات اعتباری مالی و پولی در قالب عقود اسلامی مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا اقدام نمایند".
به گزارش ایرنا، طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی آزادشهر - شاهرود (خوش ییلاق) به طول ۱۰۰ کیلومتر که ۵۷ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی گلستان واقع است با هدف بهبود عبور و مرور و ایمن سازی کریدور مهم زمینی ارتباطدهنده شمال به جنوب کشور و همچنین جاده ترانزیتی حمل کالا به مرز اینچه برون گنبدکاووس و کشورهای همسایه شمال ایران ابتدا در سال ۸۵ شروع شد که پس از ۲ سال انجام کار متوقف گردید.
اجرای این طرح پس از وقوع سیل سال ۹۳ و وارد شدن خسارت جدی به بخشهایی از این جاده دوباره به صورت رسمی و با برآورد اعتبار اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.
سرعت بخشیدن به عملیات بهسازی و تعریض این جاده که از زیرساختهای مهم و تاثیرگذار توسعه گلستان به شمار میرود، به اعتقاد کارشناسان انکار ناپذیر است چراکه به سبب واقع شدن این جاده ترانزیتی در منطقهای کوهستانی و نیز مواجه بودن با خطر ریزش و رانش هنگام بارشهای فصلی و وقوع سیلابهای ناشی از آن، خسارات مادی و جانی قابل توجهی را به این محور، مردم منطقه و رانندگان وارد میکند.
فرماندار آزادشهر گفت: همچنین در این دیدار بر ضرورت اجرای طرح زیرگذر و اصلاح هندسی و تامین اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی آن از محل ماده ۵۶ بحث و تبادل نظر صورت گرفت و درخواست کتبی این تقاضا با امضای استاندار گلستان تحویل وزیر امور اقتصادی و دارایی شد.
کریمی افزود: میدان جمهوری آزادشهر مشهور به (الله)، به عنوان پنج راه ارتباطی گرگان - مشهد - گنبدکاووس - شاهرود و مدخل ورودی شهر و همچنین محل تردد زائران امام رضا(ع) به دلیل نداشتن استاندارد لازم و نبود زیر گذر در بیشتر مواقع درگیر ترافیک سنگین است که منجر به بروز حوادث رانندگی همراه با تلفات جانی و مالی میشود.
وی ادامه داد: نیاز به اصلاح مهندسی ورودی شهر و اجرای زیرگذر برای میدان الله به یکی از دغدغهها و مطالبات برحق مردم و مسوولان شهرستانی و استانی تبدیل شده چرا که آزادشهر به لحاظ موقعیت اقتصادی، ارتباطی و تجاری به عنوان مرز اتصال استانهای خراسان شمالی - سمنان و نیز جاده بینالمللی به کشور ترکمنستان هم محسوب میشود.
فرماندار آزادشهر اظهارداشت: برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه ۲ هزار میلیارد ریال است که به دلیل کمبود اعتبار و نبود درآمد کافی، شهرداری آزادشهر قادر به اجرای آن نیست.
شهرستان آزادشهر با حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و دارا بودن ۱۲۱ کیلومتر راه روستایی، ۷۵ کیلومتر راه کوهستانی و ۹۷ کیلومتر راه اصلی در شرق استان گلستان واقع است.
نظر شما