گلوگاه درمسیرتحقق محرومیت زدایی با تخصیص۲۵۷میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور

ساری - ایرنا - محرومیت‌زدایی به عنوان یکی از شعارهای محوری دولت سیزدهم با نوسازی پایگاه‌های سلامت، احداث کانال اتصال آب، اجرای طرح آبخیزداری، تعریض جاده‌های اصلی و لایروبی آب بندان‌ها با تخصیص ۲۵۷ میلیارد تومان اعتبار شهرستان گلوگاه را در مسیر تحقق توسعه قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گَلوگاه یکی از شهرستان‌های شرق استان مازندران است که براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، ۲۱ هزار و ۳۵۲ نفر جمعیت دارد که این روزها با اجرای طرح‌های عملیاتی با تلاش مضاعف مسوولان ارشد استانی و شهرستانی با محوریت نگاه بلندنظرانه عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در راه آبادانی و توسعه زیرساخت‌ها قرار گرفته است.

درستی این ادعا را می‌توان در آمارهای ارایه شده از سوی فرمانداری این شهرستان در ارتباط با مصوبات سفر استانی ۲۰ اسفند ماه سال گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به مازندران جستجو کرد چراکه سهم گلوگاه از اعتبارات مصوب شهرستانی این سفر ۲۵۷ میلیارد تومان بود که با تخصیص دوره‌ای برای تکمیل طرح‌های اولویت‌دار، این دیار به باور صاحبنظران در یک دوره زمانی میان مدت پنج ساله در مسیر محرومیت‌زدایی قرار خواهد گرفت.

فرسودگی کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای، جاده‌های ناامن کشاورزی، افزایش رسوب و کاهش ظرفیت ذخیره آب در آب بندان‌ها، نامناسب بودن جاده‌های اصلی و فرعی، نبود مکانی برای عرضه محصولات صنایع دستی و گردشگری ،کمبود امکانات بهداشتی، کمبود آب، طرح‌های نیمه تمام ورزشی، بی‌توجهی به توسعه باغات از جمله مشکلات زیرساختی در حوزه اقتصادی و عمرانی شهرستان گلوگاه در گذشته نه چندان دور بوده که دولت سیزدهم با تفکیک اصولی این چالش‌ها اکنون با تخصیص اعتبارات کافی از محل سفر رئیس جمهوری و همچنین ۱۶۰ میلیارد تومان از محل سفر شهرستانی ۱۰ خرداد ماه امسال سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران در مسیر رفع چالش های توسعه ای قرار گرفته است.

بی تردید علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها برای محرومیت‌زدایی، دولت برای تامین مسکن و ایجاد اشتغال در منطقه هم برنامه دارد؛ چراکه ساخت یک طرح گردشگری به ارزش ۳.۵ میلیارد تومان در منطقه بی بی زینب و همچنین ساخت یک‌هزار و ۸۰۰ خانه در قالب طرح ملی نهضت ملی مسکن از دیگر برنامه‌های منحصر به فرد دولت در گلوگاه است.

با این وجود با یکساله شدن دولت سیزدهم؛ طبق بررسی‌های میدانی و اظهارات رسمی فرماندار گلوگاه، اکنون بهترین فرصت‌ها برای دستیابی به جایگاه واقعی این شهرستان که به پایتخت اکبرجوجه کشور به واسطه پخت منحصر به فرد گوشت مرغ شهره است، با تخصیص اعتبارات و تسریع در رفع مشکلات زیرساختی این شهرستان فراهم شده است.

 گلوگاه درمسیرتحقق محرومیت زدایی با تخصیص۲۵۷میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور

اولویتی بنام بازسازی جاده گلوگاه به دامغان

در این ارتباط فرماندار شهرستان گلوگاه روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که، تعریض و بازسازی جاده گلوگاه به دامغان می‌تواند مسیر توسعه اقتصادی گلوگاه را هموارتر و این مسیر در اتصال مازندران به کریدور جنوب کشور نقش ویژه دارد، گفت: دولت با تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رئیس جمهور گامی ارزشمند در تحقق این امر برداشته است.

مهدی داودی اضافه کرد: تخصیص اعتبارات حوزه راه براساس پیشرفت فیزیکی طرح انجام خواهد شد و طبق برنامه‌های پیمانکار این راه حداکثر تا پنج سال آینده به مرحله تعریض خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به فرسودگی ابزار کار آموزشگاه‌های مهارت‌آموزی گلوگاه، افزود: دولت برای رفع این چالش ۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که تاکنون حدود ۵۰ درصد آن جذب شد.

فرماندار گلوگاه، زهکشی اراضی کشاورزی، تجهیز و نوسازی شالیزارها و لایروبی آبندان‌ها را از جمله طرح‌های اولویت‌دار دولت در بخش کشاورزی این شهرستان اعلام کرد و ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به مازندران ۵۴ میلیارد تومان برای توسعه اراضی کشاورزی این شهرستان اعتبار تخصیص داده شد.

داودی احداث پایگاه سلامت در نقاط مختلف شهری گلوگاه را یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی دولت در گلوکاه در راستای محرومیت زدایی برشمرد و تصریح کرد: دولت برای افزایش ضریب بهداشت و سلامت در این شهرستان با احتساب میزان جمعیت برای تجهیز پایگاه‌های سلامت، ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

 گلوگاه درمسیرتحقق محرومیت زدایی با تخصیص۲۵۷میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور

گردشگری خوراک ظرفیتی مغفول در گلوگاه

فرماندار گلوگاه یکی از ظرفیت‌های مغفول اشتغالزایی در این شهرستان را گردشگری خوراک با وجود برند شدن اکبر جوجه و انجیر برشمرد و گفت: باوجود آنکه از نشان اکبر جوجه در نقاط مختلف کشور برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال استفاده می‌شود اما متاسفانه در گلوگاه از این ظرفیت مغفول هستیم که با برنامه‌ریزی اصولی و حمایت از سرمایه‌گذاران در این حوزه درصدد احیای این بخش از اقتصاد منطقه هستیم.

داودی، تخصیص ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه گردشگری در منطقه بی بی زینب و امامزاده سیدمحمد هشت تیکه گلوگاه را از دیگر برنامه‌های اصولی دولت برای توسعه منطقه برشمرد.

وی با اشاره به مشکل کمبود آب آشامیدنی در مناطق شهری و روستایی گلوگاه، افزود: برای رفع این چالش از محل سفر استاندار مازندران به این شهرستان، حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

فرماندار گلوگاه ادامه داد: توسعه باغ ها  اجرای طرح‌های آبخیزداری، تکمیل ورزشگاه خورشید کلا، و همچنین مجتمع آبرسانی هزار جریب را از دیگر طرح‌های اولویت‌دار در حال ساخت ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، روز جمعه ۲۰ اسفند وارد استان مازندران شد. بازدید از تعدادی طرح‌ اقتصادی و عمرانی و بازدیدهای سرزده، دیدار با اقشار مردم، دیدار با مجموعه کارشناسان ارشد محیط زیست و همچنین شرکت در شورای اداری استان در سفر یک‌روزه رئیس جمهور به مازندران برنامه‌ریزی شده بود.
استاندار مازندران در روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ با اعلام تشکیل ستاد ویژه پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری به این استان، در حکمی حسین شاه‌پری را به عنوان مسوول ستاد و بازرس ویژه پیگیری منصوب کرده است.

سفر استاندار مازندران به شهرستان گلوگاه ۴۰ مصوبه داشت که دو روز پس از سفر تمامی آنها با تعیین زمان بندی برای اجرا و به نتیجه رسیدن به دستگاه های اجرایی استان ابلاغ شد

حل مشکل دکل بندان در بخش های مختلف از بیمه گرفته تا اموزش و تقویت تعاونی، استاندارد سازی و بهینه کردن جاده های مختلف روستایی و دسترسی به مراکز اقتصادی،  ایجاد بارانداز راه آهن در ناحیه صنعتی، تامین تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی، بازگرداندن حاکمیت کامل سرزمینی به شهرستان و انفکاک از استان گلستان، حل اختلافات برخی روستاهای بالادست با منابع طبیعی، تکمیل بیمارستان ۶۴ تختخوابی ثامن الائمه با تعریف ردیف اعتباری ملی، ایجاد زیر ساخت پوشش تلفن همراه در مسیر جاده جنگلی گلوگاه – نیالا و تقویت بستر اینترنت در روستاهای کوهستانی و بالادست از جمله مصوبات این سفر بود.

همچنین در این سفر مصوب شد که شبکه آب شرب شهری گلوگاه به دلیل فرسوده بودن شبکه و نشت آب از طریق آب و فاضلاب استان و با جذب اعتبارات ملی و حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصلاح و اعتبارات مناسبی هم برای لایروبی آب بندانها به منظور افزایش بهره وری درحوزه مدیریت آب کشاورزی، افزایش تولید محصولات کشاورزی و بتونی نمودن سردهنه های زراعی اراضی کشاورزی روستاهای بالادست تامین شود.

ساماندهی گلزار شهدای سفیدچاه با تاکید بر سرپوشیده شدن مزار و تعویض سنگ بستر از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان،  تکمیل پروژه مهم و ملی کریدور شمال – جنوب (گلوگاه – دامغان) با اعتبارات ملی،  ایجاد و تکمیل تصفیه خانه شبکه فاضلاب شهری گلوگاه با اعتبارات ملی، تکمیل سالن ورزشی سه هزار روستای خورشیدکلا، اجرای کانال هدایت آب کشاورزی برای اراضی کشاورزی و تامین آب شرب از سد گلورد برای شهرستان، استقرار تمامی ادارات دولتی و انتصاب مدیران شهرستانی، نگارش طرح توسعه صنعت گردشگری،  مکان یابی و راه اندازی بازارچه صنایع دستی و بهینه سازی ورودی شهرستان با نصب المان های مناسب هم از دیگر مصوبات این سفر بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha