۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۵:۰۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84847798
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا: سطح غیرمعمول رادیواکتیو در نیروگاه اتمی اوکراین مشاهده نکرده ایم

نیویورک – ایرنا- سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا نشانه هایی از سطوح غیرعادی تشعشعات رادیواکتیو در نیروگاه اتمی ژاپوریژژیا در اوکراین مشاهده نکرده است.

کارین ژان پی یر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری گفت: خوشبختانه، ما هیچ نشانه‌ای از افزایش یا سطح غیرطبیعی تشعشع ندیده‌ایم.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که آژانس‌های دولتی  آمریکا به نظارت دقیق اوضاع دراین  نیروگاه هسته‌ای ادامه خواهند داد.

 سخنگوی کاخ سفید درخواست دولت آمریکا از روسیه برای توقف فعالیت‌های نظامی در اطراف تاسیسات هسته‌ای اوکراین را تکرار کرد.

او گفت: ما همچنان از روسیه می‌خواهیم تا تمام عملیات‌های نظامی در تاسیسات هسته‌ای اوکراین یا نزدیک این مراکز را متوقف کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای با موضوع گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا، افزود: آن‌ها نه تنها مردم روسیه بلکه اوکراین را به عنوان هدف انتخاب کرده‌اند. آن‌ها عملاً تمام اروپا را به گروگان گرفته‌اند و ظاهراً حاضر به آتش زدن این نیروگاه برای دستیابی به اهداف نازی خود می‌باشند. 

او ادامه داد: نیروهای مسلح اوکراین روز به روز وضعیت اطراف این نیروگاه را خطرناک تر می‌کنند.

زاخارووا تاکید کرد: اوکراینی‌ها با هدایت آتش توپخانه به سمت راکتورهای فعال و تأسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای، خود را هدف گرفته‌اند.

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در این زمینه گفت: ما انتظار داریم کشورهایی که نفوذ مطلق بر رهبری اوکراین دارند از این نفوذ برای اطمینان از عدم وقوع دوباره چنین حملاتی استفاده کنند.

سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا توسط نیروهای مسلح اوکراین بسیار خطرناک است زیرا ممکن است عواقب ویرانگری برای مناطق وسیع از جمله کل اروپا به همراه داشته باشد.

نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، تحت تسلط ارتش روسیه قرار دارد. 

نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هم که فعال نیست، در اختیار روس‌هاست.  

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که نیروهای اوکراین به قلمرو نیروگاه اتمی زاپوروژیا بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا توسط تیپ ۴۵ توپخانه نیروهای مسلح حمله کردند. 

در بیانیه‌ای که در همین ارتباط منتشر شده، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: در نتیجه این حملات، یک خط لوله هیدروژن آسیب دید که منجر به آتش‌سوزی شد ولی آتش به سرعت مهار شده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha