۱۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84847408
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حضور عاشورایی مردم خراسان جنوبی در عزاداری‌ها

۱۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵
کد خبر: 84847408
حضور عاشورایی مردم خراسان جنوبی در عزاداری‌ها
قتلگاه بیرجند

بیرجند - ایرنا - هیات‌های مذهبی و قشرهای مختلف مردم خراسان جنوبی در روز عاشورای حسینی با حضور پرشور در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان بار دیگر جلوه‌ای از عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت را به منصه ظهور رساندند.

به گزارش خبرنگار ایرنا همزمان با دهم ماه محرم و روز عاشورا در خراسان جنوبی نیز عزاداری‌ها، مداحی‌ها و سوگواری به اوج خود رسیده و این استان یکپارچه عزا و ماتم است.

ابراز ارادت و دلدادگی مردم این دیار به امام حسین (ع) و شهدای کربلا در فضای شهرها و روستاها طنین‌انداز شده است و عاشقان اهل بیت (ع) ندای «لبیک یا حسین» و «یالثارات الحسین» را امروز در نقطه‌ای فراتر از ۱۴۰۰ سال تاریخ، فریاد می‌زنند.

کوچه‌ها و خیابان‌های شهر بیرجند نیز امروز حال و هوای خاصی دارد و دسته‌های عزاداری از سراسر شهر به سمت قتلگاه (بهشت متقین) حرکت کردند.

حال و هوای عاشورایی مردم پس از دو سال کرونایی قابل وصف نیست؛ لباس و عَلَم سیاه، خیمه‌ها و کجاوه‌ها، حرکت قافله نینوا و فریاد «لبیک یا حسین» از گوشه گوشه گودی قتلگاه بیرجند شنیده می‌شود.

طبق رسوم همه ساله مردم و هیات‌های عزداری در روز دهم محرم‌ در محلی به نام قتلگاه بیرجند که به بهشت متقین شهر معروف است گرد هم می‌آیند و به عزاداری می‌پردازند.

امروز مزار بیرجند شاهد حضور هزاران نفر از مردان و زنان، جوانان و پیران و هیات‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی است.

حضور کودکان و نوجوانان در کنار افراد میانسال و مسن قابل توجه است و این حضور ثابت کرده که عشق به امام حسین (ع) و خوبی‌ها سن و سال، مکان و زمان نمی‌شناسد.

مردم دیار خراسان جنوبی همواره برای از دست رفتگان خود عزت و احترام خاصی قائل بوده و معتقدند با اینکه عزیزانشان دیگر در این دنیا حضور ندارند اما روحشان آگاه و هوشیار است لذا علاوه بر پنجشنبه‌ها، در روزهای خاص از سال نیز بر سر مزارشان حاضر می‌شوند.

عاشورا یکی از این روزهای خاص است که مردم از طلوع آفتاب بر سر مزار عزیزانشان رفته و علاوه بر خیرات، زیارت عاشورا خوانده و ثواب آن را به روح اموات هدیه می‌کنند.

هیات‌های عزاداری نیز ساعاتی بعد آماده حرکت به سمت قتلگاه بیرجند شدند و هرچه به ظهر نزدیک‌تر می‌شویم قتلگاه شاهد حضور جمعیت بیشتری است.

حضور زنان سیه‌پوش و کودکان زنجیر به دست در پشت سر هیات‌های عزاداری از دیگر نکاتی است که به عزاداری‌ها در خراسان جنوبی جلوه‌ای ویژه می‌دهد.

نماز ظهر عاشورا نیز امروز در هزار و ۳۴۰ نقطه شهری و روستایی استان برگزار شد.

این فریضه در بیرجند به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سید "علیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند اقامه شد که با حضور استاندار و جمعی از مسوولان استانی همراه بود.

برگزاری آیین شبیه‌گردانی، تعزیه‌خوانی، مداحی و مرثیه‌خوانی، کاروان طفلان و جوانان کربلا از دیگر برنامه‌هایی است که در تجمع بزرگ عاشورایی اجرا می‌شود.

این آیین‌ها هر سال در دیگر شهرهای خراسان جنوبی هم برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به حرکت نمادین کاروان نینوا، آیین سنتی بیل‌زنی در خوسف، آیین نخل‌گردانی در فردوس و سرایان، عزاداری با نوحه سنتی و شام غریبان اشاره کرد.

به دلیل سیل عظیم جمعیت و حرکت به سمت قتلگاه بیرجند پلیس راهنمایی و رانندگی در روز عاشورا محدودیت‌های ترافیکی را اعمال کرد و برنامه‌ها با مشارکت مردم به‌خوبی اجرا شد.

علاوه بر مرکز استان در سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز شاهد حضور پرشور مردم در مراسم عزاداری روز عاشورا هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha