سردار اسکندری در مسیر کاروان اسرای کربلا شهید شد

شیراز-ایرنا-معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی سردار شهید حاج عبدالله اسکندری، همزمانی تشییع پیکر وی با عاشورا را یادآور شد و گفت: از نظر مکانی و بر اساس مستندات تاریخی، وی در مکانی شهید شد که در مسیر کاروان اسرای کربلا قرار داشت. 

اسماعیل محبی‌پور یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم و گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید عبدالله اسکندری اظهار کرد: سال ۱۳۹۳ خبر شهادت این سردار بزرگ به گوش نه بلکه به چشم مردم رسید چراکه نخستین اطلاعاتی که از این شهید بزرگوار منتشر شد تصویر سَرِ از تَن جُدای این پاسدار رشید اسلام در دست تکفیری‌ها بود. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: این تصویرِ در عین حال غمناک اما پُرغرور نشان داد که خَطِ سرخ شهادت که خط آل محمد (ص) و علی (ع) است پایان‌ناپذیر است و تا ظلم و کفر است مبارزه نیز ادامه دارد و جهادگران، شهدا، جانبازان و آزادگان هم این مسیر را ادامه خواهند داد.
محبی‌پور افزود: شهید عبدالله اسکندری از سرداران بزرگ اسلام است که از نخستین روزهای دفاع مقدس وارد عرصه جنگ و دفاع از میهن و اسلام شد و از کوه‌های سربه فلک کشیده غرب کشور تا بیابان‌های جنوب غرب در خوزستان و حتی در مسئولیت مهندسی رزمی در مناطق شرقی کشور در دوران سازندگی اقدامات قابل توجهی انجام داد. 

محبی‌پور گفت: شهید اسکندری طی سال‌های ۶۲ تا ۶۴ فرمانده سپاه لارستان بود. رزمندگان لارستان خاطره حضور ایشان در خط مقدم عملیات خیبر را فراموش نمی کنند. 
وی گفت:  مقاطعی از عمر شریف این شهید بزرگوار هم در سمت مدیرکلی بنیاد شهید استان فارس گذشت و پس از آن به افتخار بازنشستگی نائل آمد.
معاون استاندار فارس ادامه داد: سال ۸۹ که شیپور جنگ تکفیر از کشور سوریه به صدا درآمد، شهید اسکندری از جمله افراد بی‌قراری بود که خود را به خیل عظیم مجاهدان رساند تا از حریم اهل بیت (ع)، حرم حضرت زینب (س) دفاع کند و این فتنه بزرگ را در گلو خفه کند تا به عتبات عالیات و کشور عراق و ایران نرسد.
محبی‌پور بیان کرد: شهید اسکندری در آن زمان بنا به تخصصی که در بحث مهندسی رزمی داشتند وارد صحنه شدند و حضور ایشان مورد استقبال سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی هم قرار گرفت اما از سال ۱۳۹۳ که این شهید بزرگوار غریبانه به شهادت رسیدند و خبر شهادت ایشان توسط حزب‌الله منتشر شد، اسم پاک این شهید مجدد بر زبان‌ها جاری و احیا شد.
معاون استاندار فارس با بیان اینکه استان حَما در شمال استان دمشق و در غرب کشور سوریه قرار گرفته است، گفت: پس از آنکه تروریست‌های تکفیری به سمت استان حَما هجوم آوردند تا بتوانند از سمت شمال و شمال غرب محاصره استان دمشق را کامل کنند و پایتخت کشور سوریه را تسخیر کنند، نبردهای سنگینی در این منطقه رخ داد و ما شهدای بزرگی را نیز تقدیم اسلام عزیز کردیم.
وی با یادآوری اینکه شهید حاج عبدالله اسکندری در استان حما به شهادت رسید، گفت: شهید آزاد خشنود، شهید ابوذر فرح‌بخش و شهید قدرت الله عبودی از شهدای مدافع حرم در استان حما هستند که البته در نقاط مختلفی از این منطقه به شهادت رسیدند.
محبی‌پور با گرامیداشت یاد حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) به عنوان دو رنج دیده صحرای کربلا به تل زین‌العابدین در شمال حما اشاره کرد و گفت: در شمال شهر حما در بلندترین نقطه کوهی معروف به «جبل زین‌العابدین» زیارتگاهی به نام تل زین‌العابدین واقع شده است.‌
وی ادامه داد: در خصوص تل زین‌العابدین در متون تاریخی و در متونی که جغرافیای کشور سوریه را شرح می‌دهد مباحث و روایات مختلفی مطرح است اما بنده روایتی از این تل از مردم این استان شنیده‌ام که به نظر می‌رسد دور از واقعیت نیست.
محبی‌پور اضافه کرد: تل زین‌العابدین که در مقاطعی یکی از پایگاه‌های دفاعی مجاهدان برای مقابله با جریان‌های تکفیری بود در شمال شهر حما واقع شده است. یک بنای مقدس بر روی آن قرار گرفته که مورد توجه ساکنین استان حما و استان‌های همجوار است به نحوی که مسلمانان سنی و شیعه در  فرقه‌های مختلف حتی مسیحیان و سایر ادیان هم به این مکان توجه خاصی دارند.
وی با اشاره به اینکه یکی از پایگاه‌های رزمندگان استان فارس در این تل قرار داشت، گفت: علت وجود زیارتگاهی که در این مکان قرار دارد این است که در طی سفر کاروان اسرا پس از واقعه جانسوز عاشورا، کاروان حضرت زینب(س) به این نقطه می‌رسد. زمانی که کاروان اسرا به شهر حما می‌رسد مقارن با ایامی بوده که بر اساس خشکسالی و قحطی، مردم این منطقه با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده‌اند.
محبی‌پور عنوان کرد: مردم حما که از طرفدارن حکومت اموی بودند زمانی که می‌شنوند خاندان اهل بیت (ع) به اسارت گرفته شدند، به کاروان حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) روی می‌آورند و عنوان می‌کنند که اگر شما وابسته به خاندان نبوت هستید دعا کنید تا خداوند این قحطی و خشکسالی را از این سرزمین برطرف کند. حضرت زینب آنها را نزد امام سجاد می‌فرستند و  از آنجا که خاندان کرامت و نبوت روی کسی را زمین نمی‌اندازند، امام زین العابدین (ع) بر روی این تل قرار می‌گیرند  و دعا می‌کنند که خشکسالی از این شهر برطرف شود.
وی گفت: بر اساس اظهارات مردم در تل زین‌العابدین، خشکسالی از این استان پس از دعای امام سجاد(ع) برطرف شد و هم اکنون نیز رودی در این شهر جاری است و مردم از ثمره دعای خیر خاندان امامت و نبوت ارتزاق می‌کنند.
او بیان داشت: البته این واقعه یک نکته مهم را نیز به ما یادآور می‌شود که واقعه جانسوز کربلا و جنایتی که رقم خورد از روی ناآگاهی نبود بلکه کسانی دست به این عمل زدند که می‌دانستند در مقابل آنها چه کسی قرار دارد و حق و باطل را از هم تشخیص می‌دادند اما از جهت تبعیت از باطل این حرکت را انجام دادند.
محبی‌پور ادامه داد: امروز اگر ما در مسیر دفاع از اهل بیت (ع) قرار می‌گیریم و سرداران بزرگی همچون شهید عبدالله اسکندری و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج عبدالرسول استوار را تقدیم اسلام عزیز می‌کنیم از جهت تبعیت از این خاندان بزرگ و برای دفاع از قلمرو اسلام است. 
معاون استاندار فارس ابراز کرد: انشالله خداوند روح این شهدا را با شهدای کربلا محشور و همجوار کند و امیدواریم روز به روز جبهه حق پایدارتر شود و افراد غافل و منحرف با کمک خداوند در مسیر حق و حقیقت قرار بگیرند.

سردار شهید عبدالله اسکندری متولد سال ۱۳۳۷ در محله قصردشت شیراز که به «سردار بی‌سر» شناخته می‌شود، خردادماه سال ۱۳۹۳ در جریان دفاع از حرم‌های مطهر در محور حلب سوریه به شهادت رسید و پیکر پاک وی پس از هشت سال از شهادت به همراه جمعی از شهدای حرم به تازگی در منطقه خان طومان تفحص و پس از بازگشت به میهن در شهرهای مشهد مقدس و تهران تشییع شده است.
پیکر پاک این شهید همچنین شامگاه پنجشنبه با استقبال باشکوه مردم و مسئولان استان از طریق فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز وارد سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی شد. قرار است پیکر پاک این شهید،‌ پس از برگزاری آیین های وداع در نقاط مختلف استان فارس روز دوشنبه همزمان با عاشورا و با موافقت خانواده این شهید والامقام در صحن حرم مطهر حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) در شیراز به خاک سپرده شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha