بارش‌های رگباری تابستانه در انتظار گلستان/ مردم از اتراق در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز کنند

گرگان - ایرنا - مدیر کل هواشناسی گلستان با اشاره به ورود سامانه بارشی گفت: تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی بیانگر وقوع بارش‌های رگباری و سیل‌آسا تا روز سه شنبه در گلستان است.

نوربخش داداشی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: با ورود جریانات مرطوب از عرض های شمالی‌تر طی ساعات آینده شاهد رگبار و رعدوبرق، آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: وزش باد نسبتاً شدید موقتی و کاهش هشت الی ۱۰ درجه‌ای دما از دیگر تبعات ورود این سامانه ناپایدار به گلستان است .

به گزارش ایرنا  شنیدن خبر ورود سامانه‌ ناپایدار جوی به گلستان و در پیش‌بودن بارش باران تابستانه هر چند باعث مسرت و خوشحالی کشاورزان و زارعان گلستانی می‌شود اما رخدادهای اقلیمی تابستانه در گلستان طی سالیان گذشته تداعی‌کننده خاطرات تلخی برای اهالی این استان سرسبز شمالی است

فقط در مقوله سیل و طی سه دهه اخیر گلستان با حداقل ۱۲۰ مورد وقوع سیل کوچک و بزرگ روبرو بوده  که سیل سال‌های ۷۱، ۸۰، ۸۱ و ۹۸ از سیل‌های سنگین و سهمگین آن به شمار می‌رود.

براثر این سیل‌های سهمگین صدها نفر کشته شدند و ده‌ها هزار میلیارد ریال خسارت مالی به بخش‌های مختلف کشاورزی، مسکن، راه‌های ارتباطی، زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد شد ضمن اینکه نباید از خسارات روحی و روانی این بلایای طبیعی بر مردم این دیار به راحتی گذشت.

داداشی از شهروندان و مسافران خواست تا از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل ها اجتناب کنند و طی چند روز آینده کوهنوردان از صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.

۱۵۶ ایستگاه و سامانه هواشناسی از انواع مختلف شامل ‌«سینوپتیک، اقلیم شناسی، باران‌سنجی، جاده‌ای، جو بالا، باران‌سنجی خودکار و پایش گرد و غبار» در استان گلستان فعال است.

گلستان با گستره افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع و برخورداری از هفت اقلیم آب و هوایی از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و از شمال با ترکمنستان همسایه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha