ایران راه خنثی سازی تحریم ها را برگزیده است

شهرری - ایرنا- خطیبان نماز جمعه شهرهای استان تهران تاکید کردند: ایران راه خنثی‌سازی تحریم ها را برگزیده است و برای رفع تحریم‌ها از هیچ کوشش منطقی و عزتمندانه و منطبق با حقوق بین‌الملل و مبتنی بر آرمان‌های انقلابی دریغ نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، امامان جمعه شهرهای استان تهران در خطبه‌های نماز عبادی، سیاسی این هفته، به اقتدار ایران در مذاکرات هسته‌ای اشاره کردند و اظهار داشتند که دولت مردمی سیزدهم، نظام اقتصادی کشور را با خنثی سازی تحریم ها دنبال می کند و در این مسیر با همت مسوولان با اقتدار پیش می رود.

آنان همچنین در بخش دیگری  از خطبه های نماز جمعه، با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید محمود صارمی و ۱۷ مرداد روز خبرنگار، تاکید کردند: رسالت خبرنگار به عنوان حلقه واسط میان مردم و مسئولان و انعکاس دهنده خواسته‌های به حق و منطقی مردم، بسیار خطیر است.

ایران برای رفع تحریم ها از هیچ کوششی دریغ نمی کند

امام جمعه رودبارقصران، گفت: ایران راه خنثی‌سازی تحریم را برگزیده است و برای رفع تحریم‌ها از هیچ کوشش منطقی و عزتمندانه و منطبق با حقوق بین‌الملل و مبتنی بر آرمان‌های انقلابی دریغ نخواهد کرد.

ججت الاسلام سید مجتبی حسنی  با بیان این‌که بحمدالله بازدارندگی و اقتدار ایران در سطح بسیاربالایی قرار دارد، گفت: ایران در حال حاضر قدرت برتر نظامی در عرصه منطقه بوده و در زمینه موشکی و پهپادی به قدرتی قابل اعتنا در عرصه جهانی تبدیل شده است.

امام جمعه رودبار قصران اظهار داشت: جنگنده‌ها، تانک‌ها، نفربرها، ناوشکن‌ها، سامانه‌های پدافندی، انواع رادارها و پهپادها تنها بخشی از توان بومی ایران برای ساخت تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز است که پهپادها یکی از محصولات شاخص صنایع دفاعی هستند که با رفع تحریم‌های تسلیحاتی امکان صادرات آن‌ها به کشورهای مختلف فراهم شده است. 

وی  بیان داشت: در آستانه مذاکرات و ادعاهای امریکا مبنی بر انجام توافق، و اینکه متنی که تاکنون در مذاکرات هسته‌ای تولید شده را بهترین متن برای توافق توصیف کردند.

امام جمعه رودبارقصران ادامه داد: دفتر اموال خارجی وزارت دارایی آمریکا شش شرکت و یک نفتکش خارجی را به اتهام ارتباط با ایران تحریم کرد، ایران نشان داده است مسئولان کنونی دولت و مجلس ایران پاسخ هر اقدام را با اقدام متقابل خواهند داد به همین خاطر همزمان با تحریم شرکت‌های مزبور ایران از راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید سخن گفت. آمریکا و اروپا باید دست از لجاجت و تکبر بردارند.

امام جمعه رودبارقصران با تقدیر از مدیریت جهادی مسئولان و مشارکت مردم در فرایند سیلاب‌های اخیر منطقه، اظهار داشت: تجربه بلایای متعدد در کشور ما ضرورت توجه به امر پیشگیری از ایجاد بحران و فعالیت در عرصه‌های کاهش خطرپذیری و ارتقای تاب‌آوری را جدی‌تر کرده است.

حجت الاسلام حسنی در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه رودبارقصران افزود: بالا بودن آسیب‌های سیلاب، عمدتاً به دلیل گسترش شهرها و قرارگیری برخی از مناطق در حاشیه رودخانه‌ها، تخریب پوشش گیاهی و منابع طبیعی بالا دست شهری و از همه مهم‌تر بی‌توجهی به موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری است که افزون بر مقابله با سیلاب‌های مخرب و ویرانگر، آثار و فواید متعددی از جمله مقابله با ریزگردها، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان، مدیریت صحیح منابع آب، مقابله با فرسایش خاک و فرونشست زمین و ... نیز دارد.

مدیریت بحران باید پیشگیرانه باشد

 حجت الاسلام علی اکبر ایمانی، امام جمعه لواسانات نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته ، اظهار داشت: مدیریت بحران باید پیشگیرانه باشد تا زمان حادثه خسارت ها را بتوانیم کاهش دهیم. سیل می‌تواند از خشکسالی کشوری را نجات دهد اما با توجه به تاکیدهای رهبری هنوز اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است. باید یک سازمان مدیریت بحران ایجاد شود تا همه دستگاه‌ها تحت یک مدیریت قرار بگیرند.

گروههای جهادی و تشکل های مردمی در مدیریت بحران های ناشی از حوادث نقش جدی دارند

 امام جمعه شهرستان دماوند گفت: گروه های جهادی و تشکلهای مردمی مانند بسیج و هیئت‌های مذهبی در مدیریت بحران و رفع مشکلات ناشی از حوادث طبیعی نقش جدی دارند.

 حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر دماوند با بیان اینکه جلوی سیل را نمی شود گرفت، اما می توان با انجام کارهای علمی و فنی خسارات و تلفات را کاهش داد، اظهار داشت: آبخوانداری و استفاده از سیلاب ها و هدایت آن به نقاط مورد نظر می تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه آبخیزداری هم خطرات سیل را کاهش می‌دهد و هم فایده های زیادی برای کشاورزی و حفظ منابع آب دارد، افزود: اجرای طرح های محافظت از آب و خاک بین منابع آب و خاک و گیاه تعادل ایجاد می‌کند و بهره بری آن را نیز بالا می برد. 

 حجت الاسلام فتاح دماوندی گفت: راهبرد پیشگیری از حوادث باید بر راهبرد امدادی و پس از حادثه مقدم شود، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. 

وی افزود: دولت و مجلس باید نقشه راه جامع کاهش خطر بلایای طبیعی و غیرطبیعی را آماده کنند و برای برنامه رسانه ای جامعی در حوزه مدیریت بحران طراحی کنند؛ مدیریت واحد در بحران و بهره گیری از پشتیبانی های مردمی و دولتی عزم جدی مسئولان عالی‌رتبه نظام را می طلبد. 

امام جمعه دماوند گفت: ساختار مدیریت بحران در کشور باید متحول و به روز رسانی شود؛ مردم از برخی ناکار آمدی ها ناراضی هستند، چاره کار ارتقای مدیریت بحران به سطح معاون رییس جمهور و ادغام کلیه نهادهای امدادی است.

خطیب جمعه دماوند خاطرنشان کرد: ضعف در اطلاع رسانی به موقع مردم در حوادث و بلایا خسارات جانی و مالی فراوانی به مردم وارد می کند؛ اگر مواجهه ما با بلایا دانش‌محور نباشد باران که رحمت الهی است، این چنین خطرساز و سانحه آفرین می‌شود.

وی گفت: حاشیه‌نشینی در کنار رودخانه ها و تغییر الگوی زهکشی حوضه ها و تخریب پوشش گیاهی و منابع طبیعی در بالادست شهرها و روستاها باعث ایجاد خطر و زحمت برای مردم و دولت شده است؛ تا زمانی که آبخیزداری و آبخوانداری را جدی نگیریم این خسارات و ها ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دولت در مدیریت بحران می تواند روی گروه های جهادی و تشکلهای مردمی مانند بسیج و هیئت‌های مذهبی حساب بازکند، گفت: ازهمه مسئولان شهرستان، از بسیج و گروه‌های مردمی جهادی، هیئت های مذهبی تشکر و از آنها برای ادامه خدمت به سیل زدگان کمک می خواهیم.

خطیب جمعه دماوند با اشاره به اینکه ازعملکرد اصحاب رسانه و خبرنگاران محترم در پوشش خبری سیل اخیر و بیان نقاط ضعف و قوت مسئولین  و ادارات خدمت رسان تشکر می کنم، گفت: ما نباید از برخی گلایه های مردمی در صدا و سیما ناراحت شویم، باید انتقاد پذیر باشیم و از خبرنگاران به خاطر انعکاس واقعیات تشکر کنیم.

وی با بیان اینکه اهل قلم و اصحاب رسانه و خبرنگاران زبان گویای مردم در انعکاس قوتها و ضعفهای مسئولان هستند،ادامه داد: زحمات و خدمات خبرنگاران عزیز که در سرما و گرما و شرایط سخت آگاه کردن مردم و انعکاس تلاش های مسئولین شب و روز نمی شناسند را ارج می نهیم.

وی گفت: حقیقت این است که خبرنگاران ما از پشتیبانی‌های لازم برخوردار نیستند، اما عاشقانه و دلسوزانه به نفع مردم و نظام تلاش می‌کنند و سعی می‌کنند که با انعکاس واقعیات همگان را به کار بیشتر برای حل مشکلات ترغیب کنند.

خبرنگاران هدایت گر افکار عمومی هستند

امام جمعه شهرستان پردیس گفت: خبرنگار، واسطه مردم و مسؤلان بوده و خبرنگاران رسانه ‌ها هستند که با تیزهوشی و دقت، نقش واسطه بین مردم و مسؤولان را ایفا می ‌کنند ؛ این عزیزان مرکز هدایت افکار عمومی هستند .

 حجت الاسلام سید حسین حسینی در خطبه های عبادی - سیاسی نماز جمعه این هفته شهرستان پردیس در جمع نمازگزاران ضمن تسلیت به بازماندگان و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سیل اظهار داشت: اگر سیاست گذاری درست انجام شود و قوانین و استانداردهای لازم تنظیم و اجرا بشود این ‌همه مال و جان مردم از بین نمی رود و مجلس انقلابی و دولت مردمی در این راستا برای ریل‌گذاری درست و برنامه‌ریزی و اقدام آینده‌نگرانه مسئولیت ویژه‌ای دارند.

امام جمعه شهرستان پردیس ادامه داد: مشکل اساسی مدیریت بحران در کشور ما این است که صرفا نگاه پسینی بوده نه پیشگیرانه و آینده‌نگرانه و به رویکرد عملیاتی در حین یا پس از حوادث اضطراری و غیرمترقبه تقلیل یافته است.

امام جمعه شهرستان پردیس با اشاره به گلایه روستائیان گلدره، توضیح داد: در برخی از مناطق سیل زده شهرستان پردیس مانند روستای گلدره در بحث خدمت رسانی تاخیر صورت گرفته است و مردم این روستا هم گله داشتند که شنیدیم از دیروز بحث خدمت رسانی را آغاز کردند که امیدوارم خیلی با سرعت و جدیت تمام این تاخیر صورت گرفته را جبران کنند.

ضعف قدرتهای جهانی در برابر ایران مقتدر

امام جمعه پردیس در بخش دیگری از خطبه های نماز توضیح داد: بازدارندگی و اقتدار ایران در تولید و صدور سلاح و پاسخ قاطع ایران به مقصرنمایی اروپایی‌ها نشانه هایی از ضعف قدرتهای جهانی در برابر ایران مقتدر است.

وی با اشاره به تحریم روسیه و زمستان سرد اروپای بازنده، توضیح داد: اگر مسکو، گاز را به روی اروپا ببندد، قیمت حامل‌های انرژی و نرخ تورم در اروپا رشد چشمگیری خواهد داشت و از منظر ثبات اقتصادی و اجتماعی می‌تواند تبعات منفی برای اروپا به همراه داشته باشد.

حسینی ادامه داد: فراز مهمی از پیچ تاریخی که با جنگ اوکراین آغاز شده‌ است تحولات زیادی را در آینده رقم خواهد زد و  اروپای ضعیف‌شده یکی از پیامدهای آن است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولین هیات ها، عزداری امام حسین(ع) را در شان سیدالشهدا (ع)  برگزار کنند، توضیح داد:  رعایت حق الناس، توضیح و تذکر با بانوان بی حجاب و بد حجاب، اقامه نماز جماعت در هیات ها و پرهیز از تحریف و خرافات در هیاتهای عزدارای رعایت شود.

امام جمعه شهرستان پردیس ضمن گرامیداشت ۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا و تبریک روز خبرنگار، اظهار داشت: خبرنگار وظایفی مانند: صداقت در گفتار، رعایت انصاف و تقوای سیاسی و اخلاق حرفه ای، درستی و امانت داری در حرفه خبرنگاری و ولایت مدار و انقلابی بودن از وظائف و ویژگی های مهم یک خبرنگار است.

حسینی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف خبرنگاران این است که بدانند خبرنگار، واسطه مردم و مسؤلان اند، این خبرنگاران رسانه ‌ها هستند که با تیزهوشی و دقت، نقش واسطه بین مردم و مسؤولان را ایفا می ‌کنند وخبرنگاران موتور هدایت افکار عمومی هستند پس باید دقت داشته باشند که افکار مردم مسلمان را به چه سمتی و جهتی هدایت می کنند.

 رسالت خبرنگار به دلیل میان مردم ومسئولان بودن بسیار خطیر است

 امام جمعه موقت شهرستان ورامین با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید صارمی و فرا رسیدن ۱۷ مرداد روز خبرنگار گفت: رسالت خبرنگار به عنوان حلقه واسط میان مردم و مسئولان و انعکاس دهنده خواسته‌های به حق و منطقی مردم، بسیار خطیر است.

 حجت الاسلام سیدمحسن محمودی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ورامین با اشاره به سیل اخیر کشور به ویژه در مناطقی مانند فیروزکوه و امامزاده داود (ع) و تسلیت به بازماندگان گفت: همه افراد وظیفه دارند تا در رفع مشکلات به کمک هموطنان آمده و از آلام آنان بکاهند.

امام جمعه موقت شهرستان ورامین افزود: سیل فیروزکوه با وجود خسارات و آلامی که به مردم این دیار وارد کرد ولی نشان داد که همه مردم در رفع مشکلات با یکدیگر و دولت همراه و همدل هستند.

وی تصریح کرد: مردم استان تهران به ویژه ورامینی‌ها در یاری و امدادرسانی به سیل زده‌ها خوش درخشیدند و ضمن تقدیر از استاندار تهران، فرماندار، شهردار، اعضا شورای شهر، موکب ها و گروه‌های جهادی ورامین در امدادرسانی به سیل زدگان، همه باید به وظیفه دینی، ملی و انقلابی خود در یاری رساندن به هموطنان در شرایط سخت عمل کنند.

 تنها راه نجات بشریت، حاکمیت ولایت علوی است

 امام جمعه شهرستان قرچک گفت: اگر در روز غدیر خم، همه به فرمان نبی مکرم اسلام گوش فرا می‌دادند، واقعه‌ای همچون عاشورا رخ نمی‌داد و در اصل، تنها راه نجات بشریت، حاکمیت ولایت علوی است.

 حجت الاسلام حجت الله اسماعیلی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ورامین با اشاره به فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: شیعیان حسینی (ع) باید قدردان اندیشه و منطق حسینی (ع) باشند چرا که باعث نجات آنان از انحراف و کج‌روی‌ها شده است.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید محمود صارمی و روز خبرنگار گفت: صداقت ، دقت و داشتن تقوای سیاسی، از ویژگی‌های اصحاب رسانه و خبرنگار در نظام مقدس جمهوری اسلامی است ، انصاف ، حق بینی ، اخلاص ، اخلاق لازمه کار خبرنگار است که اگر نباشد، از مسیر اصلی خود دور می‌شود.

امام جمعه قرچک تصریح کرد: امروز رسانه و خبر در دنیای ارتباطات و تبلیغات حرف اول را در قدرت جوامع می‌زد و می‌تواند در کشور ما سپر هجمه‌ها و حمله‌های گسترده دنیای استکبار شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به جهاد تبیین مد نظر رهبر معظم انقلاب گفت: خط مقدم جهاد تبیین رسانه‌ها و فضای مجازی هستند که با تقویت اطلاع رسانی صحیح، می‌توانند توطئه دشمنان را خنثی نمایند.

 حضور مسئولان، مردم و جهادی ها در کنار سیل زدگان صحنه های ایثار را خلق کرد

 امام جمعه شهرستان فیروز کوه گفت: حضور مسئولان ، مردم و نیروهای جهادی در کنار سیل زده ها، صحنه های زیبایی از ایثار و جهاد خلق کرد.

 حجت الاسلام حسن حیدری در خطبه های عبادی – سیاسی نماز جمعه این هفته شهرستان فیروز کوه در جمع نماز گزاران، اظهار داشت: مقام معظم رهبری، بارها به اهمیت آبخیزداری تأکید کرده اند و بودجه های خوبی از صندوق ذخیره ارزی به این امر اختصاص یافته است.

 امداد رسانی به سیلزدگان قابل تقدیر است

 امام جمعه شهرری گفت: همراه و همگام با امدادرسانی مسئولان به سیلزدگان، کمک رسانی از سمت مردم غیور، مومن و متعهد انجام می شود که البته این اقدام شایان تقدیر است.‌

 حجت الاسلام سید علی شاهچراغی در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته شهرری ضمن تاسف و تاثر نسبت به وقوع سیل گفت: رهبری ضمن عرض تسلیت به خانواده های جانباختگان و داغداران، از همه مسئولین خواستند به یاری سیلزدگان بشتابندکه خوشبختانه عملیات امداد و نجات به خوبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: همراه و همگام با امدادرسانی مسئولان به سیلزدگان، کمک رسانی از سمت مردم غیور، مومن و متعهد انجام می شود که البته این اقدام شایان تقدیر است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha