گلستان رتبه سوم کشوری اجرای «طرح جهش تولید» را کسب کرد/ اجرا در ۲۱۰ هزار هکتار از دیمزار
عکس آرشیو است

گرگان - ایرنا  - رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: این استان شمالی در اجرای «طرح جهش تولید» در دیمزارها و در میان ۱۵ استان کشور رتبه سوم را در سال زراهی جاری از آن خود کرده است.

محمد برزعلی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این موفقیت براساس شاخص‌ها و ارزیابی‌های انجام گرفته توسط وزارت متبوع بوده که گلستان در بین ۱۵ استان بعد از استان‌های کرمانشاه و خوزستان رتبه سوم را براساس درصد تحقق کل برنامه‌ها در سال ۱۴۰۱_۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: «طرح جهش تولید» در دیمزارهای استان از ۲۰ هزار هکتار در سال اول اجرای آن به ۷۰ هزار هکتار در سال دوم افزایش یافته است.

مطابق گزارش مسوولان ستاد اجرایی فرمان امام گلستان به ایرنا، در سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱)، ۷۰ هزار هکتار از دیمزارهای واقع در ۹ شهرستان استان شامل ۴۰ هزار هکتار کلزا، ۱۷ هزار هکتار گندم، ۱۰ هزار هکتار جو و سه هزار هکتار به کشت محصولات علوفه‌ای رفت.

وی گفت: با توجه به حمایت‌ها و مزایای این طرح، در سال زراعی پیش‌رو استقبال بهره‌برداران دیمکار در استان افزایش یافته و بهره‌برداران زیادی از مزایای این طرح استفاده خواهند کرد. 

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: با حمایت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در امر کود بذرمال به منظور بذرمال کردن بذور گواهی شده، کودهای ریزمغذی، بیمه محصول، تسهیلات ادوات دنباله‌بند، آموزش و توانمندسازی بهره برداران، شاهد افزایش چشمگیری در عملکرد اراضی زیر پوشش دیم استان در محصولات مختلف طی سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ خواهیم بود.

براساس گزارش اداره کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گلستان، اجرای «طرح جهش تولید» در دیمزارهای استان برای سومین سال در سطح ۲۱۰ هزار هکتار برای سال زراعی جاری (۱۴۰۲ - ۱۴۰۱) به ویژه در کشت گندم، جو، کلزا و علوفه دامی، برنامه‌ریزی شده است.

طرح مزبور برای رسیدن به جهش تولید در گلستان با اهدافی چون پشتیبانی از تولید، پایداری اشتغال و محرومیت‌زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، رونق کشاورزی در اراضی دیمزار و کم‌بازده شمال استان با کشت محصولات کم‌آب‌طلب و وابسته به نزولات آسمانی و کمک به امنیت غذایی کشور پیگیری می‌شود.

اجرای «طرح جهش تولید» توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در گلستان از سال زراعی ۹۹ - ۹۸ با نظارت این ستاد و هماهنگی سازمان جهادکشاورزی و با کشت ۲۰ هزار هکتار کلزا در دیم‌زارهای کم‌بازده شمال گلستان آغاز شد.

«طرح جهش تولید» در دیم‌زارهای کم‌بازده کشور از جمله گلستان توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مدت زمان پنج ساله برنامه‌ریزی و به اجرا در آمده است.

اقتصاد اصلی ساکنان استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha