نماینده مجلس: مرز خسروی از امن‌ترین و بهترین مرزهای کشورمان با عراق است

قصرشیرین- ایرنا- نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، مرز رسمی خسروی را یکی از امن‌ترین و بهترین مرزهای کشورمان با عراق دانست و گفت: تمام شرایط لازم برای تردد زایران عتبات عالیات در این مرز رسمی فراهم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «شهریار حیدری» عصر پنجشنبه در حاشیه نشست اربعین در محل پایانه بین المللی مرز رسمی خسروی با حضور معاون وزیر نیرو و فرمانداران قصرشیرین و گیلانغرب و جمعی از مسوولان حوزه آب و برق استان کرمانشاه با تسلیت ایام محرم، افزود: جاده بسیار مناسبی از تهران تا مرز خسروی وجود دارد و نسبت به سایر مرزها رفاه خوبی در این مرز ایجاد شده است.

وی با قدردانی از تلاش های انجام شده در شهرستان قصرشیرین در رابطه با ایجاد زیرساخت های لازم برای تردد زائران به ویژه ایام اربعین، افزود: ۲۳ زائرسرا و هتل در قصرشیرین و مرز خسروی ایجاد شده که چنین شرایطی را در کمتر مرزی از مرزهای کشورمان با عراق داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مرز خسروی آمادگی کامل را دارد و امید است از این مرز برای تردد زایران عتبات عالیات به‌ ویژه در ایام اربعین با توجه به امکانات بسیار خوب، استفاده کنیم و از مسوولان در ستاد اربعین حسینی انتظار داریم توجه ویژه ای به مرز خسروی داشته باشند چون نسبت به سایر مرزها آمادگی بیشتری دارد.

حیدری ادامه داد: طرف عراقی نیز آمادگی دارند و مسیر را امن کردند و شرایط امنیتی خوبی تا بغداد وجود دارد و از نظر امکانات و امنیت یکی از بهترین مرزهای ما با عراق می توان گفت مرز خسروی است.

وی اضافه کرد: ترکیب جمعیت قصرشیرین متشکل از شیعه، سنی و اهل حق در کنار هم همواره برای میزبانی زوار که نمونه ای از وحدت و عشق به امام حسین (ع) است تلاش خوبی داشته اند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت:در ایام راهپیمایی اربعین تا ۲۰ میلیون تردد زائر هست که بیش از ۱۰۰ قوم و جریان حضور دارند که بزرگ ترین راه پیمایی بشری است.                                                                                       

نماینده مجلس: مرز خسروی از امن‌ترین و بهترین مرزهای کشورمان با عراق است


وی همچنین از وزارت نیرو درخواست مساعدت برای حل مشکلات اساسی آب تعدادی از روستاهای سه شهرستان قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب را نمود و گفت: مشکل آب در گواور گیلانغرب بحرانی است.

حیدری اظهار داشت: اعتبارات خوبی در امسال و سال آینده در حوزه آب و فاضلاب داریم که باید به این سه شهرستان کمک کنند و از نظر نیروی انسانی نیز  ادارات آب و فاضلاب در مضیقه هستند.

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha