دولت با بهره گیری از همه ظرفیت‌ها و توان  به سیل‌ زدگان کمک می‌کند

نوشهر - ایرنا- معاون هماهنگی ، پیشگیری و خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: دولت با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها  و توان سعی دارد به سیل زدگان در کشور کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسول حسام روز پنجشنبه در جریان بازدید از روستاهای کوهستانی سیل زده بخش مرزن‌آباد چالوس افزود: اگرچه هنوز خسارت‌های متاثر از سیل در بعضی استان‌های کشور نهایی نشده اما در ماده ۱۸ قانون مدیریت بحران، اعتباراتی برای این منظور تعریف شده که بخشی به صورت بلاعوض و بخشی هم در قالب تسهیلات در اختیار سیل زدگان خسارت دیده قرار می‌گیرد.

ایجاد ستاد بازسازی مناطق سیل زده دغدغه دولت 
معاون هماهنگی ، پیشگیری و خطر پذیری سازمان مدیریت بحران  خاطر نشان کرد:  همه دغدغه ها و نگرانی های دولت آن است که تا پیش از شروع فصل سرما ستاد بازسازی مناطق سیل زده ایجاد و عملیات بازسازی و مرمت سکونتگاه ها و زیر ساخت های بر اثر سیل را آغاز کند.

وی یاد آور شد: نگاه و تمرکز دولت جهادی بیشتر به  مناطق کمتر توسعه یافته، محرومیت زدایی و توجه به روستاها است و حادثه سیل اخیر هم فرصتی شد تا دولت کوتاهی های گذشته در بعد پیشگیری ، مقابله و کنترل سیل را در این مناطق جبران کند هرچند که دولت در رفتارش هم نشان داده است.

ساخت و ساز در حریم رودخانه چالوس علت طغیان رودخانه و وقوع سیل 

معاون هماهنگی ،پیشگیری و خطرپذیری سازمان مدیریت بحران یکی از علت های وقوع سیل در بخش مرزن اباد را ساخت و سازهای بی رویه در حریم و حاشیه رودخانه‌ها ذکر کرد و گفت که بناهای مسکونی آسیب دیده در جریان این بازدید  نشان می دهد که در این پهنه روستا نیست و متاسفانه بعضی از  بناها هم در بعضی از این روستاها به خصوص واسپول که دو طرف آن حریم رودخانه است، جدید ساخته شده است.

حسام با تاکید بر آنکه تحت هیچ شرایطی نباید اجازه ساخت و بازسازی  به  این بناهای مسکونی داده شود ، افزود: ساکنان این بناهای مسکونی باید این مکان را تخلیه و حریم رودخانه چالوس را آزاد کنند.

پیگیری علت جابجا نشدن روستای پولادکوه در سال ۸۴ به خاطر مخاطرات طبیعی 

این مسوول در جمع مردم سیل زده پولاد کوه هم گفت: اینکه در سال ۱۳۸۴ سیاست گذاری شده که این روستا در معرض مخاطرات طبیعی قرار گرفته و باید جابه جا می شد و این اتفاق نیفتاد این موضوع جای تامل و پیگیری دارد. 

حسام وعده داد مکاتبه ای هم با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای اجرای طرح آبخیز داری در نقاط سیل خیز ، جمع آوری درختان سرپا افتاده ، خشک و شکسته در حریم و بستر رودخانه ها انجام دهد.

فرماندار چالوس هم گفت: طی چندین مرحله کارشناسان به نمایندگی از ادارات مرتبط برای ارزیابی دقیق خسارت ها به روستاهای سیل زده اعزام شدند.

علی قاسمی با اعلام آنکه هنوز خسارت های ناشی از سیل نهایی نشده است، ابراز امیدواری کرد که پس از اعلام خسارت نهایی این موضوع مورد پیگیری استاندار مازندران قرار خواهد گرفت.

مراتب قدردانی اهالی بعضی از روستاهای سیل زده از استاندار و ستاد بحران مازندران 
در پایان عده ای اهالی روستاهای سیل زده مراتب قدردانی خود را از حضور به موقع مسوولان و اعضای ستاد مدیریت بحران  اعلام کردند .
این اهالی گفتند: استاندار مازندران چندین بار از این مناطق بازدید کرد و حتی با نزدیکان و جانباختگان سیل دیدار داشت.

استاندار مازندران از زمان وقوع سیل دربامداد جمعه گذشته طی سه مرحله از مناطق سیل زده بخش مرزن آباد بازدید کرد.

واسپول ، مچر. دز ماکتی ،نوکرس. الیت ، انگوران، پولادکوه ،،علی آباد،  گیجان ، پولادکوه سر ،چهار باغ  ،علی آباد جز روستاهای کوهستان غرب مازندران هستند که در حادثه سیل خسارت دیدند.
برابر گزارش بنیاد مسکن مازندران سیل چالوس حدود ۵۶ بنای مسکونی را ‌کاملا تخریب و باعث آبگرفتگی و خسارت ۲۵۶ واحد مسکونی دیگر هم شد.
انگوران و پولادکوه جز روستاهایی هستند که سیل بیشترین آسیب را به زیرساخت ها و بناهای مسکونی این منطقه وارد کرد و بنا به گزارش ها ، اهالی این روستاهای باید برای رهایی از مخاطرات طبیعی این روستاها را ترک و پس از پیش بینی مکان دیگر نقل مکان کنند.

در سیل اخیر دستکم هشت نفر جان باختند و ۲ نفر هم ناپدید شدند.

بخش مرزن آباد چالوس با برخورداری از یک نقطه شهری و ۱۰۰ نقطه روستایی در مسیر جاده چالوس - کرج محدوده کندوان قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha