تحولات منطقه محور گفت وگوی تلفنی چاووش اوغلو و بلینکن

تهران – ایرنا – وزیران امور خارجه ترکیه و آمریکا در تماس تلفنی در باره تحولات منطقه و توافق نامه صادرات امن غلات اوکراین به بازارهای جهانی گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آناتولی امروز (پنجشنبه) به نقل از  بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که در تماس تلفنی «مولود چاووش اوغلو» و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی وی دو طرف در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت و گو کردند.

وزارت امور خارجه ترکیه نوشت که وزیران امور خارجه دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین درباره توافق حمل غلات اوکراین رایزنی و تبادل و نظر کردند.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین ۳۱ تیر ماه گذشته طی نشستی در استانبول با حضور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد، در خصوص «حمل و صادرات ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» توافق نامه امضا کردند.

این توافق تضمین کننده صادرات غلات دپو شده در بنادر اوکراین در دریای سیاه به سراسر جهان است.

توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه است که مقامات اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم کنند.

پس از چند ماه توقف صادارت غلات اوکراین به دلیل جنگ، نخستین کشتی حامل غلات این کشور صبح دوشنبه هفته جاری بندر «اودسا» را به سمت لبنان ترک کرد.

وزارت دفاع ترکیه در این باره اعلام کرد که این محموله در قالب نخستین کشتی پس از آغاز بحران اوکراین؛ حامل ذرت است و ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح امروز دوشنبه به وقت محلی بندر «اودسا» اوکراین را به سمت لبنان ترک کرد.

در همین راستا، چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دیروز سه شنبه در« پنوم‌پن»، پایتخت کامبوج گفت که سند مربوط به انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک فشرده کشورش با سازمان ملل امضا شده است.

وی افزود که‌ سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که این توافق به بازگشت اعتماد به بازارهای جهانی غذایی و کاهش قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که با وجود حمله روسیه به شهر بندری اودسا در اوکراین انتظار می‌رود توافقنامه صادرات غلات اوکراین اجرا شود.

«ند پرایس» گفت که با وجود این حملات، اطلاع داریم که طرف‌ها در حال آماده‌سازی برای بازگشایی بنادر دریای سیاه اوکراین برای صادرات مواد غذایی و کود شیمیایی هستند.

وی افزود: حمله به اودسا اعتبار تعهدهای روسیه در مقابل دیگر طرف‌های این توافق را تضعیف می‌کند و آمریکا با شرکای خود در سراسر جهان همکاری خواهد کرد تا مسکو را در قبال این توافق مسوولیت پذیر کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha