۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۲:۵۹
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84843950
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیاست یک بام و دو هوا / رژیم صهیونیستی از تشدید تنش با لبنان ابراز نگرانی کرد

تهران-ایرنا- منابع خبری رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب به نقل از کابینه کوچک امنیتی این رژیم اعلام کردند که در صورت عدم توافق با لبنان در خصوص ترسیم مرز دریایی، تنش‌ها با این کشور تشدید می‌شود.

به گزارش ایرنا، ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می شود که این رژیم به تازگی مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه را به شرکت یونانی «انرژین» داده و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این منطقه به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف نخستین چاه گاز در آن خبر داده است؛ امری که با واکنش شدید و هشدار طرف‌های لبنانی روبرو شده است.

خبرگزاری شهاب فلسطین، سایت خبری واللا به نقل از مقامات اسرائیلی که در جلسه کابینه کوچک امنیتی حضور داشتند، اعلام کردند که اگر درباره مرزهای دریایی با لبنان توافقی صورت نگیرد، این کار ممکن است موجب تشدید شرایط امنیتی  در مرزهای شمالی و حتی چند روز جنگ شود.

این درحالی است که منابع آگاه لبنانی روز چهارشنبه به شبکه المنار اطلاع دادند که "آموس هوکشتاین" نماینده آمریکا احتمالا ظرف روزهای آینده دوباره به بیروت سفر می کند تا خبر موافقت با درخواست لبنان برای خط مرزی مستقیم ۲۳ و واگذاری کل میدان قانا را اعلام نماید.

بنابر اعلام این منابع آگاه، تغییر مقصد سفر و دیدار شبانه هوکشتاین با مقامات رژیم صهیونیستی، یکی از پیامدهای تهدید حزب الله در خصوص میدان کاریش است.

این منابع توضیح دادند: هوکشتاین با اسناد و مدارک و جزئیات مکتوب به لبنان آمده و سعی کرده تا با یک معامله با مقامات لبنانی، درباره مطالبه لبنان در مورد خط ۲۳ و میدان قانا گفت وگو و در نظر داشته تا با واگذاری تنها بخشی از خط ۲۳ به لبنان مساله را حل و فصل کند، ولی مقامات لبنانی به صراحت با این پیشنهاد مخالفت کردند.

این منابع اظهار داشتند: "هوکشتاین یک مهلت طولانی برای پاسخگویی خواسته بود، ولی مقام های لبنانی اصرار کردند که هر چه سریعتر پاسخ خود را دریافت کنند و به وی اعلام کردند که مهلت برای دریافت پاسخ نامحدود نخواهد بود.

به گفته این منابع، گزارش های منتشره درباره ارائه یک پیشنهاد جدید درست است، اما پیشنهاد هوکشتاین ناقص بوده و خواسته های لبنان را به طور کامل برآورده نمی کرده است.

براین اساس میانجی آمریکایی ظرف چند روز آینده (حداکثر یک هفته) و با پاسخ مثبت به خواست های لبنان درباره خط مستقیم ۲۳ و میدان قانا _ حتی در صورت قرار گرفتن در محدوده آبهای رژیم صهیونیستی _  به لبنان باز می گردد.

«آموس هوکشتاین» روز دوشنبه پس از دیدار با «نجیب میقاتی» نخست وزیر، «نبیه بری» رئیس مجلس و «میشل عون» رئیس جمهور لبنان گفت که وی "نسبت به دستیابی به توافق (در موضوع تعیین مرز میان لبنان و رژیم صهیونیستی) در هفته‌های آینده بسیار خوشبین است".

«هوکشتاین» میانجی آمریکایی پرونده تعیین مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم اسرائیل پیشتر نیز در ۱۳ ژوئن به بیروت سفر و با مقام‌های ارشد لبنان دیدار کرد و از آن‌ها پاسخ واحدی را در مورد موضوع مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین مرزها شنید، مبنی بر اینکه «لبنان حاضر نیست از خط ۲۳ عقب نشینی کند و میدان "قانا" را بطور کامل در مالکیت خود می‌داند».

برای تعیین مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی تاکنون پنج دور مذاکرات غیرمستقیم در مقر نیروهای بین المللی حافظ صلح (یونیفیل) در منطقه راس الناقوره در جنوب لبنان برگزار شده است. این مذاکرات به دلیل اختلاف طرفین برای مدتی به حالت تعلیق درآمده است.

بحث میان رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرزهای دریایی بالا گرفته است و لبنان می‌گوید که بر سر مناطق بین خط‌های موسوم به ۲۳ و ۲۹ دریایی در حال مذاکره غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی است.

هوکشتاین یکی از افراد نزدیک  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است و چندین سال با او همکاری کرده است. به همین دلیل مساله منازعه دریایی بین بیروت و تل آویو به یکی از اولویت‌های اصلی بایدن تبدیل شده است.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آب‌های مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

مذاکرات پیشین در این زمینه با وساطت آمریکا در چادر مقر سازمان ملل در شهر ناقوره برگزار شد.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است، اما مقاومت لبنان همواره در مقابل زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی ایستاده است.

در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha