اولویت طرح طبقه‌بندی مشاغل در خراسان رضوی با کارگاههای دارای بیش از ۳۰۰ نیرو است

مشهد-ایرنا- مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: امسال واحدهای تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی که بیش از ۳۰۰ نیروی کار دارند در اولویت اجرای طرح "طبقه بندی مشاغل " قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم رضازاده روز چهارشنبه در نشست دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: دیوان محاسبات از بهمن ماه ۱۴۰۰، پیگیر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در تمامی واحدهای مشمول استان است لذا تقاضا داریم که دبیرخانه شورا و سازمان صنعت معدن و تجارت استان در خصوص اجرایی کردن طرح طبقه بندی مشاغل ما را یاری کنند و در یک فضای تعاملی این طرح پیاده سازی شود.

وی اضافه کرد: اغلب واحدهای تولیدی تمایلی به اجرای این طرح به خاطر بار مالی آن ندارند اما ما با توجه به تکلیفی که داریم مجبوریم که این موارد را پیگیری کنیم این مهم، تکالیف قانونی است که در مواد ۴۸، ۴۹و ۵۰ قانون کار به آن اشاره شده است.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: در واقع عدم همکاری بنگاه ها در این مساله سبب شده است که کارفرمایان به مراجع قضایی فرا خوانده شوند و گرفتاری ها و چالش های ما از این مساله شروع می شود، حال اگر در این رابطه نتیجه ای حاصل نشد، بحث اجرایی شدن ماده ۵۰ مطرح خواهد شد که بار مالی واحد را مضاعف می کند و واحد علاوه بر ملزم شدن به اجرای طرح باید ۵۰ درصد از هزینه ها را به خزانه پرداخت کند.

رضازاده افزود: در گذشته مقرر بود که دولت بسته حمایتی در این خصوص تعریف کند. حال با توجه به افزایش مزد نیروی کار و تعدیل نیرو در سال جاری و افزایش هزینه سبد معیشتی خانوار نسبت به سال گذشته، پیشنهاد می شود که اجرای برخی از تکالیف قانونی نظیر طبقه بندی مشاغل محدود به واحدهایی با  ۳۰۰ نیروی کار شود که دولت باید این موارد را در بسته حمایتی و در قالب مصوبه هیات وزیران ابلاغ کند.

منظور از طرح طبقه بندی مشاغل کارکنان مشمول قانون کار این است که کارکنان با رعایت شرایط احراز پیش بینی شده در شناسنامه شغلی از گروه و مزد شغل و مزد سنوات برخوردار می شوند.کارگاه هایی که به حد نصاب ۵۰ نفر کارگر یا بیش از آن می رسند مشمول اجرای این طرح می شوند و زمان رسیدن به ۵۰ نفر کارگر ، زمان شمول اجرای طرح است.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی هم در این باره گفت: دیوان محاسبات، اداره کل کار را ملزم می کند که واحدهای صنعتی با ۵۰ نفر نیروی کار را که از اجرایی کردن طرح طبقه بندی مشاغل سرباز می زنند معرفی کند تا نسبت به وصول جریمه و مطالبات خود اقدام نماید اما هدف‌گذاری اداره کل کار در خصوص پیاده سازی طرح طبقه بندی مشاغل در سال جاری پنج واحد صنعتی با بیش از ۳۰۰ نیروی کار و ۲۰ واحد صنعتی به صورت تعاملی با بخش خصوصی است.

علی اکبر لبافی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه بیمه بیکاری افزود: در صندوق های بیمه ای با چالش مواجه هستیم و در حال حاضر ۱۳ هزار نفر در استان مشمول بیمه بیکاری هستند و در گذشته در خصوص واحدهایی که افراد مشمول بیمه بیکاری را جذب می کردند ۷۰ درصد حقوق و مزایای در طول دوره استحقاق بیمه بیکاری، توسط صندوق پرداخت می شد و ۳۰ درصد باقی مانده توسط بنگاه اقتصادی جذب کننده؛ که در آن زمان بسیاری از افراد مشمول بیمه بیکاری توسط بنگاه های اقتصادی جذب شدند و به ندرت نیروی کار بیکار می شد و اقدامی به نفع تولید بود

وی ادامه داد: بحث مربوط به طبقه بندی مشاغل، بیمه بیکاری، شورای سازش و مهارت آموزی در محیط واقعی کار و … مواردی است که باید پیگیری شوند. صندوق های بیمه ای در مرز ورشکستگی قرار دارند با این روند ۲۰ درصد از مشاغل جز گروه سخت و زیان آور هستند و ۵۰ درصد نیروی کار در مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شده اند که باید اصلاحاتی در خصوص این قانون صورت بگیرد.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: واحدهای تولیدی کوچک باید در راستای اجرای ماده ۱۹۱ قانون کار، آیین نامه جدیدی پیشنهاد دهند. بدنه کارشناسی انجمن مدیران صنایع قوی است البته ذی نفعان این موضوع بیشتر اصناف هستند که باید به این موضوع ورود کنند و انجمن کارفرمایی نیز می تواند در موارد پیشنهادی تدوین این آیین نامه بسیار موثر واقع شود.

لبافی تصریح کرد: به کارگیری افراد مشمول بیمه بیکاری توسط واحدهای تولیدی مشروط به آن که ۷۰ درصد حقوق و مزایای در طول دوره استحقاق بیمه بیکاری توسط صندوق پرداخت شود و ۳۰ درصد باقی مانده توسط بنگاه اقتصادی جذب کننده، باید به جد در دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: احیای شورای سازش از دیگر نکاتی است که باید پیگیری و با عناوین دیگری احیا شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha