استانداری مرکزی از آمادگی کامل برای اجرای سند مدیریت مساجد برخوردار است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: استانداری و فرمانداری‌های این استان از آمادگی کامل برای اجرای سند مدیریت مساجد برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «فرزاد مخلص الائمه» روز چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی افزود: از ظرفیت مساجد مدت‌ها است به نحو شایسته استفاده نشده و این مهم مشکلاتی را در جامعه به همراه داشته‌ است.

وی ادامه داد: مجموعه دستگاه‌های اجرایی، استانداری و فرمانداری‌های استان مرکزی در کنار سازمان تبلیغات اسلامی برای اجرای سند مدیریت مساجد آماهد هستند و به فرمانداران اختیارات کامل برای همکاری و اجرای هرچه بهتر این سند در استان داده شده‌است.

استاندار مرکزی سند مدیریت مساجد را طرحی مهم و جدی در استان دانست و خاطرنشان کرد: مساجد و مسائل فرهنگی به عنوان زیر بنای مسیر پیشرفت در جامعه و کشور مطرح بوده و نیاز است دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

مخلص الائمه گفت: مساجد در هیچ شرایطی قرار نیست دولتی شوند و دستگاه‌های دولتی در این حوزه وظیفه تنظیم گری را برای جلوگیری از بروز مشکل در فعالیت ها برعهده دارند.

وی ادامه داد: وظیفه تنظیم گری در حوزه مساجد در استان مرکزی تغییر و به سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی واگذار شده است.

استاندار مرکزی با یادآوری گذشت پنج روز از ماه محرم افزود: سازمان تبلیغات اسلامی، مساجد و هیات های مذهبی باید در فرصت باقی مانده تا تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) با پررنگ تر کردن برنامه‌ها افزایش بصیرت و نگاه مردم به مسائل دینی و عاشورا را در دستور کار خود قرار دهند.

مخلص الائمه اظهار داشت: علاقه مندان حوزه فرهنگ و متولیان این حوزه باید اهل مطالعه باشند و با افزایش مطالعات و در حوزه فرهنگ حسینی و عاشورایی از کاهش کیفیت برنامه ها در این زمینه جلوگیری شود.

وی با یادآوری سفر زائران اربعین حسینی به کربلا افزود: پیش بینی می شود امسال پنج میلیون نفر از کشورمان به عراق سفر کنند که با توجه به اینکه استان مرکزی در شاه راه اصلی شرق به غرب و شمال به حنوب کشور قرار دارد، این استان جزو استان های پر تردد کشور باشد.

استاندار مرکزی گفت: پایانه مرزی مهران در اربعین و مسئولیت برخی موکب ها در مسیر سفر زائران امسال به این استان واگذار شده است.

مخلص الائمه افزود: نیاز است با افزایش کنترل تردد در جاده ها و نکات بهداشتی زمینه کاهش تصادفات، بیماری های ناشی از تغذیه در طول محرم و ایام اربعین در استان فراهم شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سند مدیریت مساجد سال گذشته با انجام ۳۰۰ ساعت کار کارشناسی در ۶ بخش توسط این اداره کل تهیه شد.
حجت الاسلام «مهدی عباسی» این سند را دارای ۲ رویکرد عنوان کرد و افزود: در رویکرد نخست حاکمیت در این سند وظیفه تنظیم گری داشته و تسدی گری در این سند به مردم واگذار شده‌ است.

وی ادامه داد: در رویکرد دوم مساجد باید مردمی سازی شوند و از ظرفیت مردم در مساجد بهره گیری شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در سند مدیریت مساجد مقرر شد بانوان در هیات امنای حضور داشته و برای جوان سازی مساجد در این سند مقرر شد ۶۰ درصد هیات امنا زیر ۵۰ سال سن داشته باشند.

حجت الاسلام عباسی گفت: ۱۲ تیم راهبردی اکنون در شهرستان های استان تشکیل شده و در هر تیم راهبردی ۲ کمیته فعال شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی نیز در این نشست گفت:  در این نشست مصوب شد اداره کل بهزیستی استان ظرف مدت ۲ ماه آینده برش استانی سند سالمندی استان را تهیه و در این مدت هر ۱۵ روز یکبار گزارشی را به این دفتر ارایه دهد.

«محمدرضا جعفری» افزود: سند مدیریت مساجد توسط سازمان تبلیغات اسلامی به تصویب رسید و وظایف دستگاه ها ظرف مدت یک ماه آینده باید توسط این اداره کل  به آنها ارایه شود.

وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد این سند در هر فصل در پنج مسجد استان مرکزی اجرایی شود.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha