یک هزار و ۳۲۰ طرح به نمایشگاه جشنواره جابربن‌حیان استان سمنان راه یافت

سمنان- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: ۱۳ هزار و ۲۰۰ طرح در دوازدهمین دوره جشنواره جابربن‌حیان ارائه شد که یک هزار و ۳۲۰ طرح به نمایشگاه استانی راه یافت.

مریم حدادی روز چهارشنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بر اساس سند تحول آموزشی، در دوره آموزش ابتدایی چیزی به نام رقابت وجود ندارد و همه دانش‌آموزان باید برای رشد خود تلاش کنند به همین دلیل، ۲ دوره گذشته جشنواره جابربن‌حیان با تاکید بر کارگروهی و نخبه‌پروری برگزار شد و هر دانش‌آموزی که طرح علمی خود را درست و منطقی انجام داد عنوان برنده را دریافت کرد و طرحش در نمایشگاه مدرسه‌ای قرار گرفت.

وی افزود: در مرحله شهرستانی نیز همه شهرستان‌ها موظف بودند با حضور همه طرح‌های علمی درست دانش‌آموزان، نمایشگاه علمی برگزار کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: در ۲ سال گذشته با کمک فناوری، نمایشگاه‌ها به صورت مجازی نیز برگزار شد و حتی ویدئویی از انگیزه اجرای طرح‌ها از دانش‌آموزان ضبط شد و در کانال شاد قرار گرفت.

حدادی ابراز داشت: در مرحله استانی نیز داوری کلی از آثار ارائه شده انجام و تعدادی از طرح‌ها که نسبت به باقی برتری داشت برای شرکت در نمایشگاه استانی انتخاب شد.

وی با بیان اینکه جشنواره جابربن‌حیان به نسبت سن دانش‌آموزان، ۶ رویکرد پژوهشی دارد افزود: برای پایه‌های اول و دوم، رویکرد آموزش طبقه‌بندی علمی و تحقیق مد نظر است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: دانش‌آموزان پایه دوم، سوم و چهارم ابتدایی بیشتر به سمت تحقیقات میدانی و مطالعاتی سوق داده می‌شوند.

حدادی بیان کرد: پایه‌های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی  تلاش می‌شود دانش‌آموزان در این جشنواره مدلی علمی از مسائلی مانند منظومه شمسی، تاسیسات و بناها ارائه و تشریح کنند و به آزمایشات علمی روی آورند.

وی افزود: طراحی و ساخت و ارائه ایده نیز ویژه دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی است و به شهرستان‌ها توصیه شده است که اگر دانش‌آموزی دارای طرح خلاقانه و نو است، به بنیاد نخبگان معرفی شود و در صورت امکان از طرح او استفاده عملی می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: طرح‌های علمی جشنواره جابربن‌حیان، به دانش‌آموزان کمک می‌کند یادگیری مساله‌محور را فرابگیرند و در این راستا، روش یادگیری خود را متناسب با سنشان کشف کنند.

وی افزود: علاوه بر این، دانش‌آموزان به سمت کارهای عملیاتی سوق می‌یابند و به جای حفظ کردن دروس، آن را عمیق فرامی‌گیرند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: نکته بسیار مهم این است که دانش‌آموزان در چنین طرح‌هایی کارگروهی را فرامی‌گیرند و تلاش معلمان نیز بر آموزش به همین روش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha