۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۲
کد خبر: 84841895
T T
۱۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نتایج اولیه کنکور امشب اعلام می‌شود

تهران - ایرنا - رییس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ امشب در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالرسول پورعباس روز سه شنبه در نشست خبری درباره اعلام نتایج و انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ افزود: نتایج اولیه آزمون سراسری امشب روی درگاه سازمان سنجش قرار می گیرد.

وی به افزایش تعداد پاسخنامه ها در کنکور سراسری امسال اشاره کرد و یادآور شد: در این آزمون چهار ونیم میلیون پاسخنامه  داوطلبان قرائت شده است، قرار بود که نتایج اولیه هفته آینده اعلام شود ولی با تلاش همکاران توانستیم زودتر نتایج را اعلام کنیم.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر در کنکور امسال ثبت نام کردند، یادآور شد: پس از اعلام نتایج اولیه، کارنامه منتشر و انتخاب رشته انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش از طریق سوابق تحصیلی داوطلب که همان معدل کتبی دیپلم سال آخر است، انجام می شود. این معدل در سال های گذشته به صورت خوداظهاری از سوی داوطلب درج می شد و امسال هم همین گونه است که البته گاه داوطلبان معدل را بالاتر درج می کنند.

امکان تغییر رشته انتخابی وجود ندارد؛ داوطلبان دقت کنند

پورعباس تاکید کرد: داوطلبان توجه داشته باشند هرگونه مغایرت معدل موجب محرومیت از ادامه تحصیل داوطلب می شود؛ بنابراین باید معدل واقعی خود را حتما درج کنند.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه همه داوطلبان در زمان انتخاب رشته فرصت دارند معدل صحیح خود را در فرم مربوطه ذکر کنند، گفت: دانشگاه ها در زمان ثبت نام داوطلبان تمام مدارک را تطبیق می دهند و در صورتی که معدل مغایرت داشته باشد، قبولی در کنکور باطل می شود؛ بنابراین داوطلبان باید با دقت معدل واقعی خود را وارد کنند.  

وی اظهار داشت: سازمان سنجش بعد از اینکه نتایج را اعلام می کند، تعداد زیادی از داوطلبان مراجعه کرده و می گویند در زمان انتخاب رشته اشتباه کردیم و اولویت ما چیزی دیگری بوده و اشتباه زده ایم. ما اعلام نتیجه ای که می کنیم براساس ظرفیتی است که دانشگاه ها به ما اعلام می کند و ما هیچ ظرفیتی را خالی و منتظر نمی گذاریم لذا موضوع به هیچ عنوان از سوی سازمان سنجش مورد قبول نیست. داوطلبان برای مطالعه دفترچه و آشنایی با رشته ها و دانشگاه ها ۱۰ روز فرصت دارند و مسئولیت انتخاب رشته با داوطلب است و هیچ جابجایی بر اساس این ادعاها صورت نمی گیرد.

پورعباس گفت: برخی می گویند ما نمی دانستیم یا رشته را نمی شناختیم؛ سازمان سنجش تاکید می کند که جابجایی در انتخاب رشته به طور مطلق بسته است زیرا شما با انتخاب یک رشته یک ظرفیت را اشغال کرده اید بنابراین امکان جابجایی نیست.

در بازار داغ مشاوره‌ها داوطلبان خودشان انتخاب رشته کنند

پورعباس افزود: داوطلبان خودشان انتخاب رشته را انجام دهند و به شخص دیگری یا کافی نت ها واگذار نکنند. بارها دیده شده است که واگذاری روند انتخاب رشته منجر به انتخاب رشته اشتباه شده است و اینکه داوطلب بگوید برایم انتخاب رشته کرده اند و می خواهم آن را درست کنم، پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: داوطلبی بوده که با نمرات بسیار خوب برایش رشته های کاردانی را انتخاب کرده اند؛ بنابراین هر داوطلب شخصا باید فرم خود را تکمیل کند تا اشتباهی پیش نیاید.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه در زمان انتخاب رشته کنکور بازار مشاوره داغ است، گفت: از زمان اعلام نتایج بازار مکاره ای به عنوان مشاوره های تضمینی راه می افتد. من به عنوان رئیس سازمان سنجش هم نمی توانم هیچ مشاوره انتخاب رشته تضمینی بدهم چرا که انتخاب دیگران را که نمی دانم. برخی مشاوره ها مبالغ زیادی از داوطلبان تحت عنوان تضمینی می گیرند لذا هیچ انتخاب رشته ای دارای تضمین نیست که اگر این رشته را انتخاب شود، حتما منجر به قبولی خواهد شد؛ بنابراین هیچ مشاوره ای صددرصد نیست.

پورعباس گفت: بهترین مشاوره، سیستم انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش است که می تواند فرد را در مقایسه با سال گذشته قرار دهد و انتخاب رشته را بر اساس سهمیه، رتبه، نمره و مناطق انجام دهد. در مدارس و برخی دانشگاه ها نیز به صورت مناسب مشاوره هایی وجود دارد.

وی از داوطلبان خواست از مراجعه حضوری به سازمان سنجش خودداری کنند و تاکید کرد: هیچ پرسش و تقاضای غیرحضوری که از سوی داوطلب به سیستم سازمان سنجش وارد شود، بی پاسخ نخواهد ماند.

دروس عمومی حذف نشده به سوابق تحصیلی و دوران تحصیل منتقل شده است

رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره کنکور ۱۴۰۲ و تغییرات آن نیز گفت: برای کنکور ۱۴۰۲ یک آزمون اختصاصی گرفته می شود که در دو نوبت برگزار خواهد شد و یک نوبت پذیرش انجام می شود. تعداد دروس کم شده است و طبیعتا زمان آزمون کوتاه تر می شود و از این رو می توانیم در دو روز آزمون را برگزار کنیم. حوزه های برگزاری آزمون بازنگری می شوند و حوزه های جدید قابلیت های بهتری دارند و می توان از آنها در آزمون ها استفاده کرد.

پورعباس درباره حذف دروس عمومی و تغییر زیرگروه ها در کنکور ۱۴۰۲ اظهار داشت: دروس عمومی از کنکور به سوابق تحصیلی رفته و حذف نشده است و داوطلبان باید حتما آن را مطالعه کنند تا نمره مناسبی داشته باشند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: پنج گروه اصلی در کنکور داریم که ضرایب گروه ها نیز شامل دو بخش ضرایب دروس سوابق تحصیلی و ضرایب دروس اختصاصی آزمون است که آموزش و پرورش بخشی از آن را به ما اعلام می کند و ما در شورای سنجش و پذیرش آن را مصوب می کنیم.

پورعباس تاکید کرد: داوطلبان توجه داشته باشند که نتایج هر دو نوبت برگزاری آزمون اختصاصی کنکور ۱۴۰۲ برای دو سال معتبر است و نمره بالاتری را که داوطلب کسب می کند، می تواند به عنوان نمره اصلی خود اعلام کند.

وی افزود: ممکن است سوال شود که برخی داوطلبان هنوز درس شان تمام نشده است و نمی‌توانند در آزمون شرکت کنند، در پاسخ باید بگویم که داوطلب نوبت های زیادی پیش رو دارد و می تواند در نوبت های بعدی شرکت کند و ما در سنجش نمره بالاتر را لحاظ می کنیم.

رییس سازمان سنجش درباره همزمانی آزمون کارشناسی ارشد و کنکور دکتری تخصصی سال ۱۴۰۱ گفت: با توجه به اینکه دو نوبت برگزاری آزمون سراسری را در پیش رو داریم، برنامه ریزی سنگینی پیش روی سازمان سنجش است و از این رو تصمیم گرفته شد که آزمون های ارشد و دکتری در چهار و نیم روز برگزار شود. البته همزمانی آنها مشکلی ایجاد نمی کند زیرا وقتی حوزه ای کیفیت بالاتری داشته باشد و برای یک آزمون آماده می شود، می توان آزمون دیگری هم در آن برگزار کرد.

پورعباس درباره پشت کنکوری ها و نبود سوابق تحصیلی برای این دسته از داوطلبان گفت: برای داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند، شورای سنجش و پذیرش تصمیم می گیرد و اعلام می شود.

به گزارش ایرنا، آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ طی چهار روز و از روز چهارشنبه (هشتم تیر) در گروه آزمایشی هنر با شرکت  ۱۶۱ هزار و ۳۴۳ داوطلب آغاز شد. داوطلبان گروه های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی نیز صبح پنجشنبه (۹ تیر) به رقابت با یکدیگر پرداختند. 

در آزمون سراسری امسال در گروه آزمایشی علوم انسانی ۴۱۲ هزار و ۵۷۷ داوطلب و در گروه آزمایشی ریاضی و فنی با تعداد ۱۴۵ هزار و ۶۵۷ نفر و گروه آزمایشی هنر ۱۴۵ هزار و ۶۵۷ نفر شرکت کردند.
۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر هم در گروه آموزشی علوم تجربی صبح جمعه (۱۰ تیر) در آزمون سراسری ۱۴۰۱  با یکدیگر رقابت کردند. در این گروه، ۳۴۷ هزار و ۷۱۲ نفر زن و ۲۲۶ هزار و ۷۶۰ نفر مرد هستند.  همچنین ۱۹۰ هزار و ۹۱۰ داوطلب در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی صبح شنبه (۱۱ تیر) در آزمون سراسری امسال شرکت کردند.

بر اساس آخرین آمارها آزمون سراسری امسال با یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر داوطلب نسبت به سال قبل حدود ۶۳ هزار نفر داوطلب بیشتر داشت، اما با توجه به اینکه داوطلبان علاوه بر گروه اصلی می توانستند در گروه های هنر و زبان‌های خارجی هم شرکت کنند، در کل تعداد ۱۲۰ هزار شرکت‌کننده آزمون سال ۱۴۰۱ بیشتر از سال قبل و میزان قابل توجه این افزایش در گروه علوم انسانی (۴۲ هزار و ۱۸ نفر) بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha