۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۲:۵۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84841552
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفیر چین در سازمان ملل: سفر پلوسی به تایوان تحریک آمیز خواهد بود

نیویورک – ایرنا- "ژانگ جون" سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد اظهار داشت که سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تحریک آمیز خواهد بود.

سفیر و نماینده چین در سازمان ملل که کشورش در ماه جاری میلادی (آگوست) ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت که سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، روابط پکن - واشنگتن را تضعیف خواهد کرد.

ژانگ جون افزود که چنین دیداری از سوی پلوسی تحریک آمیز خواهد بود و با آخرین باری که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از جزیره تایوان در سال ۱۹۹۷ بازدید کرد، بسیار متفاوت است.

وی با بیان اینکه ما این سفر را از نزدیک دنبال خواهیم کرد، اظهار داشت که با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی چین قاطعانه مخالف هستیم.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران مدعی شد: نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هیچ برنامه سفری  به تایوان را تایید نکرده است و این امر بر عهده رئیس مجلس و کارکنان وی است.

وی افزود: ما در مورد ایستگاه های سفر وی اظهار نظر یا گمانه زنی نخواهیم کرد. کنگره  مستقل از دولت است.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در عین حال اضافه کرد: پلوسی حق بازدید از تایوان را دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مسوولیت سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را به گردن چین انداخت.

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در حاشیه دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی در سازمان ملل مدعی شد اگر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا  تصمیم به سفر به تایوان بگیرد و چین بحران ایجاد کند، مسوولیت آن کاملا بر عهده پکن خواهد بود.

بلینکن تصریح کرد: اگر پلوسی تصمیم بگیرد از تایوان بازدید نماید و چین سعی کند بحران ایجاد کرده یا تنش ها را افزایش دهد، تبعات آن کاملا بر عهده پکن خواهد بود.

وی مدعی شد: ما از چین انتظار داریم در صورت سفر  پلوسی به تایوان، به صورت مسوولانه عمل کند.

شبکه سی ان ان روز دوشنبه گزارش داد که نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا به رغم برخی گمانه‌زنی‌ها درباره حذف تایوان از فهرست مقاصد سفر آسیایی کنونی خود، قصد دارد از این جزیره دیدار کند.

هم زمان با آغاز سفر آسیایی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پایگاه خبری «تایوان تایمز» نیز امروز (دوشنبه) به نقل از برخی منابع نوشت: برخی گزارش ها حاکی است که پلوسی از طریق فیلیپین به جزیره تایوان سفر خواهد کرد.

این رسانه تایوانی افزود: پلوسی قرار است از طریق فرودگاه بین المللی کلارک فیلیپین روز پنجشنبه (۱۳ مرداد ماه) به تایوان سفر کند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha