نشریه آمریکایی: فرسایشی شدن جنگ، اوکراین و روسیه را ناچار به توافق خواهد کرد

تهران- ایرنا- با تداوم جنگ اوکراین و روسیه و تیره و تار شدن چشم انداز پایان این نبرد فرسایشی، کی یف و مسکو باید بپذیرند که اهداف حداکثریش برآورده نمی شود و فرصت صلح را از دست ندهند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از نشریه "نشنال اینترست"، هیچ یک از طرفین جنگ در اوکراین قادر نیستند اهداف حداکثری خود را در این نبرد برآورده کند. به عبارتی نه روسیه می تواند تمام اوکراین را فتح کند و نه اوکراین قادر است تمامی نیروهای روسیه را از خاکش بیرون کند.

این نشریه آمریکایی در گزارشی با عنوان "اوکراین به یک راه حل نیاز دارد، نه جنگی بی پایان"، آورده است: اگرچه عملکرد نظامی چشمگیر نیروهای اوکراین چشم انداز پیروزی آن را در برابر روسیه تقویت کرده است، اما برد کی‌یف در میدان نبرد با مسکو بدون بیرون راندن ارتش روسیه از شرق اوکراین هر روز بیش از گذشته غیرممکن می شود. لذا موضوع آتش بس باید در اولویت آمریکا و متحدانش قرار گیرد، چراکه واشنگتن ابزار و تجربه لازم را هم برای تحقق این امر در دست دارد.   

براساس مطلب درج شده در این نشریه، در حال حاضر اجماع لازم برای مذاکره بر سر پایان جنگ وجود دارد که می تواند با تغییر در توافق مینسک ۲ (توافقی که با هدف پایان درگیری ها در دونباس در سال ۲۰۱۴ میان اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری در اروپا به امضا رسید) منعقد شود. اما دو طرف برای شروع نیاز به ضمانت هایی دارند که باید در توافق احتمالی گنجانده شود؛ ضمانتی که براساس آن طرف اوکراینی خواهان پایان تلاش روسیه برای پاک کردن اوکراین از نقشه است و طرف روس به ناتو اجازه نخواهد داد در امتداد مرز آن مستقر شود.

نشنال اینترست می افزاید: اما ناظران بر این باور هستند که رهبران درگیر در این جنگ به ویژه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تمایلی به مذاکره ندارند و جنگ فرسایشی و تلاش برای مذاکره همانگونه که شاهد هستیم ادامه می یابد. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین هم اگرچه اشتیاقی به مذاکرات نشان نمی دهد، اما همزمان نگران تضعیف حمایت اروپا است و بیم آن دارد کاهش عرضه گاز روسیه، مقاومت اتحادیه اروپا را در برابر مسکو درهم بشکند.  

این کشور همچنین هر روز در حال از دست دادن نیروهای خود است و شاهد تخریب روزافزون زیرساخت های خود می باشد. و علیرغم وعده اخیر برای عضویت در اتحادیه اروپا، دولت کی‌یف نگران است هرچه جنگ طولانی تر شود، بازسازی دلهره‌آورتر گردد و کمک های بالقوه کاهش یابد.

این نشریه می نویسد: در صورتی که دو طرف تن به مذاکره ندهند، احتمالا زلنسکی از یک سو حملات علیه اهداف نظامی را در داخل روسیه گسترش دهد و روسیه هم حمله علیه اهداف غیرنظامی و ناتو را آغاز کند و اگر مسکو در موقعیتی قرار گیرد که بخواهد از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی استفاده کند بن بستی در انتظار دو طرف خواهد بود که همین حالا هم در حال آشکار شدن است.

براساس مطلب نشنال اینترست، در جنگ اوکراین، اگرچه هیچ یک از طرفین تمایلی به مذاکره ندارند، اما آمریکا و ناتو باید این نکته را برای کی‌یف شفاف کنند که از فرصت های دیپلماتیک پیش رو استفاده کند و برای مسکو هم این پیام را بفرستند که اگر از فرصت مذاکرات استفاده نکند، اوکراین تسلیحات بسیار بیشتری دریافت می کند. آمریکا و متحدان اروپایی باید هر آنچه که می توانند برای ایجاد فرصت های دیپلماتیک انجام دهند. این امر می تواند شامل پیشنهادهایی برای محدود کردن نیروها و تسلیحات اوکراینی و روسیه در مناطق غیرنظامی از جمله کریمه باشد.

این نشریه در پایان نتیجه گیری کرده است که اگرچه ارسال تجهیزات و تسلیحات به اوکراین با هدف کمک آن در جنگ با روسیه خوب به نظر می رسد، اما وقت آن رسیده هر دو طرف تشویق شوند تا پیش از رسیدن به بن بست در دیپلماسی، راه حل های سیاسی را مورد بررسی قرار دهند. اما تا زمانی که آمریکا و نانو ایجاد محدودیت در کمک نظامی به اوکراین را به عنوان پیش شرط تعامل سیاسی سازنده این کشور اوکراین قرار ندهند، اهرم لازم برای رسیدن به هدف را در دست نخواهند داشت.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha