چرایی انجام رفتارهای پرخطر در حوادث غیرمترقبه/ راهکار چیست؟

تهران - ایرنا - روان‌درمانگر و استاد دانشگاه با اشاره به وقوع سیل در روزهای اخیر و حوادث تلخی که در پی داشت، گفت: گرفتن عکس و فیلم از حوادث غیرمترقبه به‌ویژه در لحظه بحران و عدم توجه به هشدارهای عمومی به عنوان رفتارهای پرمخاطره، مستلزم آموزش از دوران کودکی است.

مهدی عسکری‌پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امروزه یک اختلال تحت عنوان «اختلال سلفیتیس» در دنیا مطرح می‌شود که در کتاب "دی سی" به عنوان مرجع رسمی در زمینه اختلالات روانی به ثبت نرسیده است؛ اما تحقیقات و پژوهش‌های متعددی از سال ۲۰۱۵ در این زمینه انجام گرفته و مقالات مختلفی نیز نوشته شده است.

وی توضیح داد: این اختلال به گروهی اشاره می‌کند که به صورت افراطی اقدام به گرفتن عکس و فیلم با هدف انتشار در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کرده و عکس و فیلم‌ها را در اختیار دیگران قرار می‌دهند. از دیدگاه روانشناسان این حوزه، این گروه تمایل به خودنمایی و نمایش جنبه‌های شخصیتی خود به جامعه داشته و این نمایش شخصیتی با اختلال خودشیفتگی به عنوان یک آسیب روانی هم مرتبط است. 

این روان‌درمانگر اظهار داشت: در همه اجتماعات خانوادگی، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها عمدتا عکس‌های یادگاری گرفته می‌شود، اما بیماران مبتلا به این اختلال رفتار وسواس‌گونه خواهند داشت. گرفتن عکس و فیلم را از زوایای مختلف، مرتبا تکرار کرده و با برنامه‌های متعدد درصدد ویراش عکس‌ها و تغییر افکت‌ها خواهند بود.

عسکری‌پور ادامه داد: برخی از گروه‌های جمعیتی نیز فارغ از بحث اختلالات روانی، به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتماد به نفس اقدام به گرفتن عکس و فیلم (به صورت افراطی) کرده و در حقیقت بیش از اندازه به خود توجه می‌کنند. این گروه در رویدادهای مختلف از جمله وضعیت بحران (حوادث غیرمترقبه) نیز به دنبال گرفتن عکس، فیلم و انتشار سلفی در شبکه‌های اجتماعی بوده و گاه به هشدارها نیز توجه نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: «بهسازی محیط اطراف» یکی دیگر از دلایل مهم این مساله است. این مولفه به گرفتن سلفی در اماکن خاص برای کسب عواطف و احساسات خوشایند و همچنین "پز دادن" (تکبر و تظاهر) تعبیر می‌شود.

این مدرس یادآور شد: رقابت اجتماعی به ویژه در فضای مجازی و اصطلاحا دریافت لایک بیشتر در شبکه‌های اجتماعی نیز از جمله دلایل رفتارهای پرمخاطره است. این قشر جمعیتی تشنه توجه است و تصور می‌کند از طریق ارسال و انتشار عکس‌ها و فیلم‌های پرخطر در کانون توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: این جمعیت از این طریق کسب عزت نفس کرده و با تغییر خلق و خو اعتماد به نفس خود را تقویت می‌کند. تصور می‌کند در گروه‌های اجتماعی متعدد، دوستان و اقوام پذیرفته می‌شود و به طور کل به دنبال شآن منزلت اجتماعی است.

راهکار چیست؟

این روانشناس عنوان کرد: اصلاح این شکل از رفتارها شخصی است و باید به صورت فردی به این رفتارها پرداخته و درصدد اصلاح بود. به عنوان مثال، در صورت نسبت اختلال «سلفیتیس» به شخص، باید به دنبال معالجه و درمان بیمار بود.

عسکری‌پور گفت: آموزش مهارت‌های زندگی نیز باید از دوران کودکی در مدارس و مراکز علمی مورد توجه قرار گرفته و راهکار کاهش و رفع کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس تعلیم داده شود. در صورت ضعف آموزش در این زمینه، انجام رفتارهای پرمخاطره روشی جهت جلب نظر و توجه، فخرفروشی و تکبر، تقویت اعتماد و عزت نفس خواهد شد.آموزش مهارت‌های زندگی باید از دوران کودکی در مدارس مورد توجه قرار گرفته و راهکارهای کاهش و رفع کمبود اعتماد به نفس و تقویت عزت نفس تعلیم داده شود. در صورت ضعف آموزش در این زمینه، انجام رفتارهای پرمخاطره روشی برای جلب توجه، فخرفروشی و تکبر، تقویت اعتماد و عزت نفس خواهد شد.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها نیز به منظور فرزندپروری صحیح باید آموزش داده شوند؛ بتوانند فرزندان خود را برای شناسایی مهارت‌ها، شخصیت و هویت فردی و نمایش آنها آماده کرده و به منظور معرفی شخصیت خود نیازمند انجام رفتارهای پرمخاطره نشوند.

به گزارش ایرنا، ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه ۶ مرداد ماه در پی بارش شدید در پایتخت و رانش زمین، سیل در شمال تهران و شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پاکدشت جاری شد.

بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر کشور اکنون ۳۸۵ نقطه از کشور، ۲۰ استان، ۱۱۱ شهرستان و ۲۹ محور مواصلاتی متاثر از این سیلاب بوده و تاکنون بیش از ۶۰ نفر نیز در اثر این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha