هیچ سازه آبخیزداری در سیلاب اخیر استان اصفهان تخریب نشد

اصفهان - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: هیچ سازه آبخیزداری اعم از بند خاکی یا سنگی ملاتی در سیلاب اخیر این استان تخریب نشده است.

ابوطالب امینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: بررسی های میدانی نشان داد که سازه های آبخیزداری استان شامل بندهای ذخیره‌ای، خاکی، سنگی ملاتی و بتنی و سیل‌بند در کنترل و مهار سیلاب تخریب نشدند و در صورت نبود آنها شدت آسیب به مناطق پیرامونی آنها افزایش چشمگیری پیدا می‌کرد.

وی با بیان اینکه بارش‌های اخیر سبب استحصال ۱۰ میلیون متر مکعب سیلاب در مناطق مختلف استان شد تصریح کرد: در صورت نبود طرح‌های آبخیزداری، این سیلاب خسارات بیشتری را به اطراف و بویژه منازل، مزارع، جاده‌ها و عرصه‌های طبیعی استان وارد می‌کرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: نواحی مختلف همچون نایین، برخوار، شهرضا، فریدن و شرق اصفهان بیشتر از این سیلاب بهره بردند و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و قنوات را در پی داشت.

امینی تصریح کرد: افزایش سازه‌های آبخیزداری در چند سال اخیر، بستر استفاده هرچه بیشتر از بارندگی‌ها و منابع آبی سطحی را فراهم کرده تا جایی که از سیلاب برای تغذیه هرچه بیشتر منابع آب زیرسطحی استفاده شود.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۳ هزار انواع سازه آبخیزداری مانند بند خاکی یا سنگی ملاتی در استان وجود دارد، گفت: پروژه‌های آبخیزداری استان تا به امروز در بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اجرا شده و در حداقل ۲ میلیون هکتار دیگر از عرصه‌های طبیعی استان نیاز و مطالعه آن در دست انجام است.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل۳۲ درصد) در برگرفته است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha