مدیریت جنگل‌های هیرکانی به پشتوانه علمی پایدار نیاز دارد

گرگان - ایرنا - معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اهمیت حفظ جنگل‌های هیرکانی گفت: مدیریت پایدار این عرصه با ارزش به پشتوانه علمی و تحقیقاتی نیاز دارد تا گام‌های خوبی برای حفظ آن برداشته شود.

به گزارش ایرنا، نقی شعبانیان روز یکشنبه در آیین معرفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: فرصت سعی و خطا برای مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی نداریم و باید گام‌های موثر و پشتوانه علمی و تحقیقاتی که احتمال موفقیت بیش از ۹۰ درصدی دارد برای این عرصه‌ها برداشته شود.

وی تاکید کرد: لازمه مدیریت پایدار جنگل، نگاه جامع به موضوعات این عرصه‌ها از جمله مدیریت حوضه آبخیز است و در این راستا همه بخش‌های منابع طبیعی باید مدیریت شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: فعالیت‌های آبخیزداری باید با چشم‌انداز بلندمدت و در مسیر ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی جنگل و مرتع باشد اما باید کوتاهی در حفظ عرصه‌های منابع طبیعی  را با اقدامات کوتاه مدت برای جلوگیری از سیلاب جبران کنیم.

مدیریت جنگل‌های هیرکانی به پشتوانه علمی پایدار نیاز دارد

وی به وقوع سیل روزهای گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی و مهم وقوع این بلای طبیعی، کم‌توجهی به منابع طبیعی و بهره‌برداری بی‌رویه و غیرکارشناسی از آن است.

حفظ منابع طبیعی با بسیج همه امکانات

شعبانیان افزود: حفظ منابع طبیعی به تنهایی از عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بر نمی‌آید و همه بخش‌های دولتی و مردمی برای حفظ آن باید پیشگام شوند.

وی تاکید کرد: برای حفظ منابع طبیعی، مردم از منابع طبیعی و آبخیزداری جلوتر بوده و مطالبه‌گری دارند و باید این نوع نگاه را به فال نیک گرفته و ارتباط مردم و منابع طبیعی را بیشتر کرد.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: برای پای کار آوردن همه بخش‌های در حفظ منابع طبیعی ، سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند "فرهنگ منابع طبیعی باید به فرهنگ  عمومی تبدیل شود" را باید سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.

شرایط ویژه برای گلستان حفظ منابع طبیعی

شعبانیان با اشاره به وضعیت منحصر به فرد منابع طبیعی گلستان، گفت: این استان شمالی از شرایط ویژه برای سرمایه‌گذاری در حفظ منابع طبیعی برخوردار است که باید بیش از گذشته به آن توجه کرد.

وی وجود بیشه‌زارها، علف‌زارها، استپ و بیابان‌ها را دیگر شرایط ویژه عرصه منابع طبیعی گلستان برشمرد و گفت: اگر به بیابانی‌شدن بخش شمالی این استان بی‌توجهی کنیم با گسترش این پدیده و افزایش عرصه‌های بیابانی مواجه خواهیم شد.

حل مشکل مسکن دغدغه دولت سیزدهم  

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان هم در این جلسه گفت: حل مشکل مسکن در جامعه دغدغه مهم رییس جمهور و دولت سیزدهم بوده که در این استان شمالی هم حل آن با مشارکت دستگاه های مرتبط از جمله اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری پیگیری می‌شود.

سیدمحمدرضا سیدالنگی افزود: منابع طبیعی و آبخیزداری استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، همراهی خوبی در تامین زمین داشته که آثار آن در آینده با شتاب گرفتن ساخت خانه برای متقاضیان آشکار می‌شود.

وی با تاکید بر این که منابع طبیعی و آبخیزداری سازمانی پُرکار در ارایه خدمات به جامعه به شمار می‌رود، گفت: این دستگاه برای موفقیت بیشتر در ارایه خدمات نیازمند کار انقلابی و جهادی است.

تامین زمین برای ساخت مسکن در  ۱۰۰ روستای گلستان

مدیرکل پیشین منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در این مراسم گفت: از ابتدای امسال برای شتاب در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تامین زمین برای ساخت خانه و توسعه ۱۰۰ روستای استان توسط این اداره کل انجام شد و هزار و ۸۰ هکتار در اختیار دستگاه مرتبط قرار گرفت.

عبدالرحیم لطفی افزود: واگذاری زمین در ۵۰ روستای دیگر استان برای تامین زمین مورد نیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دست پیگیری است .

وی در حوزه اقدامات این اداره کل گفت: اجرای طرح حدنگاری اراضی ملی به صورت ۱۰۰ درصد، واگذاری طرح‌های مرتعداری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و جذب پنج هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب سفر دولت سیزدهم ، گنجاندن استان در جذب اعتبارات بیابان‌زدایی و جذب هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار سفر دولت سیزدهم از جمله اقدام های مهم این اداره کل است .

وی همچنین از همکاری مسوولان دستگاه قضایی در حفظ منابع طبیعی گلستان قدردانی کرد.

مدیریت جنگل‌های هیرکانی به پشتوانه علمی پایدار نیاز دارد
مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم گفت: منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ منابع طبیعی در استان گلستان مد نظر قرار دارد و از این ظرفیت برای دستیابی به اهداف نظام و توسعه استان بیشتر استفاده خواهد شد.

حمید سلامتی افزود: علاوه بر این استفاده از ظرفیت کارشناسی و نیروهای خبره ، مشارکت دستگاه ها و مردم برای حفظ عرصه های منابع طبیعی با نقشه راه و تقویت مدیریت حریق در گلستان مورد تاکید است.

مدیریت جنگل‌های هیرکانی به پشتوانه علمی پایدار نیاز دارد
دراین آیین از ۱۹ ماه خدمت عبدالرحیم لطفی به عنوان مدیرکل سابق منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان قدردانی شد.

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha