۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۸
کد خبر: 84839459
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مغرب به دنبال پایان دادن به اختلافات با الجزایر

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۸
کد خبر: 84839459
مغرب به دنبال پایان دادن به اختلافات با الجزایر

تهران - ایرنا - پادشاه مغرب با تاکید بر این که این کشور به دنبال پایان دادن به اختلاف‌های گذشته با الجزایر و بهبود شکاف بین دو کشور همسایه است، اظهارات مطرح شده در خصوص روابط رباط و الجزیره را غیرمنطقی و دلخراش خواند.

به گزارش ایرنا از العربی الجدید، «محمد ششم» شنبه شب در بیست و سومین سالگرد پادشاهی خود، برای همکاری با ریاست جمهوری الجزایر، دست در دست هم دادن مغرب و الجزایر و برقراری روابط عادی میان مردمان دو کشور که پیوندهای تاریخی و انسانی و یک سرنوشت مشترک دارند، ابراز آرزومندی کرد.
وی در حالی که روابط دو کشور همسایه از بیش از یک سال گذشته تاکنون بدترین مراحل خود را پشت سر می‌گذراد، تاکید کرد: مرزهایی که مردمان دو کشور را از هم جدا کرده، هرگز مرزهایی نخواهند بود که مانع از برقراری فضای ارتباط و تفاهم میان این دو شود.
محمد ششم می‌گوید، می‌خواهیم این مرزها پل‌هایی برای در دست داشتن آینده مغرب و الجزایر باشد و آن را برای دیگر ملت های عرب الگو قرار دهد.
اظهارات پادشاه مغرب پس از آن مطرح می‌شود که چندی پیش، رباط میزبان رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی بود.
اول مرداد، «آویو کوخاوی» در نخستین سفر رسمی خود به مغرب وارد رباط شد؛ سفری که به گفته «ران کوخا» سخنگوی ارتش این رژیم، در چارچوب همکاری‌های نظامی با مغرب از جمله تبادل دانش، آموزش و تمرین، رزمایش مشترک و تبادل اطلاعات در حوزه تسلیحات صورت گرفت.
رژیم صهیونیستی با انجام معاملات تسلیحاتی به دنبال یافتن جای پایی در مغرب است تا بتواند اهداف مدنظر خود در آفریقا را به راحتی پیش ببرد و مغرب بهترین بستر را برای این رژیم فراهم کرده است.
رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که این معاملات و توافقها موجب بالا گرفتن اختلاف بین مغرب و الجزایر می‌شود، به همین دلیل هم به شدت در پی عقد موافقتنامه‌ها و انجام معاملات بیشتر با مغرب است تا اختلاف بین دو کشور عرب را تا حد امکان تعمیق کرده و فاصله این دو کشور را بیشتر کند.
همکاری تنگاتنک رژیم صهیونیستی با مغرب، الجزایر را وادار خواهد کرد که ساکت ننشسته و به نوبه خود در پی تثبیت جایگاه منطقه‌ای و بالابردن توان تسلیحاتی خود برآید.
در چنین شرایطی، پادشاه مغرب گفت: کسانی که مغربی‌ها را متهم به ابراز اهانت به الجزایری‌ها می‌کنند، کاری غیر مسئولانه انجام می‌دهند و به دنبال شعله ورتر شدن آتش نزاع میان دو ملت برادر هستند.
پادشاه محمد ششم افزود: ما به کسی اجازه اهانت به برادران و همسایگانمان را نخواهیم داد.
الجزایر در ۲۴ اوت گذشته (دوم شهریور ۱۴۰۰) اعلام کرد که به دلیل «اتخاذ اقدامات خصمانه» از سوی رباط مناسبات دیپلماتیک خود با مغرب را قطع کرده است. این در حالی است که مغرب از اقدامات یاد شده به عنوان «بهانه‌های پوچ و بی‌اساس» نام برد.
با گذشت بیش از یک سال و نیم از عادی سازی روابط دولت مغرب با رژیم صهیونیستی آثار و پیامدهای آن بر روابط بین کشورهای شمال آفریقا و صلح و امنیت این منطقه بیش از پیش نمایان می‌شود.
از زمان امضای توافق سازش میان رباط و تل آویو (در دسامبر۲۰۲۰ میلادی) سفرها و توافقات دوجانبه بیشتری بین دو طرف درحال انجام است که بسیاری از آنها بویژه در زمینه امنیتی و نظامی بسته شده است.
مغرب آخرین کشور عربی است که تاکنون پس از امارات، بحرین و سودان، به جرگه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیوسته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha