۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۲۶
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84838929
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تداوم سیاست‌ جنگ افروزی واشنگتن و موافقت با فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به آلمان

نیویورک – ایرنا- دولت آمریکا در راستای سیاست جنگ افروزی خود برای فروش هرچه بیشتر تسلیحاتش و به بهانه جنگ اوکراین، با فروش جنگنده های اف-۳۵ و مهمات و تجهیزات آن به آلمان موافقت کرده است.

پنتاگون اعلام کرده است که وزارت امور خارجه این کشور فروش نظامی خارجی جنگنده های اف-۳۵، مهمات و تجهیزات مربوطه به آلمان را به ارزش تقریبی ۸.۴ میلیارد دلار تایید کرده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه ای، طرح جدید تسلیحاتی وزارت امور خارجه آمریکا برای آلمان شامل ۳۵ فروند جنگنده  اف-۳۵، یک بسته جامع تسلیحاتی، قطعات یدکی، آموزش و پشتیبانی است.

آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است:  این طرح فروش تسلیحات، با ارائه جایگزین مناسب برای ناوگان هواپیماهای قدیمی تورنادو و در حمایت از ماموریت مشترک ناتو، که محور اصلی بازدارندگی در اروپا  است،  توانایی آلمان برای مقابله با تهدیدات فعلی و آینده را بهبود می‌بخشد.

موافقت دولت بایدن با فروش جنگنده های پیشرفته به آلمان پس از آن صورت گرفت که جی‌آرمک دونالد از مقامات شرکت لاکهید مارتین سازنده این جنگنده نسل پنجم به رسانه‌ها گفت که تدارکات آلمان باید به سرعت انجام شود تا در کوتاه ترین زمان تحویل این قابلیت تسریع شود.

 وی افزود: فرایند انتخاب به دلیل جنگ اوکراین بسیار سریع اتفاق افتاد.

جنگ اوکراین مرزبندی میان متحدان آمریکا و متحدان روسیه را پررنگ‌تر کرده و یادآور دوران جنگ سرد و تقسیم جهان به بلوک شرق و غرب است. از آنجا که پکن نیز عملیات ویژه روسیه در اوکراین را محکوم نکرد، رویکرد غرب در قبال چین نیز خصمانه شده و تنش‌ها بین پکن و غرب به ویژه در مورد تایوان روبه افزایش است. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد. درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha