مجالس ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سه هزار نقطه استان همدان برگزار می‌شود

همدان- ایرنا- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان از برگزاری آیین‌های ماه محرم و مجالس سوگواری سالار شهیدان با اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در سه هزار مکان شهری و روستایی این استان خبر داد.

حجت الاسلام «محمدهادی نظیری» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برهمین اساس آیین های ماه محرم در فضای باز بدون محدودیت و در فضاهای بسته نیز براساس نوع رنگ بندی منطقه و دستورالعمل های ابلاغی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در شهرهای با وضعیت قرمز از ۳۰ درصد فضاهای سروشیده برای حضور افراد در برگزاری مجالس عزاداری استفاده می شود، اظهار داشت: این میزان در مناطق با وضعیت نارنجی ۴۰ درصد و در مناطق با شرایط زرد کرونایی نیز 70 درصد تعیین و ابلاغ شده است.

نظیری تصریح کرد: در مناطق دارای وضعیت آبی نیز هیچگونه محدودیتی برای برگزاری تجمع و آیین های ماه محرم در فضاهای سرپوشیده نیز وجود ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: در بحث تهیه و پخت نذورات نیز براساس دستورالعمل ها، بر توزیع موادغذایی نذری به صورت بسته بندی و بهداشتی تاکید شده و بر روند اجرای آن نیز نظارت می شود. 

وی همچنین با اشاره به اعزام ۳۰۰ روحانی مبلّغ همزمان با ماه محرم به شهرهای مختلف استان همدان، افزود: تبیین اهداف و آرمان های قیام امام حسین(ع)، توجه به مباحث اصلی در مجالس عزاداری و تشریح مبانی اصیل دینی و اسلامی از جمله ماموریت های اصلی مبلغین اعزامی است.

وی در ادامه از برگزاری نخستین دوره تربیت مربیان حسینیه‌های کودک در سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: ساختار هیات‌های حسینی باید خانوادگی باشد و اجلاسیه جهانی شیرخوارگان حسینی نیز تنها اجتماع مادران با طفل‌های شیرخوار نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان تصریح کرد: طرح ملی رویداد «دختران حاج قاسم» نیز در راستای اجرای موضوع مهم جهاد تبیین در فضای جامعه همزمان با ایام ماه محرم در این استان اجرا می شود که برگزاری طرح مشابه برای پسران نیز پیش بینی شده است.

نظیری از متولیان هیات های مذهبی خواست با توجه به شرایط مرتبط با همه گیری ویروس کرونا، تجمع ها و مجالس سوگواری ماه محرم را بیشتر در فضاهای باز برگزار کنند تا زمینه برای حضور گسترده مومنان و محبان اهل بیت(ع) به طور کامل در این مجالس فراهم شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه آیین های ویژه ماه محرم با هدف تبیین قیام امام حسین(ع) برای همگان به ویژه نسل جوان و نوجوان برگزار می شود، تاکید کرد: هیات های مذهبی باید در برگزاری این مجالس به مفهوم و ارزش های واقعی قیام این امام همام توجه کنند.

به گفته وی، قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا، نقطه عطفی در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام و شیعیان است که ایجاد و ترویج رسالت امر به معروف و نهی از منکر یکی از اهداف اصلی آن محسوب می شود.

وی اظهار داشت: همچنین هیات های مذهبی باید در برنامه ریزی طرح مطالب برگزاری مجالس این ایام، به موضوعات تحکیم مبانی خانواده، بحث جمعیت و فرزندآوری نیز براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب بیش از گذشته توجه کنند.

استان همدان دارای یک هزار و ۵۰۰ مسجد در سطح مناطق شهری و روستایی است و سه هزار هیات مذهبی نیز در این استان فعالیت دارند که ۲ هزار و ۲۰۰ هیات از این تعداد در سامانه بیرق تبلیغات اسلامی ثبت شده است.

واقعه کربلا و نهضت عالم‌گیر عاشورا که منجر به شهادت امام حسین(ع) و جمعی از یارانش شد، در ماه محرم سال ۶۱ قمری روی داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha