۷ مرداد ۱۴۰۱، ۴:۱۱
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84836987
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا: درخواست گفتگوی بلینکن و لاوروف را به روسیه اعلام کرده ایم

نیویورک- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن به صراحت به مسکو اعلام کرده است که خواهان برقراری گفتگوی تلفنی میان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روسی وی است.

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی گفت: ما ابراز علاقه کرده و به روسیه با صراحت اعلام کرده ایم به دنبال گفتگو میان بلینکن و لاوروف هستیم.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: ما پیش از سخنان روز گذشته  وزیر خارجه آمریکا، با همتایان روسی تماس گرفتیم تا درخواست تماس را ارائه کنیم.

 ند پرایس با بیان اینکه دولت روسیه درخواست گفتگوی تلفنی را اذعان کرد، ادامه داد که ما به ارتباطات ادامه داده ایم.

وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، واشنگتن به طور رسمی درباره تماس تلفنی آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا با سرگئی لاوروف همتای روس خود با مسکو تماس نگرفته است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: در این خصوص هیچ درخواستی از سوی آمریکا دریافت نشده و تنها گزارش رسانه‌ها در این باره منتشر شده است. ما به جای دیپلماسی رسانه‌ای، بر روش‌های رسمی دیپلماتیک تکیه می‌کنیم.

بلینکن روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد که برای نخستین بار پس از جنگ اوکراین در چند روز آینده با لاوروف گفت‌وگو خواهد کرد. 

وی افزود، مساله آمریکایی‌های بازداشت شده و توافق غلات را با وزیر خارجه روسیه مطرح خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه در این گفت‌وگو مساله بازداشت شهروندان آمریکایی از جمله بریتنی گرایندر و پال ویلان را مطرح خواهد کرد، گفت که در ارتباط با این افراد پیشنهاد قابل توجه و اساسی به روسیه ارائه کرده است و با لاوروف در خصوص این پیشنهاد گفت‌وگو خواهد کرد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha